NÁLEZ Ústavního soudu ze dne 15. listopadu 2023 sp. zn. I. ÚS 1534/23 o nároku poškozeného v trestním řízení na náhradu újmy způsobené nesprávným úředním postupem
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
NÁLEZ
Ústavního soudu
ze dne 15. listopadu 2023
sp. zn. I. ÚS 1534/23 o nároku poškozeného v trestním řízení na náhradu újmy způsobené nesprávným úředním postupem
Jménem republiky
Ústavní soud rozhodl pod sp. zn. I. ÚS 1534/23 dne
15. listopadu 2023 v I. senátu o ústavní stížnosti stěžovatele F. V.
proti usnesení Nejvyššího soudu č. j. 30 Cdo 500/2023-201 ze dne 21. 3.
2023, rozsudku Městského soudu v Praze č. j. 62 Co 114/2022-147 ze dne
27. 7. 2022 a rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 7 č. j. 18 C 3/2021-111
ze dne 27. 10. 2021
takto:
I. Usnesením Nejvyššího soudu
č. j. 30 Cdo 500/2023-201 ze dne 21. 3. 2023, rozsudkem Městského soudu v
Praze č. j. 62 Co 114/2022-147 ze dne 27. 7. 2022 a rozsudkem Obvodního
soudu pro Prahu 7 č. j. 18 C 3/2021-111 ze dne 27.10. 2021 bylo
porušeno právo stěžovatele na náhradu škody způsobené nesprávným úředním
postupem státního orgánu podle čl. 36 odst. 3 Listiny základních práv a
svobod.
II. Usnesení Nejvyššího soudu č. j. 30 Cdo 500/2023-201
ze dne 21. 3. 2023, rozsudek Městského soudu v Praze č. j. 62 Co
114/2022-147 ze dne 27. 7. 2022 a rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 7
č. j. 18 C 3/2021-111 ze dne 27.10. 2021 se ruší.
Z odůvodnění (právní názory vyslovené v nálezu, které mají všeobecný význam)
1.
Předmětem řízení před obecnými soudy byl nárok stěžovatele na náhradu
újmy způsobené nesprávným úředním postupem policisty L. K., který byl v
trestním řízení uznán vinným přečinem zneužití pravomoci úřední osoby
podle § 329 odst. 1 písm. a) trestního zákoníku.
2. Stěžovatele
dne 2. 9. 2016 zastavila policejní hlídka. Jeden z policistů při
kontrole dokladů stěžovatele fyzicky napadl, a poté jej hlídka odvezla
na služebnu, kde byl několik hodin neoprávněně zadržován. Stěžovatel
podal již dne 5. 9. 2016 na pracovišti Generální inspekce bezpečnostních
sborů trestní oznámení na zasahující policisty. Výslovně zde uvedl, že
se jako poškozený připojuje k trestnímu řízení s nárokem na náhradu
újmy. Proti dvěma policistům A. D. a L. K. bylo následně vedeno společné
trestní řízení.
3. Trestní soudy dospěly k závěru, že policisté
způsobili stěžovateli nemajetkovou újmu spočívající v porušení jeho
ústavně zaručených práv podle čl. 8 odst. 1 a čl. 10 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod (dále jen „Listina“). Činem A. D. byla dále
způsobena nemajetková újma při porušení čl. 7 Listiny a činem L. K.
navíc škoda ve výši 1100 Kč. Přesto trestní soudy podle § 229 odst. 1
zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve
znění zákona č. 181/2011 Sb., stěžovatele odkázaly na řízení ve věcech
občanskoprávních. Konstatovaly totiž, že najednání policistů je třeba
nahlížet jako najednání při plnění úkolů státu, a za vzniklou újmu tedy
odpovídá stát podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu
způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním
postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích
a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, (dále
jen „OdšZ“).
4. Stěžovatel svůj nárok na náhradu újmy způsobené
L. K. uplatnil u ministerstva dne 16. 11. 2020, tj. do šesti měsíců od
vydání pravomocného trestního rozsudku. Nedočkal se však reakce, a proto
na stát u Obvodního soudu pro Prahu 7 podal žalobu. Vycházel v ní z
toho, že promlčecí lhůta začala běžet nejdříve vyhlášením pravomocného
rozsudku. Ministerstvo však vzneslo námitku promlčení. Ve vztahu k
nároku na zadostiučinění nemajetkové újmy uvedlo, že šestiměsíční
promlčecí lhůta začala běžet dne 2. 9. 2016, kdy se stěžovatel v
důsledku policejního zákroku o vzniklé újmě dozvěděl. Nárok se tak
promlčel dnem 3. 3. 2017.
5. Obvodní soud v napadeném rozsudku
stěžovatelovu žalobu zamítl a konstatoval, že protiprávní jednání
policisty bylo nesprávným úředním postupem podle § 13 OdšZ, avšak
promlčecí lhůta počala běžet 2. 9. 2016 a uplynula 2. 3. 2017, přičemž
stěžovatel uplatnil svůj nárok u žalované až 19. 11. 2020. K tvrzenému
rozporu námitky promlčení s dobrými mravy obvodní soud uvedl, že
nesprávný úřední postup v této věci nebyl provázen žádnými dalšími
zvláštními okolnostmi, které by tento rozpor zakládaly.
6.
Městský soud k odvolání stěžovatele potvrdil rozsudek soudu prvního
stupně, přičemž se plně ztotožnil s právní argumentací obvodního soudu.
Nejvyšší soud dovolání stěžovatele odmítl, neboť se ztotožnil se závěry
odvolacího soudu stran počátku běhu promlčecí lhůty a námitky promlčení.
7.
Ústavní soud se opakovaně zabýval šestiměsíční subjektivní promlčecí
lhůtou podle § 32 odst. 3 OdšZ. Taje svou délkou na samé hranici
ústavnosti [srov. nález sp. zn. I. ÚS 3391/15 ze dne 14. 11. 2017 (N
209/87 SbNU 413)], zvláště při vědomí, že jde o zvláštní úpravu
odchylující se od tříleté promlčecí lhůty podle občanského zákoníku. In
abstracto ale protiústavní není [srov. nález sp. zn. I. ÚS 1532/16 ze
dne 14. 9. 2016 (N 176/82 SbNU 713)].
8. Ústavním korektivem
krátkosti této promlčecí lhůty může být v konkrétních případech rozpor
námitky promlčení (vznesené státem) s dobrými mravy podle § 2 odst. 3
občanského zákoníku (srov. nález sp. zn. I. ÚS 1532/16 ze dne 14. 9.
2016). Institut dobrých mravů totiž obecným soudům otevírá prostor pro
ústavně konformní výklad OdšZ, vedly-li by je mimořádné okolnosti
konkrétního případu k závěru, že by vyhověním námitce promlčení porušily
čl. 36 odst. 3 Listiny [srov. nálezy sp. zn. II. ÚS 76/17 ze dne 3. 4.
2018 (N 67/89 SbNU 57) a sp. zn. I. ÚS 3391/15 ze dne 14. 11. 2017]. V
některých případech se navíc k čl. 36 odst. 3 Listiny přidávají závazky z
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (srov. rozsudek
velkého senátu Evropského soudu pro lidská práva ve věci Gäfgen proti
Německu č. 22978/05).
9. Platí proto, že námitka promlčení
vznesená státem proti nároku na zadostiučinění za nemajetkovou újmu je
rozporná s dobrými mravy nejen v případech zneužití práva. Jak uvádí
Nejvyšší soud, rozpor námitky promlčení s dobrými mravy v těchto věcech
založí i mimořádné a zvláštního zřetele hodné okolnosti, které na straně
poškozeného vytvořily závažnou překážku, jež mu ve včasném uplatnění
jeho nároku zabránila a pro kterou by závěr o promlčení uplatněného
nároku byl pro něj nepřiměřeně tvrdý (srov. rozsudek Nejvyššího soudu
sp. zn. 30 Cdo 2224/2022 ze dne 27. 2. 2023). Aplikace těchto závěrů
přitom musí být vnímavá vůči ústavnímu základu nárokovaných práv.
10.
Ústavní soud ve své ustálené judikatuře zdůrazňuje povinnost ochrany
práv poškozených a obětí trestných činů. Trestní soudy mají povinnost
svým postupem usilovat o naplnění podmínek pro přiznání náhrady újmy již
v adhezním řízení. Platí totiž, že stát má ústavní povinnost vytvořit
co možná nejefektivnější systém procesních institutů sloužících k
náhradě újmy způsobené trestnou činností (srov. nález sp. zn. II. ÚS
297/22 ze dne 26. 6. 2023). Ochrana práv obětí trestného činu spáchaného
úřední osobou, jejíž jednání je přičitatelné státu, by přitom neměla
být výrazně slabší než ochrana obětí jiných trestných činů.
11.
Trestné činy úředních osob jsou z ústavního hlediska zvláště závažné.
Představují zpravidla nejzávažnější formu újmy způsobené státem a
nejzávažnější formu nesprávného úředního postupu podle čl. 36 odst. 3
Listiny. Úhelným kamenem demokratického právního statuje, že státní moc
slouží všem občanům (veřejnému zájmu) a že ji lze za tímto účelem
uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon (čl.
2 odst. 3 Ústavy České republiky). Je proto nezbytné, aby stát nejen
účinně odrazoval úřední osoby od protiprávního jednání, ale aby
poškozeným umožnil účinně žádat náhradu újmy podle čl. 36 odst. 3
Listiny, zvlášť když jde o újmu způsobenou trestným činem.
12.
To, že právní řád nijak neřeší vztah trestního řízení a OdšZ, je
nastíněnou optikou značně problematické. Pokud by se stěžovatel se svým
nárokem obrátil na Ministerstvo zemědělství, Státní úřad pro jadernou
bezpečnost nebo Národní sportovní agenturu, ty by jej musely podle § 14
odst. 2 OdšZ postoupit příslušnému ministerstvu nebo správnímu úřadu,
tedy Ministerstvu vnitra (srov. § 6 OdšZ). Pokud by tak náhodou
neučinily, k promlčení podle věty druhé § 14 odst. 2 OdšZ by nedošlo. Je
poněkud zarážející, že když se s důvěrou obrátí na Generální inspekci
bezpečnostních sborů, právní řád na nic obdobného nepamatuje.
13.
Tento nedostatek právní úpravy lze přitom napravit ústavně konformním
výkladem § 46 trestního řádu a § 3 odst. 4 zákona č. 45/2013 Sb., o
obětech trestných činů a o změně některých zákonů (zákon o obětech
trestných činů). Orgány činné v trestním řízení mají podle § 46
trestního řádu povinnost poučit poškozeného o jeho právech a poskytnout
mu plnou možnost k jejich uplatnění a v rámci poučení jej musí upozornit
i na možnost žádat o uspokojení nároku na náhradu škody nebo
nemajetkové újmy způsobené trestným činem. Rovněž podle § 3 odst. 4
zákona o obětech trestných činů mají povinnost srozumitelným způsobem
informovat oběť o jejích právech a umožnit jí jejich plné uplatnění.
14.
Obecné soudy výše uvedená ustanovení vykládají restriktivně v tom
smyslu, že se poučení týká výlučně procesních práv podle trestního řádu a
zákona o obětech trestných činů. Ustanovení § 46 trestního řádu však
stanoví orgánům činným v trestním řízení jasnou povinnost upozornit
poškozeného i na možnost žádat o uspokojení nároku na náhradu škody nebo
nemajetkové újmy způsobené trestným činem. Takovým nárokem může být i
nárok podle OdšZ, byla-li trestným činem způsobena újma vzniklá v
důsledku jednání, které lze kvalifikovat jako nesprávný úřední postup
podle OdšZ, tedy újma přičitatelná státu. Právní řád je totiž nezbytné
vnímat a vykládat jako jeden celek, který by měl ve svém souhrnu dávat
smysl.
15. V některých případech (zvláště v počátečních fázích
řízení) není ani pro orgány činné v trestním řízení snadné určit, zda za
újmu odpovídá stát, neboť je mu škodní jednání přičitatelné, nebo zda
se jedná o tzv. exces, za nějž odpovídá osoba škůdce (srov. usnesení
Nejvyššího soudu sp. zn. 28 Cdo 2699/2010 ze dne 15. 6. 2011). V
takových případech proto poškozený musí být upozorněn, že může souběžně
uplatnit adhezní nárok a nárok podle OdšZ, aby se vyhnul promlčení.
16.
Z čl. 36 odst. 3 Listiny plyne státu povinnost zajistit nejen
uspokojení hmotněprávního nároku na náhradu újmy, ale rovněž vytvořit
dostatečně efektivní procesní systém k jeho uplatnění (k povaze
pozitivních závazků srov. nález sp. zn. II. ÚS 1413/21 ze dne 25. 10.
