NAŘÍZENÍ VLÁDY ze dne 20. srpna 2015 o státní energetické koncepci a o územní energetické koncepci
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 20. srpna 2015
o státní energetické koncepci a o územní energetické koncepci
Vláda nařizuje podle § 3 odst. 7 a § 4 odst. 9 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění zákona č. 103/2015 Sb.:
Toto nařízení stanoví
- a)
- obsah a způsob zpracování státní energetické koncepce a obsah a strukturu podkladů pro její zpracování a vyhodnocení a
- b)
- obsah a způsob zpracování územní energetické koncepce a obsah a strukturu podkladů pro její zpracování a pro zpracování zprávy o jejím uplatňování.
(1) Státní energetická koncepce obsahuje
- a)
- analýzu stávajícího energetického systému státu a stanovení hlavních trendů vývoje energetiky, poptávky po energii, použitelnosti jednotlivých primárních energetických zdrojů, relativního zastoupení jednotlivých primárních a sekun-dárních zdrojů energie v energetickém systé-mu včetně analýzy možných budoucích změn v tomto zastoupení a problematiky energetické infrastruktury,
- b)
- analýzu silných a slabých stránek energetiky České republiky a příležitostí a hrozeb pro energetický sektor České republiky,
- c)
- komplexní rozbor vnějších a vnitřních podmínek ovlivňujících energetiku České republiky v dlouhodobém časovém horizontu,
- d)
- stanovení vrcholových strategických cílů a cílových hodnot pro celý energetický sektor, včetně procentně vyjádřeného zastoupení jednotlivých zdrojů energie v rámci primárních a sekundárních zdrojů se stanoveným maximem a minimem, kterého může daný zdroj energie v cílovém roce, popřípadě dílčích letech, dosáhnout,
- e)
- výstupy očekávaného vývoje energetiky České republiky s využitím energetického modelování zaměřeného na tvorbu a optimalizaci scénáře budoucího vývoje energetických systémů s ohledem na vytyčené cílové hodnoty a s důrazem na snižování emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů, zvyšování energetické účinnosti, ekonomickou efektivnost a maximální ekologickou přijatelnost,
- f)
- kvantifikaci ukazatelů bezpečnosti dodávek, konkurenceschopnosti a udržitelnosti a stanovení jejich cílových hodnot,
- g)
- optimalizaci scénáře vývoje energetiky České republiky a ukazatelů bezpečnosti dodávek, konkurenceschopnosti a udržitelnosti na základě hodnocení prováděného podle většího počtu různorodých parametrů, přičemž parametry a nastavení se stanoví se zohledněním stanovených kvantifikovaných vstupních předpokladů a vyrovnaného naplňování strategických cílů,
- h)
- dílčí rozvojové strategie jednotlivých oblastí sektoru energetiky a navazujících sektorů, obsahující jednotlivé priority a opatření, ve vztahu k optimalizačním propočtům a k celkovému strategickému zadání v návaznosti na výstupy z energetického modelování a
- i)
- postup a nástroje pro realizaci státní energetické koncepce včetně harmonogramu obsahujícího termín realizace a osoby, které jsou za realizaci odpovědné.
(2) Ukazateli bezpečnosti dodávek jsou
- a)
- pohotovostní zásoby primárních energetických zdrojů, a to v hodnotách
1. absolutní výše zásob a
2. relativní výše zásob,
- b)
- rozčlenění primárních energetických zdrojů,
- c)
- rozčlenění hrubé výroby elektřiny,
- d)
- rozčlenění dovozu,
- e)
- dovozní závislost,
- f)
- bezpečnost provozu infrastruktury,
- g)
- soběstačnost v dodávkách elektřiny a
- h)
- výkonová přiměřenost.
(3) Ukazateli konkurenceschopnosti jsou
- a)
- míra integrace do mezinárodních sítí, a to v hodnotách
1. disponibilní přenosová kapacita ve vývozním směru a
2. disponibilní přenosová kapacita v dovozním směru,
- b)
- diskontované náklady na zajištění energie,
- c)
- poměry cen energie na velkoobchodním trhu k průměru globálních konkurentů,
- d)
- konečná cena elektřiny na napěťové hladině níz-kého napětí a vysokého napětí a konečná cena zemního plynu,
- e)
- podíl výdajů na energii na celkových výdajích domácností,
- f)
- podíl sektoru energetiky na hrubé přidané hodnotě,
- g)
- podíl dovozu energie na hrubé přidané hodnotě,
- h)
- celková ekonomická přidaná hodnota sektoru energetiky a
- i)
- obchodní bilance dovozu a vývozu energie.
(4) Ukazateli udržitelnosti jsou
- a)
- energetická náročnost tvorby hrubé přidané hodnoty,
- b)
- vliv na životní prostředí
1. emise CO2,
2. emise SO2,
3. emise NOx,
4. emise NH3,
5. emise tuhých znečišťujících látek a
6. emise těkavých organických látek,
- c)
- podíl energeticky užívané zemědělské půdy,
- d)
- podíl fosilních paliv na spotřebě primárních zdrojů energie,
- e)
- elektroenergetická náročnost tvorby hrubé přidané hodnoty,
- f)
- podíl obnovitelných zdrojů energie na hrubé konečné spotřebě energie,
- g)
- spotřeba elektřiny na obyvatele a
- h)
- podíly tepla z obnovitelných zdrojů energie a kombinované výroby elektřiny a tepla na dodávkách tepla ze soustav zásobování tepelnou energií.
