NAŘÍZENÍ VLÁDY ze dne 11. května 2016 o stanovení závazných zadávacích podmínek pro veřejné zakázky na pořízení silničních vozidel
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 11. května 2016
o stanovení závazných zadávacích podmínek pro veřejné zakázky
na pořízení silničních vozidel
Vláda nařizuje podle § 37 odst. 7 písm. a) a § 118 odst. 3 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek:
(1) Toto nařízení zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje stanovení závazných zadávacích podmínek při zadávání veřejných zakázek na dodávky, jejichž předmětem je pořízení silničního vozidla kategorie N1, N2, N3, M1, M2 nebo M3 podle zákona upravujícího podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích2).
(2) Zadavatel při stanovení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku, jejímž předmětem je pořízení silničních vozidel kategorie N1, N2, N3, M1, M2 nebo M3, zohlední za podmínek stanovených tímto nařízením energetické a ekologické dopady provozu vozidel za dobu jejich životnosti. Těmito dopady se pro účely tohoto nařízení rozumí spotřeba energie, vyprodukované emise oxidu uhličitého (CO2), oxidů dusíku (NOx), uhlovodíků jiných než metan (NMHC) a pevných částic.
(1) Zadavatel v případě zadávání veřejné zakázky na dodávky vozidel kategorie N2, N3, M2 a M3 v zadávací dokumentaci stanoví odkaz na emisní limity EURO podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení, pokud nestanoví požadavek na splnění vyšší normy emisních limitů EURO.
(2) Zadavatel v případě zadávání veřejné zakázky na dodávky vozidel kategorie N1 a M1 v zadávací dokumentaci stanoví
- a)
- odkaz na emisní limity EURO podle
přílohy č. 1 k tomuto nařízení, pokud nestanoví požadavek na splnění
vyšší normy emisních limitů EURO, a maximální spotřebu pohonných hmot
pro kombinovaný provoz3), která nesmí přesáhnout hodnoty uvedené v příloze č. 2 k tomuto nařízení, nebo
- b)
- pro hodnocení nákladů životního cyklu společnou metodu pro stanovení nákladů životního cyklu podle § 4.
Zadavatel není povinen stanovit maximální spotřebu pohonných hmot podle § 2 odst. 2 písm. a) v případě veřejných zakázek na dodávky vozidel kategorie N1 a M1, pokud jsou předmětem
- a)
- vozidla zvláštního určení podle
vyhlášky o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích4), nebo
- b)
- vozidla s alternativním pohonem, jejichž alespoň
jedním alternativním palivem nebo zdrojem energie jsou zkapalněné ropné
plyny (LPG), stlačený zemní plyn (CNG), zkapalněný zemní plyn (LNG),
směsné motorové palivo s obsahem biosložky nejméně 50 %, čisté
biopalivo, vodík nebo elektrická energie.
Náklady životního cyklu u vozidel kategorie M1 nebo N1 stanoví zadavatel za dobu jejich životnosti součtem
- a)
- nabídkové ceny, případně i ostatních pořizovacích nákladů stanovených zadavatelem,
- b)
- peněžní hodnoty provozních nákladů na spotřebu energie podle § 5 a
- c)
- peněžní hodnoty provozních nákladů na emise CO2, NOx, NMHC a pevných částic podle § 6.
(1) Provozní náklady na spotřebu energie stanoví zadavatel vynásobením nákladů na energii na jeden kilometr a počtu kilometrů za dobu životnosti podle přílohy č. 3 k tomuto nařízení.
(2) Pokud není množství energie na kilometr uvedeno přímo, vypočte se na základě údajů o energetickém obsahu pohonných hmot podle přílohy č. 4 k tomuto nařízení.
(3) Pro výpočet nákladů na energii na jeden kilometr se použije nižší z hodnot nákladů na jednotku energie benzinu nebo motorové nafty před zdaněním podle zákona upravujícího daň z přidané hodnoty nebo zákona upravujícího spotřební daně, jsou-li používány jako pohonné hmoty pro účely dopravy.
(1) Provozní náklady na emise CO2, NOx, NMHC a pevných částic za dobu životnosti vozidla zadavatel stanoví vynásobením
- a)
- počtu kilometrů za dobu životnosti podle přílohy č. 3 k tomuto nařízení,
- b)
- údajů o emisích CO2, NOx, NMHC a pevných částic na kilometr zjištěných pro účely schvalování typu vozidla2) a
- c)
- hodnoty nákladů na emise ze silniční dopravy podle přílohy č. 5 k tomuto nařízení.
(2) Zadavatel může stanovit hodnotu nákladů na emise ze silniční dopravy vyšší než podle odstavce 1 písm. c), pokud nepřekročí dvojnásobek příslušné hodnoty uvedené v příloze č. 5 k tomuto nařízení.
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. října 2016.
––––––––––––––––––––
- 1)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/33/ES ze dne 23. dubna 2009 o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel.
- 2)
- Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., v platném znění. Vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
- 3)
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla, v platném znění.
- 4)
- Příloha č. 2 k vyhlášce č. 341/2014 Sb.