SDĚLENÍ Ministerstva zahraničních věcí
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
SDĚLENÍ
Ministerstva zahraničních věcí
Ministerstvo zahraničních věcí sděluje, že dne 16. prosince 2003 v Bruselu a dne 16. února 2004 v Praze bylo podepsáno Finanční memorandum -- Smlouva mezi Evropskou komisí a Českou republikou o poskytnutí pomoci formou nástroje předvstupních strukturálních politik (ISPA) pro níže uvedené opatření: Rekonstrukce kanalizace ve Znojmě, Jihomoravský region, Česká republika.
Finanční memorandum vstoupilo v platnost na základě článku 5 Dodatku C Rámcové dohody mezi vládou České republiky a Evropskou komisí o účasti České republiky na programu pomoci Evropského společenství*) dne 16. února 2004.
Nedílnou součástí Finančního memoranda je Příloha I -- Popis opatření, Příloha II -- Finanční plán a Přílo- ha III. Do textu Přílohy II a Přílohy III lze nahlédnout na Ministerstvu financí.
Anglické znění Finančního memoranda a Přílohy I a jejich překlad do českého jazyka se vyhlašují současně.
Evropská Komise, dále jen ,,Komise", jednající jménem Evropského společenství, dále jen ,,Společenství", zastoupená komisařem pro regionální politiku, p. Michelem Barnierem, jménem Komise
na jedné straně a
vláda České republiky, dále jen ,,příjemce"
na straně druhé,
SE DOHODLY TAKTO:
Opatření uvedené v článku 2 níže se implementuje a financuje z rozpočtových prostředků Společenství v souladu s ustanoveními uvedenými v tomto memorandu. Opatření uvedené v článku 2 níže se implementuje v souladu se Všeobecnými podmínkami, které jsou přílohou rámcové dohody podepsané mezi Komisí a příjemcem, a jsou doplněny podmínkami tohoto memoranda a ustanoveními, které jsou jeho přílohou.
Nástroj předvstupních strukturálních politik (ISPA) formou grantu přispívá na financování níže uvedeného opatření dle popisu v příloze I:
Číslo opatření:
2003/CZ/16/P/PE/017
Název:
Rekonstrukce kanalizace ve Znojmě
Doba trvání:
Datum zahájení: datum podpisu finančního memoranda
Evropskou komisí
Datum ukončení: 31. prosinec 2007
Místo:
Město Znojmo, Jihomoravský region v rámci NUTS III
(součást NUTS II -- region Jihovýchod)
Skupina:
Opatření zahrnuje jediný projekt kanalizace, která je součástí povodí řeky Dyje
1. Nejvyšší veřejné nebo ekvivalentní výdaje, které lze uvažovat pro účely výpočtu pomoci, činí 23 247 800 EUR.
2. Podíl pomoci Společenství poskytované pro opatření je stanoven na 70 % celkových oprávněných veřejných nebo ekvivalentních výdajů, jak je stanoveno ve finančním plánu v příloze II.
3. Nejvyšší částka pomoci ISPA je stanovena ve výši 16 273 460 EUR.
4. Částka 13 018 768 EUR je poskytována z rozpočtu roku 2003 podle rozpočtového předpisu B7-020. Závazky pro následné splátky budou odvozeny od původního nebo revidovaného finančního plánu pro dané opatření, podle stavu implementace opatření a rozpočtových možností.
1. Pomoc Společenství kryje platby na opatření, pro které příjemce uzavřel právně závazné smluvní závazky a pro které byly specificky přiděleny nutné finanční prostředky. Tyto platby se musí týkat prací popsaných v příloze I.
2. Platby provedené před datem podpisu tohoto finančního memoranda nesplňují podmínky pro poskytnutí pomoci z ISPA.
3. Opatření uvedené v příloze I a platby prováděné orgánem odpovědným za implementaci opatření budou ukončeny nejpozději 31. prosince 2007.
Zpráva vyžadovaná pro vyplacení doplatku bude předložena nejpozději 6 měsíců po tomto datu.
