VYHLÁŠKA ze dne 2. června 2022, kterou se mění vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů a výročních zpráv, ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 2. června 2022,
kterou se mění vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů
a výročních zpráv, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 11 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon):
Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů a výročních zpráv, ve znění vyhlášky č. 225/2009 Sb., vyhlášky č. 195/2012 Sb. a vyhlášky č. 405/2020 Sb., se mění takto:
1. § 1 a 2 včetně nadpisů znějí:
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy (dále jen ˙dlouhodobý záměr˙) obsahuje jako samostatné části
- a)
- vyhodnocení dosaženého stavu navazující na předchozí dlouhodobý záměr z hlediska cílů a opatření uvedených v předchozím dlouhodobém záměru,
- b)
- strategii rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy zahrnující určení potřeb plynoucí z cílů a opatření uvedených ve strategických dokumentech z oblasti vzdělávání schválených vládou, z vyhodnocení podle písmene a), z analýzy vzdělávací soustavy a z analýzy potřeb škol a školských zařízení a způsob realizace cílů, na které bude kladen důraz v následujícím období, v podobě konkrétních opatření vedoucích ke zlepšení stavu v oblasti
1. cílů, obsahu a vzdělávacích strategií počátečního vzdělávání,
2. podpory profesního rozvoje pedagogických a nepedagogických pracovníků, včetně osvojování kompetencí k vedení škol a školských zařízení,
3. rovného přístupu ke vzdělávání dětí, žáků a studentů, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaných, mimořádně nadaných a s nárokem na poskytování jazykové přípravy,
4. ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče,
5. základního uměleckého a jazykového vzdělávání,
6. vzdělávacích aktivit zaměřených na mládež, včetně zájmového vzdělávání, a propojování vzdělávání mládeže v rámci vzdělávací soustavy se vzděláváním mládeže mimo rámec vzdělávací soustavy a
7. podpory vzájemné spolupráce, komunikace a koordinace aktérů ve vzdělávání a sdílení odbornosti na všech úrovních vzdělávací soustavy,
- c)
- kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky škol a školských zařízení se zaměřením na strukturu skupin oborů vzdělání, druhů, popřípadě typů škol a školských zařízení a jejich kapacitu na základě předpokládaného demografického vývoje a záměrů dalšího rozvoje a
- d)
- přehled konkrétních opatření spolu s informacemi o zdrojích jejich financování, jimiž jsou zejména státní rozpočet nebo jiné veřejné rozpočty a fondy Evropské unie.
(1) Dlouhodobý záměr České republiky dále obsahuje jako samostatné části
- a)
- analýzu vzdělávací soustavy na republikové úrovni vycházející z předpokládaného demografického vývoje, vývoje na trhu práce a záměrů dalšího rozvoje, zejména cílů a úkolů v jednotlivých oblastech vzdělávání a struktury nabídky a
- b)
- analýzu potřeb škol a školských zařízení na republikové úrovni.
(2) Dlouhodobý záměr České republiky vychází dále zejména z dokumentů vztahujících se ke státnímu rozpočtu, k zaměstnanosti, rozvoji lidských zdrojů, sociálně ekonomickému, regionálnímu a udržitelnému rozvoji a z výročních zpráv České školní inspekce.
(3) Dlouhodobý záměr České republiky se na dobu 30 dnů ode dne předložení krajům k vyjádření zveřejní k veřejné konzultaci na internetových stránkách ministerstva.˙.
2. Za § 2 se vkládá nový § 2a, který včetně nadpisu zní:
(1) Dlouhodobý záměr v kraji dále obsahuje jako samostatné části
- a)
- analýzu vzdělávací soustavy v kraji vycházející z předpokládaného demografického vývoje, vývoje na trhu práce a záměrů dalšího rozvoje kraje, zejména cílů a úkolů v jednotlivých oblastech vzdělávání, struktury vzdělávací nabídky, především struktury oborů vzdělání, druhů, popřípadě typů škol a školských zařízení a jejich kapacity a návrhů na financování vzdělávání a školských služeb v kraji,
- b)
- analýzu potřeb škol a školských zařízení v kraji a
- c)
- část týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních, které zřizuje kraj.
(2) Dlouhodobý záměr v kraji vychází dále zejména z dlouhodobého záměru České republiky, regionálních specifik rozvoje ekonomiky, trhu práce a společnosti, která ovlivňují rozvoj vzdělávání a stav a vývoj vzdělávací soustavy kraje, a z dokumentů vztahujících se k rozpočtu kraje.
(3) Dlouhodobý záměr v kraji se před předložením ministerstvu k vyjádření
- a)
- zveřejní na internetových stránkách kraje po dobu 30 dnů k veřejné konzultaci a
- b)
- upraví s přihlédnutím k výsledkům veřejné konzultace podle písmene a).˙.