(1) Územní energetická koncepce obsahuje
- a)
- rozbor trendů vývoje poptávky po energii, jehož součástí je
1. analýza území shromažďující údaje o počtu obyvatel a sídelní struktuře včetně výhledu, dále geografické a klimatické údaje, na základě kterých je možno provádět technické výpočty a analyzovat možnosti výroby a rozsah spotřeby energie, a
2. analýza systémů spotřeby paliv a energie a jejich nároků v dalších letech, jejímž cílem je určit strukturální rozdělení systémů spotřeby paliv a energie v členění na sektor bydlení, veřejný sektor a podnikatelský sektor a provést kvantifikaci jejich energetické náročnosti,
- b)
- rozbor možných zdrojů a způsobů nakládání s energií, jehož součástí je analýza dostupnosti paliv a energie, jejímž cílem je určit strukturální rozdělení užitých fosilních paliv a obnovitelných a druhotných zdrojů energie a stanovit jejich podíl a dostupnost při zásobování řešeného územního obvodu,
- c)
- hodnocení využitelnosti obnovitelných zdrojů energie, jehož součástí je
1. stanovení technického potenciálu obnovitelných zdrojů energie s ohledem na požadavky stanovené právními předpisy a analýza možností jejich využití zaměřená na regionální a místní cíle a na snížení ekologické zátěže a
2. analýza možností využití druhotných energetických zdrojů na dotčeném území,
- d)
- hodnocení ekonomicky využitelných úspor, jehož součástí je
1. stanovení technického potenciálu úspor energie a možností jejich realizace u systémů spotřeby v sektoru bydlení, veřejném a podnikatelském sektoru a
2. stanovení technického potenciálu úspor energie a možností jejich realizace u systémů výroby a distribuce energie,
- e)
- základní cíle v rámci
1. provozování a rozvoje soustav zásobování tepelnou energií,
2. realizace energetických úspor,
3. využívání obnovitelných a druhotných zdro-jů energie včetně energetického využívání odpadů,
4. výroby elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla,
5. snižování emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů,
6. rozvoje energetické infrastruktury,
7. provozu částí elektrizační soustavy, které jsou odpojeny od zbytku propojené soustavy, ale zůstávají pod napětím (dále jen ˙ostrov elektrizační soustavy˙),
8. rozvoje elektrických sítí, které jsou schopny efektivně propojit chování a akce výrobce, spotřebitele nebo spotřebitele s vlastní výrobou k zajištění ekonomicky efektivní a udržitelné energetické soustavy provozované s malými ztrátami a vysokou spolehlivostí dodávky a bezpečnosti, (dále jen ˙inteligentní síť˙) a
9. využití alternativních paliv v dopravě,
- f)
- nástroje pro dosažení stanovených cílů,
- g)
- řešení systému nakládání s energií, jehož součástí je
1. návrh ekonomicky efektivního zabezpeče- ní pokrytí energetických potřeb dotčeného územního obvodu při respektování státní energetické koncepce, regionálních progra-mů, dalších strategických dokumentů a regionálních omezujících podmínek s ohledem na spolehlivost dodávek jednotlivých forem energie a
2. vymezení variant technického řešení rozvoje systému zásobování dotčeného území energií vedoucích k uspokojení požadavků stanovených předpokládaným vývojem poptávky po energii v rámci řešeného územního obvodu, vyčíslení jejich účinků a nároků a jejich vyhodnocení.
(2) U jednotlivých variant technického řešení se určí
- a)
- energetická bilance nového stavu,
- b)
- investiční náklady vyvolané navrženým technickým řešením,
- c)
- provozní náklady systému zásobování energií,
- d)
- dopady na účinnost užití energie a množství energetických úspor,
- e)
- požadavky na ochranu zemědělského půdního fondu ve vztahu k výstavbě energetické infrastruktury a energetických zařízení a
- f)
- dopady na emise znečišťujících látek a CO2 a na kvalitu ovzduší.
(3) Vyhodnocení variant technického řešení zahrnuje
- a)
- výběr dílčích rozhodovacích kritérií, který vychází z cílů státní energetické koncepce a z cílů pořizovatele územní energetické koncepce,
- b)
- analýzu rizika s cílem vyhodnocení míry rizika spojeného s realizací jednotlivých variant pro rozvoj systému zásobování dotčeného území energií,
- c)
- hodnocení, které se přednostně provádí na základě metod hodnocení prováděného podle většího počtu různorodých parametrů a na bázi analýzy rizika,
- d)
- kvantifikaci ekonomických cílů pomocí kritérií ekonomické efektivnosti zahrnujících systémo-vý přístup a použití ekonomického hodnocení, které zohledňuje časovou hodnotu peněz a toky nákladů vyvolaných realizací a provozem hodnocené varianty řešení,
- e)
- stanovení pořadí výhodnosti jednotlivých variant, které se provádí z hlediska nejvyššího stupně efektivnosti dosažení stanovených cílů pro rozvoj systému zásobování dotčeného území energií za účelem doporučení nejvhodnější varianty, a
- f)
- výběr doporučené varianty budoucího způsobu výroby, distribuce a využití energie v rámci řešeného územního obvodu pomocí více kritérií respektujících zejména ekonomické cíle.
(1) Obsah a struktura podkladů pro zpracování státní energetické koncepce a jejího vyhodnocení jsou stanoveny v příloze č. 1 k tomuto nařízení.
(2) Obsah a struktura podkladů pro zpracování územní energetické koncepce a zprávy o jejím uplatňování jsou stanoveny v příloze č. 2 k tomuto nařízení.
Nařízení vlády č. 195/2001 Sb., kterým se stanoví podrobnosti obsahu územní energetické koncepce, se zrušuje.
Účinnost
Toto nařízení nabývá účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení.
r.
Sb.