Zpřístupnění údajů o nabídkové ceně v zadávacím řízení - srovnání české právní úpravy s úpravou v některých členských státech Evropské unie
Nedávno se v médiích objevily informace, že by v průběhu tohoto roku měla být připravena další novela zákona o veřejných zakázkách směřující k posílení zásady transparentnosti, uplatňující se při zadávání veřejných zakázek. Její podstatou by mělo být zveřejňování některých údajů o průběhu a výsledku zadávání veřejných zakázek, např. informací o cenových nabídkách uchazečů nebo o složení hodnotících komisí.
Pojďme se pro zajímavost podívat podrobněji na jednu z uvedených otázek, a sice otázku informování o nabídkové ceně, a to ve srovnání české právní úpravy s právní úpravou zpřístupnění informací o nabídkové ceně v některých evropských státech. Pro zjednodušení se budeme zabývat pouze právními úpravami týkajícími se nadlimitních zakázek tak, jak jsou tyto definovány na základě zadávacích směrnic ES[1] ve srovnávaných právních úpravách.
Informování o nabídkové ceně podle zákona o veřejných zakázkách
Shrňme nejdříve ve stručnosti zásady tuzemské právní úpravy, týkající se posuzované otázky, obsažené v zákoně č. 137/2006 Sb. , o veřejných zakázkách, v platném znění („ZVZ“). Již v úvodu je třeba říci, že pojem „zveřejnění“, který je v médiích používán, ZVZ nezná. Údaje o veřejné zakázce jsou jednak oznamovány, a to až poté, co je zadávací řízení skončeno uzavřením smlouvy mezi zadavatelem a vybraným uchazečem, a jednak sdělovány v průběhu zadávacího řízení. Pokud jde o oznámení údajů o veřejné zakázce, je zadavatel podle ZVZ povinen do 48 dnů od skončení zadávacího řízení uzavřením smlouvy s vybraným uchazečem odeslat oznámení o výsledku zadávacího řízení k uveřejnění do informačního systému o veřejných zakázkách. Oznámení obsahuje i informaci o celkové hodnotě zadané veřejné zakázky. Tento postup, včetně uvedené lhůty, vychází ze zadávacích směrnic ES, a je v zásadě shodný ve všech níže porovnávaných právních úpravách.
Pokud jde o poskytování údajů o nabídkách v průběhu zadávacího řízení, ZVZ upravuje povinnost zadavatele sdělit uchazečům a osobám přítomným otevírání obálek s nabídkami informace podle § 71 odst. 8 ZVZ a nově též údaje o nabídkové ceně podle § 71 odst. 9 ZVZ. Osobami přítomnými otevírání nabídek jsou zástupci uchazečů a dále osoby, o nichž tak stanoví ZVZ. O otevírání obálek je sepisován protokol, obsahující zákonem stanovené informace včetně nabídkové ceny. Zadavatel umožní uchazeči nahlédnout do protokolu o otevírání nabídek na základě jeho žádosti.
Německá právní úprava
Německá právní úprava zadávání veřejných zakázek, obsažená ve zvláštních předpisech[2], není v úpravě posuzované otázky jednotná. Zatímco v případě veřejných zakázek na dodávky a služby je účast uchazečů při otevírání obálek vyloučena, v případě veřejných zakázek na stavební práce se podle příslušného ustanovení uchazeči a jejich zástupci otevírání nabídek zúčastnit mohou. V obou případech se o otevírání obálek pořizují zápisy, které nesmějí být zpřístupněny veřejnosti, a v případě veřejných zakázek na dodávky a služby ani uchazečům.
Rakouská právní úprava
Obdobná je právní úprava této otázky v Rakousku[3]. Pokud jde o účast uchazečů při otevírání nabídek, rakouský zákon stanoví, že uchazeči se otevírání nabídek mohou účastnit. Jejich účast může být vyloučena jen ze závažných důvodů. O otevírání obálek s nabídkami je sepisován zápis, který musí mimo jiné obsahovat identifikaci uchazeče, údaje týkající se ceny a významné výhrady a prohlášení uchazeče. Na požádání uchazeče, který se účastnil otevírání nabídek, se vyhotoví opis zápisu z otevírání nabídek. Výsledek otevírání nabídek musí podle zákona zůstat tajný.
Francouzská právní úprava
Podle francouzské právní úpravy zadávání veřejných zakázek[4] není otevírání nabídek veřejné; uchazeči k němu nejsou připuštěni. Otázku zpřístupnění nabídkové ceny ostatním uchazečům příslušný francouzský zákon neupravuje.
Švédská právní úprava
Letmé porovnání právních úprav skončeme ve Švédsku. Právní úprava zadávání veřejných zakázek[5], která je ze všech výše porovnávaných nejstručnější, neřeší ani přítomnosti uchazečů při otevírání nabídek, ani otázku sdělování informace o nabídkové ceně v průběhu zadávacího řízení.
Z výše uvedeného porovnání vyplývá, že jednotlivé srovnávané členské státy EU řeší otázku zpřístupnění údajů o nabídkové ceně buď obdobně jako ZVZ, nebo tato otázka není řešena vůbec. Je tomu tak mimo jiné i proto, že otázka zpřístupnění informací o nabídkové ceněn není zadávacími směrnicemi výslovně upravena. Případná právní úprava ukládající povinnost zpřístupnit údaje o nabídkové ceně širšímu okruhu osob, než dosud předpokládá ZVZ, by tak představovala ojedinělou úpravu v mezinárodním srovnání.
Tereza Juráková
Charles Square Center
Karlovo náměstí 10
120 00 Praha 2
tel.: +420 225 385 333
fax: +420 225 385 444
email: wl@weinholdlegal.com
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Směrnice 2004/17/ES ze dne 31. března 2004 o koordinaci postupů při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb;
Směrnice 2004/18/ES ze dne 31. března 2004 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby;
[2] (Die Verordnung über die Vergabe öffentlicher Aufträge - Vergabeverordnung (VgV))
(Die Verdingungsordnung für Leistungen (VOL));
(Die Vergabe- und Vertragsordnung für Bauleistungen (VOB)).
[3] Bundesgesetz über die Vergabe von Aufträgen (Bundesvergabegesetz – BVergG 2006)
[4] Code des Marchés Publics - Decree Nr. 2006-975 ze dne 1. srpna 2006.
[5] Public Procurement Act (2007 :1091)
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz