Základní aspekty veřejné správy na úseku zaměstnanosti část – 2. (organizační aspekty správy)
Nicméně nepřímo k podpoře zaměstnanosti na území předmětné obce (města) vybízí v ustanov.§ 2 z.č 128/2000 Sb. , kde se mj. stanoví, že obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. A právo na zaměstnání za takovouto oprávněnou potřebu jistě nutno pokládat. K této interpretaci napomáhá i zákon č 1/1991 Sb. který v ustanovení § 27 ukládá zaměstnavatelům za povinnost spolupracovat s obcemi. Obce v praxi žel tohoto oprávnění zatím příliš nevyužívají.
2. Organizační aspekty správy
Orgány státní správy zabezpečující státní politiku zaměstnanosti v České republice jsou:
1) Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky
2) Úřady práce
Ministerstvo práce a sociálních věcí je dle z.č. 2/1969 Sb. ústředním orgánem státní správy pro pracovněprávní vztahy, bezpečnost práce, zaměstnanost a rekvalifikaci, kolektivní vyjednávání, civilní službu, mzdy a jiné odměny za práci, důchodové zabezpečení, nemocenské pojištění, nemocenské zabezpečení, sociální péči, péči o pracovní podmínky žen a mladistvých, právní ochranu mateřství, péči o rodinu a děti, péči o občany, kteří potřebují zvláštní pomoc, a pro další otázky mzdové a sociální politiky.
Činnost MPSV,na vlastním úseku zaměstnanosti můžeme zjednodušeně označit jako činnost řídící, koncepčně-iniciační, koordinační, kontrolní, analytickou, metodickou , správní a zřizovací.
In concreto : Řídí a kontroluje výkon státní správy a dodržování zákonnosti při zabezpečování státní politiky zaměstnanosti, přitom zejména (demonstrativní enumerace) :
a) řídí úřady práce,
b) vykonává kontrolní činnost na úseku zaměstnanosti včetně ukládání pokut,
c) spravuje prostředky na zabezpečování státní politiky zaměstnanosti a rozhoduje o jejich použití
d) soustavně sleduje a vyhodnocuje situaci na trhu práce, zpracovává prognózy vývoje zaměstnanosti a přijímá opatření na ovlivnění poptávky a nabídky práce a k vytváření souladu mezi zdroji a potřebami pracovních sil v České republice v odvětvové a profesně kvalifikační struktuře a přijímá opatření k usměrňování pracovních sil ze zahraničí na území České republiky a pracovních sil do zahraničí,
e) zpracovává koncepce státní politiky zaměstnanosti a řešení stěžejních otázek na trhu práce, například v oblasti zaměstnávání občanů se změněnou pracovní schopností a uchazečů o zaměstnání vyžadujících zvýšenou péči, které předkládá vládě České republiky,
f) spolupracuje s příslušnými ústředními orgány státní správy při tvorbě programů opatření pro umísťování zaměstnanců uvolňovaných v důsledku strukturálních změn, organizačních nebo racionalizačních opatření předkládaných vládě České republiky,
g) podněcuje a hmotně podporuje zřizování společensky účelných pracovních míst a vytváření veřejně prospěšné práce, hmotně podporuje vytváření nových pracovních míst v rámci investičních pobídek,
h) hmotně podporuje rekvalifikace občanů, hmotně podporuje rekvalifikace zaměstnanců v rámci investičních pobídek a zpracovává rekvalifikační programy
i) může zřizovat státní rekvalifikační střediska,
j) zaujímá stanoviska k návrhům ovlivňujícím státní politiku zaměstnanosti, které předkládají vládě České republiky jiné ústřední orgány státní správy,
k) uděluje nebo odnímá povolení právnickým nebo fyzickým osobám k výkonu zprostředkování zaměstnání; povolení může udělit nebo odejmout i pro zprostředkování zaměstnání v zahraničí.
Úřady práce jsou z.č.9/1991 výslovně označeny za správní úřady. Správní obvody úřadů práce tvoří územní obvody okresů – dle zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů. Na území hlavního města Prahy je úřadem práce Úřad práce hlavního města Prahy.
Činnost úřadů práce můžeme – byť do jisté míry zjednodušeně - označit za informační, poradenskou, evidenční, organizační, zprostředkovatelskou, rozhodovací a kontrolní.
Do působnosti úřadů práce, které jsou řízeny MPSV, kupříkladu konkrétně patří:
a) realizace informačního servisu – ÚP informuje občany o možnostech získání zaměstnání, odborné přípravy a rekvalifikace, a zaměstnavatele o volných zdrojích pracovních sil na jejich vyžádání,
b) zprostředkovává uchazečům o zaměstnání a zájemcům o zaměstnání
vhodné zaměstnání, včetně zprostředkování zaměstnání z území České republiky do zahraničí a ze zahraničí na území České republiky,
c) realizace poradenského servisu - ÚP poskytuje občanům poradenské služby spojené se zaměstnáním, s volbou povolání a odbornou výchovou v souladu s rozvojem odvětví, oborů a činností,
d) organizuje, zabezpečuje a usměrňuje rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání ve svém územním obvodu a podle potřeby k tomu účelu zpracovává programy opatření,
e) může zřizovat státní rekvalifikační střediska,
f) evidenční působnost – ÚP vede evidenci volných pracovních míst, evidenci uchazečů o zaměstnání, vydaných pracovních povolení cizincům a osobám bez státní příslušnosti a podle potřeby i evidenci zájemců o zaměstnání,
g) kontrolní působnost – ÚP vykonává kontrolní činnost na úseku zaměstnanosti včetně ukládání pokut,
Úřad práce ex lege rozhoduje:
a) o vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání,
b) o přiznání, nepřiznání, odejmutí, zastavení nebo vrácení výplaty hmotného zabezpečení,
o vydání a odnětí povolení k zaměstnání cizincům a osobám bez státní příslušnosti a povolení zaměstnavatelům získávat na volná pracovní místa občany ze zahraničí.
Územní samospráva a zaměstnanost
Poté co jsme se věnovali veřejné správě na úseku zaměstnanosti z pohledu státní správy, podíváme se ve stručnosti na předmětnou problematiku z pohledu územní samosprávy.
Krajské zřízení a zaměstnanost
Přímo v z.č 129/2000 Sb. , o krajích můžeme nalézt jeden „styčný bod“ mezi krajským zřízením a zaměstnaností.
Dle ustanov. § 78 odst. 1 z.č. 129/2000 Sb. , o krajích zastupitelstvo kraje zřizuje vždy výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost.
a) v návaznosti na demografický vývoj a vývoj zaměstnanosti posuzuje a vyjadřuje se k síti škol a školských zařízení, studijních a učebních oborů a k jejich změnám v působnosti kraje,
b) předkládá návrhy na zkvalitnění péče poskytované školami a školskými zařízeními, popřípadě předškolními zařízeními, které kraj zřizuje,
c) vyjadřuje se k záměrům na poskytování dotací v oblasti mládeže, tělovýchovy a sportu,
d) projednává zprávy o výsledcích výchovně vzdělávací činnosti škol, školských zařízení a předškolních zařízení, které kraj zřizuje,
e) plní další úkoly v oblasti výchovy a vzdělávání, kterými jej pověří zastupitelstvo.
Obecní zřízení a zaměstnanost
V současné době náš právní řád obcím - na rozdíl od krajů - zřízení takovéhoto výboru zastupitelstva obce neukládá. Zastupitelstvo obce si může v případě potřeby zmíněný výbor rovněž zřídit, zde je však tedy uplatněn prvek fakultativity nikoliv obligatornosti. Zákon o obcích, jako základní právní předpis v sektoru obecního zřízení, nyní pro tyto veřejnoprávní korporace nestanoví žádnou výslovnou povinnost týkající se zaměstnanosti. Nicméně nepřímo k podpoře zaměstnanosti na území předmětné obce (města) vybízí v ustanov.§ 2 z.č 128/2000 Sb. , kde se mj. stanoví, že obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. A právo na zaměstnání za takovouto oprávněnou potřebu jistě nutno pokládat.[2] K této interpretaci napomáhá i zákon č 1/1991 Sb. který v ustanovení § 27 ukládá zaměstnavatelům za povinnost spolupracovat s obcemi. Obce v praxi žel tohoto oprávnění zatím příliš nevyužívají. Vůči krajům de lege lata zaměstnavatelé tuto povinnost nyní nemají.[3]
Mgr.Petr Kolman, právník
[1] dalšími obligatorními výbory jsou výbor finanční, výbor kontrolní a výbor pro národnostní menšiny (pokud v územním obvodu kraje žije podle posledního sčítání lidu alespoň 5 % občanů hlásících se k národnosti jiné než české)
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz