VYHLÁŠKA ze dne 18. května 2023, kterou se mění vyhláška č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel, ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 18. května 2023,
kterou se mění vyhláška č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel,
ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 91 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění zákona č. 103/2004 Sb., zákona č. 411/2005 Sb., zákona č. 226/2006 Sb., zákona č. 170/2007 Sb., zákona č. 297/2009 Sb., zákona č. 152/2011 Sb., zákona č. 239/2013 Sb., zákona č. 63/2017 Sb., zákona č. 193/2018 Sb., zákona č. 337/2020 Sb. a zákona č. 432/2022 Sb., (dále jen ˙zákon˙) k provedení § 48 odst. 7, § 48a odst. 5, § 53 odst. 2, § 54 odst. 12, § 59b odst. 8, § 60 odst. 5, § 62 odst. 3, § 63 odst. 5, § 72 odst. 6, § 79 odst. 7 a § 79b odst. 8 zákona:
Vyhláška č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel, ve znění vyhlášky č. 303/2020 Sb. a vyhlášky č. 330/2022 Sb., se mění takto:
1. V § 1 se slova ˙ , zároveň navazuje na přímo použitelný předpis Evropské unie11)˙ včetně poznámky pod čarou č. 11 zrušují.
2. V § 3 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
˙(3) Technická prohlídka historického vozidla se provádí v plném rozsahu podle kontrolních úkonů uvedených v příloze č. 23 k této vyhlášce.˙.
Dosavadní odstavce 3 až 7 se označují jako odstavce 4 až 8.
3. V § 4 odst. 2 se text ˙§ 3 odst. 1, 3, 4 a 6˙ nahrazuje textem ˙§ 3 odst. 1, 3, 4, 5 a 7˙.
4. V § 5 odst. 2 se za slovo ˙uvedenými˙ vkládají slova ˙v registru silničních vozidel a˙.
5. § 7 včetně nadpisu zní:
Výsledek hodnocení technické způsobilosti vozidla a dobu platnosti technické způsobilosti vozidla vyznačuje stanice technické kontroly záznamem do informačního systému technických prohlídek a do protokolu o technické prohlídce po provedení:
- a)
- pravidelné technické prohlídky,
- b)
- opakované technické prohlídky následující po pravidelné technické prohlídce, nebo
- c)
- opakované technické prohlídky prováděné v rámci
státního odborného dozoru, jsou-li výsledky odlišné od provedení
bezprostředně předcházející prohlídky podle písmene a) nebo b).˙.
6. Za § 7 se vkládá nový § 7a, který včetně nadpisu zní:
(1) Výsledek hodnocení technické způsobilosti historického vozidla vyznačuje stanice technické kontroly do informačního systému technických prohlídek, do protokolu o technické prohlídce historického vozidla a ručním zápisem do průkazu historického vozidla.
(2) Výsledek se zapisuje v části Informace o platném testování vozidla v rozsahu:
- a)
- datum platnosti technické prohlídky historického vozidla,
- b)
- číslo protokolu,
- c)
- výsledek technické prohlídky a
- d)
- otisk razítka stanice technické kontroly.˙.
7. Na konci § 10 se doplňuje věta ˙Záznamník závad je vyplňován elektronicky nebo listinně.˙.
8. V nadpisu § 11, 12 a 13 se slova ˙(K § 48a odst. 4 zákona)˙ nahrazují slovy ˙(K § 48a odst. 5 zákona)˙.
9. V § 12 odst. 1 písm. c) se za slovem ˙provedena˙ slovo ˙a˙ zrušuje a za slova ˙průběhu technické prohlídky˙ se vkládají slova ˙a o výsledku hodnocení technické způsobilosti˙.
10. V § 12 odst. 2 se za slova ˙přepravě nebezpečných věcí˙)˙ vkládají slova ˙nebo číslo kontrolního technika určeného k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích (dále jen ˙kontrolní technik typu K˙)˙.
11. § 13a se včetně nadpisu zrušuje.
12. V § 16 odst. 2 písm. b) se slova ˙nebo siloměrem˙ zrušují.
13. V § 16 odst. 3 písm. a) se slova ˙nebo siloměrem˙ zrušují.
14. V § 16 odst. 3 se písmeno f) zrušuje.
Dosavadní písmena g) až i) se označují jako písmena f) až h).
15. V § 16 odst. 3 písmeno h) zní:
- ˙h)
- přístroji a zařízeními podle
odstavce 1 písm. b), e), f), g), h), l) a m) a odstavce 2 písm. e), v
případě provádění technických prohlídek zvláštních vozidel kategorie T
nebo R s konstrukční rychlostí převyšující 40 km.h-1 a celkovou hmotností převyšující 3 500 kg.˙.
16. V § 17 odst. 3 se za písmeno f) vkládá nové písmeno g), které zní:
- ˙g)
- zastřešený prostor (přístřešek) o
délce minimálně 15 m a šířce minimálně 3,5 m pro provádění kontrolních
úkonů na stojícím vozidle, v případě stanice technické kontroly pro
traktory,˙.
Dosavadní písmena g) a h) se označují jako písmena h) a i).
17. Za § 22 se vkládá nový § 22a, který včetně nadpisu zní:
Plnění podmínek k provozování stanice měření emisí se ověří
- a)
- protokoly o kalibraci měřidel,
- b)
- protokolem o závěrečné expertize vypracovaným osobou pověřenou ministerstvem,
- c)
- výsledkem metrologické kontroly,
- d)
- kopiemi profesních osvědčení kontrolních techniků a
- e)
- kopií kolaudačního rozhodnutí nebo kolaudačního
souhlasu v případě nové stavby stanice měření emisí nebo změny stavby
provedené za účelem užívání stavby k provádění měření emisí.˙.
18. V § 27 odst. 3 se věta druhá zrušuje.
19. V § 29 odst. 2 se věta druhá zrušuje.
20. V § 29 odst. 3 se věta druhá zrušuje.
21. Za část šestou se vkládá nová část sedmá, která včetně nadpisu zní:
Zkušební stanice se dělí na
- a)
- zkušební stanice pro silniční motorová a přípojná vozidla kategorií L, M1, N1, O1 a O2,
- b)
- zkušební stanice pro silniční motorová a přípojná vozidla kategorií M2, M3, N2, N3, O1, O2, O3 a O4 a zvláštní motorová a přípojná vozidla kategorií T, C, R, S a Z,
- c)
- zkušební stanice pro zvláštní motorová a přípojná vozidla kategorií T, C, R, S a Z,
- d)
- zkušební stanice kombinované pro motorová a
přípojná vozidla podle písmen a), b) a c) v různých kombinacích podle
kategorie vozidel,
- e)
- zkušební stanice kombinované pro motorová a
přípojná vozidla podle písmen a) a b) v různých kombinacích podle
kategorie vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí podle
mezinárodní smlouvy upravující mezinárodní silniční přepravu
nebezpečných věcí2).
(1) Způsob získání odborných znalostí kontrolního technika typu K zahrnuje část teoretického získávání odborných znalostí a část závěrečného ověření znalostí formou závěrečné zkoušky po absolvování základního výcviku nebo přezkoušení po absolvování zdokonalovacího výcviku.
(2) Cílem výuky teoretické a praktické přípravy základního výcviku je seznámit kontrolní techniky typu K
- a)
- s ustanoveními právních předpisů upravujících schvalování technické způsobilosti vozidel,
- b)
- s právními předpisy, které se týkají technických
požadavků na konstrukci a schvalování vozidel a odpovědností kontrolního
technika a s právními a ekonomickými důsledky jeho činnosti,
- c)
- s vlivem změn technického stavu vozidla na
bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, na životní prostředí a
ekonomiku provozu vozidla,
- d)
- s praktickým výkonem kontrolní činnosti na
kontrolních linkách pro jednotlivé druhy vozidel a se správným
hodnocením zjišťovaného technického stavu vozidla ve vztahu ke
schvalování technické způsobilosti a úkonům s tím spojeným,
- e)
- s doklady předepsanými pro provoz a schvalování technické způsobilosti,
- f)
- s vedením agendy spojené s činností zkušební stanice provádějící technické kontroly vozidel a
- g)
- s používáním informačního systému technických prohlídek v části určené k vytváření protokolů o technických kontrolách.
(3) Cílem zdokonalovacího výcviku je seznámit kontrolní techniky typu K
- a)
- s novými předpisy v oblasti požadavků na konstrukci vozidel a schvalování technické způsobilosti vozidel,
- b)
- s novými poznatky o konstrukci, provedení, s
typickými závadami konstrukčních celků kontrolovaných vozidel a vozidel
nově zaváděných do provozu a
- c)
- s případnými změnami v informačním systému technických prohlídek souvisejícími s vytvářením protokolů o technických kontrolách.
(4) Rozsah odborných znalostí kontrolního technika typu K obsahuje učební osnova základního a zdokonalovacího výcviku, která je uvedena v příloze č. 24 k této vyhlášce.
(5) Postup při závěrečné zkoušce a přezkoušení odborné způsobilosti kontrolního technika typu K je uveden v příloze č. 25 k této vyhlášce.
(6) Vzor profesního osvědčení kontrolního technika typu K je uveden v příloze č. 26 k této vyhlášce. Kontrolnímu technikovi typu K, který absolvoval základní výcvik a složil závěrečnou zkoušku z odborné způsobilosti, ministerstvo přidělí razítko s evidenčním číslem.
(7) Držitel osvědčení podle odstavce 6 se jednou za 3 roky podrobuje zdokonalovacímu výcviku a přezkoušení z odborné způsobilosti k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích.˙.
Dosavadní části sedmá a osmá se označují jako části osmá a devátá.
22. V nadpisu § 34 se slova ˙(K § 79 odst. 8 zákona)˙ nahrazují slovy ˙(K § 79 odst. 7 zákona)˙.
23. V nadpisu § 34 se slova ˙(K § 79 odst. 8 zákona)˙ nahrazují slovy ˙(K § 79 odst. 7 zákona, k § 79b odst. 8 zákona)˙.
24. V § 34 odstavec 2 zní:
˙(2) V rámci technické prohlídky prováděné mobilním způsobem lze jízdní zkoušky účinku brzd vozidla provádět pouze na pozemní komunikaci nebo prostranství, které musí být dostatečně dlouhé a široké tak, aby se vozidlo mohlo bezpečně otočit.˙.
25. Za § 34 se vkládá nový § 34a, který včetně nadpisu zní:
(1) Zkušební úsek pro jízdní zkoušku musí splňovat tyto parametry:
- a)
- vozovka zkušebního úseku pozemní
komunikace nebo prostranství musí mít rovný, čistý a neklouzavý
asfaltový, asfaltobetonový nebo cementobetonový povrch, bez výmolů nebo
jiného zjevného povrchového poškození s výjimkou prohlídek vozidel
konstrukčně určených k pohybu na sněhu a ledu,
- b)
- minimální délka přímého zkušebního úseku (bez ploch
pro otáčení) je 60 m, není-li zkušební úsek ukončen pevnou překážkou;
pokud je zkušební úsek ve směru prováděné jízdní zkoušky ukončen pevnou
překážkou, nesmí být jeho celková délka kratší než 80 m, z toho prostor s
povrchem podle písmene a) minimálně 60 m a minimální bezpečnostní
prostor pro nouzové brzdění 20 m,
- c)
- šířka přímého zkušebního úseku minimálně 4 m,
- d)
- podélný a příčný sklon zkušebního úseku maximálně do 2 %.
(2) Místo určené pro provádění technických prohlídek mobilním způsobem musí umožnit bezpečné provádění jednotlivých kontrolních úkonů, dodržení technologie provádění technických prohlídek, ochrany životního prostředí, jiného veřejného zájmu a bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích.
(3) Plnění požadavků na místa určená pro provádění technických prohlídek mobilním způsobem se ověří protokolem vypracovaným osobou pověřenou ministerstvem.˙.
26. Příloha č. 1 zní:
˙Příloha č. 1 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
28. Příloha č. 2 zní:
˙Příloha č. 2 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
29. Příloha č. 4 zní:
˙Příloha č. 4 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
30. Příloha č. 5 zní:
˙Příloha č. 5 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
31. V příloze č. 7 se bod 17 zrušuje.
Dosavadní body 18 až 25 se označují jako body 17 až 24.
32. V příloze č. 7 bodu 17 podbodu 2 se v tabulce na řádku ˙Stav počítadla ujeté vzdálenosti˙ ve sloupci ˙ISO 15031-5 (SAE J1979)˙ text ˙n/a˙ nahrazuje textem ˙Mód 01h, PID A6h˙ a dále na stejném řádku ve sloupci ˙ISO 27145 DoCAN (WWH- -OBD)˙ se text ˙n/a˙ nahrazuje textem ˙Služba 22h, OBDDID F4A6h˙.
33. V příloze č. 7 se na konci bodu 19 slova ˙Lhůta kalibrace: ˝ roku˙ zrušují.
34. V příloze č. 7 bodech 21, 23 a 24 se slova ˙Lhůta kalibrace: 1 rok˙ zrušují.
35. V příloze č. 10 příloha A zní:
˙Příloha A k Metrologickému řádu STK
Dosavadní body 14 až 20 se označující jako body 13 až 19.
37. Příloha č. 14 zní:
˙Příloha č. 14 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
˙Příloha č. 15 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
˙Příloha č. 16 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
˙Příloha č. 17 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
42. V příloze č. 19 se na konci prvního odstavce doplňují slova ,, , kterému se podrobuje pravidelně jednou za 2 roky.˙.
43. Příloha č. 20 zní:
˙Příloha č. 20 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
44. Příloha č. 21 zní:
˙Příloha č. 21 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
45. Příloha č. 22 zní:
˙Příloha č. 22 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
46. Za přílohu č. 22 se doplňuje příloha č. 23, která zní:
˙Příloha č. 23 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
˙Příloha č. 24 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
˙Příloha č. 25 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
˙Příloha č. 26 k vyhlášce č. 211/2018 Sb.
1. Místa určená pro provádění technických prohlídek mobilním způsobem, která byla schválena přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, se považují za místa určená pro provádění technických prohlídek mobilním způsobem, která splňují požadavky vyhlášky č. 211/2018 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky.
2. Osvědčení k provádění technických kontrol vozidel před schválením jejich technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích a osvědčení kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí vydaná přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, jejichž platnost ke dni nabytí účinnosti této vyhlášky nevypršela, zůstávají v platnosti.
Tato vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem po jejím vyhlášení, s výjimkou ustanovení čl. I bodů 2, 3, 6, 23, 27 a 46, která nabývají účinnosti dnem 1. září 2023 a s výjimkou ustanovení čl. I bodů 4, 5, 26, 28, 29, 30 a 45, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2024.