Zimní pneumatiky jako daňově uznatelný náklad
Jsou zimní pneumatiky daňově uznatelným nákladem podnikatele účtujícího v podvojném účetnictví ? Tato otázka mi pravidelně oznamuje blízký příchod zimy. Podnikatelé, kteří se snaží optimalizovat své náklady, často sami hledají odpověď v mnoha zdrojích a výsledkem jsou dvě skupiny názorů.
V českém daňovém právu platí princip, že důkazní břemeno leží na poplatníkovi. V praxi to znamená, že podnikatel (poplatník) musí sám prokázat souvislost konkrétního nákladu s předmětem podnikání. Musí prokázat, že jde o náklad vynaložený na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle § 24 ZDP, tedy daňově uznatelný náklad.
V otázce daňové uznatelnosti zimních pneumatik se osobně jednoznačně řadím k první skupině názorů. Proč zastávám názor, že celá hodnota nákupu zimních pneumatik je daňově uznatelným nákladem v období jejich pořízení a nelze proto v této souvislosti hovořit o technickém zhodnocení ? Své vysvětlení vám předkládám v následujících řádcích.
Obecnou podmínkou daňové uznatelnosti je, že náklad souvisí s podnikáním a splňuje kriteria daná především v § 24 ZDP a § 25 ZDP. V praxi existuje několik forem zapojení automobilu do podnikání a každá z nich má v ZDP svůj specifický daňový režim (včetně daňového posouzení nákladů spojených s provozem automobilu).
Náklad, k jehož úhradě je poplatník povinen podle zvláštních zákonů je podle § 24 odst. 2 písm. p) daňově uznatelným nákladem. Používání zimních pneumatik v současnosti výslovně nenařizuje žádný právní předpis. Odborníci v oboru silniční dopravy a specialisté na pneumatiky se shodují, že hlavním důvodem pro jejich použití je bezpečnost. Povinnost přezout na zimní pneumatiky lze proto, podle mého názoru, nepřímo odvodit ze zákona o provozu na pozemních komunikacích, který stanoví povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích. Signálem pro přezutí z letní pneumatik na zimní je pokles denní teploty pod 7° C (přesněji pokles průměrné denní teploty po tři za sebou jdoucí dny pod 7° C). Důvodem je změna vlastností směsi, z níž je pneumatika vyrobena. Při teplotě 7° a nižší pneumatika „ztvrdne“ a ztrácí tak svou přilnavost k vozovce, to má negativní vliv na ovladatelnost vozidla.
Jsou v této souvislosti zimní pneumatiky technickým zhodnocením ? Nejčastějším vysvětlením, proč je nutné zimní pneumatiky považovat za technické zhodnocení (TZ) automobilu podle ZDP je tvrzení, že „jde o příslušenství pro zimní provoz auta, které umožňuje zdolávat zasněžené a zledovatělé silnice, kopce apod., a tím dochází k rozšíření vybavenosti vozidla podle § 33 odst. 3 ZDP, tedy k TZ“.
Pojem technické zhodnocení je podrobně definován v § 33 ZDP. Je důležité vědět, že technickým zhodnocením jsou vždy výdaje na danou skutečnost (věc), pokud přesáhnou u jednotlivého majetku v úhrnu za zdaňovací období částku 40 000 Kč. Je-li překročen tento finanční limit, pak můžeme např. u automobilu hovořit o výdajích, které jsou modernizací (tj. rozšířením vybavenosti nebo použitelnosti), tedy o výdajích, které jsou TZ.
Pro TZ platí pravidlo: překročí-li daný výdaj finanční limit uvedený v § 33 ZDP, pak je považován za TZ a není daňově uznatelným nákladem (viz § 25 odst. 1, písm. p) ZDP). Jeho hodnota se, ve většině případů, dostane do daňově uznatelných nákladů postupně prostřednictvím odpisů. Není-li finanční limit překročen může se poplatník sám rozhodnout: buď výdaj uplatní jako daňově uznatelný náklad (podle § 24 odst. 2 písm. zb) ZDP) nebo jej prohlásí za TZ.
Pořízení zimních pneumatik je často, z výše uvedených důvodů sjízdnosti silnic v zimě, charakterizováno jako „rozšíření vybavenosti nebo použitelnosti majetku“, tedy modernizace majetku (TZ) podle § 33 ZDP. Toto tvrzení vychází zřejmě z předpokladu, že automobil je určen pouze k provozu na suchých a vyhřátých vozovkách v letních měsících, a že při prodeji jej obchodník může obout pouze do letních pneumatik. (V této souvislosti mne napadá otázka: jak daňově postupovat, koupím-li auto v zimě, solidní obchodník jej obul do zimních pneumatik a v létě bych jej měl přezout na pneumatiky letní ?).
Skutečností je, že automobil jako takový je výrobcem určen k provozu jak v letních, tak i v zimních měsících, tedy k celoročnímu provozu. Jeho uživatel může podle potřeby zvolit pneumatiky s letním nebo zimním vzorkem, nebo s univerzálním celoročním vzorkem. Přizpůsobuje tak automobil aktuálním klimatickým podmínkám a nijak nemění účel použití vozidla, které je stále používáno k provozu po pozemních komunikacích. To jsou podle mne zásadní důvody, proč v souvislosti s výdaji na pořízení zimních pneumatik nejde o TZ ale jde o náklad bezprostředně související s provozem vozidla, a to i v případě, že výdaje na sadu zimních pneumatik překročí finanční limit uvedený v § 33 ZDP. Pro daňové účely je důležité, že celou hodnotu zimních pneumatik je možné zahrnout do daňově uznatelných nákladů v období pořízení jako náklad bezprostředně související s provozem vozidla.
Skutečnost, že v případě zimních pneumatik nejde o TZ potvrdilo i stanovisko ministerstva financí (odboru daně z příjmů), podle kterého je možné posoudit výdaje na nákup zimních pneumatik jako výdaje na náhradní díly. Toto stanovisko je známé již od roku 1997.
Závěrem tedy jen shrnutí: hodnota zimních pneumatik je, s přihlédnutím k výše uvedenému, daňově uznatelným nákladem celá v období pořízení. Nejde o technické zhodnocení. Jde o náklad bezprostředně související s provozem vozidla.
Ing. Ivan Vojtek, daňový poradce
e-mail: dane.ucetnictvi@wo.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz