LIBERALIZACE ČESKÝCH TELEKOMUNIKACÍ
České telekomunikace procházejí procesem široké liberalizace, týkající se jak platných právních předpisů, tak i současného vývoje trhu. Zákon 151/2000 Sb. o telekomunikacích a změně dalších zákonů zavedl klíčová ustanovení legislativy EU týkající se telekomunikací, včetně ustanovení o otevřeném přístupu k trhu („Open Network Provision“) či závazky univerzální služby.
České telekomunikace procházejí procesem široké liberalizace, týkající se jak platných právních předpisů, tak i současného vývoje trhu. Zákon 151/2000 Sb. o telekomunikacích a změně dalších zákonů zavedl klíčová ustanovení legislativy EU týkající se telekomunikací, včetně ustanovení o otevřeném přístupu k trhu („Open Network Provision“) či závazky univerzální služby. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) je quasi-nezávislý regulační orgán s pravomocí vydávat telekomunikační licence, regulovat ceny, včetně cen propojení veřejných telekomunikačních sítí a spravovat spektrum. V nedávné době byly oznámeny dvě nové zákonné iniciativy, které mají za cíl sladit zákon o telekomunikacích s legislativou Evropské unie.Vývoj legislativy
Předpokládá se, že do konce roku 2002 bude novelizován zákon o telekomunikacích tak, aby implementoval Nařízení EU č. 2887/2000 týkající se zpřístupnění účastnických vedení (Local Loop Unbudling). Současně již byly započaty práce na přípravách zcela nového zákona o telekomunikacích. Tento zákon by měl implementovat poslední legislativu Evropské unie týkající se elektronických komunikačních sítí a služeb. Očekává se, že dojde k posílení nezávislosti ČTÚ. Vládní návrh nového zákona o telekomunikacích by měl být hotov na podzim roku 2003 a jeho schválení je plánováno na přelom roku 2003/2004. Pro srovnání, členské státy EU musí novou telekomunikační legislativu implementovat do července příštího roku.
Nové ministerstvo informatiky
Nové ministerstvo informatiky bude ustanoveno k 1. lednu 2003. Ministerstvo bude působit především jako koordinátor v oblasti potřebné legislativy, úprav elektronické komunikace, a dále v oblasti veřejného informačního systému. Ve vztahu k telekomunikacím, převezme nové ministerstvo současné pravomoci ministerstva dopravy a spojů. Založení nového ministerstva by nemělo ovlivnit současný statut ČTÚ. Jak již bylo zmíněno výše, znovu definování pozice ČTÚ a její posílení se očekává od nového zákona o telekomunikacích.
Ceny propojení telekomunikačních sítí
V nedávné době ČTÚ začal regulovat ceny propojení veřejných telekomunikačních sítí za použití LRIC (Long Run Incremental Costs) metody na místo předchozí metody FAC (Fully Allocated Costs). Do budoucna ČTÚ zvažuje zavedení určité formy srovnání nákladů Českého Telecomu s náklady jiných operátorů v rámci EU. Takový přístup by pravděpodobně dále snížil ceny propojení v ČR, které by tak byly srovnatelné s hladinou cen běžnou v členských státech EU. LRIC metoda byla užita při regulaci propojovacích cen pevných i mobilních sítí. Snahy ČTÚ snížit telekomunikační ceny se setkaly se stížnostmi jak Českého Telecomu tak GSM mobilních operátorů. Tito dominantní hráči na trhu vyjádřili nesouhlas s metodou kalkulace použitou ČTÚ, s druhy nákladů započitatelných v rámci metody LRIC a kalkulací přiměřeného zisku (12%). Dosud však byly pokusy napadnout rozhodnutí ČTÚ v této oblasti neúspěšné.
Nepokrytá ztráta z používání přístupové sítě (Access Deficit)
ČTÚ dosud nevyčíslil nepokrytou ztrátu z používání přístupové sítě Českého Telecomu, který je jediným operátorem s povinností provozovat univerzální službu. ČTÚ hodlá posuzovat odůvodněnost požadavků na vyčíslení nepokryté ztráty případ od případu. Očekává se, že ČTÚ povolí některou z forem poplatků za nepokrytou ztrátu před koncem roku 2002, po analýze argumentů a podpůrných materiálů předložených Českým Telecomem. Poté budou náklady na nepokrytou ztrátu rozděleny mezi jednotlivé alternativní operátory.
Širokopásmové služby (Broadband Services)
Ceny za širokopásmové služby nepodléhají regulaci a nejsou zahrnuty v závazcích univerzální služby. Nicméně, ČTÚ může intervenovat proti nekalým praktikám, odporujícím zákonným požadavkům. K tomu došlo v případě spuštění ADSL služby Českým Telecomem v květnu roku 2002. Český Telecom nabídl službu ADSL takovým způsobem, že prakticky znemožnil přístup k nové službě alternativním operátorům. ČTÚ vydal předběžné opatření zamezující Českému Telecomu dále poskytovat ADSL dokud Český Telecom neuzavře první propojovací dohodu, či dodatek zahrnující tuto službu, s jedním z alternativních operátorů. Český Telecom se odvolal proti rozhodnutí ČTÚ. Odvolání Českého Telecomu bylo zamítnuto a bylo tak definitivně potvrzeno původní rozhodnutí ČTÚ. Nicméně se předpokládá, že opravdový rozvoj maloobchodních širokopásmových služeb nastane až po začlenění pravidel regulujících LLU do našeho právního řádu.
Další pokračování článku na téma liberalizace českých telekomunikací bude uveřejněno na těchto stránkách za čtrnáct dní od tohoto vydání.
Autoři: Zbyněk Loebl/Klára Šebestová, Central European Advisory Group (CEAG)
Central European Advisory Group (CEAG) je advokátní kancelář a konzultační firma, která se specializuje na právní a obchodní poradenství v oblasti společných podniků, přímých investic a informačních technologií. Více informací o CEAG a její činnosti naleznete na www.ceag.cz.
Informace uvedené v tomto článku mají čistě informativní charakter a nepředstavují poskytnutí odborné konzultační služby. Čtenáři by si proto měli případné závěry pro svou obchodní činnost, které si na základě tohoto článku utvoří, ověřit v rámci odborné konzultace.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz