Základní aspekty veřejné správy na úseku zaměstnanosti část – 3. (kontrola na úseku zaměstnanosti)
Zjistí-li orgán kontroly porušení povinností, jejichž dodržování je oprávněn kontrolovat, je zaměstnanec orgánu kontroly pověřený provedením kontroly povinen vyžadovat na zaměstnavateli odstranění zjištěných nedostatků ve lhůtě k tomu určené a od zaměstnavatele je oprávněn vyžadovat si písemné podání zprávy o přijatých opatřeních.
3. Kontrola na úseku zaměstnanosti
Kontrolní činnost na předmětném úseku vykonávají - dle z.č 1/1991 Sb. , - Ministerstvo práce a sociálních věcí a úřady práce . Kontrolní oprávnění jiných orgánů podle zvláštních předpisů tím ovšem nejsou dotčena. Zaměstnanec orgánu kontroly pověřený provedením kontroly disponuje ex lege následujícími oprávněními:
- oprávnění vstupovat do objektů a zařízení zaměstnavatelů,
- oprávnění požadovat od zaměstnanců zaměstnavatele předložení potřebných dokladů,
- oprávnění požadovat podání úplných zpráv, informací a vysvětlení ve lhůtách k tomu určených,
- oprávnění požadovat účast zaměstnavatelů při projednávání výsledků kontroly a další součinnost potřebnou k vytvoření podmínek k nerušenému a rychlému provedení kontroly.
Zjistí-li orgán kontroly porušení povinností, jejichž dodržování je oprávněn kontrolovat, je zaměstnanec orgánu kontroly pověřený provedením kontroly povinen vyžadovat na zaměstnavateli odstranění zjištěných nedostatků ve lhůtě k tomu určené a od zaměstnavatele je oprávněn vyžadovat si písemné podání zprávy o přijatých opatřeních.[1]
Zaměstnancům zaměstnavatele, kteří v určené lhůtě zaviněně nesplní výše zmíněnou povinnost, může zaměstnanec orgánu kontroly uložit pořádkovou pokutu až do částky 2000 Kč, a to i opětovně, nebyla-li uložená povinnost splněna ani v nově určené lhůtě. Pořádkovou pokutu lze uložit ve lhůtě jednoho roku ode dne, kdy k nesplnění povinnosti došlo. Je otázkou, zda pořádková pokuta při stávající maximální výši 2000 Kč nadále plní svou společenskou úlohu[2], či by stálo za úvahu provést formou novelizace její zvýšení.
Provádí-li orgán kontrolu na základě písemného podnětu, informuje písemně o způsobu a výsledcích kontroly toho, kdo podnět podal. Dalším aspektem kontroly je dodržování mlčenlivosti - zaměstnanci orgánu kontroly jsou povinni zachovávat hospodářské a služební tajemství o skutečnostech, o nichž se při výkonu své činnosti dozvěděli.
V zařízeních ozbrojených sil a ozbrojených sborů v působnosti Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti lze kontrolu podle předchozích odstavců provádět jen se souhlasem příslušného ministerstva.
Zákon č 9/1991 Sb. , rovněž konstruuje zvláštní skutkovou podstatu přestupků na úseku zaměstnanosti. De lege lata jimi jsou:
a) Neposkytnutí součinnosti - Porušení povinnosti uchazečem o zaměstnání poskytnout úřadu práce na jeho výzvu potřebnou součinnost při zprostředkování zaměstnání
b) Uvedení nepravdivých (nebo neúplných) údajů - uvede-li uchazeč o zaměstnání v čestném prohlášení, jímž osvědčuje skutečnosti rozhodné pro vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání, nepravdivý údaj o tom, že není v pracovním nebo obdobném vztahu ani nevykonává samostatnou výdělečnou činnost ani se nepřipravuje soustavně pro povolání nebo neohlásí změnu těchto skutečností uvedených v čestném prohlášení.
V současnosti příslušný úřad práce může uložit za přestupek subsumovaný pod bodem a) pokutu do 1000 Kč a za přestupek podle bodu b) pokutu do 10 000 Kč. I zde se jeví jistá nedostatečnost maximální výše sankce[3] Na rozhodování MPSV a úřadů práce o přestupcích se vztahuje „přestupkový“ lex generalis - tedy zákon č. 200/1990 Sb. , o přestupcích.
Mgr.Petr Kolman, právník
[2] porovnejme např. s výší pořádkové pokuty v trestním řízení či v občanském soudním řízení – 50 000 Kč.
[3] a to především u bodu a)
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz