VYHLÁŠKA ze dne 17. prosince 2012 o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 17. prosince 2012
o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí
Ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví podle § 58b odst. 2 a 3 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně- -právní ochraně dětí, ve znění zákona č. 401/2012 Sb., (dále jen ˙zákon˙):
Vyhodnocování situace dítěte a jeho rodiny vychází z individuálního přístupu k dítěti a provádí se na základě
- a)
- vyhodnocování situace dítěte, které zahrnuje
- 1. zjištění míry ohrožení práv a zájmů dítěte,
- 2. vymezení sociálních, zdravotních nebo jiných rizik, kterým je dítě vystaveno,
- 3. posouzení úrovně tělesného a duševního vývoje dítěte s ohledem na věk dítěte,
- 4. zhodnocení průběhu vzdělávání dítěte a předpokladů k dalšímu vzdělávání,
- 5. určení a posouzení individuálních potřeb a zá-jmů dítěte,
- 6. vymezení vlastností a určení schopností dítěte, popřípadě předpokladů k jejich získání,
- 7. zjištění a zohlednění názoru a přání dítěte s ohledem k věku dítěte a jeho rozumové vyspělosti,
- 8. další skutečnosti nezbytné pro hodnocení situace dítěte v konkrétním případě,
- b)
- vyhodnocování situace rodiny, které zahrnuje
- 1. analýzu situace rodiny a rodinného prostředí,
- 2. analýzu příčin krize v rodině,
- 3. zhodnocení vztahu rodiče a dítěte,
- 4. určení potřeb rodiny,
- 5. určení možností rodiny, především vztahových, ekonomických a sociálních,
- 6. určení výchovných kompetencí a předpokladů rodičů k výchově dítěte a zhodnocení možných rizik ve výchově dítěte,
- 7. posouzení materiálních a finančních podmínek života rodiny,
- 8. další skutečnosti nezbytné pro hodnocení situace rodiny v konkrétním případě,
- c)
- vyhodnocování širšího prostředí rodiny, které zahrnuje
- 1. určení možností v širší rodině, včetně vztahových, ekonomických a sociálních možností a jejich využitelnost pro rodinu,
- 2. určení možností v širším sociálním prostředí rodiny, včetně dostupnosti a kvality sociálních, zdravotních, výchovně-vzdělávacích a komunitních služeb a bezpečnosti lokality,
- 3. další skutečnosti nezbytné pro hodnocení širšího prostředí rodiny v konkrétním případě.
(1) Individuální plán ochrany dítěte obsahuje
- a)
- popis příčin ohrožení dítěte a důvody zahájení sociálně-právní ochrany,
- b)
- cíle navržených opatření, prostředky k jejich dosažení a ukazatele účinnosti jednotlivých opatření,
- c)
- rozsah navržených opatření nezbytných k ochraně dítěte a poskytnuté pomoci rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte,
- d)
- způsob naplňování navržených opatření, práv a zájmů dítěte v rozsahu sociálně-právní ochrany,
- e)
- metody práce s rodinou a rozsah intervencí a pomoci rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte při péči o dítě a při jeho výchově, které zahrnují
- 1. posílení úlohy a funkce rodiny,
- 2. rozvíjení pečovatelských a výchovných schopností rodiny,
- 3. pomoc při sociálním začleňování rodiny,
- 4. poskytování pomoci dětem umístěným v náhradní péči a jejich rodinám, poskytování pomoci osobám pečujícím a osobám v evidenci,
- 5. posílení kompetencí rodiny v oblasti vzdělávání, přípravy na vyučování a motivace ke vzdělávání,
- f)
- postup spolupráce orgánu sociálně-právní ochrany s ostatními orgány veřejné moci a dalšími fyzickými osobami a právnickými osobami zapojenými do řešení situace dítěte,
- g)
- rozsah spolupráce rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte s orgány sociálně- -právní ochrany a dalšími fyzickými osobami, právnickými osobami a orgány veřejné moci zapojenými do řešení situace dítěte,
- h)
- časový plán pro provádění konkrétních opatření sociálně-právní ochrany,
- i)
- způsob hodnocení a ověřování plnění navržených opatření nezbytných k ochraně dítěte ze strany rodičů, jiných osob odpovědných za výchovu dítěte, orgánů sociálně-právní ochrany a dalších fyzických osob, právnických osob a orgánů veřejné moci zapojených do řešení situace dítěte, a návrh dalších potřebných opatření nezbytných k ochraně dítěte,
- j)
- plán vzdělávání dítěte a plán přípravy na budoucí povolání a osamostatňování se,
- k)
- plán přípravy blížícího se výstupu dítěte z náhradní péče,
- l)
- způsob sledování fungování rodiny po ukončení práce s rodinou.
(2) Formou intervence a pomoci při péči o dítě a při jeho výchově podle odstavce 1 písm. e) se rozumí
- a)
- konzultace a odborné poradenství,
- b)
- terapie a mediace,
- c)
- zprostředkování odborných služeb pro rodiny s dětmi,
- d)
- právní pomoc,
- e)
- poskytování podpory dětem,
- f)
- poskytování pomoci rodinám při zlepšování jejich životní situace, včetně získávání dovedností pro řádné vedení domácnosti,
- g)
- poskytování pomoci rodinám při řešení sociálních nebo psychických problémů,
- h)
- poskytování pomoci rodinám při řešení výchovných problémů s dětmi,
- i)
- podpora společenských aktivit
rodiny.
(1) Příprava fyzických osob vhodných stát se osvojitelem nebo pěstounem k přijetí dítěte do rodiny obsahuje tyto tematické okruhy:
- a)
- sebepoznání fyzických osob vhodných stát se osvojitelem nebo pěstounem, jejich rodinného sy-stému a sociálních kontaktů,
- b)
- poznání a naplňování práv a potřeb dítěte v náhradní rodinné péči,
- c)
- osvojení si spolupráce s dalšími odborníky,
- d)
- komunikace s dítětem a přístup k dítěti s vědomím jeho důstojnosti a lidských hodnot,
- e)
- rozvoj schopností a zájmů dítěte,
- f)
- uspokojení citových, vývojových, sociálních a vzdělávacích potřeb dítěte a péče o zdraví dítěte,
- g)
- styk dítěte v náhradní rodinné péči s rodiči a dalšími osobami blízkými,
- h)
- práce s dětmi žijícími v rodině žadatele.
(2) Příprava fyzických osob vhodných stát se pěs-tounem poskytujícím pěstounskou péči na přechodnou dobu dále obsahuje
- a)
- dovednosti žadatelů potřebné pro spolupráci s rodinou dítěte,
- b)
- proces předání dítěte,
- c)
- obsah a formu pravidelného vyhodnocování situace dítěte.
(3) Příprava fyzických osob vhodných stát se osvojitelem nebo pěstounem probíhá
- a)
- individuální formou, která spočívá zejména v sebepoznání fyzických osob vhodných stát se osvojitelem nebo pěstounem v oblasti
- 1. motivace k náhradní rodinné péči,
- 2. fungování rodinného systému,
- 3. mapování sociálních kontaktů,
- 4. očekávání od dítěte svěřeného do péče, a
- b)
- skupinovou formou, která spočívá zejména v osvojení znalostí a dovedností v oblasti
- 1. náhradní rodinné péče a související právní úpravy,
- 2. vývoje a potřeb dítěte včetně specifických potřeb dítěte v náhradní rodinné péči,
- 3. práv dítěte včetně práv dítěte v náhradní rodinné péči a práva dítěte na udržování a rozvoj rodinných vazeb,
- 4. podpory dítěte při uplatňování jeho práva vyjádřit svůj názor a účastnit se rozhodování, která se ho týkají,
- 5. práv a povinností rodičů dítěte,
- 6. práv a povinností pěstounů.
Osobě pečující a osobě v evidenci se při péči o dítě svěřené do péče poskytuje nebo zprostředkuje poradenství
- a)
- při řešení sociálních nebo psychických problémů,
- b)
- při řešení problémů souvisejících s péčí o dítě, zdravím dítěte a s výchovou dítěte,
- c)
- při zabezpečení péče o dítě se zdravotním postižením,
- d)
- v oblasti vzdělávání dítěte, při výběru a hodnocení možností další přípravy dítěte na budoucí povolání a při výběru vhodného zaměstnání,
- e)
- v oblasti nabídky kulturní, sportovní a jiné zájmové činnosti svěřeného dítěte,
- f)
- při uplatňování nároků osoby pečující nebo osoby v evidenci a svěřeného dítěte v oblasti nemocenského pojištění, důchodového pojištění, podpory v nezaměstnanosti a podpory při rekvalifikaci, státní sociální podpory, dávek pomoci v hmotné nouzi, dávek pro osoby se zdravotním postižením, veřejného zdravotního pojištění a při uplatňování jiných nároků a pohledávek,
- g)
- při využívání sociálních služeb,
- h)
- v období po přijetí dítěte do rodiny osoby pečující nebo osoby v evidenci,
- i)
- v období návratu svěřeného dítěte do původní rodiny,
- j)
- při přípravě svěřeného dítěte na odchod z náhradní rodinné péče a při zabezpečení bydlení pro svěřené dítě odcházející z náhradní rodinné péče, při poskytování pomoci dítěti při vyřizování úředních záležitostí, hledání zaměstnání, při hospodaření s finančními prostředky a řešení dalších otázek spojených se vstupem dítěte do samostatného života,
- k)
- při jednání s rodiči nebo jinými osobami blízkými dítěti a při udržování a rozvíjení kontaktů dítěte s rodiči nebo jinými osobami blízkými,
- l)
- při doplňování jejich odborných znalostí a dovedností.
Zvyšování znalostí a dovedností osoby pečující a osoby v evidenci je zaměřeno na
- a)
- získávání nových informací a schopností v oblasti péče o dítě,
- b)
- získávání znalostí a dovedností při péči o specifické skupiny dětí, zejména dětí jiného etnika, dětí se zdravotním postižením, sourozeneckých skupin, dětí, které zažily týrání, zneužívání či zanedbávání,
- c)
- poskytování péče při změnách spojených se vzděláváním nebo vývojovými fázemi dítěte,
- d)
- zvládání krizových situací,
- e)
- návrat dítěte do původní rodiny a přechod do náhradní rodiny,
- f)
- přípravu dítěte na osamostatňování se související se zletilostí a odchodem z náhradní péče, s ohledem na věk dítěte a jeho vývojové a sociální potřeby.
(1) Standardy kvality sociálně-právní ochrany realizované při poskytování sociálně-právní ochrany
- a)
- orgány sociálně-právní ochrany jsou uvedeny v příloze č. 1 k této vyhlášce,
- b)
- pověřenými osobami podle § 48 odst. 2 písm. d) až f) zákona jsou uvedeny v příloze č. 2 k této vyhlášce,
- c)
- zařízeními pro děti vyžadující okamžitou pomoc jsou uvedeny v příloze č. 3 k této vyhlášce.
(2) Plnění standardů kvality se hodnotí body, přičemž za každé splněné kritérium se započte 1 bod.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2013.