VYHLÁŠKA ze dne 15. září 2006 o stanovení požadavků na kvalitu paliv používaných pro vnitrozemská a námořní plavidla z hlediska ochrany ovzduší
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 15. září 2006
o stanovení požadavků na kvalitu paliv používaných pro vnitrozemská
a námořní plavidla z hlediska ochrany ovzduší
Ministerstvo životního prostředí stanoví podle § 3 odst. 14 a § 55 odst. 3 zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění zákona č. 92/2004 Sb., zákona č. 695/2004 Sb., zákona č. 180/2005 Sb., zákona č. 385/2005 Sb. a zákona č. 212/2006 Sb.:
(1) Tato vyhláška1) zapracovává příslušný předpis Evropských společenství2) a upravuje z hlediska ochrany ovzduší
- a)
- požadavky na kvalitu paliv používaných na plavidlech vnitrozemské plavby3) a plavidlech námořní plavby4), která plují pod vlajkou České republiky (dále jen ,,lodní paliva"), požadavky na odběr vzorků lodních paliv a ověřování jejich kvality, způsob a termín ohlašování údajů o obsahu síry v těchto palivech,
- b)
- osvědčování kvality lodních paliv.
(2) Tato vyhláška se nevztahuje na použití lodních paliv
- a)
- ve výzkumu a testování,
- b)
- určených k přepracování před jejich konečným spálením,
- c)
- pro další zpracování v rafinérském průmyslu,
- d)
- v plavidlech důležitých pro zajištění bezpečnosti plavidel nebo záchranu života na moři,
- e)
- v nezbytných situacích z důvodu poškození plavidla nebo jeho vybavení za předpokladu, že po vzniku škody jsou přijata odpovídající opatření k zabránění nadměrným emisím nebo jejich minimalizování, a
- f)
- na plavidlech, která používají schválené technologie snižování
emisí5).
Pro účely této vyhlášky se rozumí
- a)
- lodním palivem jakékoliv kapalné palivo získané z ropy vhodné k použití na plavidle a paliva uvedená v příloze č. 1,
- b)
- lodní motorovou naftou jakékoliv lodní palivo, jehož hustota či viskozita odpovídá hodnotě hustoty či viskozity pro třídy DMB a DMC uvedené v příloze č. 1,
- c)
- lodním plynovým olejem jakékoliv lodní palivo, jehož hustota či viskozita odpovídá hodnotě hustoty či viskozity pro třídy DMX a DMA uvedené v příloze č. 1,
- d)
- distributorem právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která uvádí jako první lodní palivo na trh,
- e)
- uvedením na trh dodání nebo poskytnutí lodních paliv třetím osobám k použití na plavidle kdekoli na výsostném území České republiky s výjimkou dodání nebo poskytnutí lodních paliv k vývozu v zásobnících plavidel.
(1) Obsah síry v lodních palivech, která se používají na plavidlech námořní plavby podle § 1 odst. 1 písm. a), může být při plavbě v Baltském moři a v jeho přístavech a v Severním moři a v jeho přístavech nejvýše 1,5 % hmotnostních. Obsah síry v lodních palivech, která se používají na plavidlech námořní plav-by na ostatních mořích se řídí ustanovením přílo- hy VI MARPOL 73/78 Mezinárodní úmluvy o zabránění znečišťování z lodí z roku 1973 včetně Protokolu k úmluvě z roku 1978.
(2) Obsah síry v lodním plynovém oleji uvedeném poprvé na trh České republiky nesmí překročit
- a)
- do 31. prosince 2009 0,2 % hmotnostních,
- b)
- od 1. ledna 2010 0,1 % hmotnostních.
(3) Obsah síry v lodních palivech používaných od 1. ledna 2010
- a)
- vnitrozemskými plavidly,
- b)
- plavidly námořní plavby v přístavech členských států Evropské unie
nesmí překročit 0,1 % hmotnostních.
(4) Změna na požadované lodní palivo u plavidel námořní plavby se uskuteční co nejdříve po připlutí plavidla do přístavu členské země Evropské unie a případná změna na původní lodní palivo se uskuteční co nejpozději před jeho odplutím.
(5) Ustanovení odstavců 3 a 4 se nevztahují na případy
- a)
- kdy se plavidlo podle zveřejněného jízdního řádu v místě stání nezdržuje déle než 2 hodiny nebo v místě stání vypne všechny motory a po celou dobu odebírá elektrickou energii ze břehu,
- b)
- vnitrozemských plavidel, majících osvědčení o shodě s Mezinárodní úmluvou o bezpečnosti lidského života na moři a nacházejících se na moři.
(1) Odběr vzorku za účelem ověřování kvality lodních paliv zabezpečuje distributor. Odebírání vzorků provádí v souladu s postupy podle přílohy č. 2.
(2) Provedení analýzy vzorku lodního paliva odebraného podle odstavce 1 se zajišťuje postupy podle příloh č. 1 a 2 a její výsledky jsou evidovány6).
(3) Sledování obsahu síry v lodních palivech uvedených poprvé na trh České republiky, který zabezpečuje Česká obchodní inspekce7), se provádí průběžně odběrem vzorků lodních paliv u distributora. Analýzy odebraných vzorků za účelem sledování kvalitativních ukazatelů lodních paliv jsou prováděny akreditovanou osobou7), která o výsledku provedené analýzy vystaví příslušný protokol.
(4) Postupy ověřování kvality lodních paliv používaných na plavidlech námořní plavby jsou stanoveny MARPOL 73/78 Mezinárodní úmluvou o zabránění znečišťování z lodí z roku 1973 včetně Protokolu k úmluvě z roku 1978 a jsou kontrolovány orgány pobřežních
států.
(1) Doklad osvědčující kvalitu lodních paliv (dále jen ,,osvědčení") je vystavován distributorem a je součástí každé dodávky lodního paliva. Součástí osvědčení o kvalitě lodního paliva je také zapečetěný vzorek dodávaného paliva.
(2) Osvědčení o kvalitě lodního paliva obsahuje
- a)
- jde-li o právnickou osobu, identifikační údaje distributora, obchodní firmu, právní formu, adresu sídla, identifikační číslo, bylo-li přiděleno; jde-li o podnikající fyzickou osobu, jméno, popřípadě jména a příjmení, identifikační číslo, bylo-li přiděleno, datum narození a adresu místa trvalého pobytu nebo adresu bydliště, popřípadě místo podnikání u osob, které nejsou občany České republiky,
- b)
- druh lodního paliva, jeho výrobní označení a kód kombinované nomenklatury8),
- c)
- prohlášení o splnění požadavků stanovených pro lodní palivo touto vyhláškou a příslušnými technickými normami s uvedením skutečného obsahu síry, datum poslední kontroly kvality a identifikační údaje o laboratoři, která provedla rozbor,
- d)
- hmotnost dodávky lodního paliva,
- e)
- datum nakládky lodního paliva a
- f)
- jméno a příjmení osoby, která osvědčení k lodnímu palivu vystavila, a datum vystavení tohoto osvědčení.
Údaje o množství a obsahu síry v lodních palivech jsou každoročně oznamovány distributorem Ministerstvu životního prostředí v termínu do 31. března za uplynulý kalendářní rok podle bodu 2 přílohy č. 3.
Ustanovení § 3 odst. 1 se začne uplatňovat
- a)
- pro oblast Severního moře ode dne 11. srpna 2007,
- b)
- pro oblasti jiných mořských oblastí včetně přístavů, které Mezinárodní námořní organizace následně označí jako kontrolní oblastí emisí síry, po uplynutí 12 měsíců po vstupu tohoto opatření v platnost.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení.
Ministr:
Sb.
Sb.
––––––––––––––––––––
- 1)
- Je vydána na základě a v mezích zákona, jehož obsah umožňuje zapracovat příslušné předpisy Evropských společenství vyhláškou.
- 2)
- Směrnice Rady 1999/32/ES ze dne 26. dubna 1999 o snižování obsahu síry v některých kapalných palivech a o změně směrnice 93/12/EHS, ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/33/ES ze dne 6. července 2005, kterou se mění směrnice 1999/32/ES, pokud jde o obsah síry v lodních palivech.
- 3)
- § 9 odst. 1 zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů.
- 4)
- § 2 odst. 2 zákona č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění zákona č. 136/2006 Sb.
- 5)
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2099/2002 ze dne 5. listopadu 2002, kterým se zřizuje Výbor pro námořní bezpečnost a zabránění znečištění z lodí (COSS) a kterým se mění nařízení o námořní bezpečnosti a zabránění znečištění z lodí.
- 6)
- Vyhláška č. 357/2002 Sb., kterou se stanoví požadavky na kvalitu paliv z hlediska ochrany ovzduší.
- 7)
- Zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů.
- 8)
- Nařízení Rady č. 2658/87/ES ze dne 23. července 1987 o celní a statistické nomenklatuře a o společném celním sazebníku.