Vyhláška Českého báňského úřadu o požadavcích k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu důlní dráhy hnědouhelného lomu
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
Vyhláška
Českého báňského úřadu
ze dne 9. února 1998
o požadavcích k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu důlní dráhy hnědouhelného lomu
Český báňský úřad stanoví podle § 6 odst. 6 písm. a) zákona České národní rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě:
Část první
Úvodní ustanovení
§ 1
Rozsah platnosti
Vyhláška stanoví požadavky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu (dále jen „bezpečnost práce a provozu”) důlní dráhy hnědouhelného lomu.
§ 2
Výklad některých pojmů
Pro účely této vyhlášky se považuje za
a) drážní vozidlo dopravní prostředek závislý při svém pohybu na stanovené součásti dráhy (koleji, troleji, lanu apod.),
b) důlní dráhu dráha s kolejovou tratí určená k pohybu drážních vozidel o rozchodu 1 435 mm a 900 mm se stálými kolejemi a zařízením nebo pohyblivými kolejemi a zařízením v hnědouhelném lomu a jeho úpravně,
c) hnací drážní vozidlo drážní vozidlo schopné vyvíjet tažnou, případně brzdicí sílu pro pohyb a brzdění vlastní a zpravidla i jiných drážních vozidel,
d) vlak sestavená a svěšená skupina drážních vozidel tvořená alespoň jedním hnacím a jedním tažným nebo sunutým drážním vozidlem nebo samostatné hnací drážní vozidlo nebo speciální vozidlo1) nebo svěšená nejméně dvě hnací drážní vozidla označená stanovenými návěstmi,
e) zábrzdnou vzdálenost dráha, na které musí vlak bezpečně zastavit při nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku tratě,
f) zařízení všechny stálé a pohyblivé části důlní dráhy a jejich soubory potřebné pro provoz a údržbu, například koleje na skrývkových a uhelných řezech a na výsypkách, koleje, prostředky a objekty pro odstavování, prohlídky a opravy drážních vozidel a pro čištění drážních vozů, sdělovací a zabezpečovací technika a prostředky pro zásobování tratí elektrickou energií a pro udržování kolejového svršku a trakčního vedení.
§ 3
Hranice mezi drahami
Hranice mezi důlní dráhou a dráhou železniční, které jsou vzájemně propojeny tak, že umožňují plynulý přechod drážních vozidel z jedné dráhy na druhou, se stanoví dohodou jejich provozovatelů a označí se mezníkem.
§ 4
Provozní dokumentace
(1) Před započetím prací nebo činností podle této vyhlášky musí být vypracována příslušná provozní dokumentace, a to pravidla technického provozu důlní dráhy, dopravní (provozní) řád2) a případně technologický postupu. Za provozní dokumentaci se považují též pravidla vydaná zaměstnavatelem, například předpisy pro obsluhu zabezpečovacích zařízení, předpisy pro železniční přejezdy a přechody na důlní dráze, dopravní předpisy pro důlní dráhu, předpisy pro traťové hospodářství důlní dráhy, návěstní předpisy pro důlní dráhu a pravidla o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci na důlní dráze.
(2) Pravidla technického provozu důlní dráhy stanoví zejména
a) požadavky na provedení důlní dráhy a zařízení,
b) požadavky na drážní vozidla, jejich vybavení,
c) organizaci dopravního provozu,
d) odpovědnost zaměstnanců za provoz a údržbu důlní dráhy a zařízení,
e) zábrzdnou vzdálenost.
Součástí pravidel technického provozu důlní dráhy jsou i tabulky traťových poměrů.
(3) Technologický postup stanoví zejména
a) rozsah pracoviště s vymezením odpovědnosti,
b) organizaci práce,
c) postup a návaznost jednotlivých operací,
d) vymezení podmínek vzájemné součinnosti s jinými pracovními skupinami,
e) způsob zajištění pracoviště,
f) způsob odstavení a zajištění drážních vozidel,
g) osobní ochranné pracovní prostředky,
h) bezpečnostní opatření při práci v blízkosti trolejového vedení,
ch) další opatření podle podmínek pracoviště.
(4) Provozní dokumentace se uchovává nejméně jeden rok od ukončení prací nebo činností, pro které byla vypracována.
Část druhá
Důlní dráha a zařízení
§ 5
Zařízení a materiály důlní dráhy, drážní vozidla
(1) Důlní dráha, drážní vozidla, stroje, zařízení, přístroje, pomůcky a materiály (kolejnice, pražce apod.) se smí používat, jen pokud svou konstrukcí, provedením a technickým stavem odpovídají předpisům k zajištění bezpečnosti práce a provozu, nezhoršují pracovní prostředí nad dovolené hodnoty a odpovídají požadavkům zvláštních předpisů3) a bezpečnostním požadavkům na obsluhu a údržbu.
(2) Zařízení smí uvádět do chodu nebo používat jen zaměstnanci určení k jeho obsluze.
(3) Zařízení a materiály důlní dráhy musí být kontrolovány ve lhůtách určených provozovatelem, pokud lhůty nejsou stanoveny výrobcem, dovozcem nebo dodavatelem.
(4) Na důlní dráze se mohou používat pouze schválení typy drážních vozidel.4)
§ 6
Křížení důlní dráhy
(1) Křížení důlní dráhy s pozemní komunikací v úrovni kolejí (přejezd) musí být označeno a zabezpečeno podle zvláštního předpisu.5) Označení a zabezpečení přejezdu stanoví provozní dokumentace.
(2) Na přejezdu má důlní doprava přednost před provozem na pozemní komunikaci.
§ 7
Návěstidla a návěsti
(1) Návěstidla a návěsti tvoří jednotný systém viditelných návěstí ve stanoveném provedení, tvaru a barvě a zvukových slyšitelných návěstí ve stanoveném provedení (dále jen „návěstní soustava”). Návěstní soustava musí umožňovat snadné, rychlé a jednoznačné vyjádření a vnímání návěstí a zajišťovat bezpečné provozování důlní dráhy.
(2) Při provozu důlní dráhy se smí používat jen návěstní soustava v předepsaném tvaru, velikosti, barvě nebo počtu zvuků. Základní návěsti návěstní soustavy jsou uvedeny v příloze, která je součástí této vyhlášky.
(3) Při provozu důlní dráhy mohou být používány další návěsti, které nejsou upraveny touto vyhláškou. Jejich provedení, význam a použití musí být na důlní dráze, kterou kterou bylo vydáno povolení provozovatelem, jednotné a nesmí být zaměnitelné s návěstmi podle této vyhlášky.
(4) Návěsti se dávají návěstní pomůckou, například návěstním praporkem, svítilnou, návěstní tabulí, případně rukou (ruční viditelné návěsti) nebo zvukem (zvukové návěsti) nebo prostřednictvím návěstních znaků mechanických nebo světelných návěstidel a neproměnných návěstidel (viditelné návěsti) nebo slovním pokynem.
(5) Návěstní soustava používá při návěstní červené, žluté a bílé barvy světel nebo návěstních nátěrů a dále návěstní nátěry barvy černé, modré, zelené. Základní význam barvy návěstního světla je:
a) červená - návěst „Stůj”,
b) žlutá - návěst „Výstraha”,
c) zelená - návěst „Volno”,
d) bílá - návěst „Posun dovolen”.
(6) Zhaslé světlo návěstidla, které není označeno jako neplatné, a pochybný či nezřetelný návěstní znak znamená vždy návěst závažnějšího charakteru nebo návěst zakazující, pokud není pokynem provozovatele důlní dráhy stanoveno jinak.
(7) Každý vlak musí být označen návěstími „Začátek vlaku” a „Konec vlaku”.
(8) Hnací drážní vozidlo při posunu musí být za snížené viditelnosti označeno vpředu bílým světlem a vzadu červeným světlem.
(9) Drážní vozidlo jedoucí jako posun mezi místy na důlní dráze, které slouží k řízení jízd vlaků a posunům (dopravy), musí být označeno jako vlak.
(10) Neplatnost návěstidla se označí způsobem stanoveným provozní dokumentací.
§ 8
Viditelnost návěstidel a návěstí
(1) Návěsti hlavních návěstidel musí být ze stanoviště strojvedoucího nebo řidiče jak za dne, tak za snížené viditelnosti dobře viditelná na vzdálenost, kterou projede vlak největší stanovenou rychlostí za 12 sekund zvětšenou o délku zábrzdné vzdálenosti.
(2) Nelze-li takto určené viditelnosti dosáhnout, musí se před hlavním návěstidlem na zábrzdnou vzdálenost postavit předvěst.
§ 9
Práce v kolejišti
(1) Pracuje-li v kolejišti skupina dvou a více zaměstnanců, musí být technickým dozorem určen vedoucí práce (předák). Odbornou způsobilost vedoucího práce stanoví zvláštní předpis.6)
(2) V kolejišti za provozu smí pracovat skupina nejméně dvou zaměstnanců. Samotný zaměstnanec smí v kolejišti za provozu vykonávat jen takovou kontrolní činnost nebo úkony související s prohlídkou zařízení a výkonem práce, která mu umožní sledovat provoz na koleji v obou směrech.
(3) Za tmy a snížené viditelnosti lze práce v kolejišti provádět jen při výluce a při zajištění koleje proti vjezdu vozidel.
§ 10
Brzdění vlaku
(1) Brzdicí účinek při brzdění vlaku musí zajistit bezpečné zastavení vlaku na zábrzdnou vzdálenost.
(2) Zábrzdná vzdálenost se stanovuje jednotně podle technických parametrů tratě a uvádí se v tabulkách traťových poměrů. Zábrzdné vzdálenosti nesmí být menší než
a) 150 m pro tratě s rychlostí 30 km. h- 1 a nižší,
b) 400 m pro tratě s rychlostí vyšší než 30 km. h- 1.
§ 11
Doprava osob
Doprava osob na důlní dráze je zakázána. Za dopravu osob se nepovažuje spolujízda v kabinách hnacích drážních vozidel a speciálních hnacích vozidel.
Část třetí
Přechodné a závěrečná ustanovení
§ 12
Přechodné ustanovení
Důlní dráha a zařízení uvedené do provozu před nabytím účinnosti této vyhlášky mohou být používány, vyhovují-li požadavkům právních předpisů platných v době jejich uvedení do provozu.
§ 13
Výjimky
Od ustanovení této vyhlášky je možné se odchýlit na nezbytnou dobu v případech, kdy hrozí nebezpečí z prodlení při záchraně osob nebo při likvidaci závažné provozní nehody (havárie), pokud jsou provedena nejnutnější bezpečnostní opatření.
§ 14
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1998.
Předseda:
doc. JUDr. Ing. Makarius, CSc. v. r.
Příloha k vyhlášce č. 35/1998 Sb.
Základní návěsti
Návěstidla „Stůj” a „pozor”
1. Návěst „Stůj, zastavte všemi prostředky”, dávaná kroužením návěstním praporkem, jakýmkoliv předmětem, nebo i jen rukou, za snížení viditelnosti kroužením světlem jakékoliv barvy kromě zelené, nebo zvukovou návěstí, tvořenou třemi krátkými zvuky píšťaly, trubky, houkačky, několikrát opakovanou. Na návěst! Stůj, zastavte všemi prostředky”, musí být drážní vozidlo co nejdříve všemi dostupnými prostředky zastaveno.
Denní znak
SCAN obrázek č. 1
Noční znak
SCAN obrázek č. 2
Tři krátké několikrát opakované zvuky
SCAN obrázek č. 3
2. Návěst „Stůj”, dávaná světlem, praporkem, terčem, obdélníkovou návěstní deskou červené barvy; návěst označuje místo, kde musí čelo drážního vozidla zastavit. Je-li návěst „Stůj” dávána v případě mimořádného zastavení, musí být předvěstěna tak, aby drážní vozidlo mohlo na stanoveném místě bezpečně zastavit.
Denní znak
SCAN obrázek č. 1
Noční znak
SCAN obrázek č. 2
3. Zvuková návěst „Pozor” dávaná dlouhým zvukem píšťaly nebo houkačky vedoucího drážního vozidla; návěst dává osoba, řídící drážní vozidlo vždy, aby varovala před jedoucím drážním vozidlem a upozornila osoby při provozování dráhy a drážní dopravy na jízdu drážního vozidla.
Jeden dlouhý zvuk
SCAN obrázek č. 1
4. Výstražná návěstidla:
4. 1. Návěstidlo s návěstí „Pískejte” je sloupek, na kterém je pás střídavě červených a bílých pruhů stejné délky z materiálu odrážejícího světlo nebo s bílými odrazkami v červených pruzích. Návěstidlo se umísťuje před nezabezpečenými přejezdy na stanovenou vzdálenost podle technické normy a před místa na traťových úsecích, kde není dostatečný prostor pro pobyt osob pohybujících se na trati během jízdy vlaku, zejména před tunely, mosty, zářezy, kde není zajištěn schůdný a manipulační prostor. Podmínky použití návěsti „Pískejte” se upraví ve vnitřním předpisu.
SCAN obrázek č. 1
4. 2. Návěstidlo s návěstí! Pracovní místo, pískejte” je výstražný terč lichoběžníkového tvaru s dolní kratší hranou a horní hranou, tvořenou půlkružnicí, na kterém je černý obraz kopáče nad zeleným lichoběžníkem; terč se umísťuje na sloupku, označeném vodorovnými červenými a bílými pruhy. Návěstidlo se umisťuje před pracovní místo na traťovém úseku, je-li třeba varovat pracující osoby před jízdou drážního vozidla.
SCAN obrázek č. 1
5. Návěstidla pro trvalé a přechodné omezení traťové rychlosti:
5. 1. „Rychlostník”, tvořený návěstní deskou bílé barvy, na které je černými číslicemi vyznačena traťová rychlost v km. h- 1. Nařizuje-li rychlostník snížení rychlosti, nutno sníženou rychlostí jet ihned za rychlostníkem.
SCAN obrázek č. 1
5. 2. „Předvěstní štít” je žlutá trojúhelníková deska s bílým okrajem z materiálu odrážejícího světlo, na které je černou číslicí označena v desítkách km. h- 1 hodnota přechodně snížené traťové rychlosti. Deska se staví přednostně na vrchol, není-li pro umístění např. mezi kolejemi dostatek místa, umístí se na základnu. Sloupek návěstidla se označí dvěmi kulatými odrazovými skly žluté barvy, umístěnými v nestejné výši, přičemž pravá odrazka je níže. Návěstidlo se umísťuje na zábrzdnou vzdálenost před návěst! Začátek pomalé jízdy”,
Denní znak
SCAN obrázek č. 1
Noční znak
SCAN obrázek č. 2
5. 3. „Začátek pomalé jízdy” je žlutá obdélníková tabule s bílým okrajem z materiálu, odrážejícího světlo postavená na výšku, na které je černé písmeno Z. Označuje místo, kde začíná pomalá jízda o rychlosti určené předvěstním štítem.
SCAN obrázek č. 1
5. 4. „Konec pomalé jízdy” je bílá obdélníková černě orámovaná tabule z materiálu, odrážejícího světlo postavená na výšku, na které je černé písmeno K. Označuje místo, kde omezení rychlosti, určené předvěstním štítem, končí. Vlak smí zvyšovat rychlost až poslední vozidlo mine tabuli „Konec pomalé jízdy”.
SCAN obrázek č. 1
6. Další návěstidla pro jízdu drážního vozidla:
6. 1. „Námezník” je bílý vodorovný trámec s černými pruhy na obou koncích před šikmým ukončením a označuje u sbíhajících se nebo křížících kolejí hranici, přes kterou nesmí přesahovat drážní vozidlo, aby nebyla ohrožena jízda po sbíhající se nebo křižující se koleji.
SCAN obrázek č. 1
6. 2. „Lichoběžníková tabulka” je deska lichoběžníkového tvaru, postavená na delší základně, s černým orámováním, umístěná na sloupku, označeném označovacím pásem se šikmými černými a bílými pruhy. Na tratích se zjednodušenou vlakovou dopravou nahrazuje vjezdové návěstidlo dopravy.
SCAN obrázek č. 1
6. 3. „Vzdálit” je návěst, dávaná svislými pohyby rukou nebo návěstním praporkem, za snížené viditelnosti svislými pohyby ruční svítilny s bílým světlem; podle potřeby doplněná jedním dlouhým zvukem návěstní píšťaly. Návěst „Vzdálit” nařizuje pohyb drážního vozidla směrem od osoby, která ji dává.
Denní znak
SCAN obrázek č. 1
Noční znak
SCAN obrázek č. 2
Jeden dlouhý zvuk
SCAN obrázek č. 3
6. 4. „Přiblížit” je návěst, dávaná vodorovnými dlouhými pohyby rukou nebo návěstním praporkem, za snížené viditelnosti vodorovnými dlouhými pohyby ruční svítilny s bílým světlem; podle potřeby doplněná dvěma dlouhými zvuky návěstní píšťalky. Návěst nařizuje pohyb drážního vozidla směrem k osobě, která ji dává.
Denní znak
SCAN obrázek č. 1
Noční znak
SCAN obrázek č. 2
Dva dlouhé zvuky
SCAN obrázek č. 3
6. 5. „Stlačit” je návěst, dávaná krátkými vodorovnými pohyby rukama k sobě a od sebe; v jedné ruce drží osoba praporek, za snížené viditelnosti místo praporku svítilnu s bílým světlem nebo dvěma krátkými zvuky návěstní píšťalky rychle za sebou. Viditelná návěst nesmí být dávána osobou, stojící mezi drážními vozidly. Návěst nařizuje stlačit vozidla, aby mohla být svěšena nebo rozvěšena.
Denní znak
SCAN obrázek č. 1
Noční znak
SCAN obrázek č. 2
Dva krátké zvuky
SCAN obrázek č. 3
6. 6. „Popotáhnout” je návěst, dávaná krátkými svislými pohyby rukama zdviženými šikmo vzhůru; v jedné ruce drží osoba praporek, za snížené viditelnosti svítilnu s bílým světlem. Návěst se vždy doplňuje slyšitelnou návěstí „Vzdálit” nebo „Přiblížit” podle požadovaného směru pohybu. Používá se pro krátký pohyb drážních vozidel.
Denní znak
SCAN obrázek č. 1
Noční znak
SCAN obrázek č. 2
Jeden dlouhý zvuk
SCAN obrázek č. 3
Dva dlouhé zvuky
SCAN obrázek č. 4
6. 4. „Odraz” je návěst, dávaná volným pohybem ruky, držící praporek, shora dolů a pak rychle vpravo šikmo vzhůru, za snížené viditelnosti je praporek nahrazen svítilnou s bílým světlem. Návěst se podle potřeby doplní jedním dlouhým a jedním krátkým zvukem návěstmi píšťalky, přičemž slyšitelná návěst je platná jen tehdy, jestliže je současně dávána I návěst viditelná. Návěst nařizuje upravit jízdu posunujícího hnacího drážního vozidla tak, aby byla odražena posunovaná vozidla.
Denní znak
SCAN obrázek č. 1
Noční znak
SCAN obrázek č. 2
Jeden dlouhý a jeden krátký zvuk
SCAN obrázek č. 3
6. 8. „Pomalu” je návěst, dávaná rukou, držící praporek šikmo vzhůru, za snížené viditelnosti místo praporku svítilnou s bílým světlem; podle potřeby doplněná několika dlouhými zvuky návěstní píšťalky. Návěst nařizuje osobě řídící drážní vozidlo zmenšovat rychlost při posunu a očekávat návěst „Stůj”.
Denní znak
SCAN obrázek č. 1
Noční znak
SCAN obrázek č. 2
Několik dlouhých zvuků
SCAN obrázek č. 3
6. 9. ! Stůj” je návěst, dávaná kruhovými pohyby praporkem v natažené ruce, popř. jakýmkoliv předmětem nebo jen rukou, za snížené viditelnosti místo praporku svítilnou s bílým světlem; nebo slyšitelná návěst dávaná třemi krátkými zvuky návěstní píšťalky rychle za sebou. Na viditelnou nebo slyšitelnou návěst „Stůj” musí být vozidlo co nejdříve zastaveno.
Denní znak
SCAN obrázek č. 1
Noční znak
SCAN obrázek č. 2
Tři krátké zvuky rychle za sebou
SCAN obrázek č. 3
7. Návěstidla pro elektrický provoz:
Návěstidla pro elektrický provoz jsou modré čtvercové desky postavené na vrcholu černě orámované s bílým okrajem
7. 1. Návěst „Vypněte proud” má návěstní znak v podobě písmene „U” s přerušenými svislými čárami. Označuje začátek úseku, který se na elektrizovaných tratích musí projíždět bez odběru proudu z trakčního vedení a na neelektrizovaných tratích s vypnutým elektrickým zásobováním vozidel elektrickou energií.
SCAN obrázek č. 1
7. 2. Návěst „Zapněte proud” má návěstní znak v podobě písmene „U”. Označuje konec úseku, který se na elektrizovaných tratích musí projíždět bez odběru proudu z trakčního vedení a na neelektrizovaných tratích s vypnutým elektrickým zásobováním vozidel elektrickou energií.
SCAN obrázek č. 1
7. 3. Návěst „Kolej bez trakčního vedení” má návěstní znak, který tvoří čtverec postavený na vrcholu s bílým středem. Označuje ukončení trakčního vedení a zákaz jízdy se zdviženým sběračem.
SCAN obrázek č. 1
7. 4. Návěst „Připravte se ke stažení trakčního vedení” má návěstní znak, tvořený dvěma krátkými vodorovnými pruhy, umístěný symetricky, levý ve spodní části a pravý v horní části návěstní desky. Návěst se umísťuje před návěst „Stáhni sběrač”.
SCAN obrázek č. 1
7. 5. Návěst „Stáhněte sběrač” má návěstní znak, tvořený vodorovným pruhem v úhlopříčce návěstní desky. Označuje začátek úseku, který se smí projíždět jen se staženým sběračem. V úrovni návěstidla musí být již sběrač stažen.
SCAN obrázek č. 1
7. 6. Návěst „Zdvihněte sběrač” má návěstní znak, tvořený svislým pruhem v úhlopříčce návěstní desky. Označuje konec úseku, který se smí projíždět se staženým sběračem. Osoba, řídící drážní vozidlo, smí sběrač zdvihnout až poslední sběrač vlaku (soupravy vozidel) mine návěstidlo.
SCAN obrázek č. 1
7. 7. Návěst „Vyměňte sběrače” má návěstní znak, tvořený bílým křížem umístěným symetricky. Označuje místo, kde je nutno výškové sběrače vyměřit za boční nebo opačně, nebo levé boční za pravé boční nebo opačně.
SCAN obrázek č. 1
1) § 1 písm. h) vyhlášky Ministerstva dopravy č. 173/1995 Sb. ČR, kterou se vydává dopravní řád, ve znění vyhlášky č. 242/1996 Sb. ČR
2) § 159 vyhlášky Českého báňského úřadu č. 26/1989 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a při činnosti prováděné hornickým způsobem na povrchu, ve znění pozdějších předpisů.
3) Např. zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 22/1997 Sb. ČR, o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů.
4) § 43 a násl. zákona č. 266/1994 Sb. ČR, o dráhách.
5) Zákon č. 13/1997 Sb. ČR, o pozemních komunikacích.
6) § 17 odst. 2 vyhlášky Českého báňského úřadu č. 26/1989 Sb.