4. Záloha je stanovena ve výši 3 254 692 EUR a bude převedena takto:
-- částka 1 627 346 EUR bude vyplacena, jakmile příjemce podepíše toto memorandum;
-- doplatek bude vyplacen po podepsání smlouvy uvedené v plánu veřejných zakázek podle přílohy I.a jako smlouva o provedení stavebních prací a poté, co příjemce předloží Komisi důkaz o splnění podmínek čl. 8 odst. 3 níže.
Opatření se implementuje v souladu s příslušnými ustanoveními Evropských dohod a přispívá k plnění politik Společenství, zejména těch, které se týkají ochrany životního prostředí a zlepšení kvality podzemní a povrchové vody.
Příjemce a orgán zodpovědný za implementaci dle přílohy I, bod 3, zajistí, aby byla z jejich strany získána veškerá nutná práva duševního vlastnictví ke studiím, výkresům, plánům, propagačním a jiným materiálům, vyrobeným v souvislosti s plánováním, implementací, monitorováním a hodnocením projektu. Zaručí, že Komise nebo kterýkoli orgán nebo osoba, které Komise deleguje, budou mít k těmto materiálům přístup a budou mít právo je využívat. Komise bude tyto materiály využívat pouze pro své vlastní účely.
Příslušné orgány příjemce musí včas a v souladu s vnitrostátními právními předpisy vydat veškeré druhy povolení nebo oprávnění nutných pro implementaci opatření.
Aniž jsou dotčena obecná ustanovení specifikovaná v příloze III, podléhá grant Společenství pro toto opatření níže uvedeným podmínkám:
1. Podmínky pro převzetí a statut majetku
Komise si vyhrazuje právo revidovat částku pomoci z ISPA stanovenou v článku 3, pokud se do pěti let od data dokončení prací provozní podmínky (tarify, výnosy atd.) podstatně změní vůči původním předpokladům, učiněným při určování výše grantu a/nebo dojde k podstatné změně:
- a) která ovlivní povahu provozu nebo jeho prováděcí podmínky nebo dá soukromému nebo státnímu subjektu nepřiměřenou výhodu; a
- b) která bude výsledkem změny vlastnictví nebo kterékoli části financované infrastruktury nebo ukončení nebo podstatné změny provozování.
Země, která je příjemcem, informuje Komisi o každé takové změně a snaží se o souhlas Komise k těmto změnám ex-ante.
2. Podmínka realizovatelnosti
Grant Společenství pro opatření je podmíněn tím, že příslušné úřady uvolní zdroje dostatečné k zabezpečení efektivního provozu a údržby majetku.
3. Druhá splátka zálohy je podmíněna:
Kromě podmínky stanovené v čl. 4 odst. 4 je druhá splátka zálohy podmíněna předložením důkazu o tom, že byl zřízen externí nezávislý dozorčí orgán.
4. Konečná platba je podmíněna:
předložením (aktualizovaného) plánu (Master Plan) pro řízení vodního hospodářství zajišťujícího splnění povinností vyplývajících z vodohospodářské legislativy ES v oblasti tohoto projektu.
Prováděcí ustanovení popsaná v přílohách tohoto finančního memoranda tvoří jeho nedílnou součást.
Nedodržení podmínek a prováděcích ustanovení bude Komise posuzovat podle postupu stanoveného v příloze III.1, část VIII.
Autentické znění tohoto memoranda představuje tento dokument, podepsaný níže.
V Praze dne 16. února 2004
V Bruselu dne 16. prosince 2003
Za příjemce
Za Společenství
Zdeněk Hrubý v. r.
Graham Meadows v. r.
Národní koordinátor pomoci
Úřadující generální ředitel
Příloha I
Popis opatření
Příloha II
Finanční plán
Příloha III
Příloha III.1
Prováděcí finanční předpisy ISPA
Příloha III.2
Ustanovení, která upravují oprávněné náklady na opatření
čerpající pomoc ISPA
Příloha III.3
Vzor pro předložení do Monitorovacího výboru a žádost o
změnu
Příloha III.4
Řídící a kontrolní systémy pro pomoc poskytovanou z ISPA a
postup provádění finančních oprav
Příloha III.5
Smlouva o nesrovnalostech a vracení částek neoprávněně
přijatých v rámci ISPA
Příloha III.6
Požadavky na informování a publicitu
PŘÍLOHA 1
1.
Název opatření
Rekonstrukce kanalizace ve Znojmě
2.
Orgán předkládající žádost (Národní koordinátor ISPA)
2.1.
Název:
Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky
2.2.
Adresa:
Staroměstské náměstí 6, 110 15 Praha 1
E-mail:
Cestmir.Sajda@mmr.cz
3.
Orgán zodpovědný za implementaci (definovaný v části II(2) přílohy III.2)
3.1.
Název:
Státní fond životního prostředí České republiky
3.2.
Adresa:
Kaplanova 1931/1, 148 00 Praha 11
E-mail:
j.pospisilova@sfzp.cz
4.
Konečný příjemce (v případě, že se liší od orgánu uvedeného v bodě 3)
4.1.
Název:
Zájmové sdružení obcí Vodovody a kanalizace Znojemsko
4.2.
Adresa:
Kotkova 20, 669 02 Znojmo
E-mail:
balik@muznojmo.cz
5.
Místo
5.1.
Země, která je příjemcem pomoci: Česká republika
5.2.
Region: Jižní Morava
6. Popis
Obsahem opatření je rekonstrukce existující kanalizační sítě v okresním městě Znojmo. Vypouštění probíhá do řeky Dyje, která tvoří část hranice mezi Českou republikou a Rakouskem.
Existující kanalizační systém ve Znojmě je tvořen převážně kombinovaným systémem, jako oddělený existuje pouze v některých městských částech. Na síť je napojeno 94 % obyvatelstva, veřejných zařízení a průmyslových závodů, což představuje celkem 81 000 EO (ekvivalentních obyvatel). Povrchová dešťová voda prochází skrz celkem 15 přepadů dešťové vody do Dyje při velmi proměnlivém zředění odpadních vod. Kanalizační systém byl budován po mnoho let, kdy nejstarší kanalizační sběrač je 80 let starý.
Kanalizační síť je napojena na řádně fungující čistírnu odpadních vod (ČOV), která prošla rekonstrukcí v roce 1999 v rámci projektu spolufinancovaného z česko-rakouského programu přeshraniční spolupráce CBC Phare.
Projektované parametry ČOV:
51 500
Průmysl
47 500
Celkem
99 000
Hmotnostní zatížení (kg/den):
BSK5
5 940
CHSK
10 090
SS
8 000
Ntot
1 090
Ptot
146
Charakteristické průtoky:
Průměrný denní průtok za suchého počasí
19 000 m3/den
Hodinový průtok ve špičce za suchého počasí
1 270 m3/hod
Hodinový průtok ve špičce za deště
1 800 m3/hod
Získané parametry:
Navržené opatření doplňuje ČOV popsanou výše, což umožní zpracovávat městské odpadní vody ve Znojmě v souladu se Směrnicí Rady 91/271/EHS. Implementace opatření je nutná, protože existující kanalizační síť není v dobrém stavu a byly zaznamenány značné průsaky odpadních vod, infiltrace balastních vod a zanášení trubek. Z kanalizačního systému v celkové délce 91 km je pro rekonstrukci navrženo 25 km. Průzkum zjišťující stav systému a potřebné opravy byl proveden monitorováním pomocí televizních kamer a pomocí matematického modelu ,,MOUSE".
Technické řešení zahrnuje následující prvky:
-- rekonstrukce nevyhovujících úseků kanalizačních sběračů pomocí povrchové techniky;
-- opravy vnitřních povrchů kanalizačních sběračů s menšími strukturálními nedostatky pomocí bezvýkopové technologie;
-- výstavba nových dešťových přepadů nebo demontáž nevyhovujících přepadů;
-- výstavba nových dešťových nádrží.
Práce se budou skládat z následujících částí:
Sběrný kanalizační řad A s profily od DN 800 do DN 1800. Bude rekonstruováno celkem 2 280 m kanalizačních sběračů;
Hlavní kanalizační sběrač B s profily od DN 500/750 do DN 1800. Bude rekonstruováno celkem 4 020 m;
Hlavní kanalizační sběrače C a D a další pouliční kanalizační sběrače s profily od DN 300 do DN 200 budou napojeny k výše uvedeným hlavním kanalizačním sběračům. Délka rekonstrukce je 18 700 metrů, z toho nové kanalizační sběrače představují 17 170 m a opravované vnitřní povrchy 1 530 metrů.
Kanalizační sběrače budou převážně dodržovat původní trasy.
Pokud jde o odpady, navrhuje se výměna veřejných částí domovních odpadů a napojení na existující odpady z pouličních struh. Tyto odpady DN 150 a 200 budou v délce 5 200 m.
Stavební práce budou zahrnovat také opravu postižených podzemních obslužných přípojek.
Současně budou opraveny všechny dešťové přepady a kanalizační systém bude doplněn o dvě nové dešťové nádrže. Po dokončení projektu bude pro vypouštění dešťové vody do Dyje používáno celkem 9 dešťových přepadů.
Budou vybudovány dvě nádrže s označením DN 1 a DN 2. Nádrž DN 1 o objemu 1 000 krychlových metrů je situovaná na sběrném kanalizačním řadu A u řeky Dyje v lokalitě Léry. Nádrž DN 2 o objemu 800 krychlových metrů je situována na hlavním kanalizačním sběrači B blízko vesnice Dobšice.
7. Cíle
Hlavním cílem opatření je zajistit řádné fungování kanalizační sítě a ČOV ve Znojmě v souladu s požadavky Směrnice 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod, aby se zamezilo znečištění podzemních a povrchových vod kvůli průsaku z kanalizace. Předchází neoptimálnímu výkonu ČOV způsobenému přílivem balastních vod do zařízení skrz poškozenou kanalizaci.
V kontextu přístupových jednání bylo České republice poskytnuto přechodné období do roku 2010 pro implementaci výše uvedené směrnice. Na konci roku 2002 předložila česká vláda seznam investic nutných pro splnění tohoto cíle. Zlepšení čistírny vod v této lokalitě je uvedeno na seznamu jako jedna z municipalit, kde směrnice již byla implementována do konce roku 2002, s výjimkou doplňkových investic do kanalizačního systému. Toto opatření si klade za cíl tuto mezeru zaplnit.
Po implementaci projektu bude opraveným systémem přiváděn do ČOV následující objem a koncentrace, které představují 92 -- 95 % objemu v současnosti prosakujícího do podzemních vod:
169.840 m3/rok, pokud jde o následující znečištění:
SS
211 t/rok
BSK5
123 t/rok
CHSK
242 t/rok
N-NH4
8 t/rok
Pt
2 t/rok
Snížení výše uvedeného znečištění představuje 18 % z celkové BSK5 při vtoku do ČOV.
Projekt doplňují investice v dalších aglomeracích v povodí řeky Dyje, které jsou financovány z projektu ISPA 2001/CZ/16/P/PE/009 (,,Projekt ochrany vod řeky Dyje").
8. Harmonogram prací
Kategorie pracíZahájeníDokončeníProjektové studie:1.7.200231.10.2002
Zadávací dokumentace:1.1.200430.6.2004Získání pozemků:Nevyžaduje seNevyžaduje seVýstavba:1.5.200430.11.2007Provozní etapa:1.12.2008...... / ....... / ........
9. Hospodářská a sociální analýza nákladů a výnosů
Hospodářský přínos projektu představuje celkové pozitivní přispění k ochraně životního prostředí v dané lokalitě, spolu s jeho pozitivním přeshraničním dopadem. Významný je přínos prostřednictvím snížení znečištění vody způsobeného průsakem odpadních vod z kanalizace a snížení infiltrace balastních vod do systému a dále snížení znečištění vody díky používání dešťových nádrží.
Přínosy k ochraně životního prostředí byly vyčísleny takto:
PřínosRoční přínos (Eur)Současná hodnota (Eur)% z celkových vyhodnocených přínosůSnížení znečištění vody
způsobeného průsakem
odpadních vod a snížení
infiltrace balastních vod do
systému914 60512 781 30093,6Snížení znečištění vody pomocí dešťových nádrží63 032880 8406,4
Na základě informací poskytnutých v současné žádosti se v důsledku implementace projektu předpokládají přínosy pro místní ekonomiku, přínosy vyplývající ze souladu opatření s legislativou, vyšší přitažlivost Znojma pro investory, ekonomický účinek investice na místní ekonomiku během období výstavby a pozitivní dopad na zdraví místního obyvatelstva, ačkoliv nebyly vyčísleny v penězích.
Hlavní význam implementace projektu tkví ve skutečnosti, že dokončení opatření je nutné k tomu, aby úprava odpadních vod ve Znojmě splnila podmínku stanovenou ve Směrnici Rady 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod.
10. Hlavní prvky finanční analýzy
Navrhovatelé projektu připravili finanční analýzu projektu zohledňující grant ISPA i financování zajištěné z vlastních zdrojů konečného příjemce. Diskontní sazba je stanovena na 4 %, což se považuje za neutrální, pokud jde o převažující oficiální diskontní sazby v České republice.
Časový horizont pro výpočet fyzických ukazatelů je 25 let.
Bez grantu ISPA byly vypočteny následující záporné ukazatele:
Vnitřní míra výnosnosti (IRR) --2,63 %
Čistá současná hodnota (NPV) --14 168 000 EUR
Byla provedena citlivostní analýza, aby bylo možno stanovit, v jakém bodě se čistá současná hodnota stává kladnou. Tento bod byl vypočten mezi 70 % až 75 % pomoci ISPA. Byla stanovena 70% výše grantu ISPA.
Na této úrovni byly vypočteny následující ukazatele:
Vnitřní míra výnosnosti (IRR) 3,94 %
Čistá současná hodnota (NPV) -- 54 000 EUR
Předpoklady pro vývoj sazeb používaných ve finanční analýze:
Současné sazby stočného jsou přibližně 0,45 EUR na jeden krychlový metr, což je v souladu se sazbami používanými na jiných místech České republiky.
Sazby vodného a stočného v současné době představují 1,5 % z celkového příjmu průměrné domácnosti. Před ukončením implementace tohoto opatření se toto číslo zvýší na 1,8 %, protože se do roku 2010 očekává zvýšení plateb přibližně o 8 % v reálných hodnotách.
11. Analýza vlivu na životní prostředí
Směrnice 85/337/EHS, ve znění Směrnice 91/11/ES, se tohoto opatření netýká. Na základě vyhodnocení podle čl. 6 odst. 3 Směrnice 92/43/EHS nebude mít projekt výrazný negativní vliv na stanoviště významná z důvodu ochrany přírody.
12. Náklady a příspěvek (v EUR)
* Neoprávněné výdaje představují projektové náklady vynaložené před předložením současné žádosti o finanční příspěvek ISPA.
POLOŽKACELKOVÜ OPRÁVNĚNÜ NÁKLADYVîDAJE VYNALOŽENÜ PŘED PODÁNÍM ŽÁDOSTIPoplatky na plánování/projektování105 800Příprava staveniště 202 900Hlavní stavební práce19 307 300Stroje a zařízení 978 700Dohled během realizace 1 014 300Nepředvídané výdaje 1 744 600CELKEM23 247 800
Podíl příspěvku
Podíl příspěvku vychází z finanční analýzy projektu (viz část. 9 výše) a zohledňuje tedy, že jde o projekt generující výnosy.
Pro projekt není k dispozici žádné grantové financování dostupné z národních zdrojů. Zbývajících 30 % financování bude pocházet z rozpočtu konečného příjemce.
13. Účast mezinárodních finančních institucí
Na vyhodnocení a přípravě současné žádosti se nepodílely žádné mezinárodní finanční instituce.
14. Specifické podmínky pro opatření
Druhá splátka zálohy je podmíněna splněním podmínek stanovených v článku 8.
15. Plán veřejných zakázek
Práce budou realizovány podle plánu veřejných zakázek, který tvoří přílohu I.a.
Nabídkové řízení č.Popis nabízených prací a služebDruh smlouvy
(Dodávky, stavební práce, služby)Předběžný termín zahájení nabídkového řízení
(měsíc/rok)Výše náhrady faktur týkajících se specifické smlouvy1.Hlavní stavební inženýr pro dohled nad pracemiPracovní smlouvaBřezen 2004
ZnojměSmlouva na
stavební práceČerven 2004
––––––––––––––––––––
- *)
- Rámcová dohoda mezi vládou České republiky a Evropskou komisí o účasti České republiky na programu pomoci Evropského společenství ze dne 12. července 1996 byla vyhlášena pod č. 207/1997 Sb.