Záruka za jakost vs. Práva z vadného plnění v NOZ
Jednou z otázek, které vyvstaly z přijetím nového občanského zákoníku, bylo, zda i nadále platí dvouletá zákonná záruka pro uplatnění práv z vadného plnění z kupní smlouvy. V řadách odborné veřejnosti i v médiích se totiž objevily názory, že NOZ dvouletou záruku z předchozí právní úpravy nepřejímá a práva kupujících – spotřebitelů již nebudou chráněna stejně, jako tomu bylo v případě koupě uskutečněné do konce roku 2013. Ačkoli takováto tvrzení dementovali jak někteří tvůrci nového občanského zákoníku, tak i vybraní odborníci či politická reprezentace, když ujišťovali o trvání záruky v délce dvou let i s účinností nové právní úpravy, situace nebyla (doposud) dostatečně vyjasněna. Co je tomu příčinou?
Zásadní odlišnost mezi zárukou za jakost a odpovědností z vadného plnění spočívá v tom, že záruka nevzniká při koupi automaticky ze zákona, ale k její existenci je nezbytné dohoda stran, respektive prohlášení ze strany prodávajícího o poskytnutí záruky. Většinou bude takové prohlášení prodávajícího obsaženo v kupní smlouvě, obchodních podmínkách, reklamačním řádu, popř. záručním listě. Dle § 2113 NOZ může být uvedena i obalu zboží nebo v reklamě. Délka záruční doby není zákonem vzhledem k její dispozitivnosti stanovena, je tak na prodávajícím, po jak dlouhou dobu bude kupujícímu případně garantovat bezvadné fungování zakoupeného zboží.
Záruka se od odpovědnosti za vady liší dále tím, že v jejím případě není rozhodující, zda vady existovaly již v době přechodu nebezpečí škody na zboží, ale podstatný je výskyt vady v záruční době. Záruka za jakost je také specifická tím, že ji lze uplatnit pouze ve vztahu k určitým, specifickým vlastnostem zboží. Záruka tak funguje jako jakýsi „bonus“ k zákonným právům z vadného plnění.
Nová zákonná úprava práv z vadného plnění měla přinést větší právní jistotu do této oblasti. Sjednocením právní úpravy v NOZ však, jak vyplývá i z výše uvedeného, došlo spíše k větší nejistotě, jak k tomuto právnímu institutu přistupovat a jaké důsledky z něj stranám plynou. Bude teď především na soudech, aby v rámci své rozhodovací činnosti naznačily návod, jak mají spotřebitelé při uplatňování svých práv vůči prodávajícímu postupovat.
Mgr. Václav Kučera
TOMAN, DEVÁTÝ & PARTNEŘI advokátní kancelář, s. r. o.
Trojanova 12
120 00 Praha 2
Tel.: +420 224 918 490
Fax: +420 224 920 468
e-mail: ak@iustitia.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz