Nařízení vlády ze dne 12. března 1997, kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků ve školství
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
Nařízení
vlády
ze dne 12. března 1997,
kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků ve školství
Vláda České republiky nařizuje podle § 23 písm. h) zákona č. 143/1992 Sb. o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění zákona č. 40/1994 Sb. ČR:
§ 1
Rozsah působnosti
Toto nařízení se vztahuje na učitele, vychovatele, mistry odborné výchovy, trenéry, ředitele, zástupce ředitelů a některé další pedagogické pracovníky (dále jen „pedagogičtí pracovníci”) předškolních zařízení, škol a školských zařízení zřizovaných podle zvláštních předpisů.1),2)
§ 2
Míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků
Míru vyučovací povinnosti učitelů a míru povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků tvoří:
a) přímá vyučovací činnost3) nebo přímá výchovná činnost,
b) příprava na přímou vyučovací činnost nebo přímou výchovnou činnost, práce bezprostředně související s touto činností a další práce, které vyplývají z organizace vzdělávání a výchovy ve školách a školských zařízeních podle Pracovního řádu pro zaměstnance škol a školských zařízení,4) a to do rozsahu stanovené týdenní pracovní doby.5)
§ 3
Přímá vyučovací činnost a přímá výchovná činnost
(1) Rozsah hodin přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti pedagogických pracovníků je stanoven v příloze tohoto nařízení.
(2) Rozsah přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti stanoví v rámci rozpětí uvedeného v příloze tohoto nařízení ředitel školy. Je-li přímá vyučovací činnost nebo přímá výchovná činnost stanovená v rámci rozpětí nižší než horní hranice rozpětí, stanovená týdenní pracovní doba se nekrátí.
(3) Vychovatelům středisek pro volný čas dětí a mládeže určuje míru přímé výchovné činnosti ředitel tohoto školského výchovného zařízení.
(4) Přímá výchovná činnost ředitelů středisek pro volný čas dětí a mládeže je splněna vedením nejméně jednoho zájmového útvaru tohoto školského výchovného zařízení.
(5) Přímá vyučovací činnost ředitelů a zástupců ředitelů sloučených škol, předškolních a školských zařízení6) se stanoví podle té školy, u které je v příloze tohoto nařízení přímá vyučovací činnost nejnižší.
(6) Vyučuje-li učitel víceletého gymnázia také v ročnících, v nichž se plní povinná školní docházka, určuje se mu rozsah přímé vyučovací činnosti podle činnosti, která převažuje. V případě stejného podílu se stanoví rozsah přímé vyučovací činnosti podle té školy, ve které je v příloze tohoto nařízení přímá vyučovací činnost nejnižší. Totéž platí pro učitele vyučující na školách zřizovaných podle § 2 odst. 2 školského zákona.
(7) Učitelům, kteří vyučují předmět v cizím jazyce ve školách s výukou vybraných předmětů v cizím jazyce, se snižuje míra přímé vyučovací činnosti o tři hodiny týdně.
(8) Učitelům - výchovným poradcům se snižuje míra přímé vyučovací činnosti:
a) v základní škole a střední škole s počtem žáků
do 150 o 1 hodinu týdně
do 250 o 2 hodiny týdně
nad 250 o 3 hodiny týdně,
b) ve speciálních školách při počtu tříd
do 7 o 1 hodinu týdně
8 až 12 o 2 hodiny týdně
13 a více o 3 hodiny týdně.
§ 4
Počet tříd rozhodný pro stanovení přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti
(1) Do počtu tříd rozhodného pro stanovení přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti se započítávají:
a) ředitelům základních škol včetně speciálních základních škol, zvláštních škol a pomocných škol třídy ve škole, oddělení školních družin a školních klubů zřízených při škole a speciálně pedagogické centrum,
b) ředitelům základních škol při zdravotnických zařízeních ze tříd pro děti chodící plně jen třídy, které mají učební plán alespoň 15 hodin týdně, při nižším učebním plánu se počítají vždy dvě třídy jako jedna třída. U dětí ležících (s individuálním vyučováním) se považuje za jednu třídu skupina deseti dětí, ředitelům zvláštních škol při zdravotnických zařízeních ze tříd pro děti chodící plně jen třídy, které mají učební plán alespoň 15 hodin týdně, při nižším učebním plánu se počítají vždy dvě třídy jako jedna třída. U dětí ležících (s individuálním vyučováním) se považuje za jednu třídu skupina osmi dětí,
c) ředitelům, kteří vedou internátní speciální školu, a jejich zástupcům, ředitelům školských zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a jejich zástupcům třídy ve škole, výchovné skupiny a speciálně pedagogické centrum,
d) ředitelům středních škol, vyšších odborných škol, speciálních středních škol, odborných učilišť, učilišť a praktických škol a jejich zástupcům třídy studia denního a studia při zaměstnání,
e) ředitelům středních odborných škol s výtvarnými a výtvarně technickými obory a jejich zástupcům, ředitelům základních uměleckých škol, konzervatoří a sportovních škol a jejich zástupcům v kursech ve školách uměleckého směru, ve státních jazykových školách a ve státním těsnopisném ústavu 24 vyučovacích hodin týdně jako jedna třída,
f) ředitelům a zástupcům ředitelů sloučených škol, předškolních a školských zařízení6) všechny třídy, výchovné skupiny a speciálně pedagogické centrum.
(2) Je-li ve škole ustanoveno více zástupců ředitele, určí se každému z nich přímá vyučovací činnost podle poměrného počtu tříd; to neplatí, pokud mají přidělen určitý počet tříd.
§ 5
Zrušuje se nařízení vlády č. 503/1992 Sb., kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků.
§ 6
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. září 1997.
Předseda vlády:
Prof. Ing. Klaus CSc. v. r.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
Ing. Pilip v. r.
Příloha k nařízení vlády č. 68/1997 Sb.
Přímá vyučovací činnost a přímá výchovná činnost pedagogických pracovníků
1. Pedagogičtí pracovníci
2. počet tříd, výchovných skupin nebo počet dětí a žáků ve škole nebo školském zařízení
3. počet hodin přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti týdně
1. A) učitel mateřské školy a speciální mateřské školy
2.
3. 33
1. ředitel mateřské školy a speciální mateřské školy
2. 1
3. 24
1.
2. 2
3. 21
1.
2. 3 - 4
3. 18
1.
2. 5 - 6
3. 16
1.
2. 7 a více
3. 13
1. zástupce ředitele
2. 7 a více
3. 19
1. ředitel internátní mateřské školy a internátní speciální mateřské školy
2. 1
3. 16
1.
2. 2
3. 14
1.
2. 3 a více
3. 12
1. zástupce ředitele
2. 3 a více
3. 18
1. ředitel internátní mateřské školy s nepřetržitým provozem, internátní speciální mateřské školy s nepřetržitým provozem, speciální mateřské školy se speciálním pedagogickým centrem
2.
3. 7
1. ředitel stálé mateřské školy v přírodě
2. do 100 dětí
3. 12
1.
2. nad 100 dětí
3. 10
1. B) učitel 1. stupně základní školy
2.
3. 24
1. učitel 1. stupně základní školy v 1. ročníku
2.
3. 20 - 22
1. ředitel základní školy s 1. stupněm a oddělením ročníků 2. stupně základní školy
2. 1 - 2
3. 16
1.
2. 3 - 6
3. 13
1.
2. 7 - 10
3. 10
1.
2. 11 a více
3. 8
1. zástupce ředitele
2. do 14
3. 13
1.
2. 15 - 22
3. 11
1.
2. 23 a více
3. 9
1. C) učitel speciální základní školy, zvláštní školy a pomocné školy
2.
3. 24
1. učitel speciální základní školy, zvláštní školy a pomocné školy v 1. ročníku
2.
3. 20 - 22
1. ředitel speciální základní školy s 1. stupněm, zvláštní školy s 1. stupněm, speciální základní školy s 1. stupněm a oddělením ročníků 2. stupně speciální základní školy a školy při zdravotnickém zařízení
2. 1 - 2
3. 16
1.
2. 3 - 6
3. 13
1.
2. 7 - 10
3. 10
1.
2. 11 a více
3. 8
1. ředitel zvláštní školy s 1. stupněm a s méně než 4 samostatnými třídami pro žáky 2. stupně a pomocné školy s 1. až 6. ročníkem
2. 1 - 2
3. 14
1.
2. 3 - 6
3. 12
1.
2. 7 - 10
3. 9
1.
2. 11 a více
3. 7
1. ředitel speciální základní školy s 1. a 2. stupněm, zvláštní školy s 1. a 2. stupněm, pomocné školy s 1. až 10. ročníkem
2. do 9
3. 7
1.
2. 10 - 14
3. 6
1.
2. 15 - 18
3. 5
1.
2. 19 a více
3. 4
1. zástupce ředitele
2. do 14
3. 13
1.
2. 15 - 22
3. 11
1.
2. 23 a více
3. 9
1. učitel 2. stupně základní školy a ročníků víceletého gymnázia, ve kterých se plní povinná školní docházka
2.
3. 24
1. ředitel základní školy s 2. stupněm, základní školy s 1. a 2. stupněm
2. do 9
3. 8
1.
2. 10 - 18
3. 7
1.
2. 19 - 23
3. 6
1.
2. 24 a více
3. 5
1. zástupce ředitele základní školy s 1. a 2. stupněm
2. do 14
3. 13
1.
2. 15 - 22
3. 11
1.
2. 23 a více
3. 9
1. ředitel školy v přírodě
2.
3. 11
1. E) učitel střední školy a vyšší odborné školy
2.
3. 23
1. F) učitel speciální střední školy, odborného učiliště, učiliště, praktické školy
2.
3. 23
1. ředitel střední školy, vyšší odborné školy, speciální střední školy, odborného učiliště, praktické školy
2. do 8
3. 7
1.
2. 9 - 16
3. 5
1.
2. 17 a více
3. 3
1. zástupce ředitele
2. do 8
3. 16
1.
2. 9 - 14
3. 12
1.
2. 15 - 17
3. 10
1.
2. 18 - 20
3. 8
1.
2. 21 a více
3. 6
1. učitel předmětu praxe na středních školách
2.
3. 23 - 27
1. učitel odborného výcviku ve speciální střední škole, odborném učilišti a praktické škole
2.
3. 21
1. vedoucí učitel odloučeného pracoviště teoretického vyučování středních škol, speciálních středních škol, odborných učilišť a učilišť
2.
3. 18
1. G) mistr odborné výchovy
2.
3. 30 - 35
1. učitel řídící provoz dílen nebo praktické vyučování ve střední odborné škole
2. do 120 žáků
3. 16
1.
2. 121 - 240
3. 14
1.
2. 241 a více
3. 12
1. učitel řídící provoz dílen nebo odborný výcvik ve speciálním středním odborném učilišti a odborném učilišti
2. do 42 žáků
3. 16
1.
2. 43 - 84
3. 14
1.
2. 85 - 126
3. 12
1.
2. 127 a více
3. 10
1. H) učitel státní jazykové školy, státního těsnopisného ústavu, školského ústavu umělecké výroby
2.
3. 23
1. ředitel státní jazykové školy, státního těsnopisného ústavu
2. do 8
3. 8
1.
2. 9 - 16
3. 6
1.
2. 17 a více
3. 4
1. zástupce ředitele
2. do 8
3. 16
1.
2. 9 - 14
3. 12
1.
2. 15 - 17
3. 10
1.
2. 18 - 20
3. 8
1.
2. 21 a více
3. 6
1. I) učitel základní umělecké školy (individuální výuka)
2.
3. 25
1. (skupinová a kolektivní výuka)
2.
3. 23
1. ředitel základní umělecké školy
2. do 9
3. 11
1.
2. 10 - 24
3. 8
1.
2. 25 a více
3. 5
1. zástupce ředitele
2. do 14
3. 14
1.
2. 15 - 29
3. 11
1.
2. 30 a více
3. 8
1. J) trenér sportovní školy
2.
3. 22 - 26
1. K) vychovatel školní družiny nebo školního klubu
2.
3. 28 - 30
1. ředitel školní družiny nebo školního klubu, které nejsou součástí školy
2. do 4
3. 22
1.
2. 5 - 6
3. 19
1.
2. 7 a více
3. 17
1. zástupce ředitele
2. 2 - 3
3. 27
1.
2. 4 - 6
3. 25
1.
2. 7 a více
3. 23
1. L) vychovatel speciální mateřské školy internátní
2.
3. 28 - 30
1. M) vychovatel školského zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče
2.
3. 25 - 27
1. ředitel školského zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče, internátní speciální školy
2. do 9
3. 8
1.
2. 10 - 14
3. 7
1.
2. 15 - 18
3. 6
1.
2. 19 a více
3. 5
1. zástupce ředitele
2. 5 - 14
3. 13
1.
2. 15 - 22
3. 11
1.
2. 23 a více
3. 10
1. vedoucí vychovatel
2.
3. 17 - 19
1. N) vychovatel internátní speciální školy a speciální školy
2.
3. 27 - 28
1. O) vychovatel domova mládeže
2.
3. 30 - 32
1. ředitel domova mládeže
2.
3. 12
1. zástupce ředitele nebo vedoucí vychovatel
2.
3. 19 - 22
1) § 6 odst. 1, § 12 odst. 3, § 14 odst. 2 a 6 zákona ČNR č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákona č. 139/1995 Sb. ČR
2) Zákon ČNR č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění zákona ČNR č. 31/1984 Sb., zákona ČNR č. 390/1991 Sb. a zákona č. 138/1995 Sb. ČR
3) § 9 odst. 2 vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR č. 291/1991 Sb., o základní škole.
§ 10 odst. 2 vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR č. 399/1991 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách.
§ 14 odst. 2, § 15 odst. 2 a § 16 odst. 2 vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR č. 354/1991 Sb., o středních školách.
4) Pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení č. j. 16 969/96 - 42 ze dne 15. dubna 1996.
5) § 83 zákoníku práce.
Vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí č. 63/1968 Sb., o zásadách pro zkracování týdenní pracovní doby a pro zavádění provozních a pracovních režimů s pětidenním pracovním týdnem, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška Federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 121/1982 Sb., o některých úpravách pracovní doby.
6) § 2 odst. 2 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění zákona č. 138/1995 Sb. ČR
§ 1 odst. 1 zákona č. 76/1978 Sb., ve znění zákona ČNR č. 390/1991 Sb. a zákona č. 138/1995 Sb. ČR
§ 45 školského zákona.