VYHLÁŠKA ze dne 11. září 2017 o žádostech a oznámení podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 11. září 2017
o žádostech a oznámení podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu
Česká národní banka stanoví podle § 199 odst. 2 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 230/2008 Sb., zákona č. 139/2011 Sb., zákona č. 188/2011 Sb., zákona č. 241/2013 Sb. a zákona č. 204/2017 Sb., k provedení § 7 odst. 5, § 14h písm. c) až e), § 19 odst. 4, § 20 odst. 4, § 28a odst. 4, § 30a odst. 3, § 38 odst. 4, § 39 odst. 7, § 45 odst. 4, § 46 odst. 4, § 47 odst. 2, § 90a odst. 5, § 192b odst. 4 a § 198 odst. 5:
(1) Tato vyhláška upravuje
- a)
- podrobnosti náležitostí žádosti o
1. povolení k činnosti investičního zprostředkovatele,
2. povolení k činnosti organizátora regulovaného trhu,
3. povolení k provozování vypořádacího systému s neodvolatelností vypořádání,
4. povolení k činnosti ústřední protistrany,
5. povolení k poskytování investičních služeb prostřednictvím pobočky zahraniční osoby,
6. registraci další podnikatelské činnosti obchodníka s cennými papíry nebo organizátora regulovaného trhu,
7. akreditaci nebo změnu akreditace a o prodloužení akreditace,
8. povolení k přeměně nebo k uzavření smlouvy o převodu, zastavení nebo pachtu obchodního závodu nebo jeho části,
9. souhlas k nabytí nebo zvýšení kvalifikované účasti na organizátorovi regulovaného trhu nebo k jeho ovládnutí,
10. zápis do seznamu nucených správců a likvidátorů,
- b)
- podrobnosti náležitostí oznámení změny podmínek akreditace.
(2) Tato vyhláška dále upravuje formáty a další technické náležitosti žádostí a oznámení.
Pro účely této vyhlášky se rozumí
- a)
- dokladem o bezúhonnosti vydaným
cizím státem doklad obdobný výpisu z evidence Rejstříku trestů, který
nesmí být starší 3 měsíců, vydaný cizím státem,
1. jehož je zahraniční fyzická osoba občanem, jakož i cizím státem, ve kterém se tato osoba nebo fyzická osoba, která je občanem České republiky, v posledních 3 letech nepřetržitě zdržovala po dobu delší než 6 měsíců, nebo
2. v němž má nebo v posledních 3 letech měla zahraniční právnická osoba sídlo, jakož i cizím státem, ve kterém zahraniční právnická osoba nebo právnická osoba se sídlem v České republice má nebo v posledních 3 letech měla pobočku obchodního závodu, pokud právní řád tohoto cizího státu upravuje trestní odpovědnost právnických osob,
- b)
- doklady k posouzení důvěryhodnosti
doklad o bezúhonnosti vydaný cizím státem, prohlášení obsahující údaje
nezbytné k opatření výpisu z evidence Rejstříku trestů a údaje a doklady
o dosavadní činnosti osoby za období posledních 10 let, zejména o
1. uložení správního trestu v souvislosti s výkonem zaměstnání, funkce nebo podnikatelskou činností,
2. rozhodnutí o úpadku,
3. pozastavení nebo odnětí povolení k podnikatelské nebo jiné činnosti, pokud k němu nedošlo na základě žádosti osoby, která je držitelem tohoto povolení,
4. odmítnutí souhlasu soudu nebo správního orgánu s volbou, jmenováním nebo jiným povoláním do funkce nebo s nabytím kvalifikované účasti nebo k ovládnutí osoby, jestliže byl takový souhlas vyžadován,
5. vyloučení z profesní komory, spolku nebo asociace sdružujících osoby působící na finančním trhu,
- c)
- dokladem souvisejícím s nabytím kvalifikované účasti prohlášení osoby, která hodlá nabýt nebo zvýšit kvalifikovanou účast, zda
1. nabývá podíly vlastním jménem a na vlastní účet,
2. vykonává nebo bude vykonávat hlasovací práva ve prospěch třetí osoby,
3. hodlá převést na základě uzavřené smlouvy nebo jiného ujednání hlasovací práva na jinou osobu,
4. existuje nebo má nastat skutečnost, na základě které je nebo se stane osobou ovládanou,
5. jedná ve shodě s jinou osobou, na kterou byl převeden výkon hlasovacích práv nebo která má uplatňovat významný vliv na řízení,
6. má dluhy, jejichž výše přesahuje 5 % vlastního kapitálu nebo majetku nebo které mohou mít takový účinek,
- d)
- finančními výkazy
1. výroční zprávy a účetní závěrky za poslední 3 účetní období, nebo za období, po které osoba vykonává podnikatelskou činnost, jestliže je toto období kratší než 3 účetní období; v případě, že tato osoba je součástí konsolidačního celku, též konsolidované výroční zprávy a účetní závěrky za stejné období, a pokud má být podle zákona o účetnictví účetní závěrka ověřena auditorem, je předkládána účetní závěrka ověřená auditorem,
2. doklady o příjmech za poslední 3 roky, majetku a dluzích, pokud se jedná o fyzickou osobu,
- e)
- údaji o osobách s úzkým propojením
1. údaje o osobě za každou osobu s úzkým propojením; je-li osoba s úzkým propojením zahraniční osobou se sídlem v jiném členském státě Evropské unie, též uvedení, zda se jedná o osobu, která má povolení orgánu dohledu jiného členského státu Evropské unie působit jako úvěrová instituce, instituce elektronických peněz, pojišťovna, zajišťovna, investiční společnost nebo poskytovatel investičních služeb, nebo o jiný subjekt s předmětem činnosti podléhající povolení tohoto orgánu dohledu, nebo zda se jedná o ovládající osobu takové osoby,
2. popis struktury skupiny a způsobu propojení s grafickým znázorněním vztahů mezi jednotlivými úzce propojenými osobami s uvedením předmětu jejich činnosti,
- f)
- údaji o odborné praxi
1. informace o druhu odborné praxe,
2. uvedení osoby, u níž je, nebo byla odborná praxe vykonávána,
3. označení pracovního zařazení a v případě významu praxe pro činnost na finančním trhu také popis vykonávané činnosti včetně rozsahu pravomocí a odpovědností spojených s touto činností s uvedením počtu řízených osob,
4. vymezení doby, po kterou byla činnost podle bodu 3 vykonávána,
5. souhlas s výkonem pracovního zařazení vyžadovaný jinými právními předpisy, pokud byl takový souhlas třeba,
- g)
- údaji o vzdělání
1. název a druh nebo typ vzdělávací instituce, studijní program, zaměření studijního programu, doba trvání studijního programu, způsob a datum ukončení studia, případně získané tituly,
2. přehled absolvovaných odborných zkoušek, kurzů, stáží a studijních pobytů s významem pro působení na finančním trhu s uvedením jejich zaměření a roku absolvování.
(1) Podrobnostmi náležitostí žádosti právnické osoby o povolení k činnosti investičního zprostředkovatele podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu (dále jen ˙zákon˙) jsou údaje a doklady o žadateli a údaje a doklady související s výkonem činnosti investičního zprostředkovatele.
(2) Údaji a doklady o žadateli jsou
- a)
- zakladatelské právní jednání,
- b)
- výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence podnikatelů, který nesmí být starší 3 měsíců,
- c)
- skutečné sídlo, pokud se liší od sídla žadatele,
- d)
- seznam návrhů na vyslovení neplatnosti usnesení
valné hromady, o kterých nebylo soudní řízení ke dni podání žádosti
pravomocně ukončeno, pokud byly takové návrhy vzneseny a mohly by mít
podstatný vliv na další fungování společnosti,
- e)
- doklady k posouzení důvěryhodnosti žadatele,
- f)
- seznam členů vedoucího orgánu žadatele a za každého člena vedoucího orgánu
1. údaje o osobě,
2. doklady k posouzení důvěryhodnosti,
3. údaje o vzdělání a údaje o odborné praxi včetně příslušných dokladů prokazujících uvedené skutečnosti,
4. přehled členství ve volených orgánech jiných právnických osob za období posledních 10 let, za každou právnickou osobu údaje o osobě a dále označení vykonávané funkce a období jejího výkonu v této právnické osobě,
5. výčet funkcí ve volených orgánech jiných právnických osob, které hodlá vykonávat souběžně s výkonem funkce člena vedoucího orgánu žadatele, za každou právnickou osobu údaje o osobě a dále označení funkce, která má být v této právnické osobě vykonávána, s uvedením, zda se jedná o funkci výkonného nebo nevýkonného člena,
6. stručný popis výkonu funkce z hlediska svěřených pravomocí a odpovědností člena vedoucího orgánu žadatele a
7. zpráva žadatele o výsledcích vyhodnocení navrhované osoby z hlediska naplnění podmínek podle § 10 odst. 3 písm. c) a f) zákona,
- g)
- výše počátečního kapitálu a doklady prokazující jeho původ,
- h)
- finanční výkazy žadatele, jde-li o již vzniklou právnickou osobu,
- i)
- seznam osob s kvalifikovanou účastí na žadateli a graficky znázorněné vztahy mezi těmito osobami,
- j)
- za každou osobu uvedenou v seznamu podle písmene i)
1. údaje o osobě,
2. výše podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech vyjádřené v procentech a absolutní hodnotou, anebo uvedení a popis jiné formy uplatňování významného vlivu na řízení žadatele,
3. doklady k posouzení důvěryhodnosti,
4. výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence podnikatelů, který nesmí být starší 3 měsíců, jde-li o právnickou nebo podnikající fyzickou osobu,
5. doklad související s nabytím kvalifikované účasti,
6. přehled členství osoby ve volených orgánech jiných právnických osob za období posledních 10 let, za každou právnickou osobu údaje o osobě a dále označení vykonávané funkce a období jejího výkonu v této právnické osobě,
7. přehled finančních a personálních vztahů této osoby a osob jí blízkých minimálně k členům vedoucího orgánu žadatele a právnické osoby, která ovládá žadatele,
8. finanční výkazy,
9. uvedení orgánu dohledu, pokud osoba podléhá dohledu orgánu jiného státu, než je Česká republika,
- k)
- seznam osob, které jsou členy
voleného orgánu právnické osoby uvedené v seznamu osob s kvalifikovanou
účastí podle písmene i), a za každého člena
1. údaje o osobě,
2. popis vykonávané funkce,
3. doklady k posouzení důvěryhodnosti a
4. informace v rozsahu podle písmene j) bodu 6,
- l)
- stanovisko orgánu, který provádí
dohled nad osobou uvedenou v seznamu podle písmene i) v zemi jejího
sídla, je-li osobou s kvalifikovanou účastí na žadateli právnická osoba
se sídlem mimo území členského státu Evropské unie, nad kterou je takový
dohled v zemi jejího sídla vykonáván, k
1. záměru této osoby účastnit se v České republice majetkově na činnosti právnické osoby, o jejíž povolení k činnosti se žádá, a
2. možné výměně informací nezbytných pro výkon dohledu nad žadatelem,
- m)
- údaje o osobách s úzkým
propojením; je-li osobou s úzkým propojením osoba se sídlem ve státě,
který není členským státem Evropské unie, též analýza obsahující
porovnání příslušných právních předpisů k prokázání, zda právní předpisy
tohoto státu a způsob jejich uplatňování včetně vymahatelnosti práva
nebrání účinnému výkonu dohledu nad žadatelem, a
- n)
- popis skutečnosti, na základě které se osoba
uvedená v seznamu podle písmene i) stává osobou ovládající žadatele,
pokud dochází k ovládnutí.
(3) Je-li osobou s kvalifikovanou účastí uvedenou v seznamu podle odstavce 2 písm. i) právnická osoba se sídlem v jiném členském státě Evropské unie a tato osoba podléhá dohledu příslušného orgánu v členském státě Evropské unie jejího sídla, žadatel namísto údajů a dokladů podle odstavce 2 písm. j) bodů 3, 4, 6 až 8 a písm. k) a l) může předložit potvrzení tohoto orgánu dohledu, že se jedná o osobu podléhající jeho dohledu, jejíž důvěryhodnost prověřil, a že nemá žádné aktuální poznatky svědčící o její nedůvěryhodnosti.
(4) Údaji a doklady souvisejícími s výkonem činnosti investičního zprostředkovatele jsou
- a)
- plán obchodní činnosti podle § 30
odst. 1 písm. f) zákona na první 3 účetní období činnosti v rozsahu
údajů účetní závěrky podle zákona o účetnictví zahrnující k jeho
jednotlivým položkám komentář, který obsahuje základní východiska, na
nichž je plán postaven; u vymezení vykonávaných činností žadatel uvede,
které hlavní investiční služby uvedené v § 29 odst. 1 zákona bude
vykonávat a ve vztahu k jakým investičním nástrojům podle § 29 odst. 3
písm. a) až e) zákona bude činnost vykonávána,
- b)
- popis způsobu plnění věcných, personálních a
organizačních předpokladů pro výkon činnosti vycházející z
předpokládaného rozsahu činností a plánu obchodní činnosti,
- c)
- návrhy vnitřních předpisů upravujících pravidla
jednání se zákazníky a pravidla obezřetného poskytování investičních
služeb včetně
1. organizačního uspořádání,
2. kontroly osob, pomocí kterých vykonává činnosti investičního zprostředkovatele,
- d)
- popis způsobu plnění požadavků
podle § 10 zákona a v případě, že hodlá využívat vázané zástupce, též
plnění povinností zastoupeného podle § 32k zákona a
- e)
- smlouva o povinném pojištění podle § 31 zákona nebo
návrh takové smlouvy s potvrzením pojišťovny nebo jiné obdobné osoby
oprávněné uzavírat pojistnou smlouvu, že v případě udělení povolení k
činnosti investičního zprostředkovatele bude tato smlouva uzavřena.
(1) Podrobnostmi náležitostí žádosti fyzické osoby o povolení k činnosti investičního zprostředkovatele jsou údaje a doklady o žadateli a údaje a doklady související s výkonem činnosti investičního zprostředkovatele.
(2) Údaji a doklady o žadateli jsou
- a)
- sídlo, je-li odlišné od bydliště,
- b)
- prohlášení o svéprávnosti,
- c)
- doklady k posouzení důvěryhodnosti,
- d)
- údaje o vzdělání a údaje o odborné praxi včetně příslušných dokladů prokazujících uvedené skutečnosti,
- e)
- přehled členství ve volených orgánech jiných
právnických osob za období posledních 10 let, za každou právnickou osobu
údaje o osobě a dále označení vykonávané funkce a období jejího výkonu v
této právnické osobě a
- f)
- přehled funkcí ve volených orgánech právnických
osob, které hodlá žadatel vykonávat souběžně s činností investičního
zprostředkovatele, za každou právnickou osobu údaje o osobě a dále
označení funkce, která má být v této právnické osobě vykonávána, s
uvedením, zda se jedná o funkci výkonného nebo nevýkonného člena.
(3) Údaji a doklady souvisejícími s výkonem činnosti investičního zprostředkovatele jsou
- a)
- plán obchodní činnosti podle § 30
odst. 2 písm. c) zákona na první 3 účetní období činnosti v rozsahu
údajů účetní závěrky podle zákona o účetnictví zahrnující k jeho
jednotlivým položkám komentář, který obsahuje základní východiska, na
nichž je plán postaven; u vymezení vykonávaných činností žadatel uvede,
které hlavní investiční služby uvedené v § 29 odst. 1 zákona bude
vykonávat a ve vztahu k jakým investičním nástrojům podle § 29 odst. 3
písm. a) až e) zákona bude činnost vykonávána,
- b)
- popis způsobu plnění věcných, personálních a
organizačních předpokladů pro výkon činnosti vycházející z
předpokládaného rozsahu činností a plánu obchodní činnosti,
- c)
- návrhy vnitřních předpisů upravujících pravidla
jednání se zákazníky a pravidla obezřetného poskytování investičních
služeb včetně
1. organizačního uspořádání,
2. kontroly osob, pomocí kterých vykonává činnosti investičního zprostředkovatele,
- d)
- popis způsobu plnění požadavků
podle § 32k zákona, které se týkají povinnosti zastoupeného, hodlá-li
žadatel využívat vázané zástupce, a
- e)
- smlouva o povinném pojištění podle § 31 zákona nebo
návrh takové smlouvy s potvrzením pojišťovny nebo jiné obdobné osoby
oprávněné uzavírat pojistnou smlouvu, že v případě udělení povolení k
činnosti investičního zprostředkovatele bude tato smlouva uzavřena.
Podrobnostmi náležitostí žádosti o povolení k činnosti organizátora regulovaného trhu jsou údaje a doklady o žadateli podle § 3 odst. 2 a 3 a tyto údaje a doklady související s výkonem činnosti organizátora regulovaného trhu:
- a)
- plán obchodní činnosti podle § 38
odst. 1 písm. g) zákona na první 3 účetní období činnosti v rozsahu
údajů účetní závěrky podle zákona o účetnictví zahrnující k jeho
jednotlivým položkám komentář, který obsahuje základní východiska, na
nichž je plán postaven,
- b)
- návrhy vnitřních předpisů upravujících
1. organizační uspořádání s vymezením činností a s nimi spojených působností a rozhodovacích pravomocí včetně činnosti orgánů a výborů organizátora regulovaného trhu a
2. náplň činnosti jednotlivých organizačních útvarů a rámcový počet pracovníků,
- c)
- návrh pravidel
1. obchodování na regulovaném trhu,
2. přístupu na regulovaný trh,
3. pro přijímání investičních nástrojů k obchodování na regulovaném trhu,
4. pro vynucování plnění povinností stanovených pravidly podle bodů 1 až 3, včetně možných sankcí za porušení těchto pravidel, a
5. kontroly osob, pomocí kterých vykonává činnost organizátora regulovaného trhu včetně způsobu zajišťování, aby tyto osoby byly důvěryhodné a měly nezbytné znalosti, dovednosti a zkušenosti, a způsobu ověřování svéprávnosti těchto osob,
- d)
- opatření předcházející zneužívání trhu,
- e)
- způsob vypořádání provedených obchodů,
- f)
- technické zabezpečení poskytování navrhovaného rozsahu služeb,
- g)
- zásady a postupy pro zajištění řádného provozu
obchodních a jiných systémů včetně opatření pro případ narušení činnosti
těchto systémů a mimořádných situací,
- h)
- návrh pravidel správy informačního systému včetně pravidel zabezpečení a pravidel pro zálohování a uchovávání dat,
- i)
- návrh pravidel pro zpřístupnění informací podle § 48 odst. 1 písm. i) bodů 3 a 4 zákona účastníkům jím organizovaného trhu,
- j)
- administrativní, kontrolní a bezpečnostní postupy
pro evidenci a zpracování dat, nakládání s důvěrnými informacemi podle
přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího zneužívání trhu1) a s osobními údaji chráněnými podle jiného právního předpisu,
- k)
- návrh pravidel pro zabezpečení plnění povinností
podle zákona upravujícího opatření proti legalizaci výnosů z trestné
činnosti včetně jejich organizačního, technického a personálního
zajištění,
- l)
- popis organizačního, technického a personálního zajištění kontrolní činnosti zaměřené na sledování
1. dodržování právních předpisů, pravidel obchodování a pravidel přístupu na regulovaný trh účastníky trhu,
2. dodržování právních předpisů a vnitřních předpisů žadatele jeho zaměstnanci,
3. splnění podmínek pro přijetí investičních nástrojů k obchodování stanovené zákonem a pravidel pro přijímání investičních nástrojů k obchodování u investičních nástrojů přijatých k obchodování a
4. plnění informační povinnosti stanovené zákonem emitentovi investičních cenných papírů přijatých k obchodování nebo třetí osobě v případě následného přijetí investičního nástroje k obchodování bez souhlasu emitenta,
- m)
- postupy pro sledování obchodování
na organizovaném trhu a vyhodnocování vzniku mimořádné situace na trhu
nebo jednání, které může být považováno za využití vnitřní informace
nebo za manipulaci s trhem, analýza jednotlivých typů krizových situací
ve vývoji kapitálového trhu a v provozu žadatele, které mohou mít
nepříznivý dopad na fungování kapitálového trhu, a postupy pro řešení
takových situací,
- n)
- postupy pro řízení rizik spojených s navrhovaným
rozsahem poskytovaných služeb, jejich vyhodnocování a opatření k omezení
těchto rizik; za opatření se považují pojistné smlouvy, bankovní záruky
a obdobné nástroje určené ke krytí těchto rizik nebo dokumenty svědčící
o ochotě druhých subjektů k přijetí závazku krytí těchto rizik, pokud
příslušná právní jednání nebyla dosud učiněna,
- o)
- postupy pro odhalování a řešení případných
negativních dopadů na činnost organizátora regulovaného trhu nebo na
jeho účastníky, které by mohly vzniknout ze střetu mezi zájmy
organizátora regulovaného trhu nebo jeho společníků a řádným fungováním
regulovaného trhu, včetně vnitřního předpisu pro obchody uzavírané
zaměstnanci na vlastní účet nebo na účet osob jim blízkých,
- p)
- návrh pravidel podle § 38 odst. 1 písm. l) zákona a
popis fungování mnohostranného obchodního systému podle přímo
použitelného předpisu Evropské unie2), je-li předmětem povolení k provozování mnohostranného obchodního systému, a
- q)
- návrh pravidel podle § 38 odst. 1 písm. m) zákona a
popis fungování organizovaného obchodního systému podle přímo
použitelného předpisu Evropské unie2), je-li předmětem povolení k provozování organizovaného obchodního systému.
(1) Podrobnostmi náležitostí žádosti o povolení k provozování vypořádacího systému s neodvolatelností vypořádání, je-li žadatelem právnická osoba se sídlem na území České republiky, jsou údaje a doklady o žadateli a údaje a doklady související s provozováním vypořádacího systému.
(2) Údaji a doklady o žadateli jsou údaje a doklady podle § 3 odst. 2 a 3 s výjimkou zprávy za člena vedoucího orgánu podle § 3 odst. 2 písm. f) bodu 7.
(3) Údaji a doklady souvisejícími s provozováním vypořádacího systému jsou
- a)
- plán obchodní činnosti na první 3
účetní období činnosti v rozsahu údajů účetní závěrky podle zákona o
účetnictví zahrnující k jeho jednotlivým položkám komentář, který
obsahuje základní východiska, na nichž je plán postaven, a popis způsobu
zajištění jednotlivých činností,
- b)
- vymezení investičních nástrojů, které mohou být
předmětem pohledávek a dluhů z obchodů, které budou moci být vypořádány
ve vypořádacím systému provozovaném žadatelem,
- c)
- návrh pravidel vypořádacího systému podle § 85 zákona,
- d)
- návrh pravidel fungování vypořádacího systému obsahující popis rolí jednotlivých účastníků, jejich povinnosti a odpovědnosti,
- e)
- smluvní zajištění fungování vypořádacího systému včetně vzorového návrhu smlouvy s účastníkem vypořádacího systému,
- f)
- popis technického, organizačního a personálního
zabezpečení poskytování navrhovaného rozsahu činnosti vypořádacího
systému s neodvolatelností vypořádání,
- g)
- návrh systému řízení rizik, který musí pokrývat
zejména stanovení metod identifikace, měření, sledování a řízení rizik
vyplývajících z jednotlivých činností, stanovení povinností a
odpovědnosti při řízení rizik, způsob stanovení limitů, četnost měření a
průběžného sledování jednotlivých rizik a postup při řešení kritických
situací při překročení stanoveného limitu; žadatel dále přiloží pojistné
smlouvy a jiné nástroje určené ke krytí těchto rizik a smlouvy se
třetími subjekty zapojenými do procesu měření, sledování, řízení nebo
vyhodnocování těchto rizik,
- h)
- analýza jednotlivých typů krizových situací při
provozování systému s neodvolatelností vypořádání, případně další
podnikatelské činnosti, obsahující postupy pro jejich řešení a
zahrnující vymezení odpovědnosti při takové situaci,
- i)
- administrativní, kontrolní a bezpečnostní postupy
pro evidenci a zpracování dat, nakládání s vnitřními informacemi podle
přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího zneužívání trhu1) a s osobními údaji chráněnými podle jiného právního předpisu,
- j)
- návrh pravidel pro zabezpečení plnění povinností
podle zákona upravujícího opatření proti legalizaci výnosů z trestné
činnosti včetně jejich organizačního, technického a personálního
zajištění a
- k)
- návrh vnitřních předpisů upravujících
1. organizační uspořádání s vymezením činností a s nimi spojených působností a rozhodovacích pravomocí včetně činnosti orgánů a výborů provozovatele vypořádacího systému a
2. náplň činnosti jednotlivých organizačních útvarů a rámcový počet pracovníků.
(4) Podrobnostmi náležitostí žádosti o povolení k provozování vypořádacího systému s neodvolatelností vypořádání, je-li žadatelem právnická osoba se sídlem v jiném členském státě Evropské unie, jsou tyto doklady:
- a)
- výpis z evidence podnikatelů
prokazující existenci žadatele a určení osoby, která může za žadatele
jednat, rozsah a způsob tohoto jednání, není-li to zřejmé z předloženého
dokladu,
- b)
- povolení k provozování vypořádacího systému s
neodvolatelností vypořádání vydané orgánem dohledu země sídla žadatele,
pokud to nevyplývá z dokladu podle písmene a),
- c)
- doklady k posouzení důvěryhodnosti žadatele nebo
potvrzení orgánu dohledu země sídla žadatele, že se jedná o osobu
podléhající jeho dohledu, jejíž důvěryhodnost prověřil, a že nemá žádné
aktuální poznatky svědčící o její nedůvěryhodnosti, a
- d)
- návrh pravidel vypořádacího systému s neodvolatelností vypořádání podle § 85 zákona.
Podrobnostmi náležitostí žádosti o povolení k provozování ústřední protistrany jsou údaje a doklady o žadateli podle § 3 odst. 2 a 3 a tyto údaje a doklady související s výkonem činnosti ústřední protistrany:
- a)
- plán obchodní činnosti na první 3
účetní období v rozsahu údajů účetní závěrky podle zákona o účetnictví
zahrnující k jeho jednotlivým položkám komentář, který obsahuje základní
východiska, na nichž je plán postaven, a popis způsobu zajištění
jednotlivých činností souvisejících s provozováním ústřední protistrany,
- b)
- stanovení rozsahu činností a služeb, včetně kategorií investičních nástrojů, pro které žadatel žádá o povolení,
- c)
- návrh řídicího a kontrolního systému, který obsahuje zejména
1. organizační uspořádání,
2. systém řízení rizik včetně zjišťování a omezování potenciálních střetů zájmů,
3. systém vnitřní kontroly,
4. strategii související s kapitálem a kapitálovými požadavky a
5. systém odměňování pracovníků, který přispívá k řádnému a účinnému řízení rizik a je s ním v souladu,
- d)
- návrh pravidel pro účast a přístup do clearingového systému ústřední protistrany,
- e)
- návrh pravidel pro vypořádání obchodů prostřednictvím ústřední protistrany,
- f)
- návrh postupů pro vedení účtů členů clearingového systému,
- g)
- návrh technického zabezpečení navrhovaného rozsahu činnosti ústřední protistrany,
- h)
- návrh postupů pro správu informačního systému včetně zabezpečení, zálohování a uchovávání dat,
- i)
- návrh postupů pro zachování provozu a plán obnovy činnosti ústřední protistrany,
- j)
- návrh postupů uplatňovaných v případě selhání člena clearingového systému,
- k)
- seznam osob, které budou jako vedoucí organizačních útvarů nebo jako samostatné osoby zabezpečovat
1. činnost clearingového systému,
2. průběžnou kontrolu dodržování povinností ústřední protistrany plynoucích z právních předpisů a z vnitřních předpisů ústřední protistrany a ze smluvních vztahů,
3. řízení rizik,
4. výkon vnitřního auditu,
- l)
- za každou osobu uvedenou v písmenu k) údaje o osobě, uvedení vykonávané činnosti, údaje o vzdělání a údaje o odborné praxi,
- m)
- seznam činností, které žadatel hodlá vykonávat
prostřednictvím jiné osoby, a způsob zajištění plnění podmínek
vykonávání činnosti prostřednictvím jiné osoby a jejich kontroly.
(1) Podrobnostmi náležitostí žádosti o povolení k poskytování investičních služeb prostřednictvím pobočky zahraniční osoby jsou údaje a doklady o žadateli a údaje a doklady související s výkonem činnosti pobočky na území České republiky.
(2) Údaji a doklady o žadateli jsou
- a)
- výpis z evidence podnikatelů
prokazující existenci žadatele a určení osoby, která může za žadatele
jednat, rozsah a způsob tohoto jednání, není-li to zřejmé z předloženého
dokladu,
- b)
- skutečné sídlo, pokud se liší od sídla žadatele,
- c)
- povolení k činnosti žadatele vydané orgánem dohledu
státu, ve kterém má žadatel sídlo a skutečné sídlo, s uvedením rozsahu
povolené činnosti, není-li to zřejmé z dokladu podle písmene a),
- d)
- rozhodnutí příslušného orgánu žadatele o záměru
zřídit v České republice pobočku, uvedení výše finančních prostředků
vyčleněných pro tuto pobočku odpovídajících rozsahu investičních služeb
poskytovaných v České republice, doklady o jejich původu a způsob jejich
převedení na tuto pobočku,
- e)
- doklady k posouzení důvěryhodnosti žadatele,
- f)
- seznam členů vedoucího orgánu žadatele a za každého člena vedoucího orgánu údaje o osobě a doklady k posouzení důvěryhodnosti,
- g)
- finanční výkazy žadatele,
- h)
- seznam osob s kvalifikovanou účastí na žadateli,
graficky znázorněné vztahy mezi těmito osobami a za každou osobu s
kvalifikovanou účastí na žadateli
1. údaje o osobě,
2. výše podílu na žadateli, nebo uvedení jiné formy uplatňování významného vlivu na řízení žadatele,
- i)
- stanovisko orgánu dohledu k
1. záměru žadatele poskytovat investiční služby v České republice prostřednictvím pobočky, případně doklad o tom, že byl tento orgán o záměru žadatele poskytovat investiční služby v České republice prostřednictvím pobočky informován,
2. osobám s kvalifikovanou účastí na žadateli podle písmene h) z hlediska jejich důvěryhodnosti,
3. možnosti výměny informací nezbytných pro výkon dohledu nad pobočkou se sídlem v České republice,
- j)
- údaje o osobách s úzkým
propojením; pokud je osobou s úzkým propojením osoba se sídlem ve státě,
který není členským státem Evropské unie, též analýza, zda právní
předpisy tohoto státu a způsob jejich uplatňování včetně vymahatelnosti
práva nebrání účinnému výkonu dohledu podle zákona,
- k)
- návrh vnitřních předpisů upravujících způsob řízení poboček na území jiného státu a
- l)
- doklad o účasti v záručním systému osob
poskytujících investiční služby, jehož je žadatel účastníkem, a popis
záručního systému včetně způsobu a rozsahu vyplácených náhrad.
(3) Údaji a doklady souvisejícími s výkonem činnosti pobočky na území České republiky jsou
- a)
- označení pobočky v České republice, sídlo nebo umístění, a údaje o návrhu na zápis pobočky do obchodního rejstříku,
- b)
- uvedení investiční služby, kterou má pobočka
poskytovat, a ve vztahu ke kterým investičním nástrojům, a zda bude v
souvislosti s výkonem své činnosti přijímat peněžní prostředky nebo
investiční nástroje zákazníků,
- c)
- plán obchodní činnosti podle § 28a odst. 1 písm. f)
zákona na první 3 účetní období činnosti v rozsahu údajů účetní závěrky
podle zákona o účetnictví zahrnující k jeho jednotlivým položkám
komentář, který obsahuje základní východiska, na nichž je plán postaven,
- d)
- popis věcných, personálních a organizačních
předpokladů prokazujících splnění podmínek podle § 28a odst. 1 písm. g)
zákona k zajištění činnosti žadatele a plánu obchodní činnosti,
- e)
- za osobu ve vedení pobočky údaje a doklady v rozsahu podle § 3 odst. 2 písm. f) bodů 1 až 6,
- f)
- návrh pravidel podle § 28a odst. 1 písm. n) zákona a
popis fungování mnohostranného obchodního systému podle přímo
použitelného předpisu Evropské unie2), je-li předmětem povolení k provozování mnohostranného obchodního systému, a
- g)
- návrh pravidel podle § 28a odst. 1 písm. o) zákona a
popis fungování organizovaného obchodního systému podle přímo
použitelného předpisu Evropské unie2), je-li předmětem povolení k provozování organizovaného obchodního systému.
Podrobnostmi náležitostí žádosti o registraci další podnikatelské činnosti obchodníka s cennými papíry nebo organizátora regulovaného trhu jsou tyto údaje a doklady související s výkonem další podnikatelské činnosti:
- a)
- uvedení další podnikatelské činnosti, která má být registrována,
- b)
- předpokládané dopady další podnikatelské činnosti
na činnost žadatele, zejména z hlediska věcného, personálního a
organizačního zajištění další podnikatelské činnosti,
- c)
- návrhy vnitřních předpisů, které zohledňují výkon
další podnikatelské činnosti, zejména vnitřních předpisů upravujících
postupy pro řízení rizik, jejich vyhodnocování a opatření k omezení
těchto rizik,
- d)
- analýza jednotlivých typů krizových situací při
provádění další podnikatelské činnosti, které mohou mít nepříznivý dopad
na řádné poskytování služeb, a postupy pro řešení takových situací a
- e)
- aktualizovaný plán obchodních činností, který zohlední další podnikatelskou činnost, která má být nově vykonávána.
(1) Podrobnostmi náležitostí žádosti o akreditaci jsou tyto údaje a doklady související s výkonem akreditace:
- a)
- výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence podnikatelů, který nesmí být starší 3 měsíců,
- b)
- doklady k posouzení důvěryhodnosti
1. žadatele,
2. členů správní rady, statutárního a dozorčího orgánu nebo jiného obdobného orgánu žadatele, je-li žadatel právnickou osobou,
- c)
- prohlášení o svéprávnosti, je-li žadatelem fyzická osoba,
- d)
- doklady prokazující splnění věcných,
kvalifikačních, organizačních a personálních předpokladů pro pořádání
odborných zkoušek stanovených prováděcím právním předpisem upravujícím
odbornou způsobilost pro distribuci na kapitálovém trhu, zejména
1. seznam a popis prostorů, kde se budou pořádat odborné zkoušky, včetně údajů o počtu a kapacitě zkušebních místností,
2. popis technických a programových prostředků pro pořádání odborných zkoušek,
3. návrh organizačního řádu,
4. seznam členů zkušební komise a za každého člena zkušební komise údaje o osobě, údaje o vzdělání a údaje o odborné praxi včetně příslušných dokladů potvrzujících uvedené skutečnosti, a doklady k posouzení důvěryhodnosti,
- e)
- návrh zkouškového řádu podle
požadavků stanovených prováděcím právním předpisem upravujícím odbornou
způsobilost pro distribuci na kapitálovém trhu,
- f)
- údaje o osobě za ovládající osobu, je-li žadatelem právnická osoba,
- g)
- výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné
evidence podnikatelů, který nesmí být starší 3 měsíců, ovládající
osoby, je-li ovládající osoba právnickou osobou nebo podnikající
fyzickou osobou,
- h)
- popis skutečnosti, na základě které je osoba
uvedená v písmenu f) ovládající osobou, případně doklad tuto skutečnost
potvrzující, a
- i)
- doklady k posouzení důvěryhodnosti ovládající osoby
a, je-li ovládající osobou právnická osoba, doklady k posouzení
důvěryhodnosti členů její správní rady, statutárního orgánu a dozorčího
orgánu nebo jiného obdobného orgánu této právnické osoby; je-li
ovládající osobou právnická osoba se sídlem v jiném členském státě
Evropské unie a tato osoba podléhá dohledu příslušného orgánu v členském
státě Evropské unie jejího sídla, namísto dokladů k posouzení
důvěryhodnosti ovládající osoby může žadatel předložit potvrzení tohoto
orgánu dohledu, že se jedná o osobu podléhající jeho dohledu, jejíž
důvěryhodnost prověřil, a že nemá žádné aktuální poznatky svědčící o
její nedůvěryhodnosti.
(2) Podrobnostmi náležitostí žádosti o změnu udělené akreditace k pořádání odborné zkoušky jsou tyto údaje a doklady:
- a)
- uvedení změny, o kterou akreditovaná osoba žádá, a
- b)
- údaj nebo doklad podle odstavce 1, který s touto
změnou souvisí a prokazuje splnění zákonných podmínek pro výkon činnosti
akreditované osoby.
(3) Podrobnostmi náležitostí oznámení změny podmínek, na základě kterých byla akreditace k pořádání odborných zkoušek udělena, je uvedení změny, kterou akreditovaná osoba oznamuje, a údaj nebo doklad podle odstavce 1, který s touto změnou souvisí a prokazuje splnění zákonných podmínek pro výkon činnosti akreditované osoby.
(4) Podrobnostmi náležitostí žádosti o prodloužení akreditace k pořádání odborných zkoušek je prohlášení akreditované osoby, že údaje a doklady prokazující splnění zákonných podmínek, které byly přiloženy k žádosti o akreditaci podle odstavců 1 a 2 nebo k oznámení podle odstavce 3, jsou aktuální.
(1) Podrobnostmi náležitostí žádosti o povolení k přeměně nebo k uzavření smlouvy o převodu, zastavení nebo pachtu obchodního závodu nebo jeho části obchodníka s cennými papíry nebo organizátora regulovaného trhu jsou tyto údaje a doklady související s přeměnou:
- a)
- uvedení typu přeměny,
- b)
- seznam zúčastněných a nástupnických společností,
který obsahuje údaje, zda se jedná o zanikající společnost, nástupnickou
společnost, převádějící společnost nebo přebírající společnost, a za
každou osobu údaje o osobě, výši základního kapitálu, výši splaceného
základního kapitálu včetně počtu, výše a předmětu jednotlivých vkladů,
jimiž byl základní kapitál upsán nebo splacen, dále uvedení počtu,
jmenovité hodnoty, formy a podoby akcií nebo počtu a druhu obchodních
podílů,
- c)
- projekt přeměny obsahující zejména důvody přeměny,
změny, ke kterým dojde v plánu obchodní činnosti, časový harmonogram,
popis vlivů na výkon činností a poskytování služeb, popis začlenění
organizačních útvarů a pracovních zařazení do nové organizační struktury
a popis přesunu kompetencí, pokud tyto informace nejsou již obsaženy v
jiných předkládaných dokladech,
- d)
- společné zprávy statutárních orgánů nebo zprávy
statutárních orgánů zúčastněných společností o přeměně, případně
souhlasy s upuštěním od jejich zpracování,
- e)
- znalecké zprávy, případně souhlasy s upuštěním od zpracování znalecké zprávy nebo zpráv,
- f)
- znalecké posudky, nejsou-li součástí znaleckých zpráv, pokud se vyžadují,
- g)
- finanční výkazy zúčastněných společností,
- h)
- konečné účetní závěrky zúčastněných společností a
zahajovací rozvaha nástupnické společnosti a zprávy auditora o jejich
ověření, pokud se vyžadují, nebo mezitímní účetní závěrky a zprávy
auditora o jejich ověření, pokud se vyžadují,
- i)
- údaje o souhrnu věcí, práv a závazků vedených v účetní evidenci převáděného závodu nebo části obchodního závodu,
- j)
- uvedení skupin osob, mezi nimiž a právními nástupci
osob zúčastněných na přeměně vznikne v důsledku přeměny úzké propojení,
a za každou osobu, která v důsledku přeměny získá kvalifikovanou účast
na právním nástupci zúčastněných společností,
1. údaje o osobě,
2. výše podílu nebo uvedení jiné formy uplatňování významného vlivu na řízení právního nástupce a
- k)
- seznam členů vedoucích orgánů
nástupnických nebo přebírajících společností, a za každého člena
vedoucího orgánu údaje a doklady podle § 3 odst. 2 písm. f).
(2) Podrobnostmi náležitostí žádosti o povolení změny právní formy je projekt změny právní formy podle zákona upravujícího přeměny obchodních společností a družstev3) sepsaný ve formě notářského zápisu ve znění uloženém ve sbírce listin obchodního rejstříku.
(1) Podrobnostmi náležitostí žádosti o souhlas k nabytí nebo zvýšení kvalifikované účasti na organizátorovi regulovaného trhu nebo k jeho ovládnutí jsou tyto údaje a doklady související s kvalifikovanou účastí nebo ovládnutím:
- a)
- údaje o osobě organizátora regulovaného trhu, na němž se má nabýt nebo zvýšit kvalifikovaná účast nebo který má být ovládán,
- b)
- uvedení stávající, nově nabývané a výsledné výše
kvalifikované účasti na základním kapitálu nebo hlasovacích právech
vyjádřené v procentech a absolutní hodnotou,
- c)
- výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné
evidence podnikatelů, který nesmí být starší 3 měsíců, je-li
žadatel právnickou osobou nebo podnikající fyzickou osobou,
- d)
- doklady k posouzení důvěryhodnosti žadatele,
- e)
- finanční výkazy žadatele a další doklady o původu
finančních zdrojů, ze kterých má být hrazeno nabytí nebo zvýšení
kvalifikované účasti,
- f)
- doklad související s nabytím kvalifikované účasti,
- g)
- přehled finančních a personálních vztahů žadatele a
osob mu blízkých minimálně k členům vedoucího orgánu organizátora
regulovaného trhu a právnické osoby, která ovládá organizátora
regulovaného trhu,
- h)
- seznam osob, které jednáním ve shodě s žadatelem
mají, nabydou nebo zvýší kvalifikovanou účast na organizátorovi
regulovaného trhu nebo jej ovládnou, graficky znázorněné vztahy mezi
nimi a za každou osobu uvedenou v tomto seznamu
1. údaje o osobě,
2. doklady k posouzení důvěryhodnosti,
3. výše podílu na organizátorovi regulovaného trhu,
4. popis skutečnosti, na základě které dochází k jednání ve shodě,
5. orgán dohledu, jde-li o osobu podléhající orgánu dohledu jiného státu, než je Česká republika,
- i)
- seznam členů voleného orgánu žadatele, je-li právnickou osobou, a za každého člena voleného orgánu žadatele
1. údaje o osobě,