2021). Současná právní úprava je přitom ve vztahu k uplatňování nároku
na náhradu újmy způsobené trestným činem spáchaným úřední osobou
neintuitivní a pro právního laika, oběť trestného činu, matoucí.
Poškozený v domnění, že svůj nárok uplatnil, čeká na výsledek dlouhého
trestního řízení, aby zjistil, že mu během čekání krátká lhůta k
uplatnění nároku podle napadených rozsudků uplynula. A to přesto, že
svou újmu před státními orgány prokazatelně tvrdil, ale nikdo ho
neupozornil, zeji má tvrdit před jinými státními orgány. Na jeho poučení
je proto třeba bezpodmínečně trvat. Jedině takový výklad vyhoví
požadavkům čl. 36 odst. 3 Listiny.
17. Na promlčení nároku
stěžovatele na náhradu nemajetkové újmy se významně přičinil stát, resp.
orgány činné v trestním řízení, a to tím, že nesplnily svou poučovací
povinnost a neupozornily stěžovatele, že svůj nárok na náhradu újmy může
uplatnit u Ministerstva vnitra podle OdšZ.
18. Stěžovatel se
orgánům činným v trestním řízení přihlásil jako poškozený již třetí den
po protiprávním policejním zákroku, tj. v době běhu promlčecí lhůty
podle OdšZ. Výslovně přitom uplatnil svůj nárok, který byl následně
posouzen jako adhezní podle § 43 odst. 3 trestního řádu, a nebyl přitom
poučen o možnosti uplatnit jej u Ministerstva vnitra postupem podle
OdšZ.
19. Z trestního spisu plyne, že orgány činné v trestním
řízení vedly stěžovatele jako poškozeného od 5. 9. 2016 až do vynesení
pravomocného rozsudku. Teprve v rozsudku obvodního soudu bylo
konstatováno, že odpovědnost za způsobenou újmu nese stát; totéž
zopakoval v pravomocném rozsudku krajský soud v roce 2020. Tou dobou byl
však nárok již dlouho promlčen.
20. Došlo tedy k poněkud
paradoxní situaci, že ačkoli stěžovatel již tři dny po zákroku podal
trestní oznámení, přihlásil se u státního orgánu jako poškozený a vznesl
nárok na náhradu újmy, odešel i přes odsouzení policistů a konstatování
vzniku újmy s prázdnou.
21. Státem vznesenou námitku promlčení
je proto s přihlédnutím k čl. 36 odst. 3 Listiny nutné posoudit jako
námitku rozpornou s dobrými mravy. Nesplnění poučovací povinnosti ve
spojení se současnou právní úpravou totiž založilo mimořádné a
zvláštního zřetele hodné okolnosti, které na straně poškozeného
vytvořily závažnou překážku, jež mu ve včasném uplatnění jeho nároku
zabránila a pro kterou by závěr o promlčení uplatněného nároku byl pro
něj nepřiměřeně tvrdý (srov. rozsudek Nejvyššího soudu sp. zn. 30 Cdo
2224/2022 ze dne 27. 2. 2023). Opačný výklad by byl porušením práva
podle čl. 36 odst. 3 Listiny.
22. Platí proto, že pokud poškozený v trestním řízení
a)
u orgánu činného v trestním řízení uplatnil v promlčecí lhůtě podle §
32 odst. 3 OdšZ nárok na náhradu nemajetkové újmy podle § 43 odst. 3
trestního řádu
b) a současně nebyl poučen o možnosti uplatnit
nárok postupem podle OdšZ, jakmile vyšly najevo skutečnosti nasvědčující
tomu, že trestný čin mohl být spáchán úřední osobou,
bude
námitka promlčení vznesená státem vůči nároku poškozeného na náhradu
nemajetkové újmy podle OdšZ zpravidla v rozporu s dobrými mravy.
23.
Ústavní soud k věci přistoupil v souladu se zásadou zdrženlivosti a
vyložil ustanovení podústavního práva ústavně konformním způsobem. V
důsledku toho nebylo třeba přistupovat ke zrušení ustanovení zákona,
vyslovovat protiústavnost mezery v právu a ani zpochybňovat ustálenou
judikaturu Nejvyššího soudu. Nic to však nemění na tom, že současná
právní úprava je pro laiky nepřívětivá a matoucí. Je na zákonodárci, aby
zvážil její úpravu.
Předseda I. senátu Ústavního soudu:
JUDr. Šámal v. r.