Závěrečná zpráva Evropské komise o šetření v odvětví elektronického obchodu
Evropská Komise zahájila v květnu 2015 v rámci své Strategie jednotného digitálního trhu šetření v oblasti elektronického obchodu. Během šetření Komise shromáždila informace od téměř 1900 společností působících v oblasti elektronického obchodování se spotřebním zbožím a digitálním obsahem a analyzovala přibližně 8000 distribučních a licenčních smluv.
|
Má se za to, že poznatky získané Komisí pomocí odvětvového šetření jí umožní zaměřit se na prosazování soutěžního práva na evropských trzích elektronického obchodu, což bude zahrnovat zahájení dalších konkrétních šetření v této oblasti. V únoru 2017 Komise zahájila tři samostatná šetření týkající se rekreačního ubytování, distribuce videoher pro PC a cenových praktik v oblasti prodeje spotřební elektroniky, které mohou omezovat hospodářskou soutěž.
V návaznosti na toto sektorové šetření již řada společností přistoupila k přezkumu svých prodejních postupů.
Hlavní zjištění
Za poslední desetiletí růst elektronického obchodování a zejména on-line cenová transparentnost a cenová konkurence měly významný dopad na distribuční strategie společností. Na trhu vládnou tyto hlavní trendy:
- Velká část výrobců se za posledních deset let rozhodla prodávat své výrobky přímo spotřebitelům prostřednictvím vlastních internetových maloobchodních prodejen, čímž stále více konkuruje jejich nezávislým distributorům.
- Zvýšené využívání selektivních distribučních systémů, kde se výrobky mohou prodávat pouze předem vybraným autorizovaným prodejcům – to umožňuje výrobcům lépe kontrolovat své distribuční sítě, zejména pokud jde o kvalitu distribuce, ale i cenu.
- Zvýšené využití vertikálních smluvních omezení pro lepší kontrolu distribuce produktů. V závislosti na obchodním modelu a strategii mohou mít tato omezení různé podoby, jakými jsou omezování cen, zákazy prodejů na určitých místech (platformách), omezení používání nástrojů pro porovnávání cen a vyloučení čistě online prodejců z distribučních sítí.
Tady je nutno uvést, že až 42 % dotázaných prodejců informovalo Komisi, že jsou nějakým způsobem omezováni ohledně cenotvorby – tyto praktiky mohou vést k posouzení dotčeného ujednání (omezení) jako tzv. tvrdého omezení hospodářské soutěže, sankcionovaného nejpřísněji.
Výsledek odvětvového šetření potvrzuje, že dostupnost licencí k obsahu od držitelů autorských práv je pro poskytovatele digitálního obsahu zásadním a klíčovým faktorem určujícím úroveň konkurence na trhu.
Zpráva Komise poukazuje na některé licenční postupy, které mohou ztížit vznik nových online business modelů a služeb.
Jedním z klíčových nálezů je, že téměř 60 % poskytovatelů digitálního obsahu, kteří se průzkumu účastnili, se s držiteli práv smluvně dohodlo na „geo-blockingu“ (metodě, kterou společnosti (provozující internetové stránky) používají, aby se ujistily, že jenom zákazníci z určité oblasti budou schopni získat přístup na internetové stránky nebo k určitému obsahu na internetu).
Problematika geo-blockingu ale není černobílá. Poskytovatelé obsahu se mohou angažovat v geo-blockingu z objektivně ospravedlnitelných důvodů, jako například vypořádání se s otázkami týkajícími se DPH nebo s určitými právními předpisy veřejného zájmu. Komise navrhla legislativu, která by zajistila, že spotřebitelé chtějící zakoupit produkt a služby v jiné zemi EU (ať už online nebo osobně) nebudou diskriminováni, pokud jde o přístup k cenám, prodeji či platebním podmínkám v případě, že k tomu neexistuje konkrétní, objektivně ospravedlnitelný důvod. Komise rovněž předložila návrhy na modernizaci evropské úpravy autorských práv za účelem viditelného nárůstu přeshraničního přístupu k audiovizuálnímu obsahu online.
Jakékoli vynucování hospodářské soutěže v souvislosti s geo-blockingem bude proto muset být založeno na konkrétním posouzení případu, které by zahrnovalo také analýzu potenciálních důvodů pro zjištěná omezení.
Další vývoj
Důsledná interpretace pravidel hospodářské soutěže EU souvisejících s elektronickým obchodováním bude teď pro prodejce (provozující e-shopy a podobné služby) při tvorbě jejich distribučních strategií v EU zásadní. V návaznosti na toto sektorové šetření již některé společnosti přezkoumaly své prodejní postupy a praktiky.
Dle zprávy teď Evropská komise hodlá:
- Zaměřit se na důsledné dodržování pravidel hospodářské soutěže EU, zejména si „posvítí“ na praktiky, které se vyvinuly nebo rozšířily v důsledku rozvoje e-commerce, a které mohou mít negativní dopad na hospodářskou soutěž a přeshraniční obchod.
- Rozšíří dialog s národními úřady ochrany hospodářské soutěže tak, aby bylo dodrženo jednotné uplatňování pravidel ve vztahu k praktikám v oblasti e-commerce.
Podnikatelé v této oblasti tedy mohou očekávat zvýšenou aktivitu ze strany Komise i úřadů ochrany hospodářské soutěže v jednotlivých členských státech, a to se zaměřením na dodržování Nařízení a obecných předpisů na ochranu hospodářské soutěže. Z právního hlediska bychom určitě doporučovali prověření smluvních ujednání a praktik, a to u výrobců, distributorů i čistě jenom prodejců, kteří působí v oblasti e-commerce.
Mgr. Marek Bomba, LL.M.,
advokát
Dvořák Hager & Partners, advokátní kancelář, s.r.o.
Oasis Florenc
Pobřežní 394/12
186 00 Praha 8
Tel.: +420 255 706 500
Fax: +420 255 706 550
e-mail: praha@dhplegal.com
_____________________________
[1] Nařízení Komise (EU) č. 330/2010 ze dne 20. dubna 2010 o použití čl. 101 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie na kategorie vertikálních dohod a jednání ve vzájemné shodě, OJ L 102, 23.04.2010, str. 1.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz