VYHLÁŠKA ze dne 18. září 2020, kterou se mění vyhláška č. 156/2008 Sb., o zdokonalování odborné způsobilosti řidičů a o změně vyhlášky č. 167/2002 Sb., kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb.
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 18. září 2020,
kterou se mění vyhláška č. 156/2008 Sb., o zdokonalování odborné způsobilosti řidičů
a o změně vyhlášky č. 167/2002 Sb., kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb.,
o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb.
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 62 záko-na č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb., zákona č. 374/2007 Sb., zákona č. 133/2011 Sb., zákona č. 297/2011 Sb., zákona č. 64/2014 Sb., zákona č. 230/2014 Sb. a zákona č. 199/2017 Sb., k provedení § 47 odst. 6, § 48 odst. 7, § 52c odst. 11 a § 52i odst. 3 tohoto zákona:
Vyhláška č. 156/2008 Sb., o zdokonalování odborné způsobilosti řidičů a o změně vyhlášky č. 167/2002 Sb., kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb., se mění takto:
1. V části první nadpis hlavy I zní:
2. V části první hlavě I se označení dílu 1 včetně nadpisu zrušuje.
3. § 1 včetně poznámky pod čarou č. 16 zní:
Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie16) a upravuje
- a)
- učební osnovu vstupního a pravidelného školení a školení bezpečné jízdy,
- b)
- podíl výuky a výcviku na celkovém rozsahu vstupního a pravidelného školení,
- c)
- obsah výuky a výcviku vstupního a pravidelného školení a školení bezpečné jízdy,
- d)
- rozsah společné části a zvláštních částí výuky
vstupního školení a část výcviku v řízení vozi-dla, která může být
nahrazena výcvikem na řidičském trenažéru,
- e)
- rozsah části výuky pravidelného školení, která může
proběhnout způsobem umožňujícím dálkový přístup, a podmínky průběhu
této části výuky,
- f)
- rozsah výuky a výcviku školení bezpečné jízdy,
- g)
- nejvyšší počet účastníků kurzu vstupního a pravidelného školení a školení bezpečné jízdy,
- h)
- obory související se silniční dopravou v rámci středního vzdělání s maturitní zkouškou a vyššího odborného vzdělání,
- i)
- vzor potvrzení o absolvované výuce a výcviku,
- j)
- obsah, rozsah a způsob provádění zkoušky a hodnocení jejích výsledků a vzor potvrzení o vykonání zkoušky,
- k)
- vzor průkazu profesní způsobilosti řidiče a vzor
potvrzení o ztrátě, odcizení, poškození nebo zničení průkazu profesní
způsobilosti řidiče,
- l)
- základní technické požadavky na nebytové prostory a
vybavení k poskytování školení bezpečné jízdy a na výcvikovou plochu,
její vybavení a technické zajištění výcviku na ní,
- m)
- vzor potvrzení o ukončeném školení bezpečné jízdy.
––––––––––––––––––––
- 16)
- Směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2003/59/ES ze dne 15. července 2003 o výchozí
kvalifikaci a pravidelném školení řidičů některých silničních vozidel
pro nákladní nebo osobní dopravu a o změně nařízení Rady (EHS) č.
3820/85 a směrnice Rady 91/439/EHS a zrušení směrnice Rady 76/914/EHS.
Směrnice Rady 2004/66/ES ze dne 26. dubna 2004, kterou se z důvodu
přistoupení České republiky, Estonska, Kypru, Lotyšska, Litvy, Maďarska,
Malty, Polska, Slovinska a Slovenska upravují směrnice Evropského
parlamentu a Rady 1999/45/ES, 2002/83/ES, 2003/37/ES a 2003/59/ES a
směrnice Rady 77/388/EHS, 91/414/ /EHS, 96/26/ES, 2003/48/ES a
2003/49/ES v oblastech volného pohybu zboží, volného pohybu služeb,
zemědělství, dopravní politiky a daní. Směrnice Evropského parlamentu a
Rady (EU) 2018/645 ze dne 18. dubna 2018, kterou se mění směrnice
2003/59/ /ES o výchozí kvalifikaci a pravidelném školení řidičů
některých silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu a směrnice
2006/126/ES o řidičských průkazech.˙.
4. V části první se za § 1 vkládá označení a nadpis hlavy II a označení a nadpis dílu 1, které znějí:
Dosavadní hlava II se označuje jako hlava III.
5. Za § 1 se vkládá nový § 1a, který zní:
(1) Učební osnova, podíl výuky a výcviku na celkovém rozsahu vstupního školení a rozsah společné části a zvláštních částí výuky jsou stanoveny pro
- a)
- základní rozsah 140 hodin v příloze č. 1,
- b)
- rozšířený rozsah 280 hodin v příloze č. 2.
(2) Nejvyšší počet účastníků kurzu vstupního školení je 30 osob.˙.
6. V § 2 odst. 1 písmeno c) zní:
- ˙c)
- meze použití brzd a retardéru,
kombinované použití brzd a retardéru, využití vztahu mezi rychlostí
vozidla a převodovým poměrem, využití setrvačnosti vozidla, užití
způsobů zpomalení a brzdění při jízdě na svazích, zásahy v případě
poruchy, využívání elektronických a mechanických zařízení, jako jsou
elektronický stabilizační program (ESP), vyspělé systémy nouzového
brzdění (AEBS), protiblokovací brzdový systém (ABS), systémy kontroly
trakce (TCS) a palubní monitorovací systémy (IVMS) a další asistenční
nebo automatizační zařízení, která jsou schválena k používání,˙.
7. V § 2 odst. 1 se na konci textu písmene d) doplňují slova ˙ , důležitost předvídání dopravního toku, dodržování přiměřené vzdálenosti od ostatních vozidel a využívání hybnosti vozidla, ustálená rych-lost jízdy, plynulý styl jízdy a náležitý tlak v pneumatikách a obeznámenost s inteligentními dopravními systémy, které zlepšují účinnost řízení a pomáhají při plánování trasy˙.
8. V § 2 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena f) a g), která znějí:
- ˙f)
- předvídání a hodnocení rizik v
silničním provozu za různých stavů vozovky, dopravních a povětrnostních
podmínek a přizpůsobení způsobu řízení těmto rizikům, plánování cesty
během mimořádných povětrnostních podmínek, rozhodnutí, kdy cestu v
důsledku extrémních povětrnostních podmínek odložit nebo zrušit,
přizpůsobení způsobu řízení rizikům provozu, včetně nebezpečného chování
v dopravě nebo rozptýlení při jízdě,
- g)
- schopnost identifikovat nebezpečné situace a
zvládat stres, který z toho vyplývá, zejména ve vztahu k velikosti a
hmotnosti vozidel a zranitelným účastníkům silničního provozu a
přizpůsobovat tomu způsob řízení, předvídat potenciálně nebezpečné
situace a volit vhodná opatření, která zvyšují bezpečnost do té míry,
aby jim bylo možné předejít.˙.
9. V § 2 odst. 2 se za slovo ˙silnice,˙ vkládají slova ˙používání automatických převodových soustav,˙.
10. V § 2 odst. 3 písm. b) se za slovo ˙silnice,˙ vkládají slova ˙používání automatických převodových soustav,˙.
11. V § 3 odst. 1 písm. b) se slova ˙a nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě˙ nahrazují slovy ˙a podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího tachografy v silniční dopravě17)˙.
Poznámka pod čarou č. 17 zní:
––––––––––––––––––––
- ˙17)
- Nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) č. 165/ /2014 ze dne 4. února 2014 o tachografech
v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o
záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně naříze-ní Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v
sociální oblasti týkajících se silniční dopravy.˙.
12. V § 3 odst. 2 písmeno b) zní:
- ˙b)
- dokumenty, které se podle jiných právních předpisů musí nacházet ve vozidle,˙.
13. V § 3 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena m) a n), která znějí:
- ˙m)
- omezení jízdy některých vozidel,
- n)
- užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným.˙.
14. V § 6 se na konci odstavce 3 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno f), které zní:
- ˙f)
- problematiku přepravy osob se zdravotním postižením.˙.
15. V § 10 odst. 2 se slova ˙C+E a D+E a podskupiny řidičského oprávnění C1+E a D1+E˙ nahrazují slovy ˙C+E, D+E, C1+E nebo D1+E˙.
16. V § 10 odst. 4 se slovo ˙skupinu˙ nahrazuje slovem ˙skupiny˙ a slova ˙a podskupinu řidičského oprávnění˙ se nahrazují slovem ˙nebo˙.
17. V § 10 odst. 5 úvodní části ustanovení se slova ˙C a C+E a podskupin řidičského oprávně- ní C1 a C1+E˙ nahrazují slovy ˙C, C+E, C1 ne-bo C1+E˙.
18. V § 10 odst. 6 úvodní části ustanovení se slova ˙řidičských oprávnění D, D+E a podskupiny řidičských oprávnění D1, D1+E˙ nahrazují slovy ˙řidičského oprávnění D, D+E, D1 nebo D1+E˙.
19. V § 11 se doplňují odstavce 4 až 7, které znějí:
˙(4) Pravidelné roční školení sestává z 6 hodin výuky a 1 hodiny výcviku.
(5) Výuka musí zahrnovat nejméně jeden předmět týkající se bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích a odpovídat zvláštním potřebám řidiče v oblasti odborné přípravy.
(6) Výuka může být v rozsahu 1 hodiny nahrazena výukou prováděnou způsobem umožňujícím dálkový přístup. U výuky prováděné způsobem umožňujícím dálkový přístup musí být zajištěna jednoznačná identifikace vyučované osoby, zaznamenání data a času zahájení a ukončení výuky, zaznamenání probíraných témat a potvrzení o absolvování výuky jednotlivými vyučovanými osobami. Výuku prováděnou způsobem umožňujícím dálkový přístup lze absolvovat až po vykonání zbývajícího rozsahu výuky a výcviku.
(7) Obsahem výcviku je nácvik praktických dovedností, které odpovídají zvláštním potřebám řidiče v oblasti odborné přípravy v rámci alespoň jednoho z témat učební osnovy pravidelného nebo vstupního školení, nebo zdokonalování v řízení vozidla.˙.
20. V § 15 odst. 3 se písmeno b) zrušuje.
Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písme- na b) a c).
21. V § 15 odst. 3 se na konci textu písmene b) doplňují slova ˙vytištěnou v bílé barvě v modrém obdélníku a umístěnou v kruhu dvanácti žlutých hvězd˙.
22. V § 15 odst. 3 písm. c) se slova ˙8. nevyplňuje se,˙ a slova ˙a podskupiny˙ zrušují.
23. V § 15 odst. 4 se slova ˙a podskupiny˙ zrušují.
24. V § 15 odst. 4 se slovo ˙Společenství11)˙ nahrazuje slovem ˙Unie˙.
Poznámka pod čarou č. 11 se zrušuje.
25. V § 15 odst. 4 se text ˙95.dd.mm.rrrr˙ nahrazuje textem ˙95(dd.mm.rr)˙.
26. V § 21 odst. 1 úvodní části ustanovení se slova ˙AM a A a podskupinu A1˙ nahrazují slo-vy ˙AM, A1, A2 nebo A˙.
27. V § 21 odst. 2 úvodní části ustanovení se slova ˙B, C a D a podskupiny B1, C1 a D1˙ nahrazují slovy ˙B, C, D, B1, C1 nebo D1˙.
28. Příloha č. 8 včetně nadpisu zní:
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. října 2020.