SDĚLENÍ Ministerstva zahraničních věcí
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
SDĚLENÍ
Ministerstva zahraničních věcí
Finanční memorandum vstoupilo v platnost na základě článku 5 Dodatku C Rámcové dohody mezi vládou České republiky a Evropskou komisí o účasti České republiky na programu pomoci Evropského společenství*) dne 5. března 2004.
Nedílnou součástí Finančního memoranda je Příloha I -- Popis opatření, Příloha II -- Finanční plán a Příloha III. Do textu Přílohy II a Přílohy III lze nahlédnout na Ministerstvu financí.
Anglické znění Finančního memoranda a Přílohy I a jejich překlad do českého jazyka se vyhlašují současně.
nástroje předvstupních strukturálních politik (ISPA)
pro níže uvedené opatření
Evropská Komise, dále jen ,,Komise", jednající jménem Evropského společenství, dále jen ,,Společenství", zastoupená komisařem pro regionální politiku, p. Michelem Barnierem, jménem Komise
na jedné straně a
vláda České republiky, dále jen ,,příjemce"
na straně druhé,
SE DOHODLY TAKTO:
Opatření uvedené v článku 2 níže se implementuje a financuje z rozpočtových prostředků Společenství v souladu s ustanoveními uvedenými v tomto memorandu. Opatření uvedené v článku 2 níže se implementuje v souladu se Všeobecnými podmínkami, které jsou přílohou rámcové dohody podepsané mezi Komisí a příjemcem, a jsou doplněny podmínkami tohoto memoranda a ustanoveními, které jsou jeho přílohou.
Nástroj předvstupních strukturálních politik (ISPA) formou grantu přispívá na financování níže uvedeného opatření dle popisu v příloze I:
Číslo opatření:
2002/CZ/16/P/PT/015
Název:
Evropský vlakový zabezpečovací systém (ETCS), pilotní projekt Poříčany -- Kolín
Doba trvání:
Datum zahájení: datum podpisu finančního memoranda Evropskou komisí
Datum ukončení: 31. prosinec 2007
Místo:
Okresy Kolín a Nymburk ve Středočeském regionu (NUTS II). Projekt se nachází v transevropském multimodálním koridoru IV
Skupina:
Opatření představuje samostatný pilotní projekt
1. Nejvyšší veřejné nebo ekvivalentní výdaje, které lze uvažovat pro účely výpočtu pomoci, činí 9.800.000 EUR.
2. Podíl pomoci Společenství poskytované pro opatření je stanoven na 75 % celkových oprávněných veřejných nebo ekvivalentních výdajů, jak je stanoveno ve finančním plánu v příloze II.
3. Nejvyšší částka pomoci ISPA je stanovena ve výši 7.350.000 EUR.
4. Částka 4.218.596 EUR je poskytována z rozpočtu roku 2003 podle rozpočtového předpisu B7-020. Závazky pro následné splátky budou odvozeny od původního nebo revidovaného finančního plánu pro dané opatření, podle stavu implementace opatření a rozpočtových možností.
1. Pomoc Společenství kryje platby na opatření, pro které příjemce uzavřel právně závazné smluvní závazky a pro které byly specificky přiděleny nutné finanční prostředky. Tyto platby se musí týkat prací popsaných v příloze I.
2. Platby provedené před datem podpisu tohoto finančního memoranda nesplňují podmínky pro poskytnutí pomoci z ISPA.
3. Opatření uvedené v příloze I a platby prováděné orgánem odpovědným za implementaci opatření budou ukončeny nejpozději 31. prosince 2007.
Zpráva vyžadovaná pro vyplacení doplatku bude předložena nejpozději 6 měsíců po tomto datu.
4. Záloha je stanovena ve výši 1.470.000 EUR a bude převedena takto:
-- částka 735.000 EUR bude vyplacena, jakmile příjemce podepíše toto memorandum;
-- doplatek bude vyplacen po podepsání smlouvy na stavební práce uvedené v plánu veřejných zakázek podle přílohy I.a a poté, co příjemce předloží Komisi důkaz o splnění podmínek čl. 8 odst. 3 níže.
Opatření se implementuje v souladu s příslušnými ustanoveními Evropských dohod a přispívá k plnění politik Společenství, zejména těch, které se týkají dopravy a transevropských sítí.
Příjemce a orgán zodpovědný za implementaci dle přílohy I, bod 3, zajistí, aby byla z jejich strany získána veškerá nutná práva duševního vlastnictví ke studiím, výkresům, plánům, propagačním a jiným materiálům, vyrobeným v souvislosti s plánováním, implementací, monitorováním a hodnocením projektu. Zaručí, že Komise nebo kterýkoli orgán nebo osoba, které Komise deleguje, budou mít k těmto materiálům přístup a budou mít právo je využívat. Komise bude tyto materiály využívat pouze pro své vlastní účely.
Příslušné orgány příjemce musí včas a v souladu s vnitrostátními právními předpisy vydat veškeré druhy povolení nebo oprávnění nutných pro implementaci opatření.
Aniž jsou dotčena obecná ustanovení specifikovaná v příloze III, podléhá grant Společenství pro toto opatření níže uvedeným podmínkám:
1. Podmínky pro převzetí a statut majetku
Komise si vyhrazuje právo revidovat částku pomoci z ISPA stanovenou v článku 3, pokud se do pěti let od data dokončení prací provozní podmínky (tarify, výnosy atd.) podstatně změní vůči původním předpokladům, učiněným při určování výše grantu a/nebo dojde k podstatné změně:
- a) která ovlivní povahu provozu nebo jeho prováděcí podmínky nebo dá soukromému nebo státnímu subjektu nepřiměřenou výhodu; a
- b) která bude výsledkem změny vlastnictví nebo kterékoli části financované infrastruktury nebo ukončení nebo podstatné změny provozování.
Země, která je příjemcem, informuje Komisi o každé takové změně a snaží se o souhlas Komise k těmto změnám ex-ante.
2. Podmínka realizovatelnosti
Grant Společenství pro opatření je podmíněn tím, že příslušné úřady uvolní zdroje dostatečné k zabezpečení efektivního provozu a údržby majetku.
3. Kromě podmínky stanovené v čl. 4 odst. 4 je druhá splátka zálohy podmíněna:
potvrzením, že pilotní systém, který má být rozmístěný podle tohoto opatření bude plně splňovat povinné požadavky ERTMS/ETCS, jak jsou uvedeny v Technických specifikacích pro interoperabilitu pro ovládání/ /kontrolu (Rozhodnutí Komise 2002/732/ES).
4. Konečná platba je podmíněna:
prokázáním splnění všech nezbytných technických, provozních, ověřovacích a schvalovacích kroků nutných pro udělení bezpečnostní certifikace ze strany příslušného úřadu pro železniční bezpečnost v České republice. Zejména by mělo jít o veškeré relevantní testování zaměřené na hodnocení bezpečnosti systému pracujícího pod GSM-R, stejně jako vhodný důkaz o úrovních kvality služby, které jsou dosažitelné v provozním prostředí českého železničního sektoru.
Prováděcí ustanovení popsaná v přílohách tohoto finančního memoranda tvoří jeho nedílnou součást.
Nedodržení podmínek a prováděcích ustanovení bude Komise posuzovat podle postupu stanoveného v příloze III.1, část VIII.
Autentické znění tohoto memoranda představuje tento dokument, podepsaný níže.
V Praze dne 5. března 2004
V Bruselu dne 15. prosince 2003
Za příjemce
Za Společenství
Zdeněk Hrubý v. r.
Graham Meadows v. r.
(Národní koordinátor pomoci)
(Úřadující generální ředitel)
Příloha I
Popis opatření
Příloha II
Finanční plán
Příloha III
Příloha III.1
Prováděcí finanční předpisy ISPA
Příloha III.2
Ustanovení, která upravují oprávněné náklady na opatření čerpající pomoc ISPA
Příloha III.3
Vzor pro žádosti o platby, pro hlášení finančního a fyzického pokroku a žádost o změnu
Příloha III.4
Řídící a kontrolní systémy pro pomoc poskytovanou z ISPA a postup provádění finančních oprav
Příloha III.5
Smlouva o nesrovnalostech a vracení částek neoprávněně přijatých v rámci ISPA
Příloha III.6
Požadavky na informování a publicitu
kód Komise č.: 2002/CZ/16/P/PT/015
1.
Název opatření
Evropský vlakový zabezpečovací systém (ETCS -- European Train Control System) -- pilotní projekt Poříčany -- Kolín
2.
Orgán předkládající žádost (Národní koordinátor ISPA)
2.1.
Název:
Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky
2.2.
Adresa:
Staroměstské náměstí 6, 110 15 Praha 1
E-mail: Radka.Bucilova@mmr.cz
3.
Orgán zodpovědný za implementaci (definovaný v části II(2) přílohy III.2)
3.1.
Název:
Ministerstvo dopravy a spojů České republiky
3.2.
Adresa:
Nábř. Ludvíka Svobody 12, 110 15 Praha 1
E-mail: slezak@mdcr.cz
4.
Konečný příjemce (v případě, že se liší od orgánu uvedeného v bodě 3)
4.1.
Název:
Správa železniční dopravní cesty
4.2.
Adresa:
Prvního pluku 367/5, Praha 8
E-mail: komarek@szdc.cz
5.
Místo
5.1.
Země, která je příjemcem pomoci: Česká republika
5.2.
Region: Střední Čechy
6. Popis
Evropský vlakový zabezpečovací systém (European Train Control System -- ETCS) představuje evropský projekt, jenž si klade za cíl přeshraniční provoz vlaků bez překážek, tj. volný pohyb vlakových operátorů podél
různých infrastruktur při zachování nutné úrovně bezpečnosti, což vytvoří skutečnou interoperabilitu v oblasti řízení a signalizace. Architektura systému je tedy složena z traťových a vlakových prvků, které spolu vzájemně komunikují. Jde o rozhodující součást širšího projektu Evropského železničního signalizačního a řídícího systému (European Rail Traffic Management System -- ERTMS).
Toto opatření ISPA je určeno pro implementaci a ověření ETCS na bázi pilotního projektu na úrovni 1 a 2 v České republice. Práce by měla spočívat v soustavném provádění všech nezbytných technických, provozních, ověřovacích a schvalovacích kroků nutných pro udělení certifikátu bezpečnosti ze strany příslušných úřadů pro železniční bezpečnost v České republice.
Opatření zahrnuje vytvoření pilotního úseku pro fungování ETCS mezi Poříčany a Kolínem, což je součást transevropského koridoru IV a páteřní síť TINA v České republice. Tento koridor, který v rámci České republiky měří 455 kilometrů, prochází v současné době modernizací, která je zčásti financována prostřednictvím ISPA.
Pilotní úsek představuje 22 kilometrů dvoukolejné trati (včetně tří stanic), spolu se železničním zkušebním okruhem ve Velimi. Tento zkušební okruh bude používán pouze pro účely zkoušení a simulace a nebude vybaven pro běžný vlakový provoz.
Opatření zahrnuje traťové i vlakové prvky, což umožní vyzkoušet celý systém ETCS.
Součástí tohoto opatření je následující pevná infrastruktura:
Úroveň 1:
-- 6 jednotek LEU (Lineside Electronic Units) spolu s příslušným rozhraním k existujícímu signalizačnímu systému;
-- 6 přepínatelných balíz (informační návěstí přenášející informace vlakům v určitých místech trati).
Úroveň 2:
-- 1 rádiové blokační centrum schopné spolupracovat s příslušnou blokovací technikou;
-- 1 prvek dálkového ovládání signalizačních systémů pro pilotní úsek, včetně všech nezbytných rozhraní.
Mobilní infrastruktura, která bude tvořit součást tohoto opatření, je následující:
-- 4 sady palubního vybavení ETCS, včetně palubního kabinového rádia GSM-R. Toto vybavení bude instalováno na třech vozech, které poskytnou k dispozici České dráhy (2 lokomotivy a jedna předměstská jednotka se 2 sadami palubního zařízení).
Rozpočet (viz část 12 níže) také zahrnuje částky pro aplikační práce na přizpůsobení systému ERTMS/ /ETCS na podmínky Českých drah a testování. Testy zahrnují jak testy dodavatele, tak i technické schválení, které má dodavatel dodat, a společné testování se Správou železniční infrastruktury. To by mělo zahrnovat všechny kroky podporující proces certifikace bezpečnosti systému, jak vyžaduje vydání oprávnění pro provozování služby. Účastníci nabídkového řízení na provedení pilotního projektu budou muset poskytnout podrobnější členění pravděpodobných nákladů na všechny tyto prvky.
Realizace pilotního projektu ETCS předpokládá dostupnost digitální rádiové sítě pro železnice (GSM-R). Jde o systém umožňující pracovní komunikaci mezi strojvedoucími a dispečerem. Jde o další základní součást Evropského železničního signalizačního a řídícího systému (ERTMS). Dodávka systému GSM-R je předmětem samostatného nabídkového řízení mimo oprávněné náklady tohoto opatření ISPA.