3. § 3 včetně nadpisu zní:
(1) Ministerstvo každý čtvrtý kalendářní rok po předložení platného dlouhodobého záměru České republiky ke schválení vládě tento záměr vyhodnotí a vyhodnocený, upravený nebo doplněný podle aktuální situace jej do 15. května předloží krajům k vyjádření. Kraje zašlou ministerstvu svá vyjádření do 30. června. Ministerstvo s přihlédnutím k vyjádřením krajů a k výsledkům veřejné konzultace podle § 2 odst. 3 dlouhodobý záměr České republiky dopracuje a do 31. října předloží vládě ke schválení; zveřejní jej na internetových stránkách ministerstva do 30 dnů od jeho schválení vládou.
(2) Krajský úřad do 90 dnů po schválení dlouhodobého záměru České republiky vládou předloží dlouhodobý záměr v kraji ministerstvu k vyjádření. Ministerstvo zašle krajskému úřadu své vyjádření do 30 dnů ode dne předložení dlouhodobého záměru v kraji.
(3) Krajský úřad
- a)
- s přihlédnutím k vyjádření ministerstva podle odstavce 2 dlouhodobý záměr v kraji dopracuje a zašle ministerstvu jeho konečnou verzi včetně přehledu vypořádání připomínek obsažených ve vyjádření ministerstva,
- b)
- do 30. června předloží zastupitelstvu kraje ke schválení část dlouhodobého záměru v kraji týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních, které zřizuje kraj, a
- c)
- do 30 dnů po schválení části podle písmene b) dlouhodobý záměr v kraji zveřejní na internetových stránkách kraje a zašle ministerstvu.˙.
4. V § 4 úvodní části ustanovení se dvojtečka zrušuje.
5. V § 4 písm. a) se slova ˙stavu jednotlivých úrovní˙ zrušují, za slovo ˙soustavy˙ se vkládají slova ˙v kraji˙, na konci písmene se čárka nahrazuje slovem ˙a˙ a písmeno b) se zrušuje.
Dosavadní písmeno c) se označuje jako písmeno b).
6. V § 4 písm. b) se za slovo ˙naplňování˙ vkládají slova ˙konkrétních opatření˙, slova ˙ , jeho cílů a opatření˙ se zrušují a slova ˙ , včetně hodnocení souladu s dlouhodobým záměrem České republiky˙ se nahrazují slovy ˙podle § 1 písm. d)˙.
7. V § 5 odstavec 1 zní:
˙(1) Výroční zpráva v kraji zachycuje současný stav a vyhodnocení změn v porovnání se stavem popsaným v předcházející výroční zprávě, zejména v oblasti
- a)
- předškolního vzdělávání,
- b)
- základního vzdělávání a povinné školní docházky,
- c)
- středního vzdělávání,
- d)
- vyššího odborného vzdělávání,
- e)
- podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaných, mimořádně nadaných a s nárokem na poskytování jazykové přípravy,
- f)
- základního uměleckého a jazykového vzdělávání,
- g)
- vzdělávacích aktivit zaměřených na mládež, včetně zájmového vzdělávání, a propojování vzdělávání mládeže v rámci vzdělávací soustavy se vzděláváním mládeže mimo rámec vzdělávací soustavy,
- h)
- poradenských služeb,
- i)
- školských zařízení a
- j)
- dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a odborného rozvoje nepedagogických pracovníků ve školství.˙.
8. V § 5 se odstavec 2 včetně poznámek pod čarou č. 1 až 3 zrušuje.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.
9. V § 5 odst. 2 se za slovo ˙pro˙ vkládají slova ˙naplňování a˙.
10. § 6 včetně nadpisu zní:
Krajský úřad výroční zprávu v kraji zveřejní na internetových stránkách kraje a zašle ministerstvu do 31. března.˙.
11. V § 7 odst. 1 úvodní části ustanovení se dvojtečka zrušuje a za písmeno d) se vkládá nové písmeno e), které zní:
- ˙e)
- stručné vyhodnocení naplňování cílů školního vzdělávacího programu,˙.
Dosavadní písmena e) až n) se označují jako písmena f) až o).
12. V § 7 odst. 1 se na konci textu písmene g) doplňují slova ˙ , rizikového chování a zajištění podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaných, mimořádně nadaných a s nárokem na poskytování jazykové přípravy˙, na konci textu písmene h) se doplňují slova ˙a odborného rozvoje nepedagogických pracovníků˙, na konci písmene j) se čárka nahrazuje slovem ˙a˙, na konci písmene k) se čárka nahrazuje tečkou a písmena l) až o) se zrušují.
Dlouhodobý záměr podle vyhlášky č. 15/2005 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, předloží Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vládě poprvé v roce 2023 a krajské úřady Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy poprvé v roce 2024.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. července 2022.