VYHLÁŠKA ze dne 22. prosince 2021, kterou se mění vyhláška č. 7/2018 Sb., o některých podmínkách výkonu činnosti platební instituce, správce informací o platebním účtu, poskytovatele platebních služeb malého rozsahu, instituce elektronických peněz a vydavatele elektronických peněz malého rozsahu
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 22. prosince 2021,
kterou se mění vyhláška č. 7/2018 Sb., o některých podmínkách výkonu činnosti platební instituce, správce informací o platebním účtu, poskytovatele platebních služeb malého rozsahu,
instituce elektronických peněz a vydavatele elektronických peněz malého rozsahu
Česká národní banka stanoví podle § 263 zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku, k provedení § 16 odst. 5, § 17 odst. 3, § 20 odst. 4, § 46 odst. 2, § 48 odst. 4, § 59 odst. 4, § 65a odst. 2, § 74 odst. 6, § 75 odst. 3, § 78 odst. 4 a § 100 odst. 4 tohoto zákona:
Vyhláška č. 7/2018 Sb., o některých podmínkách výkonu činnosti platební instituce, správce informací o platebním účtu, poskytovatele platebních služeb malého rozsahu, instituce elektronických peněz a vydavatele elektronických peněz malého rozsahu, se mění takto:
1. § 1 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 1 zní:
Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje
- a)
- způsob plnění některých požadavků
na řídicí a kontrolní systém platební instituce, instituce
elektronických peněz a správce informací o platebním účtu,
- b)
- způsob plnění požadavků na systém řízení
bezpečnostních a provozních rizik a systém vyřizování stížností a
reklamací u poskytovatele platebních služeb malého rozsahu a vydavatele
elektronických peněz malého rozsahu,
- c)
- pravidla pro výpočet výše kapitálu a kapitálové
přiměřenosti platební instituce a instituce elektronických peněz včetně
jednotlivých přístupů, které se mohou při výpočtu kapitálové
přiměřenosti uplatňovat,
- d)
- minimální limit pojistného plnění z pojištění a
minimální výši srovnatelného zajištění pro platební instituci, instituci
elektronických peněz a správce informací o platebním účtu.
––––––––––––––––––––
- 1)
- Čl. 4 bod 46, čl. 8
odst. 2, čl. 9, čl. 9 odst. 1 /část/ a čl. 9 odst. 2 směrnice Evropského
parlamentu a Rady (EU) 2015/2366 ze dne 25. listopadu 2015 o platebních
službách na vnitřním trhu, kterou se mění směrnice 2002/65/ /ES,
2009/110/ES a 2013/36/EU a nařízení (EU) č. 1093/ /2010 a zrušuje
směrnice 2007/64/ES. Čl. 5 odst. 2, čl. 5 odst. 3, čl. 5 odst. 4 a čl. 5
odst. 6 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/110/ES ze dne 16.
září 2009 o přístupu k činnosti institucí elektronických peněz, o jejím
výkonu a o obezřetnostním dohledu nad touto činností, o změně směrnic
2005/60/ /ES a 2006/48/ES a o zrušení směrnice 2000/46/ES.˙.
2. Část druhá včetně nadpisu zní:
(1) Platební instituce zapracuje požadavky stanovené na řídicí a kontrolní systém a postupy k jejich naplňování do svých vnitřních předpisů, kterými se rozumí strategie, organizační řád, plány a další vnitřně stanovené zásady a postupy platební instituce.
(2) Platební instituce stanoví a uplatňuje postup pro přijímání a změny vnitřních předpisů a zajistí, aby vnitřní předpisy byly pravidelně vyhodnocovány a případně upravovány.
(3) Platební instituce zajistí, aby vnitřní předpisy byly v souladu s údaji uvedenými v žádosti o udělení povolení k činnosti platební instituce nebo jejích přílohách, na jejichž základě bylo povolení k činnosti uděleno, případně změněnými podle § 11 zákona.
(4) Platební instituce zohlední ve vnitřních předpisech obecné pokyny a doporučení vydané Evropským orgánem pro bankovnictví, Evropským orgánem pro cenné papíry a trhy, Evropským orgánem pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění nebo Společným výborem evropských orgánů dohledu a určené poskytovatelům platebních služeb.
(5) Platební instituce zajistí, aby všichni pracovníci byli s příslušnými vnitřními předpisy a jejich případnými změnami v potřebném rozsahu seznámeni a postupovali v souladu s nimi.
Platební instituce zajistí, aby byla srozumitelně stanovena oprávnění ke schvalování a podepisování dokumentů v rámci činnosti platební instituce a aby veškeré relevantní schvalovací a rozhodovací procesy a kontrolní činnosti včetně souvisejících působností a pravomocí v rámci činnosti platební instituce a jejích vnitřních předpisů bylo možné zaznamenávat, uchovávat a zpětně vysledovat a rekonstruovat. Za tímto účelem vhodně upraví také své informační a komunikační systémy.
