NAŘÍZENÍ VLÁDY ze dne 9. listopadu 2022 o státní energetické koncepci a o územní energetické koncepci
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 9. listopadu 2022
o státní energetické koncepci a o územní energetické koncepci
Vláda nařizuje podle § 3 odst. 7 a § 4 odst. 11 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění zákona č. 3/2020 Sb.:
Toto nařízení stanoví
- a)
- obsah a způsob zpracování státní energetické koncepce a obsah a strukturu podkladů pro její zpracování a vyhodnocení a
- b)
- obsah a způsob zpracování územní energetické
koncepce a obsah a strukturu podkladů pro její zpracování a pro
zpracování zprávy o jejím uplatňování.
(1) Státní energetická koncepce obsahuje
- a)
- analýzu stávajícího energetického
systému státu a stanovení hlavních trendů vývoje energetiky, poptávky po
energii, použitelnosti jednotlivých primárních energetických zdrojů,
relativního zastoupení jednotlivých primárních a sekundárních zdrojů
energie v energetickém systému včetně analýzy možných budoucích změn v
tomto zastoupení a problematiky energetické infrastruktury,
- b)
- analýzu silných a slabých stránek energetiky České republiky a příležitostí a hrozeb pro energetický sektor České republiky,
- c)
- komplexní rozbor vnějších a vnitřních podmínek ovlivňujících energetiku České republiky v dlouhodobém časovém horizontu,
- d)
- stanovení vrcholových strategických cílů a cílových
hodnot pro celý energetický sektor, včetně procentně vyjádřeného
zastoupení jednotlivých zdrojů energie v rámci primárních a sekundárních
zdrojů se stanoveným maximem a minimem, kterého může daný zdroj energie
v cílovém roce, popřípadě dílčích letech, dosáhnout,
- e)
- výstupy očekávaného vývoje energetiky České
republiky s využitím energetického modelování s ohledem na vytyčené
cílové hodnoty a s důrazem na snižování emisí znečišťujících látek a
skleníkových plynů, zvyšování energetické účinnosti, ekonomickou
efektivnost a maximální ekologickou přijatelnost,
- f)
- kvantifikaci ukazatelů bezpečnosti dodávek energie,
konkurenceschopnosti a sociální přijatelnosti a udržitelnosti nakládání
s energií a stanovení jejich cílových hodnot,
- g)
- optimalizaci scénáře vývoje energetiky České
republiky a ukazatelů bezpečnosti dodávek energie, konkurenceschopnosti a
sociální přijatelnosti a udržitelnosti nakládání s energií na základě
hodnocení prováděného podle většího počtu různorodých parametrů, přičemž
parametry a nastavení se stanoví se zohledněním kvantifikovaných
vstupních předpokladů a vyrovnaného naplňování strategických cílů,
- h)
- dílčí rozvojové strategie jednotlivých oblastí
sektoru energetiky a navazujících sektorů, obsahující jednotlivé
priority a opatření, ve vztahu k optimalizačním propočtům a k celkovému
strategickému zadání v návaznosti na výstupy z energetického modelování a
- i)
- postup a nástroje pro realizaci cílů a priorit
včetně harmonogramu obsahujícího termín realizace a instituce, které
jsou za realizaci odpovědné, a v relevantních případech také nároků na
financování.
(2) Ukazateli bezpečnosti dodávek energie jsou
- a)
- pohotovostní zásoby primárních energetických zdrojů,
- b)
- rozčlenění primárních energetických zdrojů,
- c)
- rozčlenění hrubé výroby elektřiny,
- d)
- rozčlenění dovozu,
- e)
- dovozní závislost,
- f)
- bezpečnost provozu elektroenergetické a plynárenské infrastruktury,
- g)
- soběstačnost v dodávkách elektřiny a
- h)
- zdrojová přiměřenost elektrizační soustavy.
(3) Ukazateli konkurenceschopnosti a sociální přijatelnosti jsou
- a)
- energetická náročnost tvorby hrubé přidané hodnoty,
- b)
- elektroenergetická náročnost tvorby hrubé přidané hodnoty,
- c)
- míra integrace do mezinárodních energetických sítí,
- d)
- konečné ceny elektřiny, zemního plynu a tepla pro průmysl a domácnosti,
- e)
- podíl výdajů na energii na celkových výdajích domácností,
- f)
- podíl sektoru energetiky na hrubé přidané hodnotě a
- g)
- podíl energetiky na veřejných výdajích na vědu a výzkum.
(4) Ukazateli udržitelnosti nakládání s energií jsou
- a)
- emise znečišťujících látek a skleníkových plynů,
- b)
- emisní náročnost tvorby hrubé přidané hodnoty,
- c)
- emise skleníkových plynů na obyvatele,
- d)
- podíl fosilních paliv na spotřebě primárních zdrojů energie,
- e)
- podíl obnovitelných zdrojů energie na hrubé konečné spotřebě energie,
- f)
- spotřeba energie a spotřeba elektřiny na obyvatele,
- g)
- podíl tepla z obnovitelných zdrojů energie na prodaném teple a
- h)
- podíl tepla z kombinované výroby elektřiny a tepla na prodaném teple.
(1) Územní energetická koncepce obsahuje
- a)
- rozbor trendů vývoje poptávky po energii, jehož součástí je
1. analýza území shromažďující údaje o počtu obyvatel a sídelní struktuře včetně výhledu, dále geografické a klimatické údaje, na základě kterých je možno provádět technické výpočty a analyzovat možnosti výroby a rozsah spotřeby energie, a
2. analýza systémů spotřeby paliv a energie a jejich nároků v dalších letech, jejímž cílem je určit strukturální rozdělení systémů spotřeby paliv a energie v členění na sektor bydlení, veřejný sektor a podnikatelský sektor a provést kvantifikaci jejich energetické náročnosti,
- b)
- rozbor možných zdrojů a způsobů
nakládání s energií, jehož součástí je analýza dostupnosti paliv a
energie, jejímž cílem je určit strukturální rozdělení užitých fosilních
paliv a obnovitelných a druhotných zdrojů energie a stanovit jejich
podíl a dostupnost při zásobování řešeného územního obvodu,
- c)
- hodnocení využitelnosti obnovitelných zdrojů energie, jehož součástí je
1. stanovení technického potenciálu obnovitelných zdrojů energie s ohledem na požadavky stanovené právními předpisy a analýza možností jejich umístění a využití zaměřená na regionální a místní podmínky a cíle a na snížení ekologické zátěže a
2. analýza možností využití druhotných energetických zdrojů na dotčeném území,
- d)
- hodnocení ekonomicky využitelných úspor, jehož součástí je
1. stanovení technického potenciálu úspor energie a možností jejich realizace u systémů spotřeby v sektoru bydlení, veřejném a podnikatelském sektoru a
2. stanovení technického potenciálu úspor energie a možností jejich realizace u systémů výroby a distribuce energie,
- e)
- základní cíle v rámci
1. provozování a rozvoje soustav zásobování tepelnou energií,
2. realizace energetických úspor,
3. využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie včetně energetického využívání odpadů,
4. výroby elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla,
5. snižování emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů,
6. rozvoje energetické infrastruktury,
7. provozu částí elektrizační soustavy, které jsou odpojeny od zbytku propojené soustavy, ale zůstávají pod napětím (dále jen ˙ostrov elektrizační soustavy˙),
8. rozvoje elektrických sítí, které jsou schopny efektivně propojit chování a akce výrobce, spotřebitele nebo spotřebitele s vlastní výrobou k zajištění ekonomicky efektivní a udržitelné energetické soustavy provozované s malými ztrátami a vysokou spolehlivostí dodávky a bezpečnosti, (dále jen ˙inteligentní síť˙) a
9. využití alternativních paliv v dopravě,
- f)
- nástroje pro dosažení stanovených cílů,
- g)
- řešení systému nakládání s energií, jehož součástí je
1. návrh ekonomicky efektivního zabezpečení pokrytí energetických potřeb dotčeného územního obvodu při respektování státní energetické koncepce, regionálních programů, dalších strategických dokumentů a regionálních omezujících podmínek s ohledem na spolehlivost dodávek jednotlivých forem energie a
2. vymezení komplexního technického řešení rozvoje systému zásobování dotčeného území energií vedoucího k uspokojení požadavků stanovených předpokládaným vývojem poptávky po energii v rámci řešeného území a vyčíslení jejich účinků a nároků.
(2) Výstupy řešení systému nakládání s energií jsou
- a)
- předpokládaný vývoj spotřeby
elektrické energie na daném území zahrnující změny ve spotřebě elektřiny
vlivem rozvoje sektoru bydlení, vlivem rozvoje veřejné sféry a vlivem
rozvoje podnikatelského sektoru,
- b)
- předpokládaný vývoj v oblasti provozu soustav zásobování tepelnou energií na daném území zahrnující
1. provoz jednotlivých zdrojů v soustavách a změny využívaných paliv v těchto zdrojích včetně využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie,
2. změny v rozsahu využití kombinované výroby elektrické a tepelné energie a změny teplonosného média v soustavách,
3. rozvoj soustav v důsledku nové výstavby a připojování existujících budov a s tím související změny ve využívání paliv na daném území a
4. vyhodnocení rizik rozpadu jednotlivých soustav v důsledku odpojování zákazníků a způsoby a návrhy na zajištění řízeného rozpadu soustav v případě technické nebo ekonomické nemožnosti jejich udržení a s tím související změny ve využívání paliv na daném území,
- c)
- předpokládaný vývoj spotřeby
zemního plynu na daném území zahrnující změny ve spotřebě zemního plynu
vlivem rozvoje sektoru bydlení, vlivem rozvoje veřejné sféry a vlivem
rozvoje podnikatelského sektoru včetně změn vlivem zvyšování účinnosti
užití energie v těchto sektorech,
- d)
- předpokládaný vývoj v oblasti využívání
obnovitelných a druhotných zdrojů energie na daném území zahrnující
využití potenciálu jednotlivých technologií pro výrobu elektřiny a pro
výrobu tepla v jednotlivých letech zpracovávaného období,
- e)
- předpokládaný vývoj v oblasti realizace
energetických úspor na daném území zahrnující využití potenciálu úspor
energie v sektoru bydlení, ve veřejné sféře, ve výrobě a rozvodu tepla v
soustavách zásobování tepelnou energií, a v ostatních sektorech
národního hospodářství v jednotlivých letech zpracovávaného období,
- f)
- předpokládaný vývoj v oblasti emisí znečišťujících látek a CO2
a s tím související dopad na kvalitu ovzduší v rámci daného území
zahrnující změny v množství emisí základních znečišťujících látek a CO2 a v dodržování imisních limitů v problematických lokalitách,
- g)
- identifikace rizik v oblastech energetické
bezpečnosti a spolehlivosti zásobování daného území energií a výsledky z
analýzy zajištění alternativních dodávek paliv a energie při
mimořádných situacích, včetně stanovení množství ropných produktů pro
výrobu elektřiny k zajištění chodu zdravotnických a sociálních zařízení,
bezpečnostních sborů, ozbrojených sil nebo složek integrovaného
záchranného systému a v nezbytném rozsahu také prvků kritické
infrastruktury, a to při krátkodobých výpadcích o délce do šesti hodin,
střednědobých výpadcích o délce do osmnácti hodin a dlouhodobých
výpadcích o délce nad osmnáct hodin,
- h)
- předpokládaný vývoj v oblastech rozvoje a implementace technologií inteligentních sítí v rámci daného území,
- i)
- výsledky z analýzy zajištění provozu ostrovů v
elektrizační soustavě ve stavu nouze v elektrizační soustavě a
opětovného připojení těchto ostrovů k elektrizační soustavě při pominutí
tohoto stavu za účelem zachování přednostních dodávek elektrické
energie pro zdravotnická a sociální zařízení, bezpečnostní sbory,
ozbrojené síly nebo složky integrovaného záchranného systému a v
nezbytném rozsahu také pro prvky kritické infrastruktury, a to minimálně
v rozsahu na úrovni statutárních měst,
- j)
- identifikace požadavků v oblasti rozvoje a výstavby
energetické infrastruktury v rámci daného území včetně grafického
znázornění,
- k)
- předpokládaný vývoj v oblasti využívání elektrické
energie a zemního plynu, případně jiného alternativního paliva na jiné
bázi než na bázi kapalných ropných produktů, v lokální, městské a
příměstské hromadné dopravě na daném území.
(3) V rámci komplexního technického řešení se určí
- a)
- energetická bilance nového stavu,
- b)
- investiční náklady vyvolané navrženým technickým řešením,
- c)
- provozní náklady systému zásobování energií,
- d)
- dopady na účinnost užití energie a množství energetických úspor,
- e)
- požadavky na ochranu zemědělského půdního fondu ve vztahu k výstavbě energetické infrastruktury a energetických zařízení a
- f)
- dopady na emise znečišťujících látek a CO2 a na kvalitu ovzduší.
(1) Obsah a struktura podkladů pro zpracování státní energetické koncepce a jejího vyhodnocení jsou stanoveny v příloze č. 1 k tomuto nařízení.
(2) Obsah a struktura podkladů pro zpracování územní energetické koncepce a zprávy o jejím uplatňování jsou stanoveny v příloze č. 2 k tomuto nařízení.
Nařízení vlády č. 232/2015 Sb., o státní energetické koncepci a územní energetické koncepci, se zrušuje.
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2023.