Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů ze dne 23. dubna 1997, kterou se provádí zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy a spojů
ze dne 23. dubna 1997,
kterou se provádí zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
§ 1
Předmět úpravy
(k § 102 odst. 1 zákona)
(1) Touto vyhláškou se provádějí ustanovení § 7 odst. 8, § 12 odst. 2 písm. b), § 16 odst. 1 a 2, § 17 odst. 1 a 3, § 25 odst. 2, § 32 odst. 4, § 35 odst. 1 a 3, § 44 odst. 4, § 61 odst. 3, § 67 odst. 3, § 72 odst. 2, § 74 odst. 3, § 76 odst. 3, § 82 odst. 2, § 84 odst. 3 a § 98 odst. 2 a 3 zákona.
(2) Podrobnosti k provedení ustanovení § 8 odst. 3, § 9, § 10 odst. 4, § 12 odst. 1 písm. c) a odst. 3, § 15 odst. 2, § 20 odst. 3, § 22 odst. 2 a 9, § 26 odst. 2, § 39 odst. 2, § 44 odst. 1, § 45 odst. 4, § 47 odst. 2, § 53 odst. 2, § 55 odst. 4, § 80 odst. 2 a § 85 odst. 3 obsahují předpisy (standardy a doporučení) vydané na základě článku 37 Úmluvy o mezinárodním civilním letectví, ve znění přijatém Českou republikou zastoupenou Ministerstvem dopravy a spojů.1)
§ 2
Náležitosti žádosti o schválení typu letadla
nebo jeho součástí a doklady, které je nutno
k žádosti doložit
(k § 7 odst. 8 zákona)
(1) Právnická nebo fyzická osoba, která žádá o schválení typu letadla nebo leteckého motoru a letecké vrtule jako jeho součástí, předloží Úřadu pro civilní letectví (dále jen ,,Úřad") písemnou žádost, v níž uvede
- a)
- obchodní jméno, sídlo právnické osoby a její identifikační číslo, je-li žadatelem právnická osoba, nebo jméno a trvalý pobyt, obchodní jméno, rodné číslo a identifikační číslo fyzické osoby, je-li žadatelem fyzická osoba,
- b)
- typ letadla nebo jeho součástí,
- c)
- účel, pro který má být letadlo nebo jeho součást používáno,
- d)
- předpisy a technologie, podle kterých bude nebo podle kterých bylo při konstrukci letadla nebo jeho součástí postupováno.
(2) Žadatel k žádosti přiloží tyto doklady:
- a)
- ověřenou kopii smlouvy nebo listiny o zřízení nebo založení právnické osoby, u právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku výpis z obchodního rejstříku, u fyzických osob ověřenou kopii živnostenského oprávnění,
- b)
- dokumentaci o splnění požadavků stanovených předpisy2) na bezpečnost letadla nebo jeho součástí a na ochranu životního prostředí,
- c)
- doklad o splnění předpisů, podle kterých bylo při konstrukci letadla nebo jeho součástí postupováno, nebo seznam předpisů, podle kterých bude při konstrukci letadla nebo jeho součástí postupováno,
- d)
- technické údaje o letadle nebo jeho součástech potřebné pro vydání osvědčení letové způsobilosti,
- e)
- osvědčení o schválení typu letadla nebo jeho součástí vydané jiným státem u letadla uváděného do provozu v České republice, včetně dokumentace pro schválení typu se zajištěním změnové služby,
- f)
- úplnou průvodní dokumentaci letadla nebo jeho součástí uváděného do provozu v České republice.
§ 3
Způsob schvalování typu letadla nebo jeho součástí
(k § 7 odst. 8 zákona)
(1) Úřad při schvalování typu letadla nebo jeho součástí posoudí splnění požadavků na bezpečnost letadla a jeho součástí a na ochranu životního prostředí; může požadovat provedení technických zkoušek za účasti Úřadu nebo za účasti cizího leteckého úřadu.
(2) Úřad při schvalování typu letadla nebo jeho součástí postupuje podle předpisů platných pro schvalování typu letadla nebo jeho součástí3) ke dni podání žádosti, v závislosti na teritoriu, kde mají být letadlo nebo jeho součásti provozovány.
§ 4
Přistavení letadla ke kontrole letové způsobilosti
[k § 12 odst. 2 písm. b) zákona]
Provozovatel letadla přistaví letadlo ke kontrole jeho letové způsobilosti na letiště určené Úřadem nejpozději ve lhůtě 12 měsíců ode dne vydání osvědčení letové způsobilosti a potom pravidelně nejpozději ve lhůtách stanovených ve vydaném osvědčení letové způsobilosti.
§ 5
Výrobky letecké techniky a náležitosti
žádosti o schválení jejich způsobilosti
(k § 16 odst. 2 zákona a § 17 odst. 1 zákona)
(1) Seznam výrobků letecké techniky, jejichž vývoj, projektování, výrobu, zkoušky, údržbu, opravy, modifikace a konstrukční změny může provádět pouze právnická osoba, která má k této činnosti oprávnění vydané Úřadem, a které mohou být použity v civilním letectví, jen pokud byla schválena nebo uznána jejich způsobilost, je uveden v příloze č. 1.
(2) V žádosti o schválení způsobilosti výrobků letecké techniky žadatel uvede
- a)
- obchodní jméno, sídlo a právní formu právnické osoby a její identifikační číslo, je-li žadatelem právnická osoba, nebo obchodní jméno, trvalý pobyt, rodné číslo a identifikační číslo fyzické osoby, je-li žadatelem fyzická osoba,
- b)
- druh výrobku letecké techniky,
- c)
- účel, pro který má být výrobek letecké techniky používán,
- d)
- předpisy a technologie, podle kterých bude nebo podle kterých bylo při konstrukci výrobku letecké techniky postupováno.
(3) Žadatel k žádosti přiloží tyto doklady:
- a)
- ověřenou kopii smlouvy nebo listiny o zřízení nebo založení právnické osoby, u právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku výpis z obchodního rejstříku nebo ověřenou kopii živnostenského oprávnění fyzické osoby,
- b)
- dokumentaci o splnění požadavků stanovených předpisy2) na vlastnosti výrobků letecké techniky,
- c)
- technické údaje o výrobku letecké techniky potřebné ke schválení nebo uznání způsobilosti výrobku letecké techniky.
§ 6
Náležitosti žádosti o udělení oprávnění
na výrobu, opravu, zkoušení a údržbu
letadel a jejich součástí
(k § 17 odst. 3 zákona)
(1) Právnická osoba, která chce vyrábět, opravovat, zkoušet a udržovat letadlo nebo jeho součásti, předloží Úřadu písemnou žádost o udělení oprávnění k této činnosti, ve které uvede
- a)
- obchodní jméno, sídlo a právní formu právnické osoby a její identifikační číslo,
- b)
- vymezení uvažované činnosti,
- c)
- označení osob odpovědných za kontrolu jakosti výroby,
- d)
- jména a kvalifikační předpoklady osob navrhovaných Úřadu žadatelem k pověření výkonem dozoru.
(2) Žádost musí být doložena těmito doklady:
- a)
- ověřenou kopií smlouvy nebo listiny o zřízení nebo založení právnické osoby, u právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku výpisem z obchodního rejstříku,
- b)
- osvědčením o schválení typu letadla nebo jeho součástí nebo osvědčením o způsobilosti výrobků letecké techniky,
- c)
- návrhem organizace výroby, včetně organizačního schématu výrobce s vyznačením povinností a odpovědnostními vazbami a označením odpovědného zástupce a osob odpovědných za kontrolu jakosti výroby,
- d)
- systémem řízení jakosti a kontroly výroby,
- e)
- popisem zkoušek nezbytných k prokázání shody vlastností se schváleným typem,
- f)
- seznamem výrobní a průvodní technické dokumentace, u prototypu seznamem dokumentace charakterizující vlastnosti výrobku; u převzetí výroby výrobku schváleného typu aktualizovaným seznamem převzaté výrobní a průvodní dokumentace, popisem výrobních a zkušebních zařízení,
- g)
- seznamem jmen a adres subdodavatelů dodávajících výrobky, jimž bylo Úřadem vydáno osvědčení o schválení typu, nebo souhlasem s použitím výrobku v civilním letectví a dále seznamem subdodavatelů, jejichž výrobky jsou předmětem výkonu státního odborného dozoru Úřadu; u zahraničních dodavatelů dokumenty prokazujícími způsobilost dodávaného výrobku nebo části celku pro užití v civilním letectví,
- h)
- popisem způsobu a forem označení celků vyhovujícím požadavkům předpisu.3)
§ 7
Podmínky pro udělení oprávnění
(k § 17 odst. 3 zákona)
Úřad udělí oprávnění právnické osobě, která má pro požadovanou činnost
- a)
- výrobní prostory a zařízení, včetně měřicí techniky,
- b)
- výrobní dokumentaci,
- c)
- organizaci výroby a systém její kontroly,
- d)
- systém řízení jakosti,
- e)
- program řízení spolehlivosti výroby,
jimiž bude zajištěno dodržení technologických postupů stanovených pro tyto účely mezinárodními předpisy.4)
§ 8
Odborné znalosti fyzických osob,
které provádějí výrobu, opravu, zkoušení
nebo údržbu letadel a jejich součástí
(k § 17 odst. 3 zákona)
(1) Pro funkci vedoucího pracoviště, kde se provádí výroba, opravy, zkoušení nebo údržba letadel a jejich součástí, se požaduje úplné střední odborné vzdělání strojního nebo elektrotechnického nebo dopravního směru nebo vysokoškolské vzdělání strojního nebo elektrotechnického nebo dopravního směru a praxe nejméně pět let v oboru výroby nebo opravárenství v civilním letectví. Pro funkci zástupce vedoucího se požaduje stejné vzdělání a praxe jako pro vedoucího.
(2) U ostatních osob se požaduje vzdělání stanovené zaměstnavatelem a odpovídající danému typu činnosti. Vzdělání se prokáže výučním listem v příslušném oboru, popřípadě dokladem o úplném středním odborném vzdělání nebo dokladem o vysokoškolském vzdělání, pokud je pro danou činnost požadováno.
§ 9
Podrobnosti o obsahu žádosti ke stanovení
druhu letiště
(k § 25 odst. 2 zákona)
(1) Žadatel o stanovení druhu letiště nebo o jeho změnu předloží Úřadu písemnou žádost, v níž uvede
- a)
- obchodní jméno, sídlo právnické osoby a její identifikační číslo, je-li žadatelem právnická osoba, nebo jméno a trvalý pobyt, obchodní jméno, rodné číslo a identifikační číslo fyzické osoby, je-li žadatelem fyzická osoba,
- b)
- označení vlastníka letiště, není-li žadatel sám vlastníkem,
- c)
- označení letiště a jeho popis.
(2) Žádost musí být doložena
- a)
- ověřenou kopií smlouvy nebo listiny o zřízení nebo založení právnické osoby, u právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku výpisem z obchodního rejstříku a povolením provozovat letiště,
- b)
- dokladem, který osvědčuje, že žadatel je vlastníkem letiště nebo že má jiný právní vztah k letišti, a dokladem osvědčujícím souhlas vlastníka letiště se stanovením druhu letiště nebo jeho změny, nemá-li být nebo není-li vlastník současně provozovatelem letiště,
- c)
- výpisem z katastru nemovitostí a snímkem z katastrální mapy zobrazující parcely letiště,
- d)
- opisem kolaudačního rozhodnutí pro stavbu letiště a stavby v prostoru letiště,
- e)
- návrhem způsobu a rozsahu využívání letiště (letištní řád).
Podmínky pro přidělování volných letištních časů
jednotlivým leteckým dopravcům na letišti
(k § 32 odst. 4 zákona)
§ 10
(1) Volný letištní čas (dále jen ,,slot") je čas přistání nebo vzletu, který je k dispozici nebo který je přidělen pohybu letadla na určitý den na mezinárodním veřejném letišti, na kterém byl zaveden zvláštní režim pro zajištění jeho dopravní propustnosti, (dále jen ,,koordinované letiště").
(2) Na koordinovaném letišti je nezbytné, aby letecký dopravce měl pro uskutečňování přistání a vzletu přidělen slot od koordinátora.
§ 11
(1) Sloty přiděluje koordinátor na základě písemné žádosti leteckého dopravce. Žádost o přidělení slotu musí obsahovat
- a)
- obchodní jméno dopravce, jeho sídlo nebo trvalý pobyt,
- b)
- typ letadla a sedačkovou kapacitu,
- c)
- požadované datum nebo období, dny provozu, číslo letu a předpokládaný čas vzletu nebo přistání a letiště následujícího přistání a předchozího vzletu,
- d)
- účel letu.
(2) Žádost o přidělení slotu se předkládá v termínu
- a)
- nejpozději pět pracovních dnů před požadovaným slotem, jedná-li se o žádost o přidělení slotu pro jeden let nepravidelné letecké dopravy, a nejpozději deset pracovních dnů, jde-li o více letů nepravidelné letecké dopravy,
- b)
- nejpozději sedm týdnů před 1. dubnem nebo sedm týdnů před 1. listopadem příslušného kalendářního roku, jedná-li se o žádost o přidělení slotu pro pravidelnou leteckou dopravu.
§ 12
(1) Koordinátor stanoví dvakrát ročně kapacitu koordinovaného letiště, která je k dispozici pro přidělování slotů, a vypracuje celkový přehled slotů, které jsou k dispozici v daném časovém období. Celkový přehled slotů projedná koordinátor na konferenci Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA) a na základě takto projednaného přehledu vydá přehled letního a zimního provozu na daném letišti.
(2) Při přidělování slotů koordinátor posoudí navrhované sloty leteckých dopravců s ohledem na kapacitní možnosti letiště.
(3) Při přidělování slotů přidělí koordinátor leteckému dopravci slot, který je nejbližší požadovanému slotu, s přihlédnutím k již přiděleným a v daném období využívaným slotům pro pravidelnou obchodní leteckou dopravu a k optimálnímu využití kapacity letiště.
(4) Po přidělení slotů koordinátor zajistí, aby byli letečtí dopravci a dotčené osoby poskytující letecké služby informováni o přidělených slotech.
§ 13
Podmínky pro využívání ploch vymezených
v územně plánovací dokumentaci
ke vzletům a přistáním
(k § 35 odst. 1 zákona)
(1) Plochy vymezené v územně plánovací dokumentaci nebo v územním rozhodnutí mohou být využity ke vzletům a přistáním letadel a s tím souvisejícím činnostem pouze při provozování leteckých prací vymezených v § 20 odst. 1 této vyhlášky a pro vyhlídkové lety balonů.
(2) Před zahájením letecké práce, při níž má být plocha uvedená v odstavci 1 využita ke vzletu nebo přistání letadla a s tím související činnosti, provozovatel letecké práce ověří podle údajů uvedených v letové příručce letadla, zda je plocha způsobilá ke vzletu, přistání a související činnosti a zda využívání této plochy umožňují související zvláštní předpisy.5)
(3) Vzlety a přistání mohou být prováděny pouze ve dne podle pravidel letu za viditelnosti určených příslušnými předpisy,6) a vyslovil-li s využíváním plochy k tomuto účelu souhlas vlastník plochy. Toto ustanovení se nevztahuje na neplánovaná přistání kluzáků, balonů a na činnosti konané v naléhavém veřejném zájmu (lety záchranné služby, hašení požárů apod.).
§ 14
Charakteristika ploch, vymezení druhů letadel
a leteckých činností, při kterých lze ke vzletům
a přistáním využít jakékoliv plochy
(k § 35 odst. 3 zákona)
(1) Plochy, které nejsou letištěm ani územím určeným v územně plánovací dokumentaci nebo v územním rozhodnutí o využití území ke vzletům a přistáním letadel, mohou být využívány ke vzletům a přistáním pouze
- a)
- vrtulníky nebo letadly s kolmým vzletem a přistáním za účelem provozování letecké dopravy aerotaxi nebo v rámci leteckých činností pro vlastní potřebu nebo letadly při provozování leteckých prací s výjimkou vyhlídkových letů, vyslovil-li s využíváním plochy k tomuto účelu souhlas vlastník plochy,
- b)
- v případě stavu nouze nebo naléhavém veřejném zájmu (lety záchranné služby, hašení požárů apod.).
(2) Ke vzletům a přistáním lze využít pouze ploch,
- a)
- které jsou mimo obytné území obce,
- b)
- které jsou mimo území národního parku, chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace, přírodní rezervace, národní přírodní památky a přírodní památky, pokud k využívání území národního parku, chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace, přírodní rezervace, národní přírodní památky a přírodní památky nedal souhlas příslušný úřad ochrany přírody,7)
- c)
- jejichž vzdálenost od obytných budov je nejméně 100 m,
- d)
- jejichž rozměry a povrch odpovídají požadavkům stanoveným v provozní příručce letadla, k jehož vzletu a přistání má být plocha využívána,
- e)
- které jsou mimo území pásem hygienické ochrany vodních zdrojů a chráněných oblastí přirozené akumulace vody, pokud k využívání území pásem hygienické ochrany vodních zdrojů a chráněných oblastí přirozené akumulace vody nedal souhlas příslušný vodohospodářský orgán (úřad).8)
(3) Přistání, vzlety a související činnosti mohou být prováděny pouze
- a)
- ve dne podle pravidel letu za viditelnosti určených příslušnými předpisy,5)
- b)
- umožňují-li to zvláštní předpisy,5)
- c)
- nenacházejí-li se ve vzdálenosti menší než 50 m od letadla na zemi osoby, které nejsou účastny na provozu letadla.
(4) Ustanovení odstavce 2 písm. a) a c) se nevztahují na provoz vrtulníků s podvěsem při stavebně montážních pracích. Ustanovení odstavce 2 písm. a), b), c) a e) a odstavce 3 písm. a) se nevztahují na letecké činnosti konané v naléhavém veřejném zájmu (lety záchranné služby, hašení požárů apod.).
Charakteristika částí vzdušného prostoru
nebo omezeno, a podmínky pro omezení nebo zákaz
(k § 44 odst. 4 zákona)
§ 15
(1) Část vzdušného prostoru, v němž může být z důvodů zajištění obrany státu nebo z důvodů ochrany životního prostředí a zdraví lidí omezena nebo zakázána letová činnost, je vymezena horizontálními a vertikálními hranicemi prostoru, kde jsou umístěny objekty nebo se nalézají prostory nebo se provádějí činnosti, které vyžadují ochranu.
(2) Příslušný správní úřad9) může zakázat užívání části vzdušného prostoru nad územím, které vyžaduje trvalou a nepřetržitou ochranu existujících zájmů. Jedná se o tyto chráněné zájmy:
- a)
- zvlášť chráněné území podle zvláštních předpisů,10)
- b)
- chráněná oblast Pražského hradu,11)
- c)
- jaderná zařízení,
- d)
- zbrojní a chemické podniky s nebezpečným provozem,
- e)
- objekty určené pro kosmický výzkum,
- f)
- objekty určené pro obranu státu,
- g)
- nemocnice a sanatoria.
(3) Příslušný správní úřad6) nebo stanoviště pro poskytování letových provozních služeb6) může omezit užívání části vzdušného prostoru nad územím, které vyžaduje ochranu existujících zájmů, pouze v určitých časových obdobích. Jedná se o tyto chráněné zájmy:
- a)
- provozování střelnic,
- b)
- výroba a zkoušení letadel,
- c)
- lety kluzáků v mracích,
- d)
- provozování leteckého veřejného vystoupení nebo letecké soutěže,
- e)
- výcvik vojenského letectva,
- f)
- ochranné prostory přiblížení k letištím v cizím státu,
- g)
- ochranné prostory pro jaderná zařízení,
- h)
- v prostorech určených zvláštními předpisy.10)
§ 16
(1) Písemnou žádost o vyhlášení zákazu nebo omezení letecké činnosti ve vzdušném prostoru předloží žadatel
- a)
- Úřadu do 60 dnů přede dnem, kdy má být zákaz nebo omezení vyhlášeno, má-li zákaz nebo omezení přesáhnout 24 hodin, avšak ne dobu delší než tři měsíce,
- b)
- Ministerstvu dopravy a spojů 60 dnů přede dnem, kdy má být zákaz nebo omezení vyhlášeno, má-li zákaz nebo omezení přesáhnout dobu tří měsíců,
- c)
- stanovišti pro poskytování letových provozních služeb přede dnem, kdy má být zákaz nebo omezení vyhlášeno, nemá-li doba zákazu nebo omezení přesáhnout 24 hodin. Určeným stanovištěm je pracoviště pro uspořádání vzdušného prostoru.
(2) V žádosti o vyhlášení zákazu nebo omezení letecké činnosti ve vzdušném prostoru žadatel uvede
- a)
- důvody požadovaného zákazu nebo omezení,
- b)
- popis prostoru s uvedením zeměpisných souřadnic, výšky v metrech a letové hladiny,
- c)
- v případě požadavku na omezení letecké činnosti dobu, pro kterou je vyhlášení prostoru s omezením letecké činnosti požadováno, včetně časových úseků dne, kdy je nutné omezení uplatňovat,
- d)
- identifikační údaje žadatele,
- e)
- druh omezení, je-li jiný než zákaz,
- f)
- spojovací prostředky a postupy pro koordinaci nouzového vstupu do zakázaného nebo omezeného prostoru.
(3) Žadatel k žádosti podle odstavce 1 přiloží tyto doklady:
- a)
- mapu se zakresleným návrhem vymezení vzdušného prostoru, v němž má být letecká činnost zakázána nebo omezena,
- b)
- doklady prokazující oprávněnost požadavku.
§ 17
Podrobnosti o způsobu prokázání finančního
zajištění obchodní letecké dopravy
(k § 61 odst. 3 zákona)
(1) Finanční zajištění obchodní letecké dopravy prokazuje žadatel o vydání licence těmito způsoby a doklady:
- a)
- čistým obchodním jměním, podnikatelským plánem na první dva roky provozu obchodní letecké dopravy,
- b)
- podrobným obchodním rozpočtem na roční účetní období, ve kterém příjmy a náklady musí být uvedeny odděleně pro pravidelné lety, aerotaxi a nepravidelné lety, s uvedením obchodních a provozních příjmů a plateb a předpokladů ohledně dlužníků a věřitelů,
- c)
- dokladem o financování letadel a náhradních dílů, včetně termínů a podmínek financování,
- d)
- dostupným kapitálem a rezervami na 12 měsíců provozu, nejméně 2 100 000 Kč na letadlo, nebo 17 500 Kč na 1 tunu maximální povolené vzletové hmotnosti letadel, podle toho, co je nižší.
(2) Tuzemský letecký dopravce poskytuje Ministerstvu dopravy a spojů za každý kalendářní rok nejpozději do 31. března roku následujícího audit týkající se hospodaření předchozího kalendářního roku.
(3) Tuzemský letecký dopravce dále poskytuje na výzvu Ministerstva dopravy a spojů informace potřebné pro ověření trvání jeho finanční způsobilosti.
§ 18
Náležitosti žádosti o vydání osvědčení
leteckého dopravce
(k § 67 odst. 3 zákona)
(1) Žádost o vydání osvědčení leteckého dopravce podává tuzemský letecký dopravce Úřadu písemně. Ve své žádosti tuzemský letecký dopravce uvede
- a)
- označení leteckého dopravce, číslo, pod kterým byla vydána licence, druh obchodní letecké dopravy a datum zahájení obchodní letecké dopravy,
- b)
- typ a rejstříkovou značku letadel, kterými bude provozována obchodní letecká doprava,
- c)
- seznam jednotlivých členů leteckého personálu, kterými bude zajišťována obchodní letecká doprava,
- d)
- označení základního letiště nebo jiných ploch, ze kterých bude prováděna obchodní letecká doprava a kde bude prováděna ochrana a ošetřování provozovaných letadel,
- e)
- způsob zajištění údržby letadel,
- f)
- předpokládané zeměpisné oblasti hlavního provozu obchodní letecké dopravy.
(2) Žádost tuzemský letecký dopravce doloží
- a)
- kopií platné licence,
- b)
- dokladem o zajištění bezpečnosti provozu obchodní letecké dopravy před protizákonnými činy,
- c)
- návrhem organizační struktury tuzemského leteckého dopravce s uvedením jmen osob odpovědných za provoz a údržbu letadel,
- d)
- návrhem systému řízení obchodní letecké dopravy,
- e)
- dokladem o sjednaném pojištění odpovědnosti za škody z provozu letadel a dokladem o zaplacení pojistného ve výši odpovídající rozsahu obchodní letecké dopravy,
- f)
- návrhem systému zajišťování výcviku výkonných letců a palubních průvodčí,
- g)
- návrhem systému zajišťování požadované kvality a bezpečnosti letového provozu s ustanovenou odpovědnou fyzickou osobou,
- h)
- návrhy výcvikových programů pro výcvik a opakovací výcvik létajícího a technického personálu,
- i)
- provozní příručkou.
§ 19
Náležitosti žádosti o schválení letového řádu
(k § 72 odst. 2 zákona)
(1) Tuzemský letecký dopravce nebo zahraniční letecký dopravce, kteří provozují pravidelnou obchodní leteckou dopravu, uvedou v žádosti o schválení letového řádu všechny plánované lety do a z České republiky. Žádost předloží Ministerstvu dopravy a spojů nejpozději 45 dnů před navrhovaným začátkem jeho platnosti.
(2) Žádost o schválení letového řádu pravidelných linek do a z České republiky musí obsahovat tyto údaje:
- a)
- kódové označení provozovatele letadla přidělené Mezinárodní organizací pro civilní letectví,
- b)
- číslo leteckého spoje,
- c)
- typ letadla, počet nabízených sedadel [zvlášť uvést kapacitu na linkách provozovaných pod společným označením linek na základě smlouvy (dále jen ,,code share")],
- d)
- letiště odletu, včetně směrování linky,
- e)
- den a čas odletu,
- f)
- letiště přistání v České republice,
- g)
- čas příletu a odletu na příslušném letišti v České republice,
- h)
- letiště určení a předpokládaný čas příletu, včetně směrování linky,
- i)
- požadovaná doba platnosti letového řádu,
- j)
- požadovaná přepravní práva.
(3) Pokud bude linka provozována v režimu code share, musí být v žádosti dále uvedeno
- a)
- označení linky a partnera,
- b)
- potvrzení, že režim code share je vyznačen v centrálním rezervačním systému pro informaci cestovních agentur,
- c)
- způsob, jakým bude tato skutečnost označena v letence a jak bude o režimu code share informován cestující.
§ 20
Druhy leteckých prací, technické
a provozní podmínky jejich provozování
(k § 74 odst. 3 zákona)
(1) Leteckými pracemi jsou letecké činnosti, při kterých se využívá letadlo jako pracovní stroj za účelem podnikání
- a)
- k leteckým pracím v zemědělství,
- b)
- k hašení požárů,
- c)
- k letecké záchranné službě,
- d)
- k leteckým pracím v lesním hospodářství a ochraně životního prostředí,
- e)
- k leteckým pracím ve stavebnictví,
- f)
- k rozhazování letáků,
- g)
- k vlekům kluzáků,
- h)
- k vlekům reklamních transparentů,
- i)
- ke kontrolním, měřicím, pozorovacím a hlídkovým letům,
- j)
- k provádění leteckého snímkování,
- k)
- k výsadkovým letům,
- l)
- k letům při pátrání a záchraně.
(2) Leteckými pracemi jsou rovněž letecké činnosti prováděné za účelem podnikání, při kterých se letadlo využívá
- a)
- k výuce výkonných letců v leteckých školách,
- b)
- k vyhlídkovým letům.
(3) Leteckými pracemi je také činnost leteckých škol.
(4) Podmínkou pro provozování leteckých pra- cí je
- a)
- letadlo, jehož technické parametry odpovídají druhu letecké činnosti, a související obslužná technická zařízení,
- b)
- organizační struktura provozovatele leteckých prací zajišťující jejich bezpečné provozování.
§ 21
Náležitosti žádosti o vydání povolení
k provozování leteckých prací
(k § 74 odst. 3 zákona)
(1) Žadatel o provozování leteckých prací předloží Úřadu písemnou žádost o udělení povolení k provozování leteckých prací, v níž uvede
- a)
- obchodní jméno, sídlo a právní formu právnické osoby a její identifikační číslo, je-li žadatelem právnická osoba, nebo obchodní jméno, trvalý pobyt, rodné číslo a identifikační číslo fyzické osoby, je-li žadatelem fyzická osoba,
- b)
- druh leteckých prací,
- c)
- typy letadel, jimiž mají být letecké práce provozovány, a jejich rejstříkovou značku,
- d)
- seznam jednotlivých členů leteckého personálu, kterými budou zajišťovány letecké práce,
- e)
- označení základního letiště, ze kterého budou provozovány letecké práce a kde bude prováděna ostraha, parkování a ošetřování provozovaných letadel,
- f)
- způsob zajištění údržby letadel,
- g)
- předpokládané zeměpisné oblasti hlavního provozování leteckých prací.
(2) Žádost musí být doložena těmito doklady:
- a)
- ověřenou kopií smlouvy nebo listiny o zřízení nebo založení právnické osoby, u právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku výpisem z obchodního rejstříku,
- b)
- osvědčeními o zápisu provozovaných letadel,
- c)
- dokladem o poslední kontrole letové způsobilosti provozovaných letadel,
- d)
- průkazy způsobilosti leteckého personálu,
- e)
- dokladem o zajištění bezpečnosti provozování leteckých prací před protizákonnými činy,
- f)
- návrhem organizační struktury provozovatele leteckých prací s uvedením jmen osob odpovědných za provoz a údržbu letadel,
- g)
- dokladem o sjednaném pojištění odpovědnosti za škody z provozu letadel a dokladem o zaplacení pojistného ve výši odpovídající rozsahu leteckých prací,
- h)
- stanoviskem provozovatele letiště,
- i)
- směrnicí pro jednotlivé druhy leteckých prací.
§ 22
Náležitosti rozhodnutí o vydání povolení
k provozování leteckých prací
(k § 74 odst. 3 zákona)
Úřad v rozhodnutí o vydání povolení k provozování leteckých prací uvede
- a)
- označení provozovatele leteckých prací,
- b)
- druhy leteckých prací,
- c)
- počet a typy provozovaných letadel,
- d)
- pravidla letu pro letecké práce,
- e)
- zeměpisné oblasti provozování leteckých prací,
- f)
- datum zahájení provozování leteckých prací,
- g)
- dobu, na kterou se povolení uděluje,
- h)
- specifické podmínky provozování leteckých prací.
§ 23
Náležitosti žádosti o vydání povolení
k provozování letecké činnosti pro vlastní potřebu
(k § 76 odst. 3 zákona)
Na náležitosti žádosti o vydání povolení k provozování letecké činnosti pro vlastní potřebu a na doklady, kterými musí být žádost doložena, se vztahují obdobně ustanovení o náležitostech žádosti a potřebných dokladech o vydání povolení k provozování leteckých prací podle § 21 vyhlášky.
§ 24
Charakteristika jednotlivých druhů
sportovních létajících zařízení
(k § 82 odst. 2 zákona)
(1) Sportovními létajícími zařízeními jsou
- a)
- padákový kluzák,
- b)
- závěsný kluzák,
- c)
- ultralehký kluzák,
- d)
- motorový ultralehký kluzák,
- e)
- ultralehký letoun,
- f)
- motorový padákový kluzák,
- g)
- motorový vírník,
- h)
- bezmotorový vírník,
- i)
- ultralehký vrtulník,
- j)
- sportovní padák.
(2) Padákový kluzák je bezmotorové letadlo těžší vzduchu, které je konstruováno maximálně pro dvě osoby a jehož vzlet se uskutečňuje rozběhem pilota, aerovlekem nebo navijákem a jehož charakter nosné plochy není určován tuhou konstrukcí.
(3) Závěsný kluzák je bezmotorové letadlo těžší vzduchu, které je konstruováno maximálně pro dvě osoby, jehož vzlet se uskutečňuje rozběhem pilota, aerovlekem či navijákem a které je řízeno změnou polohy těžiště pilota, s možností dodatečného aerodynamického řízení kolem jedné osy. Maximální hmotnost prázdného kluzáku bez upínacího zařízení nesmí překročit 40 kg.
(4) Ultralehký kluzák je jedno nebo dvoumístný kluzák řízený aerodynamickými prostředky, jehož pádová rychlost nepřevyšuje 63 km/h s maximální vzletovou hmotností 220 kg, jde-li o jednomístný ultralehký kluzák, nebo 370 kg, jde-li o kluzák dvoumístný.
(5) Ultralehký letoun je letoun, který je konstruován maximálně pro dvě osoby, řízený buď přesouváním těžiště pilota, nebo aerodynamickými prostředky, jehož pádová rychlost nepřevyšuje 63 km/h, jehož maximální vzletová hmotnost je 450 kg.
(6) Motorový padákový kluzák je ultralehké letadlo
- a)
- s pomocným motorem na zádech pilota, který je konstruován jako jednomístný, s maximální vzletovou hmotností 170 kg, a který umožňuje vzlet a přistání z nohou pilota, nebo
- b)
- s pohonem umístěným na podvozku, který je konstruován maximálně pro dvě osoby, s maximální vzletovou hmotností 350 kg.
(7) Motorový vírník je letadlo s rotujícími nosnými plochami uváděnými do pohybu autorotací vznikající dopředným pohybem vyvíjeným motorickou silou, která není přímo přenášena na rotující nosné plochy, které je konstruováno maximálně pro dvě osoby, s maximální vzletovou hmotností 450 kg. Tyto parametry se přiměřeně vztahují i na bezmotorový vírník.
(8) Ultralehký vrtulník je letadlo s poháněnými rotujícími nosnými plochami s maximální vzletovou hmotností 450 kg, které je konstruováno maximálně pro dvě osoby.
(9) Sportovní padák je zařízení sloužící pro sestupný let osoby z letadla na zemský povrch.
§ 25
Podmínky letové způsobilosti sportovních
létajících zařízení, přidělování poznávacích značek
a vedení evidence sportovních létajících zařízení
(k § 82 odst. 2 zákona)
(1) Podmínkou letové způsobilosti sportovního létajícího zařízení je vydání technického průkazu pro požadovaný druh sportovního létajícího zařízení a opatření sportovního létajícího zařízení evidenčním štítkem.
(2) Žadatel o vydání technického průkazu předloží osobě pověřené Úřadem písemnou žádost, v níž uvede
- a)
- druh sportovního létajícího zařízení,
- b)
- základní technické údaje,
- c)
- výrobní číslo, bylo-li přiděleno výrobcem nebo technickou dokumentací, podle níž bylo sportovní létající zařízení konstruováno, nebo číslo technického průkazu typu, který byl vydán Úřadem pověřenou osobou.
(3) K žádosti žadatel připojí dvě fotografie sportovního létajícího zařízení z boku a zdola.
(4) Technický průkaz vydá osoba pověřená Úřadem po ověření letové způsobilosti sportovního létajícího zařízení.
(5) Sportovní létající zařízení, pro které byl vydán technický průkaz, zapíše osoba pověřená Úřadem do evidence sportovních létajících zařízení, a jedná-li se o ultralehký letoun, kluzák, vírník nebo vrtulník, přidělí sportovnímu létajícímu zařízení poznávací značku.
(6) V evidenci sportovních létajících zařízení osoba pověřená Úřadem zapisuje tyto údaje o sportovním létajícím zařízení:
- a)
- druh sportovního létajícího zařízení,
- b)
- vlastníka,
- c)
- uživatele,
- d)
- základní technické údaje,
- e)
- poznávací značku, byla-li přidělena, a číslo technického průkazu typu, pokud byl vystaven,
- f)
- výrobní číslo výrobce,
- g)
- rok výroby a uvedení do provozu,
- h)
- datum zápisu.
(7) Evidenční štítek, kterým je opatřeno sportovní létající zařízení, musí mít rozměry, které zaručují jeho čitelnost, a musí být na něm nesmazatelným způsobem uvedeny tyto základní údaje:
- a)
- poznávací značka, byla-li přidělena, nebo výrobní číslo výrobce,
- b)
- rok výroby a rok uvedení do provozu,
- c)
- maximální vzletová hmotnost,
- d)
- maximální přípustná rychlost.
(8) Výrobek nepodléhá schválení Úřadu a je provozován na vlastní nebezpečí uživatele.
§ 26
Charakteristika prostoru a míst pro vzlety
a přistání sportovních létajících zařízení
(k § 82 odst. 2 zákona)
Uživatel sportovního létajícího zařízení může ke vzletům a přistáním sportovního létajícího zařízení používat
- a)
- letiště za podmínek stanovených zákonem,12)
- b)
- plochy vymezené v územně plánovací dokumentaci nebo v územním rozhodnutí ke vzletům a přistáním za podmínek stanovených v § 13 této vyhlášky, a vyslovil-li souhlas s užíváním plochy k tomuto účelu vlastník plochy,
- c)
- plochy, které nejsou letištěm ani územím určeným v územně plánovací dokumentaci nebo v územním rozhodnutí o využití území ke vzletům a přistáním, za podmínek stanovených osobou pověřenou Úřadem.
§ 27
Oprávnění osoby pověřené Úřadem
(k § 82 odst. 2 zákona)
Osoba pověřená Úřadem je oprávněna
- a)
- předkládat Úřadu ke schválení osnovu teoretické výuky, praktického výcviku a zkoušek žadatelů o vydání průkazu způsobilosti uživatele sportovních létajících zařízení,
- b)
- stanovit v souladu se schválenou osnovou obsah teoretické výuky a rozsah praktického výcviku a zkoušek žadatelů o vydání průkazu způsobilosti uživatele sportovního létajícího zařízení podle jednotlivých druhů sportovních létajících zařízení a žadatelů o prodloužení platnosti těchto průkazů,
- c)
- ověřovat teoretické a praktické předpoklady žadatelů o vydání průkazu způsobilosti uživatele sportovního létajícího zařízení a ověřovat teoretické a praktické znalosti žadatelů o prodloužení platnosti průkazu způsobilosti uživatelů sportovních létajících zařízení, vydávat průkazy způsobilosti a přiznávat kvalifikace,
- d)
- vydávat letovou příručku pro jednotlivé druhy sportovních létajících zařízení.
Podrobnosti o teoretické výuce,
praktickém výcviku a požadované zdravotní
způsobilosti a vydávání průkazů
(k § 84 odst. 3 zákona)
§ 28
(1) Žadatel o vydání průkazu způsobilosti uživatele sportovního létajícího zařízení předloží osobě pověřené Úřadem písemnou žádost, k níž připojí lékařský posudek o zdravotní způsobilosti 2. třídy podle Přílohy č. 1 k Úmluvě o mezinárodním civilním letectví.
(2) Zdravotní způsobilost musí být zjištěna lékařem zdravotnického zařízení určeného Ministerstvem dopravy a spojů.
(3) Zdravotní způsobilost musí být posuzována jednou za dva roky, pokud ze zdravotních důvodů není nutné posouzení v kratším termínu.
§ 29
(1) Obsah teoretické výuky žadatelů o vydání průkazu způsobilosti uživatele sportovního létajícího zařízení musí zahrnovat poznatky z těchto oblastí:
- a)
- aerodynamika,
- b)
- meteorologie,
- c)
- stavba a konstrukce sportovních létajících zařízení,
- d)
- technika létání,
- e)
- technika vzletu a přistání,
- f)
- činnosti za nepředvídaných okolností,
- g)
- pravidla létání a ochrana civilního letectví,
- h)
- základy provozu letiště.
(2) Praktická výuka žadatele musí probíhat v souladu se schválenou osnovou, za podmínek a v rozsahu stanoveném osobou pověřenou Úřadem.
(3) Zkoušky k získání kvalifikace instruktora létání se sportovními létajícími zařízeními musí zahrnovat
- a)
- praktické zkoušky z činnosti leteckého instruktora,
- b)
- teoretické zkoušky,
- c)
- ukázku teoretické výuky k získání průkazu způsobilosti uživatele příslušného sportovního létajícího zařízení.
§ 30
Druhy úkonů prováděných Úřadem a výše poplatků
(k § 98 odst. 2 zákona)
Úřad je oprávněn požadovat od právnických a fyzických osob úhradu poplatků za úkony provedené v souladu se zákonem. Druhy úkonů a výše úhrad, které nepodléhají správním poplatkům stanoveným zvláštním předpisem,13) jsou uvedeny v příloze č. 2 této vyhlášky.
§ 31
Rozsah a podmínky pojištění odpovědnosti
za škodu způsobenou provozem letadla
nebo sportovního létajícího zařízení
(k § 98 odst. 3 zákona)
(1) Minimální výše pojistné částky, na kterou musí být sjednáno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem letadla, tj. limit plnění, činí
- a)
- 1 000 000 Kč u letadel do maximální vzletové hmotnosti 5700 kg neprovádějících přepravu osob za úplatu a u horkovzdušného nebo plynem plněného balonu a vzducholodě,
- b)
- 1 000 000 Kč u horkovzdušného nebo plynem plněného balonu a vzducholodě o hmotnosti do 450 kg určených k přepravě osob za úplatu,
- c)
- 10 000 000 Kč u letadel do maximální vzletové hmotnosti do 5700 kg určených k přepravě osob za úplatu včetně horkovzdušného nebo plynem plněného balonu a vzducholodě o hmotnosti nad 450 kg,
- d)
- 100 000 000 Kč u letadel do maximální vzletové hmotnosti od 5700 kg do 10 000 kg určených k přepravě osob za úplatu,
- e)
- 300 000 000 Kč u letadel s maximální vzletovou hmotností od 10 000 kg do 100 000 kg,
- f)
- 500 000 000 Kč u letadel s maximální vzletovou hmotností od 100 000 kg do 200 000 kg,
- g)
- 1 000 000 000 Kč u letadel s maximální vzletovou hmotností nad 200 000 kg.
(2) Minimální výše pojistné částky, na kterou musí být sjednáno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem sportovního létajícího zařízení, tj. limit plnění, činí
- a)
- 100 000 Kč do maximální vzletové hmotnosti 150 kg, včetně sportovního padáku,
- b)
- 500 000 Kč do maximální vzletové hmotnosti 220 kg,
- c)
- 1 000 000 Kč do maximální vzletové hmotnos- ti 450 kg.
(3) Pojistný certifikát je součástí předepsané dokumentace letadla. Provozovatel letadla jej, včetně potvrzení o úhradě pojistného ve stanovené výši, předkládá při každém zápisu nebo změně zápisu letadla do leteckého rejstříku a na požádání kdykoliv při kontrole provozu letadla prováděné oprávněným pracovníkem Úřadu.
(4) Pojistný certifikát je součástí předepsané dokumentace sportovního létajícího zařízení. Provozovatel sportovního létajícího zařízení jej, včetně potvrzení o úhradě pojistného ve stanovené výši, předkládá při každém zápisu nebo změně zápisu u osoby pověřené Úřadem vedením evidence sportovního létajícího zařízení a na požádání kdykoliv při kontrole provozu sportovního létajícího zařízení prováděné osobou pověřenou Úřadem nebo oprávněným pracovníkem Úřadu.
§ 32
Přechodné ustanovení
Právnická nebo fyzická osoba, v jejíž prospěch byl vyhlášen zákaz nebo omezení letecké činnosti ve vzdušném prostoru, požádá nejpozději ve lhůtě dvou let ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky o vyhlášení zákazu nebo omezení letecké činnosti ve vzdušném prostoru podle této vyhlášky. Nepožádá-li právnická nebo fyzická osoba o vyhlášení zákazu nebo omezení ve stanovené lhůtě, dosavadní zákaz nebo omezení letecké činnosti ve vzdušném prostoru zaniká.
§ 33
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
––––––––––––––––––––
- 1)
- § 8 odst. 3 -- Příloha č. 8, § 9 -- Příloha č. 8, § 10 odst. 4 -- Příloha č. 8, § 12 odst. 1 písm. c) -- Přílohy č. 2 a 16, § 12 odst. 3 -- Příloha č. 6, § 15 odst. 2 -- Přílohy č. 2 a 6, § 20 odst. 3 -- Příloha č. 1, § 22 odst. 2 -- Příloha č. 1, § 22 odst. 9 -- Příloha č. 1, § 26 odst. 2 -- Příloha č. 14, § 39 odst. 2 -- Přílohy č. 14 a 10, § 44 odst. 1 -- Příloha č. 2, § 45 odst. 4 -- Přílohy č. 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13 a 15, § 47 odst. 2 -- Přílohy č. 10 a 11, § 53 odst. 2 -- Příloha č. 2, § 55 odst. 4 -- Příloha č. 13, § 80 odst. 2 -- Příloha č. 18, § 85 odst. 3 -- Příloha č. 17. Předpisy k Úmluvě č. 147/1947 Sb., o mezinárodním civilním letectví, ve znění vyhlášky č. 29/1957 Sb., jsou k dispozici u Ministerstva dopravy a spojů a Úřadu pro civilní letectví.
- 2)
- Úmluva č. 147/1947 Sb., ve znění vyhlášky č. 29/1957 Sb. -- Přílohy č. 6, 8 a 16.
- 3)
- Úmluva č. 147/1947 Sb., ve znění vyhlášky č. 29/1957 Sb. -- Příloha č. 8.
- 4)
- Úmluva č. 147/1947 Sb., ve znění vyhlášky č. 29/1957 Sb. -- Přílohy č. 6, 8 a 10.
- 5)
- Např. zákon ČNR č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, (úplné znění č. 91/1995 Sb.), Úmluva č. 147/1947 Sb., ve znění vyhlášky č. 29/1957 Sb. -- Přílohy č. 2, 6 a 14.
- 6)
- Úmluva č. 147/1947 Sb., ve znění vyhlášky č. 29/1957 Sb. -- Přílohy č. 2, 3, 6 a 11.
- 7)
- Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů.
- 8)
- Zákon č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
- 9)
- § 44 odst. 3 zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
- 10)
- Např. zákon ČNR č. 114/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 138/1973 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 45/1966 Sb., o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek, ve znění pozdějších předpisů.
- 11)
- Vládní nařízení č. 55/1954 Sb., o chráněné oblasti Pražského hradu.
- 12)
- § 83 odst. 1 písm. e) zákona č. 49/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
- 13)
- Zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.