VYHLÁŠKA ze dne 19. září 2023, kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 19. září 2023,
kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,
akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 24 odst. 6, § 27 odst. 5, § 28 odst. 2, § 28a odst. 2 a § 29 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 159/2010 Sb., zákona č. 198/2012 Sb. a zákona č. 183/2023 Sb.:
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb., vyhlášky č. 329/2013 Sb. a vyhlášky č. 272/2014 Sb., se mění takto:
1. Úvodní věta vyhlášky zní:
˙Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ˙ministerstvo˙) stanoví podle § 24 odst. 6, § 27 odst. 5, § 28 odst. 2, § 28a odst. 2 a § 29 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 159/2010 Sb., zákona č. 198/2012 Sb. a zákona č. 183/2023 Sb.:˙.
2. § 1 až 4 včetně nadpisů znějí:
(1) Studium pedagogiky se uskutečňuje v délce trvání alespoň
- a)
- 300 vyučovacích hodin pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy,
- b)
- 120 vyučovacích hodin v ostatních případech.
(2) Studium pedagogiky se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
(1) Účastník studia vede po dobu studia portfolio, které obsahuje
- a)
- písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe,
- b)
- písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi,
- c)
- písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a
- d)
- další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu.
(2) Povinnou součástí závěrečné ústní zkoušky nebo obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia.
(3) Alespoň 1 člen zkušební komise je odborníkem v oblasti školství, který se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu.
(4) Podmínkou uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků je uzavření dohody o spolupráci s vysokou školou uskutečňující akreditované studijní programy zaměřené na přípravu učitelů, která obsahuje alespoň
- a)
- obsah a rozsah odborné a metodické podpory ze strany vysoké školy a
- b)
- způsob a rozsah zapojení zaměstnanců vysoké školy
do uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků.
(5) Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba, která
- a)
- je profesorem, mimořádným profesorem nebo docentem pro obor
1. v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky nebo oborové didaktiky, nebo
2. který charakterem odpovídá předmětu druhého stupně základní školy nebo všeobecně- -vzdělávacímu předmětu střední školy, pokud v didaktice tohoto oboru po dobu 5 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího progra-mu vykonávala tvůrčí činnost, a
- b)
- získala praxi
1. v délce 3 let ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací,
2. v délce 3 let při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
3. v rozsahu 20 vyučovacích hodin ve výkonu přímé pedagogické činnosti ve škole nebo školském zařízení v době nejdéle 2 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu.
(6) Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může dále být osoba, která
- a)
- je absolventem doktorského studijního programu
1. v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky nebo oborové didaktiky, nebo
2. v oboru, který charakterem odpovídá předmětu druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacímu předmětu střední školy, pokud v didaktice tohoto oboru po dobu 5 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu vykonávala tvůrčí činnost, a
- b)
- získala praxi v délce 5 let
1. ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, nebo
2. při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog.
(7) Lektorem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba splňující předpoklady podle § 14 odst. 4, která
- a)
- získala praxi v délce 5 let
1. ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, nebo
2. při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
- b)
- je studentem nebo absolventem doktorského studijního programu a která získala praxi
1. v délce 3 let ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací,
2. v délce 3 let při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo
3. v rozsahu 20 vyučovacích hodin ve výkonu přímé pedagogické činnosti ve škole nebo školském zařízení v době nejdéle 2 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu.
Studium pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích, se uskutečňuje v délce trvání alespoň 120 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
Studium pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání se uskutečňuje v délce trvání alespoň 40 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.˙.
Poznámky pod čarou č. 1 a 2 se zrušují.
3. V § 5 odst. 1 se slova ˙škol a školských zařízení a v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů, včetně ochrany zdraví˙ nahrazují slovy ˙vzdělávání a výchovy, vedení a řízení zaměstnanců, bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace a práce s digitálními technologiemi˙ a slovo ˙funkce˙ se nahrazuje slovy ˙činnosti na pracovním místě˙.
4. V § 5 odstavec 2 zní:
˙(2) Studium pro ředitele škol a školských zařízení se uskutečňuje v délce trvání alespoň 100 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.˙.
5. V § 5 se odstavec 3 zrušuje.
6. § 6 až 6b včetně nadpisů znějí:
(1) Studium k rozšíření odborné kvalifikace se uskutečňuje v délce trvání alespoň
- a)
- 200 vyučovacích hodin pro získání způsobilosti vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném stupni nebo druhu školy,
- b)
- 250 vyučovacích hodin pro získání způsobilosti
vyučovat další předměty nebo vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a
vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a
studenty se speciálními vzdělávacími potřebami,
- c)
- 350 vyučovacích hodin pro získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga.
(2) Studium k rozšíření odborné kvalifikace se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
Studium pro přípravu školských logopedů se uskutečňuje v délce trvání alespoň 350 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.
Doplňující didaktické studium příslušného cizího jazyka se uskutečňuje v délce trvání alespoň 60 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.˙.
Poznámky pod čarou č. 8 a 9 se zrušují.
7. Nadpis nad označením § 7 se zrušuje.
8. V § 7 odst. 1 se za slovo ˙pracovníky˙ vkládají slova ˙podle § 5 odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících˙, za slovo ˙managementu,˙ se vkládají slova ˙včetně vedení a řízení zaměstnanců,˙ a slova ˙informačních technologií˙ se nahrazují slovy ˙práce s digitálními technologiemi˙.
9. V § 7 odstavec 2 zní:
˙(2) Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky podle § 5 odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání alespoň 350 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.˙.
10. V § 7 se odstavec 3 zrušuje.
11. V § 8 odstavec 2 zní:
˙(2) Studium pro výchovné poradce se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole nebo v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v délce trvání alespoň 250 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.˙.
12. V § 8 se odstavec 3 zrušuje.
13. V § 9 odst. 1 se na konci písmene d) doplňuje slovo ˙nebo˙ a písmeno e) se zrušuje.
Dosavadní písmeno f) se označuje jako písmeno e).
14. V § 9 odstavec 2 zní:
˙(2) Studium k výkonu specializovaných činností se uskutečňuje v délce trvání alespoň 250 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.˙.
15. Nadpis nad označením § 10 se zrušuje.
16. § 10 včetně nadpisu zní:
Průběžné vzdělávání podle § 24 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících je zaměřeno na teoretické a praktické otázky související s procesem vzdělávání a výchovy, na výkon práce pedagogických pracovníků a na jejich jazykové vzdělávání.˙.
17. V § 11 odst. 1 se slova ˙3 místopředsedů˙ nahrazují slovy ˙2 místopředsedů˙.
18. V § 12 se na konci odstavce 2 doplňuje věta ˙Není-li přítomen předseda, komise se nejprve usnese, který z místopředsedů zastupuje předsedu po dobu jeho nepřítomnosti.˙.
19. V § 12 odst. 4 písm. e) se slova ˙podpisy předsedy a jednoho místopředsedy˙ nahrazují slovy ˙podpis předsedy nebo zastupujícího místopředsedy˙.
20. Za část druhou se vkládá nová část třetí, která včetně nadpisu zní:
(1) Vzdělávací instituce vede o uskutečňování vzdělávacího programu písemnou dokumentaci, která obsahuje
- a)
- přihlášky pedagogických pracovníků,
- b)
- prezenční listiny, třídní knihy nebo jiné doklady o účasti pedagogických pracovníků a o uskutečňování vzdělávacího programu,
- c)
- protokoly o průběhu a výsledku obhajob závěrečných písemných prací, pokud se konaly, a závěrečných ústních zkoušek,
- d)
- závěrečné písemné práce, pokud se vzdělávací program ukončoval obhajobou závěrečné písemné práce, a
- e)
- plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího
programu a závěrečnou zprávu z vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího
programu podle § 12b odst. 4.
(2) Vzdělávací instituce uchovává dokumentaci uvedenou v odstavci 1 po dobu 3 let ode dne uplynutí doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena a ve které tato dokumentace vznikla, s výjimkou dokladů uvedených v odstavci 1 písm. c), které vzdělávací instituce uchovává po dobu 50 let ode dne jejich
vyhotovení.
(1) Systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu zahrnuje alespoň nástroje a pravidla pro
- a)
- sběr a vyhodnocení dat a
- b)
- využití výstupu vyhodnocení dat v dalším uskutečňování vzdělávacího programu.
(2) Sběr dat je zaměřen alespoň na
- a)
- zjišťování vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu,
- b)
- hodnocení organizačního, materiálního a personálního zajištění uskutečňování vzdělávacího programu a
- c)
- dosažené kompetence účastníků vzdělávacího programu a jejich praktické využití.
(3) Sběr dat a jejich vyhodnocení se provádí
- a)
- před zahájením každého uskutečnění vzdělávacího programu,
- b)
- v průběhu každého uskutečnění vzdělávacího programu, stanoví-li tak plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu,
- c)
- bezprostředně po ukončení každého uskutečnění vzdělávacího programu a
- d)
- alespoň 6 měsíců po ukončení sběru dat podle
písmene c), nejde-li o uskutečnění vzdělávacího programu ukončeného méně
než 6 měsíců před uplynutím doby, na kterou byla akreditace
vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena; v takovém případě se
tento sběr dat a vyhodnocení neprovádí.
(4) Vzdělávací instituce vyhotoví
- a)
- před zahájením uskutečňování
vzdělávacího programu plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího
programu, který stanoví uskutečňování systému vnitřního hodnocení
kvality vzdělávacího programu podle odstavců 1 až 3 po dobu, na kterou
byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena, a
- b)
- přede dnem uplynutí doby, na kterou byla akreditace
vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena, závěrečnou zprávu z
vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu popisující
uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu,
jeho výsledky a přijatá opatření.˙.
Dosavadní části třetí a čtvrtá se označují jako části čtvrtá a pátá.
21. § 14 včetně nadpisu zní:
(1) Vyučovací hodina trvá 45 minut.
(2) Zkušební komise je alespoň tříčlenná, většinou hlasů volí předsedu, jehož hlas rozhoduje v případě rovnosti hlasů, a hlasuje o výsledku obhajoby závěrečné písemné práce a o výsledku závěrečné ústní zkoušky.
(3) Zkušební komise vyhotoví protokol o průběhu a výsledku závěrečné zkoušky, který obsahuje
- a)
- jméno a příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu účastníka dalšího vzdělávání,
- b)
- název vzdělávacího programu a číslo akreditace,
- c)
- název závěrečné písemné práce a výsledek její
obhajoby, včetně zdůvodnění, pokud se vzdělávací program ukončoval
obhajobou závěrečné písemné práce,
- d)
- zadání a výsledek závěrečné ústní zkoušky, včetně zdůvodnění,
- e)
- jména a příjmení členů zkušební komise a jejich podpisy a
- f)
- datum konání obhajoby závěrečné písemné práce, konání závěrečné ústní zkoušky a vyhotovení protokolu.
(4) Lektorem nebo garantem vzdělávacího programu může být osoba, která získala praxi v délce 4 let v oboru zaměřením odpovídajícímu její lektorské činnosti nebo garantovanému vzdělávacímu programu a která
- a)
- získala vysokoškolské vzdělání v˙akreditovaném magisterském studijním programu, nebo
- b)
- splňuje požadavek odborné kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících.˙.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. října 2023.