VYHLÁŠKA ze dne 23. listopadu 2023 o rozsahu financování Ředitelství silnic a dálnic s. p. a způsobu výpočtu výše finančních prostředků poskytovaných mu Státním fondem dopravní infrastruktury
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 23. listopadu 2023
o rozsahu financování Ředitelství silnic a dálnic s. p. a způsobu výpočtu výše finančních prostředků poskytovaných mu Státním fondem dopravní infrastruktury
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 3 odst. 5 a 6 zákona č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění zákona č. 184/2023 Sb.:
Tato vyhláška stanoví
- a)
- rozsah financování nebo
předfinancování činnosti Ředitelství silnic a dálnic s. p., které jsou
předmětem smlouvy uzavírané Státním fondem dopravní infrastruktury (dále
jen ˙Fond˙) s Ředitelstvím silnic a dálnic s. p. na dobu 3 let (dále
jen ˙smlouva˙), a
- b)
- způsob výpočtu výše finančních prostředků poskytovaných Fondem Ředitelství silnic a dálnic s. p. na základě smlouvy.
(1) Předmětem smlouvy je financování a před-financování činnosti Ředitelství silnic a dálnic s. p. v rozsahu úhrady nákladů na zajištění činností svěřených Ředitelství silnic a dálnic s. p. zakládací listinou za účelem provádění správy, údržby a oprav dálnic a silnic I. třídy.
(2) Rozsah financování a předfinancování podle odstavce 1 nezahrnuje úhradu nákladů na
- a)
- opravy středního a velkého rozsahu u tunelů, dochází-li k obnově technologie po nejméně 10 letech provozu tunelu,
- b)
- opravy mostů delších než 200 metrů, je-li jejich předmětem i výměna nosné konstrukce,
- c)
- opravy mostů delších než 500 metrů, je-li jejich předmětem i oprava celého mostního svršku,
- d)
- výstavbu a modernizaci dálnic a silnic I. třídy, jejich součástí a příslušenství,
- e)
- provozování systému elektronického mýtného v rozsahu úhrady poskytovateli služeb souvisejících s jeho provozováním,
- f)
- odstranění následků způsobených vyšší mocí v
případě, že této události nebylo možné zabránit nebo její následky
nemohly být odvráceny, a to ani s vynaložením veškerého úsilí, jež bylo
možno rozumně požadovat,
- g)
- odstranění ekologických zátěží, zejména v důsledku vzniku nových nebo rozšíření stávajících území se zvláštním typem ochrany,
- h)
- vypořádání majetkových vztahů k pozemkům, na
kterých se nachází stavby dálnic a silnic I. třídy, jejich součásti a
příslušenství, které mají původ v činnosti předchůdců Ředitelství silnic
a dálnic s. p.,
- i)
- provádění činností, které jsou předmětem
hospodářské soutěže a které nespadají do rámce činností v podobě správy,
údržby a oprav dálnic a silnic I. třídy zajišťovaných pro stát jako
vlastníka dálnic a silnic I. třídy.
(1) Výše finančních prostředků poskytovaných Fondem Ředitelství silnic a dálnic s. p. na základě smlouvy se vypočte podle vzorce
v němž se rozumí
- a)
- ˙P˙ výše finančních prostředků poskytovaných pro daný kalendářní rok,
- b)
- ˙kv˙ koeficient valorizace zaokrouhlený na 2 de-setinná místa, který se stanoví pro každý
1. první rok trvání smlouvy jako 1,
2. druhý rok trvání smlouvy na základě dat publikovaných Českým statistickým úřadem za rok n-2, kde n je kalendářní rok, pro který je určována výše finančních prostředků, jako součet jedné třetiny indexu meziroční změny nominálních mezd, jedné třetiny indexu meziroční změny cen stavebních prací a jedné třetiny indexu meziroční změny výše spotřebitelských cen podle Evropské klasifikace individuální spotřeby podle účelu1); pokud takto vyčíslená hodnota je vyšší než 1,02, odečte se od ní 0,02; pokud je nižší, je hodnota koeficientu 1, a
3. třetí rok trvání smlouvy jako součin koeficientu vypočteného pro druhý rok a koeficientu vypočteného pro třetí rok postupem podle bodu 2,
- c)
- ˙kz˙ koeficient zisku, který je roven 1,04,
- d)
- ˙NQd˙ náklady na opravy a údržbu vyjma běžné a
zimní údržby na 1 pásokilometr dálnic pro splnění kvalitativních
požadavků na vozovky a mosty na dálnicích podle smlouvy,
- e)
- ˙NQs˙ náklady na opravy a údržbu vyjma běžné a
zimní údržby na 1 pásokilometr silnic I. třídy pro splnění
kvalitativních požadavků na vozovky a mosty na silnicích I. třídy podle
smlouvy,
- f)
- ˙NBU˙ náklady na běžnou a zimní údržbu na 1
pásokilometr dálnic a silnic I. třídy pro splnění kvalitativních
požadavků na běžnou a zimní údržbu podle smlouvy,
- g)
- ˙ND˙ ostatní náklady podle § 2 odst. 1 ne-
zahrnuté do nákladů podle písmen d) až f) stanovené na 1 pásokilometr
dálnic a silnic I. třídy,
- h)
- ˙Dd˙ počet pásokilometrů dálnic podle úda-
jů vedených Ředitelstvím silnic a dálnic s. p. k 1. lednu kalendářního
roku předcházejícího roku, pro který se stanovuje výše poskytovaných
finančních prostředků, navýšený o počet pásokilometrů dálnic
zprovozněných nebo plánovaných ke zprovoznění do 30. června kalendářního
roku, pro který se stanovuje výše poskytovaných finančních
prostředků,
- i)
- ˙Ds˙ počet pásokilometrů silnic I. třídy podle
údajů vedených Ředitelstvím silnic a dálnic s. p. k 1. lednu
kalendářního roku předcházejícího roku, pro který se stanovuje výše
poskytovaných finančních prostředků, navýšený o počet pásokilometrů
silnic I. třídy zprovozněných nebo plánovaných ke zprovoznění do 30.
červ-na kalendářního roku, pro který se stanovuje výše poskytovaných
finančních prostředků.
(2) Výše nákladů na 1 pásokilometr podle odstavce 1 se stanoví pro smlouvu na tříleté období se zohledněním skutečně vynaložených nákladů na financované činnosti v předchozím tříletém období, předpokládaných nákladů na zajištění činností v souvislosti se zhodnocením majetku, k němuž má Ředitelství silnic a dálnic s. p. právo hospodařit, kterým nedošlo k navýšení počtu pásokilometrů dálnic a silnic I. třídy, a předpokládaných nákladů ke splnění kvalitativních požadavků na provádění financovaných činností podle smlouvy.
(3) Kvalitativní požadavky na provádění financovaných činností a výši nákladů na 1 pásokilometr podle odstavce 1 určí Ministerstvo dopravy na celou dobu trvání smlouvy, neupraví-li ji v průběhu jejího trvání z důvodu
- a)
- změny rozsahu či obsahu činností svěřených Ředitelství silnic a dálnic s. p.,
- b)
- takové změny právních předpisů, technic-
kých norem, technických předpisů nebo vydání soudních nebo správních
rozhodnutí, které mají za následek změnu nákladů na zajištění činností
svěřených Ředitelství silnic a dálnic s. p. nebo objemu těchto činností,
- c)
- zajištění činností v souvislosti se zhodnocením
majetku, k němuž má Ředitelství silnic a dálnic s. p. právo hospodařit,
kterým nedošlo k navýšení počtu pásokilometrů dálnic a silnic I. třídy,
nebo
- d)
- změny kvalitativních požadavků na provádění financovaných činností.
(4) Pásokilometrem se pro účely této vyhlášky rozumí 1 kilometr délky jízdního pásu dálnice nebo silnice I. třídy včetně připojovacích a odbočovacích pruhů.
Pro smlouvu uzavíranou na roky 2024 až 2026 se výše nákladů na 1 pásokilometr podle § 3 odst. 2 stanoví na základě skutečně vynaložených nákladů v roce 2021 se zohledněním předpokládaných nákladů ke splnění kvalitativních požadavků na provádění financovaných činností podle smlouvy.
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2024.
––––––––––––––––––––
- 1)
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/792 ze dne 11. května 2016 o harmonizovaných indexech spotřebitelských cen a indexu cen bytových nemovitostí a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 2494/95.