2. popis vykonávané funkce,
3. doklady k posouzení důvěryhodnosti a
4. informace o personálním propojení člena voleného orgánu žadatele s jinou právnickou osobou v rozsahu podle písmene j),
- j)
- informace o personálním propojení
žadatele s jinou právnickou osobou, které se týkají členství žadatele ve
volených orgánech právnických osob za období posledních 10 let, a za
každou právnickou osobu, s níž došlo k personálnímu propojení,
1. údaje o osobě,
2. vykonávané funkce a období výkonu funkce žadatele v této právnické osobě,
- k)
- strategický záměr, který obsahuje
1. období, po které má být držena kvalifikovaná účast nebo po které má být organizátor regulovaného trhu ovládán,
2. předpokládané změny výše kvalifikované účasti v krátkodobém a dlouhodobém výhledu,
3. předpokládanou míru zapojení do řízení organizátora regulovaného trhu,
4. připravenost finančně podpořit organizátora regulovaného trhu vlastními zdroji, pokud to bude potřebné k rozvoji činností nebo pro řešení zhoršené finanční situace,
5. informace o tom, zda byla nebo má být uzavřena dohoda s jiným společníkem organizátora regulovaného trhu,
6. předpokládané změny v činnosti organizátora regulovaného trhu, ve způsobu financování dalšího rozvoje, v politice rozdělování dividend, ve způsobu rozdělování fondů a politiky úhrady ztrát, a dále předpokládané změny v řídicím a kontrolním systému, ve strategickém rozvoji a v personálním obsazení osob ve vedoucím orgánu organizátora regulovaného trhu; tyto informace strategický záměr obsahuje, jen pokud má kvalifikovaná účast přesáhnout 20% podíl na základním kapitálu nebo hlasovacích právech,
- l)
- údaje o osobách s úzkým
propojením, které tvoří skupinu, jejíž součástí se má stát organizátor
regulovaného trhu po nabytí nebo zvýšení kvalifikované účasti žadatelem;
pokud je osobou s úzkým propojením osoba se sídlem ve státě, který není
členským státem Evropské unie, též analýza obsahující porovnání
příslušných právních předpisů k prokázání, zda právní předpisy tohoto
státu a způsob jejich uplatňování včetně vymahatelnosti práva nebrání
účinnému výkonu dohledu podle zákona,
- m)
- stanovisko orgánu, který provádí dohled nad
žadatelem v zemi jeho sídla, je-li žadatel právnickou osobou se sídlem
mimo území členského státu Evropské unie, nad kterou je takový dohled v
zemi jejího sídla vykonáván, k
1. záměru této osoby účastnit se v České republice majetkově na činnosti organizátora regulovaného trhu a
2. možné výměně informací nezbytných pro výkon dohledu nad organizátorem regulovaného trhu a
- n)
- popis skutečnosti, na základě
které dochází k ovládnutí organizátora regulovaného trhu, pokud má dojít
k ovládnutí, a doklad o původu finančních zdrojů, kterých má být
použito k odkoupení podílu společníka, který není ovládající osobou.
(2) Je-li žadatelem právnická osoba se sídlem v jiném členském státě Evropské unie a tato osoba podléhá dohledu příslušného orgánu v členském státě Evropské unie jejího sídla, žadatel namísto údajů a dokladů podle odstavce 1 písm. c) až e), g), i), j) a m) může předložit potvrzení tohoto orgánu dohledu, že se jedná o osobu podléhající jeho dohledu, jejíž důvěryhodnost prověřil, a že nemá žádné aktuální poznatky svědčící o její nedůvěryhodnosti.
(3) Má-li v souvislosti s nabytím nebo zvýšením kvalifikované účasti nebo ovládnutím dojít ke změně člena vedoucího orgánu organizátora regulovaného trhu, žadatel za tuto osobu předkládá
- a)
- údaje a doklady podle § 3 odst. 2 písm. f),
- b)
- uvedení funkce, kterou má vykonávat,
- c)
- uvedení, zda jde o změnu počtu členů vedoucího
orgánu nebo výměnu stávajícího člena vedoucího orgánu; v případě změny
počtu členů vedoucího orgánu se uvede, zda a v jakém rozsahu je
navrhovaná změna spojena se změnou pravomocí a odpovědností, v případě
výměny stávajícího člena vedoucího orgánu se uvede též člen vedoucího
orgánu, který je nahrazován, a
- d)
- aktualizovanou organizační strukturu, dochází- -li k
její změně v souvislosti se změnou počtu členů vedoucího orgánu nebo
změnou pravomocí a odpovědností.
Podrobnostmi náležitostí žádosti o zápis do seznamu nucených správců a likvidátorů za osobu, která má být do seznamu zapsána, jsou tyto údaje a doklady o nuceném správci a likvidátorovi:
- a)
- prohlášení o svéprávnosti,
- b)
- doklady k posouzení důvěryhodnosti a
- c)
- údaje o vzdělání a údaje o odborné praxi osob včetně příslušných dokladů potvrzujících uvedené skutečnosti.
Žádosti a oznámení mají datový formát Portable Document Format (přípona pdf). Nelze-li tento formát použít, použije se jiný datový formát běžně používaný v elektronickém styku neumožňující změnu obsahu.
Vylučuje-li povaha věci předložení údaje nebo dokladu k žádosti nebo oznámení vyžadované touto vyhláškou a nejsou-li důvody zjevné, uvede žadatel nebo oznamovatel tuto skutečnost v žádosti nebo oznámení. Nepředložení údaje nebo dokladu odůvodní a důvody přiměřeně doloží.
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 3. ledna 2018.
––––––––––––––––––––
- 1)
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 596/2014.
- 2)
- Prováděcí nařízení Komise (EU) 2016/824 ze dne 25. května 2016, kterým se stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o obsah a formát popisu fungování mnohostranných obchodních systémů a organizovaných obchodních systémů a oznámení Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU o trzích finančních nástrojů.
- 3)
- Zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů.