VYHLÁŠKA ze dne 21. prosince 2015, kterou se mění vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění vyhlášky č. 129/2010 Sb.
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 21. prosince 2015,
kterou se mění vyhláška č. 39/2005 Sb.,
kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti
k výkonu nelékařského zdravotnického povolání,
ve znění vyhlášky č. 129/2010 Sb.
Ministerstvo zdravotnictví v dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 90 odst. 2 písm. d) zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), a podle § 38 odst. 1 zákona č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění zákona č. 189/2008 Sb.:
Vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění vyhlášky č. 129/2010 Sb., se mění takto:
1. V § 1 se slova ˙Evropských společenství1)˙ nahrazují slovy ˙Evropská unie1)˙.
Poznámka pod čarou č. 1 zní:
––––––––––––––––––––
- ˙1)
- Směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne 7. září 2005 o uznávání odborných
kvalifikací, ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/ /55/EU
ze dne 20. listopadu 2013, kterou se mění směrnice 2005/36/EU o uznání
odborných kvalifikací a nařízení (EU) č. 1024/2012 o správní spolupráci
prostřednictvím systému pro výměnu informací o vnitřním trhu (˙nařízení o
systému IMI˙). Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/55/EU ze dne
20. listopadu 2013, kterou se mění směrnice 2005/36/EU o uznání
odborných kvalifikací a nařízení (EU) č. 1024/2012 o správní spolupráci
prostřednictvím systému pro výměnu informací o vnitřním trhu (˙nařízení o
systému IMI˙)˙.
2. V § 4 odst. 2 písm. a) se slova ˙nejméně 2 300 hodin a nejvýše 3 000 hodin praktického vyučování˙ nahrazují slovy ˙je doba praktického vyučování nejméně 2 300 hodin a nejvýše 3 000 hodin˙.
3. V § 4 se na konec odstavce 2 doplňuje jako závěrečné ustanovení věta ˙Studium lze vyjádřit rovněž v odpovídajících kreditech kreditního systému ve vysokoškolském vzdělávání používaného v evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání (dále jen ˙kreditní systém vysokoškolského vzdělávání˙).˙.
4. V § 4 odst. 3 písmeno a) zní:
- ˙a)
- teoretickou výuku poskytující
znalosti z věd, které tvoří základ potřebný pro poskytování všeobecné
ošetřovatelské péče, a která zahrnuje znalosti
-
- 1. z anatomie, fyziologie, farmakologie, patologie,
mikrobiologie a epidemiologie, biofyziky, biochemie, základů radiační
ochrany, ochrany veřejného zdraví včetně prevence nemocí, včasné
diagnózy nemocí, o vztahu mezi zdravotním stavem, fyzickým a sociálním
prostředím pacienta a o jeho chování, ze zdravotní výchovy, motivace a
edukace ke zdravému životnímu stylu a základní znalosti o zdravotnických
prostředcích,
-
- 2. v ošetřovatelství a klinických oborech, a to v
historii, charakteru a etice ošetřovatelství, v obecných zásadách péče o
zdraví, komunitní péči, ošetřovatelství ve vztahu k praktickému
lékařství a dalším lékařským oborům, zejména k internímu lékařství,
chirurgii, pediatrii, péči o matku a novorozence, gynekologii,
psychiatrii, péči o staré lidi a geriatrii, k paliativní péči, k
intenzivní péči, fyzioterapii, dietetice a k transfuznímu lékařství,
-
- 3. v sociálních a dalších souvisejících oborech, a
to v základech filozofie, sociologie, obecné psychologie, v psychologii
zdraví a nemoci, vývojové psychologii, základech pedagogiky a edukace,
právních předpisech ve vztahu k sociální problematice, základech
ekonomiky, informatiky, statistiky a metodologie vědeckého výzkumu a
praxe založené na důkazech, v kvalitě a bezpečí poskytované
ošetřovatelské péče,
-
- zajišťovanou pedagogickými pracovníky, kteří získali
odbornou kvalifikaci v souladu se zákonem o pedagogických pracovnících,
akademickými pracovníky anebo dalšími odborníky, kteří se mohou podílet
na výuce v souladu se zákonem o vysokých školách,˙.
5. V § 4 odst. 3 písm. b) se za slovo ˙geriatrii,˙ vkládají slova ˙paliativní péči,˙ a slova ˙pod dohledem˙ se nahrazují slovy ˙pod přímým vedením˙.
6. V § 5 odstavec 2 zní:
˙(2) Studium v programu uvedeném v odstavci 1 probíhá v prezenční formě studia se specificky odborným charakterem, které zahrnuje nejméně 3 roky studia a nejméně 4 600 hodin teoretické výuky a praktického vyučování, z toho je doba praktického vyučování nejméně 1 800 hodin. Studium lze vyjádřit rovněž v odpovídajících kreditech kreditního systému vysokoškolského vzdělávání.˙.