(1) Platební instituce zavede k řízení bezpečnostních a provozních rizik souvisejících s platebními službami, které poskytuje, opatření pro zmírnění těchto rizik a kontrolní mechanismy. Platební instituce stanoví a udržuje účinné postupy řízení bezpečnostních a provozních incidentů, a to i pro odhalování a klasifikaci závažných bezpečnostních a provozních incidentů.
(2) Platební instituce v rámci systému řízení bezpečnostních a provozních rizik řídí vždy také rizika v oblasti informačních a komunikačních technologií a bezpečnosti, která zahrnují alespoň
- a)
- rizika ztráty v důsledku narušení
důvěrnosti dat, integrity systémů a dat nebo dostupnosti systémů a dat
nebo v důsledku neschopnosti změnit informační a komunikační systémy v
přiměřeném čase a s přiměřenými náklady, pokud se mění prostředí nebo
činnosti,
- b)
- bezpečnostní rizika vyplývající z nedostatečnosti
nebo selhání vnitřních procesů nebo z vnějších událostí včetně
kybernetických útoků nebo z nedostatečného fyzického zabezpečení.
(3) Podrobnosti k řízení rizik v oblasti informačních a komunikačních technologií a bezpečnosti, kterým platební instituce je nebo by mohla být vystavena v souvislosti s jí poskytovanými platebními službami, jsou uvedeny v příloze k této vyhlášce.
(4) Platební instituce vypracuje politiku bezpečnosti informací, která vymezuje zásady a pravidla na ochranu důvěrnosti, integrity a dostupnosti dat a informací platební instituce a uživatelů platebních služeb. Platební instituce upraví ve svých vnitřních předpisech bezpečnostní opatření v souladu s podrobnostmi k řízení rizik podle přílohy k této vyhlášce.
(1) Platební instituce zavede a uplatňuje postu-py pro nakládání se stížnostmi a reklamacemi uživatelů platebních služeb, které
- a)
- jsou schváleny osobou, která
skutečně řídí činnost platební instituce v oblasti poskytování
platebních služeb, přičemž tato osoba také průběžně kontroluje jejich
dodržování,
- b)
- jsou stanoveny ve vnitřním předpisu,
- c)
- umožňují jejich řádné prošetřování a zajišťují identifikaci a zmírňování možných střetů zájmů při nakládání s nimi.
(2) Platební instituce interně eviduje v souladu se stanovenými lhůtami stížnosti a reklamace a nakládání s nimi, a to způsobem splňujícím požadavky na bezpečnost informací.
(3) Platební instituce nastaví systém pro vyřizování stížností a reklamací tak, že jí umožňuje poskytovat bez zbytečného odkladu České národní bance na vyžádání informace o stížnostech a reklamacích a o nakládání s nimi včetně konkrétních postupů jejich vyřizování.
(4) Platební instituce průběžně analyzuje údaje o stížnostech a reklamacích a výsledcích jejich vyřízení s cílem zabezpečit identifikaci a řešení pří- padných systémových nedostatků a možných rizik, alespoň
- a)
- analyzuje důvody jednotlivých stížností a reklamací a identifikuje hlavní příčiny jednotlivých druhů stížností a reklamací,
- b)
- posuzuje, zda identifikované hlavní příčiny mohou
ovlivnit i jiné procesy, služby nebo produkty, včetně těch, kterých se
stížnost nebo reklamace přímo netýká,
- c)
- v případě systémových nedostatků vždy provádí odstranění identifikovaných příčin stížností a reklamací.
(5) Platební instituce
- a)
- poskytne uživateli platebních
služeb na požádání a vždy v souvislosti s potvrzením přijetí stížnosti
nebo reklamace písemnou informaci o svém postupu vyřizování stížnosti
nebo reklamace, a to v českém jazyce nebo v jiném jazyce, pokud se na
něm s uživatelem platebních služeb dohodla,
- b)
- zpřístupní uživatelům platebních služeb a
veřejnosti informace podle písmene c) prostřednictvím adres elektronické
pošty uživatelů platebních služeb nebo jiným způsobem dohodnutým s
uživateli platebních služeb ve svých obchodních prostorách, a má-li
zřízeny internetové stránky, také na nich, a to alespoň v českém jazyce,
- c)
- poskytuje srozumitelné, přesné a aktuální informace o postupu vyřizování stížností a reklamací, které zahrnují
1. podrobné údaje o tom, jak stížnost nebo reklamaci podat, zejména druh informací, které musí uživatel platebních služeb uvést, a kontaktní údaje osoby nebo útvaru platební instituce, kterým má být stížnost nebo reklamace zaslána,
2. informace o lhůtě, ve které bude uživatel platebních služeb vyrozuměn o vyřízení stížnosti, a o orientační lhůtě zpracování stížnosti nebo reklamace,
3. podstatné průběžné informace o zpracovávání stížnosti nebo reklamace,
4. informace o kontaktních údajích České národní banky, Kanceláře finančního arbitra a Kanceláře veřejného ochránce práv.
(6) Platební instituce
- a)
- vyvine úsilí, které lze po ní
rozumně požadovat, aby získala a prověřila všechny relevantní důkazy a
informace týkající se dané stížnosti nebo reklamace,
- b)
- komunikuje s uživatelem platebních služeb jednoduchým a srozumitelným způsobem,
- c)
- poskytuje odpovědi bez zbytečného odkladu a
nejpozději ve lhůtách podle § 258 zákona; nemůže-li tyto lhůty dodržet,
informuje uživatele platebních služeb o důvodech prodlení a termínu, kdy
bude vyřízení stížnosti nebo reklamace dokončeno,
- d)
- při zaujetí stanoviska, které plně nevyhovu-
je požadavkům uživatele platebních služeb, v něm podrobně vysvětlí
řešení stížnosti nebo reklamace a uvede informaci o možnosti uživatele
platebních služeb na stížnosti nebo reklamaci trvat a obrátit se na
Kancelář finančního arbitra, Českou národní banku a ve věcech práva na
rovné zacházení a ochrany před diskriminací na Kancelář veřejného
ochránce práv, přičemž součástí jsou kontaktní údaje daného orgánu, nebo
na soud.
Pro instituci elektronických peněz se použijí § 2 až 5 obdobně.
(1) Pro správce informací o platebním účtu se použijí § 2 a 3 obdobně.
(2) Pro naplňování požadavků na systém řízení bezpečnostních a provozních rizik postupuje správce informací o platebním účtu obdobně podle § 4.
(3) Pro naplňování požadavků na vyřizování stížností a reklamací postupuje správce informací o platebním účtu obdobně podle § 5.
(1) Poskytovatel platebních služeb malého rozsahu promítne požadavky stanovené na systém řízení bezpečnostních a provozních rizik a systém vyřizování stížností a reklamací do svých vnitřních předpisů a pro naplňování požadavků na tyto vnitřní předpisy postupuje obdobně podle § 2 odst. 2 až 5.
(2) Pro naplňování požadavků na schvalovací a rozhodovací procesy týkající se systému řízení bezpečnostních a provozních rizik a systému vyřizování stížností a reklamací postupuje poskyto- vatel platebních služeb malého rozsahu obdobně podle § 3.
(3) Pro naplňování požadavků na systém říze-ní bezpečnostních a provozních rizik souvisejících s poskytováním platebních služeb postupuje poskytovatel platebních služeb malého rozsahu obdobně podle § 4.
(4) Pro naplňování požadavků na systém vyřizování stížností a reklamací postupuje poskytova- tel platebních služeb malého rozsahu obdobně podle § 5.
(1) Vydavatel elektronických peněz malého rozsahu promítne požadavky stanovené na systém řízení bezpečnostních a provozních rizik a systém vyřizování stížností a reklamací do svých vnitřních předpisů a pro naplňování požadavků na tyto vnitřní předpisy postupuje obdobně podle § 2 odst. 2 až 5.
(2) Pro naplňování požadavků na schvalovací a rozhodovací procesy týkající se systému řízení bezpečnostních a provozních rizik a systému vyřizování stížností a reklamací postupuje vydavatel elektronických peněz malého rozsahu obdobně podle § 3.
(3) Pro naplňování požadavků na systém řízení bezpečnostních a provozních rizik postupuje vydavatel elektronických peněz malého rozsahu obdobně podle § 4.
(4) Pro naplňování požadavků na systém vyřizování stížností a reklamací postupuje vydavatel elektronických peněz malého rozsahu obdobně podle § 5.˙.
Poznámky pod čarou č. 2 až 4 se zrušují.
3. V § 27 odstavec 4 zní:
˙(4) Platební instituce, která vykonává i jiné podnikatelské činnosti než činnost, k jejímuž výkonu je oprávněna na základě povolení udělené- ho podle zákona, (dále jen ˙hybridní platební instituce˙) nesmí do kapitálu určeného podle odstavce 1 zahrnout ty položky nebo jejich části, které jsou použity pro výkon jiných činností, než jsou činnosti, k jejichž výkonu je oprávněna na základě povolení uděleného podle zákona.˙.
4. V § 34 se vkládá nový odstavec 1, který zní:
˙(1) Kapitál se vypočítá obdobně jako kapitál podle čl. 4 odst. 1 bodu 118 nařízení.˙.
Dosavadní odstavce 1 až 5 se označují jako odstavce 2 až 6.
5. V § 34 odstavec 4 zní:
˙(4) Instituce elektronických peněz, která vykonává i jiné podnikatelské činnosti než činnost, k jejímuž výkonu je oprávněna na základě povolení uděleného podle zákona, nesmí do kapitálu určeného podle odstavce 1 zahrnout ty položky nebo jejich části, které jsou použity pro výkon jiných činností, než jsou činnosti, k jejichž výkonu je oprávněna na základě povolení uděleného podle zákona.˙.
6. Doplňuje se příloha, která zní:
Sb.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. červen-ce 2022.