NAŘÍZENÍ VLÁDY ze dne 27. dubna 2022, kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 27. dubna 2022,
kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků,
ve znění pozdějších předpisů
Vláda nařizuje podle § 23 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů:
Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění nařízení vlády č. 273/2009 Sb., nařízení vlády č. 239/2015 Sb., nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a nařízení vlády č. 562/2020 Sb., se mění takto:
1. V § 2 odst. 1 se slovo ˙příloze˙ nahrazuje slovem ˙přílohách˙.
2. V § 2 odst. 2, 4, 6 a 9 a v § 5 odst. 1 se za slovo ˙příloze˙ vkládá text ˙č. 1˙.
3. V § 2 odst. 4 se slova ˙a jeho zástupce˙ zrušují a na konci odstavce se doplňuje věta ˙Do počtu jednotek podle § 4 se řediteli školy započítávají všechny jednotky této právnické osoby.˙.
4. V § 3 se odstavec 1 zrušuje.
Dosavadní odstavce 2 až 6 se označují jako odstavce 1 až 5.
5. V § 3 odst. 3 úvodní části ustanovení se slovo ˙metodikovi˙ nahrazuje slovy ˙koordinátorovi v oblasti˙.
6. V § 3 odst. 4 se slovo ˙metodika˙ nahrazuje slovy ˙koordinátora v oblasti˙.
7. V § 3 odstavec 5 zní:
˙(5) Vykonává-li funkci koordinátora v oblasti informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce ředitel školy, zástupce ředitele školy nebo vedoucí učitel praktického vyučování, sníží se jim týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle odstavců 2 a 3, nejvýše však do poloviny týdenního rozsahu stanoveného pro ředitele školy v příloze č. 1 k tomuto nařízení.˙.
8. V nadpisu § 4 se slovo ˙tříd˙ nahrazuje slovem ˙jednotek˙.
9. V § 4 odst. 1 úvodní části ustanovení se slovo ˙tříd˙ nahrazuje slovem ˙jednotek˙.
10. V § 4 odst. 1 písmeno a) zní:
- ˙a)
- třídy, studijní skupiny,
oddělení, výchovné skupiny, speciálně pedagogické centrum a školní klub;
třídy gymnázia se sportovní přípravou, do kterých jsou zařazeni pouze
žáci tohoto oboru vzdělání, se započítávají dvojnásobně a˙.
11. V § 4 odst. 1 písm. b) se slovo ˙řediteli˙ nahrazuje slovem ˙u˙, slova ˙a jeho zástupci˙ se zrušují a slova ˙jedna třída˙ se nahrazují slovy ˙1 jednotka˙.
12. V § 4 se odstavec 2 zrušuje a zároveň se zrušuje označení odstavce 1.
13. Za § 4 se vkládají nové § 4a až 4g, které včetně nadpisu nad označením § 4a a poznámek pod čarou č. 4 a 5 znějí:
Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování se určí jako týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti stanovený podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení pro učitele, vychovatele, psychologa, speciálního pedagoga, trenéra nebo asistenta pedagoga snížený v rozsahu určeném ředitelem školy, nejvýše v počtu hodin stanoveném podle § 4b až 4g. Snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti podle § 4b až 4g se nevztahuje na zástupce ředitele školy pro odborný výcvik a vedoucího učitele odborného výcviku.
(1) U právnické osoby, která vykonává činnost 1 druhu školy uvedeného v příloze č. 2 nebo 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování podle hodnoty uvedené u druhu školy, jehož činnost právnická osoba vykonává.
(2) U právnické osoby, která vykonává činnost 1 druhu školy uvedeného v příloze č. 2 k tomuto nařízení a současně
- a)
- 1 druhu školy uvedeného v příloze
č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické
činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického
vyučování součtem hodnot uvedených u obou druhů škol, jejichž činnost
právnická osoba vykonává,
- b)
- více druhů škol uvedených v příloze č. 3 k tomuto
nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce
ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování součtem
hodnot uvedených u všech druhů škol, jejichž činnost právnická osoba
vykonává.
(3) U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol uvedených v příloze č. 2 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování podle druhu školy, jehož činnost právnická osoba vykonává, u kterého je v příloze č. 2 k tomuto nařízení stanovena hodnota nejvyšší; stanovit rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování nelze podle hodnot stanovených u školní družiny. Za počet jednotek právnické osoby podle věty první se považuje součet jednotek všech druhů škol uvedených v příloze č. 2 k tomuto nařízení, jejichž činnost právnická osoba vykonává.
(4) U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol uvedených v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy součtem hodnot uvedených u všech druhů škol, jejichž činnost právnická osoba vykonává.
(5) U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol uvedených v příloze č. 2 k tomuto nařízení a současně
- a)
- 1 druhu školy uvedeného v příloze
č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické
činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického
vyučování součtem hodnot stanovených podle odstavců 1 a 3,
- b)
- více druhů škol uvedených v příloze č. 3 k tomuto
nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce
ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování součtem
hodnot stanovených podle odstavců 3 a 4.
(1) Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování se navíc započítá 7 hodin za 1 až 120 žáků nebo studentů zúčastňujících se praktického vyučování nebo praktické přípravy a další 2 hodiny za každých dalších započatých 120 žáků nebo studentů.
(2) Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona se navíc započítá 7 hodin za 1 až 42 žáků zúčastňujících se praktického vyučování a další 2 hodiny za každých dalších započatých 42 žáků.
(3) Do počtu žáků podle odstavce 1 se nezapočítávají žáci v oborech vzdělání s odborným výcvikem4) ve škole, ve které se odborný výcvik uskutečňuje v počtu 10 a více skupin, a žáci, kteří se započítají vedoucímu učiteli praktického vyučování ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona podle odstavce 2.
(1) Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování se navíc započítají 2 hodiny týdně za každé další pracoviště5) mateřské školy, základní školy, střední školy nebo konzervatoře, jestliže má toto další pracoviště nejméně 3 jednotky.
(2) Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy se navíc započítá 1 hodina týdně za každé další pracoviště5) školského poradenského zařízení.
Je-li ve škole ustanoveno více zástupců ředitele školy nebo vedoucích učitelů praktického vyučování, snižuje se jim týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti v rozsahu určeném ředitelem školy v souhrnu nejvýše v počtu hodin stanoveném tímto nařízením pro 1 zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování.
Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování nesmí být nižší než stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti ředitele školy podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení; ustanovení § 3 odst. 5 tím není dotčeno.
Ředitel školy nemusí upravovat rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování podle § 4a až 4f, dojde-li ke změně počtu dětí, žáků nebo studentů ve škole nebo jednotek ve škole v průběhu školního roku.
––––––––––––––––––––
- 4)
- Oddíl C a oddíl D
tabulky D3 a D6 přílohy č. 1 k nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o
soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném
vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
- 5)
- § 161 odst. 1 písm. a) bod 3 zákona č. 561/2004 Sb., ve znění zákona č. 101/2017 Sb.˙.
14. V § 5 odst. 2 se slova ˙odst. 3 a 4˙ nahrazují slovy ˙odst. 2 a 3˙.
15. Příloha se zrušuje.
16. Doplňují se přílohy č. 1 až 3, které znějí:
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. září 2022.