VYHLÁŠKA ze dne 2. ledna 2006, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel, ve znění vyhlášky č. 99/2003 Sb.
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 2. ledna 2006,
kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 302/2001 Sb., o technických
prohlídkách a měření emisí vozidel, ve znění vyhlášky č. 99/2003 Sb.
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 91 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, (dále jen ,,zákon") k provedení § 44 odst. 6, § 45 odst. 1, 5 a 6, § 47 odst. 4, § 48 odst. 1 a 4, § 53 odst. 2, § 54 odst. 6, § 57 odst. 5, § 58 odst. 1 písm. b) a c), § 60 odst. 3, § 62 odst. 2, § 63 odst. 6, § 66 odst. 3, § 67 odst. 1 písm. b) a c), § 69 odst. 3, § 71 odst. 2, § 72 odst. 3 a § 79 odst. 5 zákona:
Vyhláška č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel, ve znění vyhlášky č. 99/2003 Sb., se mění takto:
1. V § 2 odst. 2 se na konci písmene e) čárka nahrazuje tečkou a písmeno f) se zrušuje.
2. V § 2 odst. 5 větě první se za slova ,,k měření emisí" vkládají slova ,,mimo přístroj uvedený v odstav-ci 2 písm. e)".
3. V § 4 odst. 2 se slova ,,dovolené kouřivosti" nahrazují slovy ,,korigovaného součinitele absorpce".
4. V § 8 odst. 1 se za slovo ,,provádějí" vkládají slova ,,tyto druhy technických prohlídek:".
5. V § 8 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno g), které zní:
,,g) technická prohlídka před registrací vozidla.".
6. V § 8 se na konci odstavce 4 doplňuje věta ,,Pojem opakovaná technická prohlídka se vztahuje i na druhy technických prohlídek uvedených v odstav- ci 1 pod písmeny c), d) a g).".
7. V § 8 se doplňuje odstavec 9, který zní:
,,(9) Technickou prohlídkou před registrací vozidla se rozumí technická prohlídka vozidla, jehož technická způsobilost byla již schválena, ale vozidlo dosud nebylo registrováno v České republice. Tato technická prohlídka se provádí v plném rozsahu, při respektování zvláštností vozidla a jeho dokladů dle přílohy č. 20 této vyhlášky.".
8. V § 9 odstavec 1 zní:
,,(1) Žadatel o provedení technické prohlídky předloží stanici technické kontroly doklady v závislosti na požadovaném druhu technické prohlídky podle přílohy č. 20 této vyhlášky.".
9. V § 11 odst. 4 se slova ,,v odstavci 1" nahrazují slovy ,,v odstavci 2".
10. V § 12 se vkládá nový odstavec 1, který zní:
,,(1) Protokol o technické prohlídce se vyhotovuje bezprostředně po ukončení technické prohlídky, a to podle údajů uvedených v záznamníku závad, jímž se rozumí formulář s vyplněnými údaji o vozidle, které kontrolní technik zkontroluje, a do kterého v průběhu technické prohlídky zapisuje nalezené závady a poznámky. Záznamník závad se ve stanici technické kontroly uchovává společně s protokolem o technické prohlídce, který byl na jeho základě vystaven.".
Dosavadní odstavce 1 a 2 se označují jako odstavce 2 a 3.
11. V § 12 odst. 2 se za písmeno i) vkládá nové písmeno j), které zní:
- ,,j)
- výsledek evidenční kontroly,".
Dosavadní písmena j) až m) se označují jako písme- na k) až n).
12. V § 12 odst. 2 písm. m) se za slovo ,,jméno" vkládají slova ,,a evidenční číslo profesního osvědčení".
13. V § 12 odstavec 3 zní:
,,(3) Vzor protokolu o technické prohlídce a evidenční kontrole je uveden v příloze č. 10.".
14. § 14 včetně nadpisu zní:
(1) Činnost stanic technické kontroly je evidována a vyhodnocována v automatizovaném informačním systému stanic technické kontroly (dále jen ,,automatizovaný systém"), který je centralizovaným informačním systémem pracujícím v reálném čase.
(2) Základní funkcí automatizovaného systému je tvorba protokolů o technické prohlídce, evidence kontrolních nálepek a shromažďování a ukládání dat v reálném čase v datovém úložišti správce systému. Zde jsou tato data archivována a vyhodnocována. Tisk protokolů o technické prohlídce je možný výhradně z těchto dat a pouze programem správce systému.
(3) Stanice technické kontroly prostřednictvím uživatelského rozhraní stanoveného správcem systému provádějí vkládání aktuálních informací o prováděných technických prohlídkách. Komunikace v rámci automatizovaného systému probíhá prostřednictvím stálého internetového připojení stanice technické kontroly.
(4) Správce systému přiděluje přístupová práva stanicím technické kontroly pro přístup do automatizovaného systému. Přístup k aplikaci se provádí bezpečným způsobem prostřednictvím veřejné sítě Internet šifrovaným komunikačním kanálem využívajícím moderní, standardizované a silné kryptografické metody a protokoly. Vícenásobná autentizace a autorizace oprávněných uživatelů je založena na přístupovém seznamu povolených neměnných adres jednoznačně identifikujících klientský počítač v síti Internet (dále jen ,,pevné adresy") a na silné kryptografické identifikaci uživatelů využívající technologii kvalifikovaných certifikátů umístěných na předepsaném úložišti certifikátů výpočetního prostředí uživatele. Certifikát přidělí správce systému pouze takové osobě, která absolvovala školení zakončené testem a je držitelem osvědčení obsluhy automatizovaného systému. Certifikát má omezenou časovou platnost.
(5) Pro zabezpečení chodu automatizovaného systému (shromažďování a přenosu informací) musí být stanice technické kontroly vybavena odpovídající technikou:
- a)
- osobním počítačem,
- b)
- spolehlivým a dostatečně rychlým připojením do veřejné sítě Internet s pevnou adresou, která bude evidována v seznamu povolených pevných adres oprávněných klientských počítačů jednotlivých stanic technické kontroly,
- c)
- předepsaným programovým vybavením pro bezpečný přístup do automatizovaného systému pomocí technologie virtuálních privátních sítí využívající silné standardizované kryptografické algoritmy a protokoly,
- d)
- platným kvalifikovaným certifikátem umístěným na předepsaném bezpečném úložišti certifikátů výpočetního prostředí uživatele (např. ve speciálním hardwarovém tokenu apod.).
(6) Stanice technické kontroly pouze pro zvláštní vozidla může být pro komunikaci v rámci automatizovaného systému vybavena i jiným připojením do sítě Internet, než je uvedeno v odstavci 5 písm. b) .
(7) Ustanovení odstavců 1 až 6 se nevztahují na stanice technické kontroly, které provádí pouze technické prohlídky vozidel Ministerstva vnitra, Ministerstva obrany, Policie České republiky a Bezpečnostní informační služby.".
15. V § 15 se za písmeno b) vkládá nové písme- no c), které zní:
- ,,c)
- stanice technické kontroly kombinované pro silniční motorová a přípojná vozidla kategorií L, M1, N1, O1 a O2, M2, M3, N2, N3, O1, O2, O3 a O4 a zvláštní motorová a přípojná vozidla kategorií T, OT1, OT2, OT3 a OT4 (stanice technické kontroly kombinovaná pro osobní a užitkové automobily),".
Dosavadní písmeno c) se označuje jako písmeno d).
16. V § 15 se doplňuje písmeno e), které zní:
- ,,e)
- působnost stanice technické kontroly pro osobní automobily může být rozšířena o provádění technických prohlídek zvláštních vozidel kategorií T, OT1, OT2, OT3 a OT4.".
17. V § 16 odst. 1 se za slova ,,osobní automobily musí" vkládají slova ,,být průjezdná a musí".
18. V § 16 odst. 2 se za slova ,,užitkové automobily musí" vkládají slova ,,být průjezdná a musí".
19. V § 16 odst. 3 se ve větě první a druhé slova ,,Kapacita kontrolní linky" nahrazují slovy ,,Teoretická kapacita kontrolní linky".
20. V § 16 se za odstavec 8 vkládají nové odstav-ce 9 a 10, které znějí:
,,(9) Povinnost vybavení podle požadavků uvedených v odstavci 8 písm. d) a e) se vztahuje i na stanice technické kontroly pro zvláštní vozidla.
(10) Jednotlivá pracovní stání kontrolní linky stanice technické kontroly musí být vybavena dobře čitelnými seznamy kontrolních úkonů prováděných na těchto pracovištích.".
Dosavadní odstavec 9 se označuje jako odstavec 11.
21. Za § 16 se vkládá nový § 16a, který včetně nadpisu zní:
,,§ 16a
(1) Způsob a rozsah pokrytí správního obvodu činnostmi stanic technické kontroly se určí na základě posouzení kapacitních potřeb správního obvodu a kapacit stanic technické kontroly. Výsledkem posouzení nesmí být překročení kapacitní potřeby technických prohlídek území okresu, který je součástí správního obvodu příslušného kraje a v němž má být uvažovaná stanice technické kontroly provozována, nebo překročení kapacitní potřeby technických prohlídek území příslušného kraje o více než 20 %.
(2) Způsob výpočtu kapacitní potřeby správního obvodu a teoretické kapacity kontrolních linek stanic technické kontroly je uveden v příloze č. 19. Rozsah pokrytí správního obvodu činnostmi stanic technické kontroly je překročen,
- a)
- je-li kapacitní potřeba technických prohlídek příslušného druhu vozidel nižší než součet teoretických nebo, jsou-li známy, skutečných kapacit stanic technické kontroly v příslušném správním obvodu určených podle přílohy č. 19, a to včetně těch, pro které již bylo uděleno oprávnění k provozování stanice technické kontroly, nebo
- b)
- tvoří-li rozdíl mezi kapacitní potřebou technických prohlídek příslušného druhu vozidel ve správním obvodu a součtem teoretických nebo skutečných kapacit všech stanic technické kontroly ve správním obvodu méně než 60 % teoretické kapacity nově uvažované kontrolní linky stanice technické kontroly určené podle § 16 odst. 3.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahují na stanice technické kontroly, které provádí pouze technické prohlídky vozidel Ministerstva vnitra, Ministerstva obrany, Policie České republiky a Bezpečnostní informační služby.".
22. V nadpisu § 17 se slova v závorce ,,K § 57 odst. 3 zákona" nahrazují slovy ,,K § 57 odst. 5 zákona".
23. V § 23 odstavec 4 zní:
,,(4) Stanici měření emisí může provozovat i provozovatel stanice technické kontroly, pokud splňuje podmínky uvedené v odstavci 3, nebo jehož pracovníci splňují požadavky specializovaného školení mechaniků podle odstavce 7, a pokud disponuje technickým vybavením a dokumentací k vozidlům továrních značek, u kterých bude měření emisí provádět. Pracoviště měření emisí musí být samostatné a musí být situováno mimo kontrolní linku stanice technické kontroly.".
24. V § 23 odstavec 7 zní:
,,(7) Pověření výrobce vozidla nebo výrobce emisního systému, představované obchodní smlouvou o servisním zastoupení (o smluvní opravně), lze nahradit specializovaným školením mechaniků ve školicím zařízení zaměřeným na diagnostiku a opravy emisních systémů vozidel. Školicí zařízení musí být pro tyto účely pověřené ministerstvem. Poskytování vzdělávacích služeb nesmí být vázáno na jiné obchodní aktivity a dokumentace musí být poskytována za přiměřenou a nediskriminující cenu.".
25. V příloze č. 1 poznámce pod čarou č. 1 se slova ,,Ústav pro výzkum motorových vozidel s. r. o." nahrazují slovy ,,TŰV UVMV s. r. o.".
26. V příloze č. 3 odstavci čtvrtém větě třetí se slova ,,schváleným typem" nahrazují slovy ,,schválenými požadavky".
27. V příloze č. 5 se věta druhá nahrazuje větou ,,Osvědčení o měření emisí má rozměr 19 cm x 7 cm a je v polovině délky přeloženo.".
28. V příloze č. 12 se za bod 7 vkládá nový bod 8, který zní:
,,8. Identifikační znaky vozidla (skup. kontrol. úkonů 100)".
Dosavadní body 8 až 16 se označují jako body 9 až 17.
29. V příloze č. 12 se za bod 15 vkládá nový bod 16, který zní:
,,16. Předepsaná a zvláštní výbava (skup. kontrol. úkonů 900)".
Dosavadní body 16 a 17 se označují jako body 17 a 18.
30. Za přílohu č. 18 se doplňují přílohy č. 19 a č. 20, které včetně nadpisu znějí:
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení s výjimkou bodu 14, který nabývá účinnosti dnem 1. července 2006.