VYHLÁŠKA ze dne 22. února 2023, kterou se vymezují činnosti vykonávané členy posádky plavidla a stanoví podrobnosti týkající se ověřování odborné způsobilosti osob k vedení plavidel, jejich obsluze a k výkonu dalších činností ve vnitrozemské plavbě
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 22. února 2023,
kterou se vymezují činnosti vykonávané členy posádky plavidla a stanoví podrobnosti
týkající se ověřování odborné způsobilosti osob k vedení plavidel, jejich obsluze
a k výkonu dalších činností ve vnitrozemské plavbě
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 52 odst. 1 zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění zákona č. 372/2022 Sb., (dále jen ˙zákon˙) k provedení § 24 odst. 4, § 24e odst. 6, § 24g odst. 3, § 24h odst. 9, § 24l odst. 6, § 24o odst. 5, § 24q odst. 5, § 24s odst. 6, § 24u odst. 6, § 24x odst. 6, § 25 odst. 9, § 25a odst. 5, § 25b odst. 7, § 26a odst. 8, § 26d odst. 4, § 26e odst. 4, § 26f odst. 5 a § 26i odst. 6 zákona:
Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje
- a)
- činnosti vykonávané členy posádky plavidla na plavidle,
- b)
- znalosti a dovednosti, které jsou předmětem zkoušky
z teoretických znalostí a zkoušky z praktických dovedností pro
jednotlivé funkce člena posádky plavidla, průběh provádění těch-to
zkoušek a způsob jejich hodnocení,
- c)
- dovednosti, které jsou předmětem zkoušky z
praktických dovedností potřebných k vedení plavidla plujícího pomocí
radaru, průběh provádění této zkoušky a způsob jejího hodnocení,
- d)
- znalosti a dovednosti, které jsou předmětem
přezkoušení teoretických znalostí a praktických dovedností pro
jednotlivé funkce člena posádky plavidla nebo vůdce plavidla plujícího
pomocí radaru nebo plavidla, které zajišťuje pohyb tlač-né sestavy
plavidel s plochou alespoň 7 000 m2, průběh tohoto přezkoušení a způsob jeho hodnocení,
- e)
- dovednosti, které jsou předmětem zkoušky z
praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na
přepravu cestujících nebo činnosti odborníka na zkapalněný zemní plyn a
jejich přezkoušení, průběh provádění této zkoušky a tohoto přezkoušení a
způsob jejich hodnocení,
- f)
- znalosti, které jsou předmětem zkoušky z
teoretických znalostí potřebných k obsluze plovoucího stroje a jejich
přezkoušení, průběh provádění této zkoušky a tohoto přezkoušení a způsob
jejich hodnocení,
- g)
- znalosti, které jsou předmětem zkoušky z
teoretických znalostí potřebných k vedení malého plavidla nebo plavidla v
pobřežních mořských vodách, průběh provádění této zkoušky a způsob
jejího hodnocení,
- h)
- znalosti, které jsou předmětem přezkoušení
teoretických znalostí potřebných k vedení malého nebo rekreačního
plavidla, průběh tohoto přezkoušení a způsob jeho hodnocení,
- i)
- dovednosti, které jsou předmětem zkoušky z
praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního
plavidla, průběh provádění této zkoušky a způsob jejího hodnocení, obsah
zápisu o průběhu a výsledku této zkouš-ky a vzor osvědčení o jejím
úspěšném složení,
- j)
- dovednosti, které jsou předmětem zkoušky, jíž se
prokazuje odborná způsobilost k provádění zkoušky z praktických
dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla, průběh
provádění této zkoušky a způsob jejího hodnocení,
- k)
- teoretické znalosti a praktické dovednosti, jejichž
nabytí musí být zajištěno školením určeným pro člena posádky plavidla
nebo pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících, a způsob a
průběh provádění tohoto školení,
- l)
- podrobné členění údajů, které musí být obsaženy v
plánu pro zajištění školení určeného pro člena posádky plavidla nebo pro
výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících,
- m)
- znalosti a dovednosti, které jsou předmětem
zkoušky, jíž se prokazuje odborná způsobilost k provádění školení
určeného pro člena posádky plavidla nebo pro výkon činnosti odborníka na
přepravu cestujících a k provádění závěrečné zkoušky, průběh provádění
této zkouš-ky a způsob jejího hodnocení,
- n)
- rozsah finanční způsobilosti nezbytné k provádění
školení určeného pro člena posádky plavidla nebo pro výkon činnosti
odborníka na přepravu cestujících,
- o)
- podmínky technické způsobilosti simulátoru, postup
při provádění technické prohlídky simulátoru a její rozsah a náležitosti
protokolu o výsledku technické prohlídky simulátoru,
- p)
- složení odborné komise ustavené k provedení technické prohlídky simulátoru a způsob jejího jednání,
- q)
- podmínky pro jmenování zkušebním komisařem pro provádění zkoušek a přezkoušení podle písmen b) až j) a m),
- r)
- technické parametry a vybavení plavidla, které umožňují
1. ověření a přezkoušení praktických dovedností vůdce plavidla,
2. ověření praktických dovedností potřebných k vedení plavidla plujícího pomocí radaru,
3. provádění školení určeného pro člena posádky plavidla nebo pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících,
4. ověření odborné způsobilosti k provádění školení určeného pro člena posádky plavidla nebo pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících a závěrečné zkoušky,
5. ověření praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla,
6. ověření odborné způsobilosti k provádění zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla,
- s)
- uspořádání a vybavení prostor,
které umožňují ověření a přezkoušení praktických dovedností potřebných k
výkonu činnosti odborníka na přepravu cestujících a činnosti odborníka
na zkapalněný zemní plyn, a
- t)
- vzor průkazu způsobilosti člena posádky pla-vidla,
plavecké služební knížky, průkazu způsobilosti strojmistra, průkazu
způsobilosti vůd-ce malého plavidla a mezinárodního průkazu způsobilosti
vůdce rekreačního plavidla.
(1) Vůdce plavidla vykonává na plavidle činnosti spočívající ve vedení plavidla při jeho pohybu na vodní cestě, jimiž jsou zejména
- a)
- vydávání příkazů členům posádky plavidla při jimi vykonávaných činnostech,
- b)
- naplánování plavby, vedení plavidla a bezpečné
manévrování s ním, včetně řešení nouzových situací v souladu s pravidly
plavebního provozu a pravidly přepravy nebezpečných věcí,
- c)
- zajištění bezpečné přepravy cestujících včetně
pomoci osobám se zdravotním postižením a nakládky materiálu s ohledem na
stabilitu plavidla,
- d)
- kontrola bezpečného provozu a zajištění údržby strojního, elektrotechnického a elektronického zařízení na plavidle,
- e)
- zajištění organizace výcviku na plavidle, komunikace s posádkou a cestujícími a
- f)
- zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, práv cestujících a ochrany životního prostředí.
(2) Kormidelník vykonává na plavidle činnosti spočívající v obsluze kormidelních a rádiových zařízení.
(3) Kvalifikovaný lodník vykonává na plavidle činnosti spočívající v
- a)
- obsluze strojních zařízení, s výjimkou pracovních zařízení na plovoucím stroji,
- b)
- obsluze kormidla pod dohledem vůdce plavidla,
- c)
- zajišťování provozu elektrických a elektronických zařízení, včetně jejich oprav,
- d)
- zajišťování provozní údržby hnací soupravy a
- e)
- provádění kontroly kormidelních zařízení a signalizačního systému.
(4) Lodník vykonává na plavidle činnosti spočívající v palubních pracích souvisejících zejména s obsluhou palubních zařízení a kotevních mechanismů plavidla, včetně obsluhy kormidla pod dohledem vůdce plavidla.
(5) Plavčík a pomocný lodník vykonávají na plavidle činnosti spočívající v pomocných palubních pracích souvisejících zejména s přepravou osob a zboží, nakládáním a vykládáním zboží, úklidem a mytím plavidla a údržbou palubních strojů a zařízení na plavidle.
(6) Strojmistr vykonává na plavidle činnosti spočívající v obsluze pracovních zařízení na plovoucím stroji, v kontrole činnosti plovoucího stroje a pracovních zařízení na něm umístěných a ve vedení záznamů o provozu, průběhu a výsledcích činnosti a o opravách plovoucího stroje a pracovních zařízení na něm umístěných; obsluhou plovoucího stroje není vedení plovoucího stroje při pohybu na vodní cestě, který nesouvisí s výkonem jeho práce.
(1) Znalosti a dovednosti, které jsou předmětem zkoušky z teoretických znalostí a zkoušky z praktických dovedností pro jednotlivé funkce člena posádky plavidla, jejichž úspěšné složení je podmínkou pro udělení plného oprávnění k výkonu funkce člena posádky plavidla, jsou stanoveny v příloze č. 1 k této vyhlášce.
(2) Zkouška z teoretických znalostí, jejíž úspěš-né složení je podmínkou pro udělení plného oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla, se skládá formou testu a formou ústní zkoušky. Na zpracování testu má zájemce o složení zkoušky (dále jen ˙zájemce˙) 55 minut. Test obsahuje 50 zkušebních otázek sestavených náhodným výběrem ze souboru o celkovém množství 889 zkušebních otázek obsahujících 3 možnosti odpovědí, z nichž jedna je správná. Otázky musí zahrnovat všechny tematické okruhy znalostí uvedených v části I přílohy č. 1 k této vyhlášce; pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce správně odpověděl alespoň na 40 otázek. Ústní zkouška sestává ze 4 otázek uvedených na 20 testových listech vybraných z tematických okruhů znalostí uvedených v části I přílohy č. 1 k této vyhlášce. Volba konkrétního testové- ho listu bude provedena náhodným výběrem. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce odpověděl správně na všechny 4 otázky na testovém listu.
(3) Zkouška z teoretických znalostí, jejíž úspěš-né složení je podmínkou pro udělení plného oprávnění k výkonu funkce kormidelníka a lodníka, se skládá formou testu, na jehož zpracování má zájemce 45 minut. Test obsahuje 40 zkušebních otázek se-stavených náhodným výběrem ze souboru o celkovém množství 190 zkušebních otázek obsahujících 3 možnosti odpovědí, z nichž jedna je správná. Otázky musí zahrnovat všechny tematické okruhy znalostí uvedených v části II přílohy č. 1 k této vyhlášce. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce správně odpověděl alespoň na 32 otázek.
(4) Zkouška z praktických dovedností, jejíž úspěšné složení je podmínkou pro udělení plného oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla, se skládá formou ověření schopnosti plánování a provedení plavby. Nesložil-li zájemce úspěšně zkoušku z teoretických znalostí, jejíž úspěšné složení je podmínkou pro udělení plného oprávnění k výkonu funkce kormidelníka a lodníka, nebo neabsolvoval-li školení určené pro člena posádky plavidla na provozní úrovni, je součástí zkoušky z praktických dovedností rovněž ověření schopnosti dohlížet na plavbu, provozování plavidla, manipulaci s nákladem a jeho zajištění a přepravu osob, strojní službu a elektroniku a ovládání strojního zařízení, údržbu a opravu plavidla a jeho zařízení, komunikaci s osobami na plavidle a bezpečnost a ochranu zdraví a životního prostředí.
(5) Část zkoušky z praktických dovedností, jejíž úspěšné složení je podmínkou pro udělení plného oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla, týkající se plánování plavby se skládá formou ověření dovedností v rozsahu témat zařazených do kategorie I a II stanovených v části I přílohy č. 2 k této vyhlášce. Při zkoušce se ověří dovednosti v 10 tématech z každé kategorie, sestavených náhodným výběrem. Zájemce může dosáhnout maximálně 10 bodů v každém tématu. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce u kategorie I dosáhl alespoň 7 bodů v každém zkoušeném tématu a u kategorie II alespoň celkového počtu 60 bodů.
(6) Část zkoušky z praktických dovedností, jejíž úspěšné složení je podmínkou pro udělení plného oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla, týkající se provedení plavby se skládá formou ověření dovedností v rozsahu témat stanovených v části II přílohy č. 2 k této vyhlášce. Při zkoušce se ověří dovednosti ve všech tématech. Zájemce může dosáhnout maximálně 10 bodů v každém tématu. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce dosáhl alespoň 7 bodů v každém zkoušeném tématu.
(7) Část zkoušky z praktických dovedností, jejíž úspěšné složení je podmínkou pro udělení plného oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla, týkající se schopnosti podle odstavce 4 věty druhé se skládá formou ověření dovedností v rozsahu témat zařazených do kategorie I a II stanovených v části III přílohy č. 2 k této vyhlášce. Při zkoušce se ověří dovednosti ve 20 tématech z kategorie I a 8 tématech z kategorie II, sestavených náhodným výběrem. Zájemce může dosáhnout maximálně 10 bodů v každém tématu. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce u kategorie I dosáhl alespoň 7 bodů v každém zkoušeném tématu a u kategorie II alespoň celkového počtu 40 bodů.
(1) Znalosti a dovednosti, které jsou předmětem zkoušky z teoretických znalostí a zkoušky z praktických dovedností pro jednotlivé funkce člena posádky plavidla, jejichž úspěšné složení je podmín-kou pro udělení zúženého oprávnění k výkonu funkce člena posádky plavidla, jsou stanoveny v příloze č. 3 k této vyhlášce.
(2) Zkouška z teoretických znalostí, jejíž úspěš-né složení je podmínkou pro udělení zúženého oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla, se skládá formou testu a ústní zkoušky. Na zpracování testu má zájemce 45 minut. Test obsahuje 40 zkušebních otázek sestavených náhodným výběrem ze souboru o celkovém množství 735 zkušebních otázek obsahujících 3 možnosti odpovědí, z nichž jedna je správná. Otázky musí zahrnovat všechny tematické okruhy znalostí uvedených v části I přílohy č. 3 k této vyhlášce. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce správně odpověděl alespoň na 32 otázek. Ústní zkouška sestává z 3 otázek vybraných z tematických okruhů znalostí uvedených v části I přílohy č. 3 k této vyhlášce; pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce odpověděl správně na všechny 3 otázky.
(3) Zkouška z teoretických znalostí, jejíž úspěš-né složení je podmínkou pro udělení zúženého oprávnění k výkonu funkce lodníka, se skládá formou testu, na jehož zpracování má zájemce 35 minut. Test obsahuje 30 zkušebních otázek sestavených náhodným výběrem ze souboru o celkovém množství 148 zkušebních otázek obsahujících 3 možnosti odpovědí, z nichž jedna je správná. Otázky musí zahrnovat všechny tematické okruhy znalostí uvedených v části II přílohy č. 3 k této vyhlášce. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce správně odpověděl alespoň na 24 otázek.
(4) Zkouška z praktických dovedností, jejíž úspěšné složení je podmínkou pro udělení zúženého oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla jiného než plavidla bez vlastního strojního pohonu nebo s vlastním strojním pohonem o výkonu do 4 kW, se skládá formou ověření dovedností v rozsahu 10 témat zařazených do tematických okruhů plavební provoz a předpisy, plavební nauka a práce s posádkou uvedených v části I přílohy č. 3 k této vyhlášce. Při zkoušce se ověří dovednosti ve všech uvedených tematických okruzích. Splnění každého tématu je hodnoceno 1 bodem. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce dosáhl alespoň 8 z 10 bodů.
(5) Zkouška z praktických dovedností, jejíž úspěšné složení je podmínkou pro udělení zúženého oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla bez vlastního strojního pohonu nebo s vlastním strojním pohonem o výkonu do 4 kW, se skládá formou ověření dovedností v rozsahu 13 témat zařazených do tematických okruhů plavební provoz a předpisy, plavební nauka a konstrukce plavidel uvedených v části I přílohy č. 3 k této vyhlášce. Při zkoušce se ověří dovednosti ve všech uvedených tematických okruzích. Splnění každého tématu je hodnoceno 1 bodem. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce dosáhl alespoň 10 z 13 bodů.
(1) Dovednosti, které jsou předmětem zkoušky z praktických dovedností, jejíž úspěšné složení je podmínkou pro udělení zvláštního oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla plujícího pomocí radaru, jsou stanoveny v příloze č. 4 k této vyhlášce.
(2) Zkouška z praktických dovedností, jejíž úspěšné složení je podmínkou pro udělení zvláštního oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla plujícího pomocí radaru, se skládá formou ověření dovedností v rozsahu témat zařazených do kategorie I a II stanovených v příloze č. 5 k této vyhlášce. Při zkoušce se ověří dovednosti v každém z 16 témat z kategorie I a alespoň v jednom z témat sestavených náhodným výběrem z kategorie II. Zájemce může dosáhnout maximálně 10 bodů v každém tématu. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce dosáhl alespoň 7 bodů v každém zkoušeném tématu.
(1) Pro znalosti a dovednosti, které jsou předmětem přezkoušení teoretických znalostí a praktických dovedností držitele osvědčení Evropské unie o kvalifikaci člena posádky plavidla, pro průběh tohoto přezkoušení a jeho hodnocení se § 3 použije obdobně.
(2) Pro znalosti a dovednosti, které jsou předmětem přezkoušení teoretických znalostí a praktických dovedností držitele průkazu způsobilosti člena posádky plavidla, pro průběh tohoto přezkoušení a jeho hodnocení se § 4 použije obdobně.
(3) Pro dovednosti, které jsou předmětem přezkoušení praktických dovedností držitele osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla plujícího pomocí radaru nebo průkazu způsobilosti vůdce plavidla plujícího pomocí radaru, pro průběh tohoto přezkoušení a jeho hodnocení se § 5 použije obdobně.
(4) Pro znalosti, které jsou předmětem přezkoušení teoretických znalostí držitele
- a)
- osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla, které zajišťuje pohyb tlačné sestavy plavidel s plochou alespoň 7 000 m2, pro průběh tohoto přezkoušení a jeho hodnocení se použije § 3 odst. 1 až 3 obdobně,
- b)
- průkazu způsobilosti vůdce plavidla, které zajišťuje pohyb tlačné sestavy plavidel s plochou alespoň 7 000 m2, pro průběh tohoto přezkoušení a jeho hodnocení se použije § 4 odst. 1 až 3 obdobně.
(1) Dovednosti, které jsou předmětem zkoušky z praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na přepravu cestujících, jsou stanoveny v příloze č. 6 k této vyhlášce.
(2) Zkouška z praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na přepravu cestujících se skládá formou ověření dovedností v rozsahu témat zařazených do kategorie I, II a III stanovených v příloze č. 7 k této vyhlášce. Při zkouš-ce se ověří dovednosti v 9 z 12 témat sestavených náhodným výběrem z kategorie I, v 7 z 8 témat sestavených náhodným výběrem z kategorie II a z obou témat kategorie III. Zájemce může dosáhnout maximálně 10 bodů v každém tématu. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce dosáhl alespoň 7 bodů v každém zkoušeném tématu v kategorii I a III a zároveň minimálního celkového poč- tu 45 bodů v kategorii II.
(3) Pro dovednosti, které jsou předmětem přezkoušení praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na přepravu cestujících a pro průběh tohoto přezkoušení a jeho hodnocení se odstavce 1 a 2 použijí obdobně.
(1) Dovednosti, které jsou předmětem zkoušky z praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na zkapalněný zemní plyn, jsou stanoveny v příloze č. 8 k této vyhlášce.
(2) Zkouška z praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na zkapalněný zemní plyn se skládá formou ověření dovedností v rozsahu témat zařazených do kategorie I a II stanovených v příloze č. 9 k této vyhlášce. Při zkoušce se ověří dovednosti v 9 z 11 témat sestavených náhodným výběrem z kategorie I a v 5 ze 7 témat sestavených náhodným výběrem z kategorie II. Zájemce může dosáhnout maximálně 10 bodů v každém tématu. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce dosáhl alespoň 7 bodů v každém zkou- šeném tématu v kategorii I a zároveň minimálního celkového počtu 30 bodů v kategorii II.
(3) Pro dovednosti, které jsou předmětem přezkoušení praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na zkapalněný zemní plyn a pro průběh tohoto přezkoušení a jeho hodnocení se odstavce 1 a 2 použijí obdobně.
(1) Znalosti, které jsou předmětem zkoušky z teoretických znalostí potřebných k obsluze plovoucího stroje, jsou stanoveny v příloze č. 10 k této vyhlášce.
(2) Zkouška z teoretických znalostí potřebných k obsluze plovoucího stroje se skládá pomocí výpočetní techniky formou testu. Na zpracování testu má zájemce 50 minut. Test obsahuje 40 zkušebních otázek sestavených náhodným výběrem ze souboru o celkovém množství 177 zkušebních otázek obsahujících 3 možnosti odpovědí, z nichž jedna je správná. Otázky musí zahrnovat všechny tematické okruhy znalostí uvedených v příloze č. 10 k této vyhlášce; pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce správně odpověděl alespoň na 32 otázek.
(3) Pro znalosti, které jsou předmětem přezkoušení teoretických znalostí potřebných k obslu-ze plovoucího stroje a pro průběh tohoto přezkoušení a jeho hodnocení se odstavce 1 a 2 použijí obdobně.
(1) Znalosti, které jsou předmětem zkoušky z teoretických znalostí potřebných k vedení malého plavidla nebo plavidla v pobřežních mořských vodách, a dovednosti, které jsou předmětem zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla, jsou stanoveny v příloze č. 11 k této vyhlášce.
(2) Znalosti, které jsou předmětem přezkoušení teoretických znalostí potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla, jsou stanoveny v přílo-ze č. 11 k této vyhlášce.
(3) Zkouška z teoretických znalostí potřeb-ných k vedení malého plavidla, které není plavidlem s plachtou, se skládá pomocí výpočetní techniky formou testu. Na zpracování testu má zájemce 30 minut. Test obsahuje 35 zkušebních otázek sestavených náhodným výběrem ze souboru o celkovém množství 411 zkušebních otázek obsahujících 3 možnosti odpovědí, z nichž jedna je správná. Otázky musí zahrnovat všechny tematické okruhy znalostí uvedených v příloze č. 11 k této vyhlášce. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce správně odpověděl alespoň na 30 otázek.
(4) Zkouška z teoretických znalostí potřebných k vedení malého plavidla s plachtou se skládá pomo-cí výpočetní techniky formou testu. Na zpracování testu má zájemce 10 minut. Test obsahuje 14 zkušebních otázek sestavených náhodným výběrem ze souboru o celkovém množství 170 zkušebních otázek obsahujících 3 možnosti odpovědí, z nichž jedna je správná. Otázky musí zahrnovat všechny tematic- ké okruhy znalostí uvedených v příloze č. 11 k té-to vyhlášce. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce správně odpověděl alespoň na 11 otázek.
(5) Zkouška z teoretických znalostí potřebných k vedení plavidla v pobřežních mořských vodách se skládá pomocí výpočetní techniky formou testu. Na zpracování testu má zájemce 25 minut. Test obsahuje 28 zkušebních otázek sestavených náhodným výběrem ze souboru o celkovém množství 215 zkušebních otázek obsahujících 3 možnosti odpovědí, z nichž jedna je správná. Otázky musí zahrnovat všechny tematické okruhy znalostí uvedených v příloze č. 11 k této vyhlášce. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce správně odpověděl alespoň na 24 otázek.
(6) Zkouška z praktických dovedností potřebných k vedení malého plavidla nebo rekreačního plavidla se skládá formou ověření dovedností v rozsahu všech tematických okruhů a témat stanovených v příloze č. 11 k této vyhlášce. Za prokázání dovedností v každém tématu získá zájemce 1 bod. Zájemce může dosáhnout maximálně 14 bodů, jde-li o prokázá- ní dovedností potřebných k vedení malého plavidla bez vlastního strojního pohonu nebo s vlastním strojním pohonem bez omezení výkonu, 16 bodů, jde-li o prokázání dovedností potřebných k vedení malého plavidla s plachtou bez omezení celkové plochy plachet, nebo 17 bodů, jde-li o prokázání dovedností potřebných k vedení rekreačního plavidla jiného než malého. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce získal alespoň
- a)
- 13 bodů, jde-li o ověření
praktických dovedností potřebných k vedení malého plavidla bez vlastního
strojního pohonu nebo s vlastním strojním pohonem bez omezení výkonu,
- b)
- 15 bodů, jde-li o ověření praktických do-
vedností potřebných k vedení malého plavidla s plachtou bez omezení
celkové plochy plachet, nebo
- c)
- 16 bodů, jde-li o ověření praktických dovedností potřebných k vedení rekreačního plavidla jiného než malého.
(1) Zápis o průběhu a výsledku zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého plavidla nebo rekreačního plavidla obsahuje
- a)
- údaje o osobě pověřené prováděním zkoušky, kterými jsou
1. jméno, popřípadě jména, a příjmení, adresa místa bydliště a datum narození, jedná-li se o fyzickou osobu, nebo
2. obchodní firma, název nebo jméno, popřípadě jména, a příjmení, adresa sídla a identifikační číslo osoby, bylo-li vlastníku přiděleno, jedná-li se o právnickou nebo podnikající fyzickou osobu,
- b)
- jméno, popřípadě jména, a příjmení a datum narození zájemce,
- c)
- rozsah oprávnění k vedení malého nebo rekreačního plavidla, o jehož udělení zájemce požádal,
- d)
- výčet dovedností, které byly při zkoušce ověřeny, a údaj o tom, zda je zájemce ovládá,
- e)
- údaj o tom, zda zájemce u zkoušky uspěl nebo neuspěl,
- f)
- místo a datum konání zkoušky a
- g)
- podpis fyzické osoby pověřené prováděním zkoušky nebo, jde-li o právnickou osobu, jejího zástupce.
(2) Vzor osvědčení o úspěšném složení zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého plavidla nebo rekreačního plavidla je stanoven v příloze č. 12 k této vyhlášce.
(1) Dovednosti, které jsou předmětem zkouš-ky, jíž se prokazuje odborná způsobilost k provádění zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla, jsou stanoveny v příloze č. 13 k této vyhlášce.
(2) Zkouška, jíž se prokazuje odborná způsobilost k provádění zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla, se skládá formou ověření dovedností v rozsahu všech tematických okruhů a témat stanovených v příloze č. 13 k této vyhlášce. Za prokázání dovedností v každém tématu získá zájemce 1 bod. Zájemce může dosáhnout maximálně 14 bodů, jde-li o prokázání odborné způsobilosti k provádění zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého plavidla bez vlastního strojního pohonu nebo s vlastním strojním pohonem bez omezení výkonu, 16 bodů, jde-li o prokázání odborné způsobilosti k provádění zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého plavidla s plachtou bez omezení celkové plochy plachet, nebo 17 bodů, jde-li o prokázání odborné způsobilosti k provádění zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení rekreačního plavidla jiného než malého. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce získal stanovený maximální počet bodů.
(1) Znalosti a dovednosti, jejichž nabytí musí být zajištěno školením určeným pro vůdce plavidla, jsou stanoveny v části I přílohy č. 1 k této vyhlášce.
(2) Znalosti a dovednosti, jejichž nabytí musí být zajištěno školením určeným pro kormidelníka, kvalifikovaného lodníka a lodníka, jsou stanoveny v části II přílohy č. 1 k této vyhlášce.
(3) Dovednosti, jejichž nabytí musí být zajištěno školením určeným pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících, jsou stanoveny v příloze č. 6 k této vyhlášce.
(4) Školení může být prováděno prezenčně nebo distančně.
(5) Průběh školení musí být v souladu s plánem pro zajištění školení.
(1) Plán pro zajištění školení určeného pro člena posádky plavidla nebo pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících je sestavován s ohledem na dosažení požadovaných znalostí a dovedností pro jednotlivé funkce člena posádky plavidla nebo pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících.
(2) Plán musí obsahovat
- a)
- obchodní firmu, název nebo jméno,
popřípadě jména, a příjmení, adresu sídla a identifikační číslo osoby,
bylo-li přiděleno, žadatele o pověření k provádění školení,
- b)
- vymezení odborných znalostí a dovedností, které
mají osoby účastnící se školení získat, včetně vymezení počtu hodin
věnovaných jejich získávání,
- c)
- dobu trvání školení,
- d)
- určení minimálního a maximálního počtu osob účastnících se školení,
- e)
- kritéria hodnocení úspěšného absolvování výuky a výcviku,
- f)
- průběh školení a způsob vedení evidence, kterou se dokládá průběh školení,
- g)
- vzor závěrečného hodnocení osob účastnících se školení,
- h)
- vymezení výukových materiálů, pomůcek a jiného vybavení použitých k provádění školení,
- i)
- druh školení, které bude prováděno, a
- j)
- předběžný odhad nákladů na provádění školení.
(1) Znalosti a dovednosti, které jsou předmětem zkoušky, jíž se prokazuje odborná způsobilost k provádění školení určeného pro člena posádky plavidla nebo pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících a k provádění závěrečné zkoušky, jsou stanoveny v přílohách č. 1 a 6 k této vyhlášce.
(2) Zkouška z teoretických znalostí, jíž se prokazuje odborná způsobilost k provádění školení určeného pro člena posádky plavidla a k provádění závěrečné zkoušky, se provádí formou ústní zkoušky, která sestává z 10 otázek vybraných z tematických okruhů znalostí uvedených v příloze č. 1 k této vyhlášce. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce odpověděl správně na všech 10 otázek.
(3) Zkouška z praktických dovedností, jíž se prokazuje odborná způsobilost k provádění školení určeného pro člena posádky plavidla a k provádění závěrečné zkoušky, se provádí formou ověření dovedností v rozsahu témat stanovených v příloze č. 2 k této vyhlášce. Při zkoušce se ověří dovednosti v 10 tématech. Zájemce může dosáhnout maximál-ně 10 bodů v každém tématu. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné, aby zájemce dosáhl alespoň 7 bodů v každém zkoušeném tématu.
(4) Pro zkoušku z praktických dovedností, jíž se prokazuje odborná způsobilost k provádění školení určeného pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících a k provádění závěrečné zkoušky, pro průběh zkoušky a její hodnocení se použije § 7 odst. 1 a 2 obdobně.
Osoba žádající o pověření k provádění školení určeného pro člena posádky plavidla nebo pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících musí disponovat finanční částkou odpovídající předběž-nému odhadu nákladů na provádění školení uvedených v plánu pro zajištění školení, nejméně však částkou 100 000 Kč.
(1) Podmínky technické způsobilosti simulátoru a postup při provádění technické prohlídky simulátoru a její rozsah jsou stanoveny v přílo- ze č. 14 k této vyhlášce.
(2) Protokol o výsledku technické prohlídky simulátoru obsahuje
- a)
- údaje o žadateli o schválení technické způsobilosti simulátoru, kterými jsou
1. jméno, popřípadě jména, a příjmení, adresa místa bydliště a datum narození, jedná-li se o fyzickou osobu, nebo
2. obchodní firma, název nebo jméno, popřípadě jména, a příjmení, adresa sídla a identifikační číslo osoby, bylo-li vlastníku přiděleno, jedná-li se o právnickou nebo podnikající fyzickou osobu,
- b)
- datum podání žádosti o schválení technické způsobilosti simulátoru,
- c)
- datum a čas provedení technické prohlídky simulátoru,
- d)
- složení odborné komise provádějící technickou prohlídku simulátoru,
- e)
- údaj o tom, zda bylo žádáno o schválení technické
způsobilosti simulátoru k ověřování praktických dovedností vůdce
plavidla nebo praktických dovedností potřebných k vedení plavidla
plujícího pomocí radaru,
- f)
- záznam výsledku kontroly naplnění stanovených požadavků pro každou položku uvedenou v příloze č. 14 k této vyhlášce a
- g)
- závěr o tom, zda simulátor je či není technicky způsobilý.
(1) Odborná komise ustavená k provedení technické prohlídky simulátoru je tříčlenná. Její členové jsou jmenováni z řad odborníků v oblasti technologie plavidel a plavebního provozu, z nichž alespoň 1 je zaměstnanec plavebního úřadu.
(2) Odborná komise ustavená k provedení technické prohlídky simulátoru je usnášeníschopná za přítomnosti všech svých členů a svá usnesení přijímá většinou hlasů s výjimkou usnesení o tom, zda simulátor je či není technicky způsobilý, které musí být přijato jednomyslně. Žádný člen odborné komise ustavené k provedení technické prohlídky simulátoru není oprávněn zdržet se hlasování.
(1) Zkušebním komisařem pro zkoušku z teoretických znalostí a zkoušku z praktických dovedností člena posádky plavidla, jejichž úspěšné složení je podmínkou pro udělení plného oprávnění k výkonu funkce člena posádky plavidla, a pro přezkoušení teoretických znalostí a praktických dovedností držitele osvědčení Evropské unie o kvalifikaci člena posádky plavidla může být jmenována pouze fyzická osoba, která
- a)
- dosáhla věku 30 let,
- b)
- absolvovala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou a
- c)
- je držitelem platného osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla.
(2) Zkušebním komisařem pro zkoušku z teoretických znalostí a zkoušku z praktických dovedností člena posádky plavidla, jejichž úspěšné složení je podmínkou pro udělení zúženého oprávnění k výkonu funkce člena posádky plavidla, a pro přezkoušení teoretických znalostí a praktických dovedností držitele průkazu způsobilosti člena posádky plavidla může být jmenována pouze fyzická osoba, která
- a)
- dosáhla věku 30 let,
- b)
- absolvovala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou a
- c)
- je držitelem platného osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla nebo průkazu způsobilosti vůdce plavidla.
(3) Zkušebním komisařem pro zkoušku z praktických dovedností potřebných k vedení plavidla plujícího pomocí radaru a pro přezkoušení praktických dovedností držitele osvědčení Evropské unie o kvalifikaci člena posádky plavidla nebo průkazu způsobilosti vůdce plavidla, v nichž je vyznačen údaj o udělení zvláštního oprávnění k vedení plavidla plujícího pomocí radaru, může být jmenována pouze fyzická osoba, která
- a)
- dosáhla věku 30 let,
- b)
- absolvovala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou a
- c)
- je držitelem platného osvědčení Evropské unie o
kvalifikaci vůdce plavidla nebo průkazu způsobilosti vůdce plavidla, v
nichž je vyznačen údaj o udělení zvláštního oprávnění k vedení plavidla
plujícího pomocí radaru.
(4) Zkušebním komisařem pro přezkoušení praktických dovedností držitele osvědčení Evropské unie o kvalifikaci člena posádky plavidla nebo průkazu způsobilosti vůdce plavidla, v nichž je vyznačen údaj o udělení zvláštního oprávnění k vedení plavidla, které zajišťuje pohyb tlačné sestavy plavidel s plochou alespoň 7 000 m2, může být jmenována pouze fyzická osoba, která
- a)
- dosáhla věku 30 let,
- b)
- absolvovala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou,
- c)
- je držitelem platného osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla nebo průkazu způsobilosti vůdce plavidla.
(5) Zkušebním komisařem pro zkoušku z praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na přepravu cestujících a pro přezkoušení praktických dovedností držitele osvědčení Evrop-ské unie o kvalifikaci odborníka na přepravu cestujících může být jmenována pouze fyzická osoba, která
- a)
- dosáhla věku 25 let,
- b)
- absolvovala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou a
- c)
- zároveň
1. je držitelem platného osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla a osvědčení Evropské unie o kvalifikaci odborníka na přepravu cestujících,
2. je držitelem platného průkazu způsobilosti vůdce plavidla a osvědčení Evropské unie o kvalifikaci odborníka na přepravu cestujících, nebo
3. po dobu 2 let vykonávala praxi jako odborník na přepravu cestujících.
(6) Zkušebním komisařem pro zkoušku z praktických dovedností potřebných k výkonu činnos- ti odborníka na zkapalněný zemní plyn a pro přezkoušení praktických dovedností držitele osvědčení Evropské unie o kvalifikaci odborníka na zkapalněný zemní plyn může být jmenována pouze fyzická osoba, která
- a)
- dosáhla věku 25 let,
- b)
- absolvovala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou a
- c)
- zároveň
1. je držitelem platného osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla,
2. je držitelem platného průkazu způsobilosti vůdce plavidla, nebo
3. po dobu 2 let vykonávala praxi jako odborník na zkapalněný zemní plyn.
(7) Zkušebním komisařem pro zkoušku z teoretických znalostí potřebných k obsluze plovoucího stroje a pro přezkoušení teoretických znalostí držitele průkazu způsobilosti strojmistra může být jmenována pouze fyzická osoba, která
- a)
- dosáhla věku 30 let,
- b)
- absolvovala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou,
- c)
- je držitelem platného osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla nebo průkazu způsobilosti vůdce plavidla.
(8) Zkušebním komisařem pro zkoušku z teoretických znalostí potřebných k vedení malého pla- vidla nebo plavidla v pobřežních mořských vodách, přezkoušení teoretických znalostí potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla a zkoušku z praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla může být jmenována pouze fyzická osoba, která
- a)
- dosáhla věku 25 let a
- b)
- absolvovala alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou.
(9) Zkušebním komisařem pro zkoušku, jíž se prokazuje odborná způsobilost k provádění zkouš-ky z praktických dovedností potřebných k vedení
- a)
- malého plavidla bez vlastního
strojního pohonu nebo s vlastním strojním pohonem bez omezení výkonu,
může být jmenována fyzická osoba, která dosáhla věku 25 let a
1. je alespoň 3 roky držitelem platného průkazu způsobilosti vůdce malého plavidla, v němž je vyznačeno oprávnění k vedení malého plavidla bez vlastního strojního pohonu nebo s vlastním strojním pohonem bez omezení výkonu,
2. je alespoň 1 rok držitelem platného osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce pla-vidla nebo platného průkazu způsobilosti vůdce plavidla, nebo
3. po dobu alespoň 5 let vykonávala praxi zkušebního komisaře u zkoušky, jíž se pro- kazuje odborná způsobilost k provádění zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla,
- b)
- malého plavidla s plachtou bez omezení celkové plochy plachet, může být jmenována fyzická osoba, která dosáhla věku 25 let a
1. je alespoň 3 roky držitelem platného průkazu způsobilosti vůdce malého plavidla, v němž je vyznačeno oprávnění k vedení malého plavidla s plachtou bez omezení celkové plochy plachet,
2. je alespoň 3 roky držitelem platného průka-zu způsobilosti k vedení námořní jachty vydaného podle zákona o námořní plavbě, nebo
3. po dobu alespoň 5 let vykonávala praxi zkušebního komisaře u zkoušky, jíž se pro- kazuje odborná způsobilost k provádění zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla,
- c)
- rekreačního plavidla jiného než malého, může být jmenována fyzická osoba, která dosáhla věku 25 let a
1. je alespoň 1 rok držitelem platného osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce pla-vidla nebo platného průkazu způsobilosti vůdce plavidla, nebo
2. po dobu alespoň 5 let vykonávala praxi zkušebního komisaře u zkoušky, jíž se pro- kazuje odborná způsobilost k provádění zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla.
(10) Zkušebním komisařem pro zkoušku, jíž se prokazuje odborná způsobilost k provádění školení určeného pro člena posádky plavidla nebo pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících a k provádění závěrečné zkoušky, může být jmenována pouze fyzická osoba, která
- a)
- má praxi alespoň 3 roky jako osoba odborně způsobilá k provádění školení a závěrečné zkoušky, nebo
- b)
- má praxi alespoň 5 let jako učitel střední, vyšší
odborné nebo vysoké školy vyučující předmět, jehož výuka vyžaduje
znalosti a dovednosti využitelné pro provádění školení a závěrečné
zkoušky.
(1) Ověření praktických dovedností potřeb-ných k vedení plavidla uvedeného v § 24a odst. 1 zákona a přezkoušení praktických dovedností držitele osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla nebo průkazu způsobilosti vůdce plavidla se provádí na plavidle uvedeném v § 24a odst. 1 zákona, které je vybaveno kormidelnou s dostatečným prostorem alespoň pro 3 osoby a motorem o výkonu alespoň 199 kW.
(2) Ověření praktických dovedností potřebných k vedení plavidla pomocí radaru a přezkoušení praktických dovedností držitele osvědčení Evropské unie o kvalifikaci vůdce plavidla nebo průkazu způsobilosti vůdce plavidla, v nichž je vyznačen údaj o udělení zvláštního oprávnění k vedení plavidla plujícího pomocí radaru, se provádí na plavidle uvedeném v § 24a odst. 1 zákona, které
- a)
- splňuje technické požadavky
stanovené v člán-ku 7.06 evropské normy stanovující technické požadavky
pro plavidla vnitrozemské plavby (ES-TRIN 2017/1) ze dne 6. července
2017, která je veřejně dostupná způsobem umožňujícím dálkový přístup, a
- b)
- je vybaveno provozuschopným zařízením a programovým
vybavením určeným k zobrazování elektronických plavebních map a
informací o poloze a pohybu plavidel podle přímo použitelného předpisu
Evropské unie upravujícího technické specifikace pro systém zobrazo-
vání elektronických plavebních map a informací pro vnitrozemskou
plavbu2) nebo srovnatel-ným zařízením pro zobrazování elektronických map.
(3) Ověření praktických dovedností potřeb-ných k vedení plavidla bez vlastního strojního pohonu nebo s vlastním strojním pohonem o výkonu do 4 kW se provádí na plavidle, které
- a)
- není malým plavidlem nebo plavidlem s plach-tou,
- b)
- je plavidlem bez vlastního strojního pohonu nebo s vlastním strojním pohonem o výkonu do 4 kW a
- c)
- je plavidlem s minimální obsaditelností pro 4 osoby.
(4) Pro technické parametry a vybavení plavidla umožňujícího provádění školení určeného pro člena posádky plavidla nebo pro výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících se odstavec 1 použije obdobně.
(5) Pro technické parametry a vybavení plavidla umožňujícího ověření odborné způsobilosti k provádění školení určeného pro
- a)
- člena posádky plavidla a závěrečné zkoušky se odstavec 1 použije obdobně,
- b)
- výkon činnosti odborníka na přepravu cestujících a závěrečné zkoušky se odstavec 1 a § 21 odst. 1 použije obdobně.
(6) Ověření praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla se provádí na plavidle, které
- a)
- je malým plavidlem s vlastním
strojním po- honem o výkonu minimálně 20 kW s celko-vou délkou
nejméně 5 m a minimální obsadi-telností pro 4 osoby, jde-li o ověření
praktických dovedností potřebných k vedení malého plavidla bez vlastního
strojního pohonu nebo s vlastním strojním pohonem bez omezení výkonu,
- b)
- je plavidlem s plachtou s celkovou plochou plachet minimálně 20 m2
vybaveným pomocným spalovacím motorem o výkonu větším než 4 kW, jehož
délka trupu je nejméně 5 m a minimální obsaditelnost pro 4 osoby, jde-li
o ověření praktických dovedností potřebných k vedení malého plavidla s
plachtou bez omezení celkové plochy plachet, nebo
- c)
- je rekreačním plavidlem s vlastním strojním pohonem
o výkonu minimálně 45 kW, celkovou délkou plavidla nejméně 20 m a
minimální obsaditelností pro 6 osob, jde-li o ověření praktických
dovedností potřebných k vedení rekreačního plavidla jiného než malého.
(7) Pro technické parametry a vybavení plavidla umožňujícího ověření odborné způsobilosti k provádění zkoušky z praktických dovedností potřebných k vedení malého nebo rekreačního plavidla se odstavec 6 použije obdobně.
(1) Ověření a přezkoušení praktických do- vedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na přepravu cestujících se provádí v prostorách, které
- a)
- jsou vybaveny záchrannými vestami
pro ces- tující, členy posádky plavidla a lodní perso-nál, včetně
konkrétního osobního záchranné-ho vybavení pro osoby nevykonávající
povinnosti v rámci bezpečnostního rozpisu a zvláštního záchranného
vybavení pro kajutové lodě v souladu s evropskou normou stanovující
technické požadavky pro vnitrozemská plavidla (ES-TRIN 2017/1)
ze dne 6. července 2017, která je veřejně dostupná způsobem umožňujícím
dálkový přístup,
- b)
- jsou vybaveny bezpečnostním rozpisem a
bezpečnostním plánem stanovenými evropskou normou stanovující technické
požadavky pro vnitrozemská plavidla (ES-TRIN 2017/1) ze dne 6. července
2017, která je veřejně dostupná způsobem umožňujícím dálkový přístup, a
- c)
- svým uspořádáním a zařízením umožňují
posouzení schopnosti zorganizovat evakuaci, reakce v případě požáru a
chování při hašení.
(2) Provádí-li se ověření nebo přezkoušení praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na přepravu cestujících na plavidle, musí jít o plavidlo podle § 24a odst. 1 zákona.
(3) Ověření a přezkoušení praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na zkapalněný zemní plyn se provádí v prostorách, které jsou vybaveny
- a)
- dokumentací potřebnou k ověření nebo přezkoušení těchto dovedností, zejména
1. bezpečnostním rozpisem, bezpečnostním plánem a bezpečnostními pokyny stanovenými článkem 30.03 evropské normy sta- novující technické požadavky pro plavidla vnitrozemské plavby (ES-TRIN 2017/1) ze dne 6. července 2017, která je veřejně dostupná způsobem umožňujícím dálkový přístup,
2. posouzení rizik podle přílohy 8 oddílu I bo-du 1.3 evropské normy stanovující technické požadavky pro plavidla vnitrozemské plavby (ES-TRIN 2017/1) ze dne 6. července 2017, která je veřejně dostupná způsobem umož-ňujícím dálkový přístup,
3. dalšími doklady podle článku 30.01 bodu 5 a přílohy 8 oddílu I bodu 1.4.9 evrop- ské normy stanovující technické požadavky pro plavidla vnitrozemské plavby (ES-TRIN 2017/1) ze dne 6. července 2017, která je veřejně dostupná způsobem umožňujícím dálkový přístup,
- b)
- zvláštními systémy pro používání zkapalněného zemního plynu, kterými jsou
1. systém doplňování zkapalněného zemního plynu, včetně čerpací stanice,
2. systém izolace zařízení na zkapalněný zemní plyn,
3. potrubní systém pro zkapalněný zemní plyn a
4. systém dodávky a přípravy zkapalněného zemního plynu, a
- c)
- strojovnou vybavenou systémem
větrání, systémem prevence a kontroly úniků, systémem sledování,
bezpečnostním systémem a doplňkovým protipožárním systémem.
(4) Provádí-li se ověření nebo přezkouše- ní praktických dovedností potřebných k výkonu činnosti odborníka na zkapalněný zemní plyn na plavidle, musí jít o plavidlo podle § 24a odst. 1 zákona.
(K § 24g odst. 3, § 24u odst. 6 a § 26a odst. 8 zákona)
Vzory průkazu způsobilosti člena posádky plavidla, plavecké služební knížky, průkazu způsobilosti strojmistra, průkazu způsobilosti vůdce malé-ho plavidla a mezinárodního průkazu způsobilosti vůdce rekreačního plavidla jsou stanoveny v přílo-ze č. 15 k této vyhlášce.
Vyhláška č. 42/2015 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel, se zrušuje.
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. března 2023.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
Sb.
––––––––––––––––––––
- 1)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2397 ze dne 12. prosince 2017 o uznávání odborných kvalifikací ve vnitrozemské plavbě a o zrušení směrnic Rady 91/672/EHS a 96/50/ES. Směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/12 ze dne 2. srpna 2019, kterou se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2397, pokud jde o normy způsobilosti a odpovídající znalosti a dovednosti, normy pro praktické zkoušky a pro schvalování simulátorů a normy zdravotní způsobilosti.
- 2)
- Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 909/2013 ze dne 10. září 2013 o technických specifikacích pro systém k zobrazování elektronických plavebních map a informací pro vnitrozemskou plavbu (vnitrozemský ECDIS) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/44/ES, v platném znění.