VYHLÁŠKA Ministerstva dopravy a spojů ze dne 4. října 2002, kterou se mění vyhláška č. 361/2001 Sb., o způsobu zjišťování mimořádných událostí v drážní dopravě
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy a spojů
ze dne 4. října 2002,
kterou se mění vyhláška č. 361/2001 Sb.,
o způsobu zjišťování mimořádných událostí v drážní dopravě
Ministerstvo dopravy a spojů stanoví podle § 66 odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 77/2002 Sb., (dále jen ,,zákon") k provedení § 49 odst. 3 písm. d) a e) zákona:
Vyhláška č. 361/2001 Sb., o způsobu zjišťování mimořádných událostí v drážní dopravě, se mění takto:
1. Za § 1 se vkládá nový § 1a, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 1a) zní:
(1) Mimořádné události se rozdělují podle příčin, následků a příslušnosti ke zjišťování příčin a okolností jejich vzniku na:
- a)
- skupinu ,,A" -- mimořádné události vzniklé v souvislosti s pohybem drážního vozidla, které měly za následek závažnou nehodu,
- b)
- skupinu ,,B" -- mimořádné události způsobené provozováním dráhy a drážní dopravy nezávisle na pohybu drážního vozidla, které měly za následek závažnou nehodu,
- c)
- skupinu ,,C" -- ostatní mimořádné události způsobené provozováním dráhy a drážní dopravy, které neměly za následek závažnou nehodu.
(2) Závažnou nehodou se rozumí srážka drážního vozidla s jiným drážním vozidlem nebo překážkou na dopravní cestě dráhy, nebo vykolejení drážních vozidel, mající za následek nejméně jednu usmrcenou osobu nebo těžkou újmou na zdraví1a) u více než čtyř osob nebo značnou škodu na majetku.1) Za usmrcenou osobu se považuje osoba, která zemřela při mimořádné události nebo pokud při této mimořádné události došlo k postižení zdraví, na jehož následky osoba zemřela nejdéle do 30 dnů od mimořádné události.
(3) Evidenční přehledy o mimořádných událos-tech v drážní dopravě jsou pro účely této vyhlášky uvedeny v příloze č. 2 této vyhlášky.
––––––––––––––––––––
1) § 89 odst. 7 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění zákona č. 175/1990 Sb. a zákona č. 557/1991 Sb.".
2. V § 3 odst. 3 se v poslední větě za slova ,,v příloze" doplňují slova ,,č. 1".
3. § 4 zní:
(1) Vznik mimořádné události při provozování dráhy nebo drážní dopravy oznamuje provozovatel dráhy nebo dopravce podle činnosti vykonávané v rámci předmětu podnikání Drážní inspekci bez zbytečného odkladu po zjištění skutečností podle odstav-ce 2.
(2) V oznámení předaném Drážní inspekci telefonicky nebo formou elektronického dálkového připojení nebo telekomunikačním zařízením (dálnopis, fax) se uvede datum, čas a místo vzniku mimořádné události, její stručný popis a následky, tj. počet usmrcených a zraněných osob, předběžná škoda a předpokládaná doba omezení nebo zastavení drážní dopravy.".
4. V § 5 odstavec 1 zní:
,,(1) Provozovatel dráhy a dopravce pověřují své-ho zaměstnance odborně způsobilého k činnosti vykonávané v rámci předmětu podnikání k zajištění místa mimořádné události a k pořízení dokumentace stavu obsluhy dráhy a organizace drážní dopravy, stavu stavby dráhy, stavby na dráze a drážního vozidla v souvislosti se vznikem mimořádné události a příčinou události. Na požádání zaměstnanců Drážní inspekce jim pověření zaměstnanci provozovatele dráhy a dopravce umožní nahlížet do dokladů o zjištěných poznatcích ve vztahu k použitým technologickým postupům při provozování dráhy a drážní dopravy, ke stavu stavby dráhy, stavby na dráze a drážního vozidla v souvislosti se vznikem mimořádné události a její povahou (např. do záznamů výpovědí zaměstnanců, vyhodnocení elektronických záznamů o činnosti zařízení, dokladů o zjištěném stavu určeného technického zařízení, zápisů o stavu zařízení, protokolů o měření) a na místě vyřizují jejich dožádání.".
5. V § 5 odst. 2 se ve větě první za slova ,,činných v trestním řízení" vkládají slova ,,a zaměstnance Dráž-ní inspekce" a za slova ,,provozovatele dráhy nebo dopravce" se vkládají slova ,,nebo zaměstnance Drážní inspekce".
6. V § 6 se vkládají nové odstavce 1 a 2, které znějí:
,,(1) Drážní inspekce zjišťuje příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě na dráze celostátní, regionální a na vlečce u skupin ,,A" a ,,B". Přitom provádí dozor nad činností provozovatele dráhy a dopravce podle odstavce 3 a působí nezávisle na drážním správním úřadu a orgánech činných v trestním řízení.
(2) Drážní inspekce může převzít též zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě v uvedeném rozsahu:
- a)
- ve skupinách ,,A" a ,,B" na dráze speciální, tramvajové, trolejbusové a lanové,
- b)
- ve skupině ,,C" na všech dráhách,
- jestliže
1. jejich příčina se opakuje a je v přímé souvislosti s nedostatky v systému organizačního nebo technického zajišťování bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy,
2. mimořádná událost má vliv na bezpečné provozování dráhy a drážní dopravy na celé dráze, nebo jde-li o mimořádnou událost ve skupině ,,C", která by mohla vést za změněných podmínek k závažné nehodě,
3. u mimořádné události o zjištění příčin a okolností vzniku požádal provozovatel dráhy, dopravce nebo drážní správní úřad.".
Dosavadní odstavce 1 až 6 se označují jako odstavce 3 až 8.
7. V § 6 odst. 4 se slova ,,odstavce 3" nahrazují slovy ,,odstavce 5".
8. V § 6 odst. 5 se ve větě první slova ,,odstavce 4" nahrazují slovy ,,odstavce 6" a ve větě druhé se za slova ,,na vědomí" vkládají slova ,,Drážní inspekci a".
9. V § 6 odst. 6 se slova ,,odstavců 1 až 5" nahrazují slovy ,,odstavců 1 až 7".
10. V § 6 se doplňuje odstavec 9, který zní:
,,(9) Zaměstnanci Drážní inspekce při zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události v drážní dopravě na místě jejího vzniku a při jejich vyhodnocování postupují v souladu s ustanoveními § 5 a 6, zejména provádějí dozor nad správností a úplností postupu provozovatele drah a dopravce při zjišťování příčin a okolností vzniku události a vyhodnocují zjištěné poznatky.".
11. V § 7 se doplňuje odstavec 3, který zní:
,,(3) Drážní inspekce je oprávněna si vyžádat u provozovatele dráhy a dopravce podle činnosti vykonávané v rámci předmětu podnikání a podle povahy mimořádné události odstranění a nápravu zjištěných nedostatků, jejich příčin a škodlivých následků, nebo uložit opatření k jejich odstranění a nápravě. Na základě tohoto vyžádání přijme provozovatel dráhy a dopravce s přihlédnutím k vyhodnocení příčin vzniku mimořádné události a zjištěné odpovědnosti odpovídající opatření k předcházení mimořádným událostem a zajišťuje pravidelnou kontrolu jejich plnění, popřípadě zajistí plnění opatření určených Drážní inspekcí.".
12. V § 8 se doplňuje odstavec 6, který zní:
,,(6) Provozovatel dráhy a dopravce vede podle věcné příslušnosti jako součást opatření k předcházení mimořádným událostem evidenci jednotlivých mimořádných událostí, jejich příčin a následků. Na dráze celostátní a dráze regionální se vypracovává evidenční přehled za období kalendářního roku v rozsahu stanoveném v příloze č. 2 této vyhlášky a zasílá se do 90 dní po uplynutí kalendářního roku Drážní inspekci.".
13. V příloze se název ,,Drážní správní úřad" nahrazuje názvem ,,Drážní inspekce".
14. Dosavadní příloha se označuje jako příloha č. 1 a doplňuje se příloha č. 2, která zní:
Evidenční přehled o mimořádných událostech za rok ......
Provozovatel dráhy, dopravce:
I.- Údaje o nehodách
1. Celkový a relativní počet1) nehod v následujících druzích:
1.1. srážky drážních vozidel, včetně srážek s překážkami, které se vyskytnou v průjezdném průřezu;
1.2. vykolejení drážních vozidel;
1.3. střetnutí drážních a silničních vozidel na úrovňových přejezdech, včetně střetnutí drážních vozidel s chodci na úrovňových přejezdech;
1.4. případy, při kterých dojde k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví osob způsobeným pohybujícími se vozidly;
1.5. požáry drážních vozidel.
Poznámka:
Bude brána v úvahu pouze primární nehoda, a to i tehdy, když následky sekundární události budou vážnější (například požár, který vznikne po vykolejení).
2. Celkový a relativní počet1) osob, které byly usmrceny nebo utrpěly těžkou újmu na zdraví, podle druhu nehody, přičemž tyto osoby se rozdělují do následujících skupin:
2.1. cestující (rovněž ve vztahu k celkovému počtu osobokilometrů);
2.2. zaměstnanci včetně zaměstnanců dodavatelů;
2.3. uživatelé úrovňových přejezdů;
2.4. neoprávněné osoby vyskytující se v obvodu dráhy;
2.5. ostatní.
II.- Údaje o ostatních mimořádných událostech
1. Celkový a relativní počet1) lomů kolejnic, vybočení kolejí a selhání návěstních (zabezpečovacích) systémů.
2. Celkový a relativní počet1) projetých návěstidel zakazujících jízdu.
3. Celkový a relativní počet1) lomů kol a náprav na vozidlovém parku v provozu.
- III.
- Následky nehod
1. Celkové a relativní náklady1) všech nehod uvedené v korunách, v nichž se zahrnují, jsou-li vyčísleny, následující náklady:
1.1. náhrady při usmrcení a zranění osoby;
1.2. náhrady za ztráty nebo škody na majetku cestujících, zaměstnanců nebo třetích stran, včetně náhrady škod způsobených na životním prostředí;
1.3. náklady uvedení do původního stavu nebo pořízení stejné nebo obdobné věci u poškozených vozidel a součástí dopravní cesty;
1.4. náklady za zpoždění, narušení a přesměrování drážní dopravy, včetně dodatečných nákladů pro zaměstnance a snížení příjmů z příčiny ztráty dobrého jména.
Poznámka:
Z uvedených nákladů se odečítají náhrady za odškodnění nebo kompenzace obdržené od třetích stran, jako jsou např. řidiči motorových vozidel účastnící se v dopravních nehodách na úrovňových přejezdech. Náhrady obdržené formou vyplacených pojistek v rámci pojistných smluv uzavřených dopravci nebo provozovateli drah se neodečítají.
2. Celkový a relativní počet pracovních hodin zaměstnanců provozovatele dráhy, dopravce nebo jejich dodavatelů, neodpracovaných pro překážky v práci jako následek závažných nehod, vzniklých ve sledovaném období.
1) Relativní počet se zjistí jako podíl celkové hodnoty v položce a hodnoty vlakových (provozních) kilometrů na dráze celkem za sledované období.".
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2003.