7. V § 5 odstavec 4 zní:
˙(4) Studium v programu uvedeném v odstavci 1 poskytuje znalosti a dovednosti stanovené v § 3 a dále obsahuje
- a)
- teoretickou výuku poskytující znalosti z věd, o které se opírá činnost porodní asistentky, a která zahrnuje znalosti
-
- 1. z anatomie, fyziologie, lékařské genetiky,
farmakologie a patologie se zaměřením na gynekologickou, porodnickou a
neonatologickou problematiku, mikrobiologie a epidemiologie, biofyziky,
biochemie a základů radiační ochrany, ochrany veřejného zdraví včetně
prevence nemocí, o vztahu mezi zdravotním stavem, fyzickým a sociálním
prostředím pacienta a o jeho chování, zdravotní výchovy a základní
znalosti zdravotnických prostředků,
-
- 2. z porodní asistence a klinických oborů, a to
zejména gynekologie a porodnictví, embryologie, neonatologie a
pediatrie, a to znalostí fyziologických procesů včetně možných patologií
a technického vybavení používaného v porodnictví, analgezie, anestezie a
resuscitace, ze základů fyzioterapie, výživy a dietetiky s ohledem na
problematiku zdraví žen, novorozenců a kojenců, sexuální výchovy a
plánování rodičovství,
-
- 3. ze sociálních a dalších souvisejících oborů, a to
v základech filozofie, sociologie a obecné psychologie, zejména se
zaměřením na psychologické a sociální souvislosti těhotenství, porodu,
šestinedělí a péče o dítě, vývojovou psychologii a psychologii zdraví a
nemoci, základů pedagogiky a edukace, sociálně- -právní ochrany matky a
dítěte, základů ekonomiky, informatiky, statistiky a metodologie
vědeckého výzkumu, praxe založené na důkazech a kvality a bezpečí
poskytované péče v porodní asistenci,
- b)
- praktické vyučování ve zdravotnických zařízeních, které zahrnuje
-
- 1. poradenství fyziologicky těhotným ženám včetně
nejméně 100 prenatálních vyšetření, z toho sledování alespoň 3 žen po
dobu celého těhotenství,
-
- 2. dohled nejméně u 40 žen s rizikovým těhotenstvím,
-
- 3. osobní vedení nejméně 40 fyziologických porodů,
a to ve všech dobách porodních, včetně indikovaného provedení
epiziotomie; není-li možné dosáhnout tohoto počtu, může být snížen na
nejméně 30 porodů za podmínky dalších 20 asistencí u porodů,
-
- 4. asistenci alespoň u 10 patologických porodů a
alespoň u jednoho porodu v poloze koncem pánevním; není-li to možné,
musí být proveden nácvik simulací,
-
- 5. alespoň 10 kontrol porodních cest a ošetření
porodních cest; šití hráze s drobným poraněním nebo s epiziotomií může
být provedeno simulací, je-li to nezbytné,
-
- 6. poporodní ošetření a vyšetření alespoň u 100 rodiček a novorozenců v časném poporodním období,
-
- 7. dohled a péči o matku a novorozence v průběhu
šestinedělí, vyšetření a edukaci alespoň u 100 šestinedělek a zdravých
novorozenců, včetně laktačního poradenství,
-
- 8. dohled a péči o matku s novorozencem nebo
kojencem vyžadujícím zvláštní péči včetně nedonošeného a přenošeného
novorozence, novorozence s nízkou porodní hmotností a patologického
novorozence,
-
- 9. asistenci u resuscitace novorozence; není-li to možné, musí být proveden nácvik simulací,
-
- 10. péči o ženy v oblasti gynekologie,
-
- 11. základní ošetřovatelskou péči v interním lékařství a chirurgii,
-
- 12. komunitní péči, výchovu, edukaci a péči o ženu a její rodinu;
-
- praktické vyučování k získání dovedností uvedených v
bodech 1, 2, 7, 8, 10 nebo 12 lze zajistit také ve vlastním sociálním
prostředí žen a jejich rodin podle zákona o zdravotních službách.˙.
8. V § 5 se doplňuje odstavec 5, který zní:
˙(5) Praktické vyučování podle odstavce 4 písm. b) probíhá pod přímým vedením zdravotnických pracovníků kvalifikovaných v oblasti porodní asistence nebo v odůvodněných případech jiných zdravotnických pracovníků, oprávněných k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, v zařízeních určených v programu uvedeném v odstavci 1 a poskytuje zkušenosti ze spolupráce s dalšími zdravotnickými pracovníky.˙.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 18. ledna 2016.