7. Cíle
Pilotní projekt přispěje ke zlepšení současných vlakových ochranných systémů v České republice. Pouze 20 % (většinou dvoukolejné tratě) české železniční sítě má systém nepřetržité vlakové ochrany typu LS II-IV, instalovaný v šedesátých letech minulého století. Tento systém však nepřenáší informace o omezení rychlosti, ani nedohlíží na skutečnou rychlost vlaku.
Projekt tedy představuje začátek nového systému vlakové ochrany, který respektuje jak interoperabilitu, tak i požadavky na bezpečnost.
Cílem je tedy implementovat ETCS v podmínkách českých železnic, včetně propojení s existujícími signalizačními systémy, definování národních hodnot a zajištění zkoušek pro homologaci systému, včetně zkušebního provozu. Následnými kroky bude vybavení celého koridoru IV TEN v rámci České republiky tímto vyzkoušeným systémem. Předpokládá se následné zdokonalení dalších mezinárodních koridorů a později i vedlejších tratí.
Projekt také umožňuje rozvoj Specifického přenosového modulu, který umožní motorovým vozům vybaveným ETCS zajišťovat provoz na těch částech trati, které jsou opatřeny současným systémem vlakové ochrany, než dojde k povýšení těchto tratí na ETCS.
Z evropské perspektivy je nejdůležitějším cílem projektu umožnit implementaci Směrnice 2001/16/ES o interoperabilitě transevropského konvenčního železničního systému, zejména přílohy III směrnice, která specifikuje nutné požadavky pro kompatibilitu technických charakteristik infrastruktur a pevných instalací, včetně těch v oblasti řídících povelů a signalizace.
8. Harmonogram prací
Kategorie pracíZahájeníDokončeníNabídkové řízení01-01-0430-06-04Implementace systému v národních podmínkách a podrobný projektový návrh01-07-0431-03-05Výstavba01-04-0530-04-06Zkoušení a certifikace01-01-0631-12-06
9. Hospodářská a sociální analýza nákladů a výnosů
Pro tento pilotní projekt nebyla provedena samostatná analýza poměru vynaložených prostředků k dosaženému zisku. Byl však proveden odhad účinku na vypočtenou rentabilitu generální modernizace transevropského koridoru IV v rámci České republiky. Nebude-li systém ERTMS/ETCS funkční v rámci České republiky, která je pro tento koridor důležitou tranzitní zemí, předpokládá se, že vlakoví operátoři dají přednost tranzitu přes sousední země. Vnitřní míra výnosovosti (IRR) modernizace by tedy poklesla z 8,7 % na 5,9 %.
10. Hlavní prvky finanční analýzy
Vzhledem k pilotní povaze tohoto programu nebudou pro tento projekt generované žádné výnosy. Nebyla tedy připravena žádná finanční analýza.
11. Analýza vlivu na životní prostředí
České Ministerstvo životního prostředí potvrdilo, že tento projekt nevyžaduje provedení EIA a že zde nebude žádný dopad na ekologicky citlivé oblasti.
12. Náklady a příspěvek (v EUR)
Členění nákladů:
Infrastruktura
6 900 000 EUR
Mobilní část
900 000 EUR
Aplikační práce
1 000 000 EUR
Zkoušky
1 000 000 EUR
CELKEM
9 800 000 EUR
13. Účast mezinárodních finančních institucí
Do tohoto pilotního projektu není zapojena žádná mezinárodní finanční instituce. EIB poskytla půjčku pro financování obecného zlepšení daného železničního koridoru.
14. Specifické podmínky pro opatření
viz článek 8
15. Plán veřejných zakázek
Práce budou realizovány podle plánu veřejných zakázek, který tvoří přílohu I.a.
(měsíc/rok)
(u smluv, které jsou pouze zčásti akceptovány jako oprávněné pro pomoc ISPA, se výše náhrady vypočte použitím procenta nákladů akceptovaných jako oprávněné násobeno výší podpory tohoto opatření).
––––––––––––––––––––
- *)
- Rámcová dohoda mezi vládou České republiky a Evropskou komisí o účasti České republiky na programu pomoci Evropského společenství ze dne 12. července 1996 byla vyhlášena pod č. 207/1997 Sb.