VYHLÁŠKA ze dne 24. června 2022 o stanovení charakteristik přiměřených požadavků na poskytování služby přístupu k internetu a přístupu k hlasové komunikační službě v pevném místě a parametrů jejich kvality v rámci univerzální služby
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 24. června 2022
o stanovení charakteristik přiměřených požadavků na poskytování služby přístupu k internetu
a přístupu k hlasové komunikační službě v pevném místě a parametrů jejich kvality
v rámci univerzální služby
Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví podle § 150 odst. 2 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění zákona č. 110/2007 Sb., zákona č. 153/2010 Sb., zákona č. 468/2011 Sb., zákona č. 214/2013 Sb., zákona č. 258/2014 Sb. a zákona č. 374/2021 Sb., k provedení § 40 odst. 7 a § 47 odst. 3 zákona o elektronických komunikacích:
(1) Přiměřeným požadavkem na poskytování služby podle § 40 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích je požadavek na jedno připojení1) v místě bydliště spotřebitele, které se nachází ve stavebním objektu, v němž existuje podle základního registru územní identifikace, adres a nemovitostí alespoň jeden byt.
(2) Přiměřeným požadavkem podle odstavce 1 není požadavek
- a)
- spotřebitele, v jehož místě
bydliště je již připojení umožňující využívání služby přístupu k
internetu v pevném místě, splňující mezní hodnoty parametrů kvality
univerzální služby podle § 5, zřízeno,
- b)
- na připojení za předpokladu, že je v daném místě
dostupný signál alespoň jedné veřejné mobilní komunikační sítě
umožňující využívání služeb podle § 40 odst. 2 zákona o elektronických
komunikacích a splňující mezní hodnoty parametrů kvality univerzální
služby podle § 5, nebo
- c)
- na připojení v místě, které je v katastru
nemovitostí označeno jako ostatní plochy, zemědělské pozemky, lesní
pozemky nebo vodní plochy, nebo kde by připojení vyžadovalo náklady
značně převyšující obvyklou výši. Náklady značně převyšující obvyklou
výši se rozumí náklady poskytovatele univerzální služby na zřízení
připojení převyšující o více než 50 % jeho průměrné jednotkové náklady
na zřízení připojení.
(1) Přiměřeným požadavkem na poskytování služby podle § 40 odst. 3 zákona o elektronických komunikacích je požadavek na jedno připojení v místě bydliště spotřebitele, které se nachází ve stavebním objektu, v němž existuje podle základního registru územní identifikace, adres a nemovitostí alespoň jeden byt.
(2) Přiměřeným požadavkem podle odstavce 1 není požadavek
- a)
- spotřebitele, v jehož místě
bydliště již bylo připojení, jehož prostřednictvím je umožněno využívání
přístupu k hlasové komunikační službě v pevném místě, splňující mezní
hodnoty parametrů kvality univerzální služby podle § 5, zřízeno,
- b)
- na připojení za předpokladu, že je v daném místě
dostupný signál alespoň jedné veřejné mobilní komunikační sítě
umožňující využívání přístupu k hlasové komunikační službě a splňující
mezní hodnoty parametrů kvality univerzální služby podle § 5, nebo
- c)
- na připojení v místě, které je v katastru
nemovitostí označeno jako ostatní plochy, zemědělské pozemky, lesní
pozemky nebo vodní plochy, nebo kde by připojení vyžadovalo náklady
značně převyšující obvyklou výši. Náklady značně převyšující obvyklou
výši se rozumí náklady poskytovatele univerzální služby na zřízení
připojení převyšující o více než 50 % jeho průměrné jednotkové náklady
na zřízení připojení.
(1) Parametrem kvality univerzální služby přístupu k internetu a přístupu k hlasové komunikační službě v pevném místě je
- a)
- doba, za kterou je zprovozněna služba přístupu k internetu nebo hlasová komunikační služba v pevném místě,
- b)
- četnost poruch,
- c)
- doba, za kterou je porucha odstraněna,
- d)
- četnost reklamací na vyúčtování ceny.
(2) Parametrem kvality univerzální služby přístupu k internetu v pevném místě dále je
- a)
- běžně dostupná rychlost služby přístupu k internetu (stahování a vkládání dat),
- b)
- zpoždění služby přístupu k internetu.
(1) Doba, za kterou je zprovozněna služba přístupu k internetu a přístupu k hlasové komunikační službě v pevném místě, je doba, udávaná v kalendářních dnech, ode dne, kdy spotřebitel podal závaznou objednávku služby podle § 40 odst. 1 nebo 3 zákona o elektronických komunikacích, do okamžiku zahájení poskytování služby.
(2) Četnost poruch je poměr počtu důvodných hlášení o poruše týkajících se zhoršení kvality služby nebo přerušení jejího poskytování podaných spotřebitelem vztažený k celkovému počtu aktivních připojení k síti poskytovatele univerzální služby v určeném časovém období; poruchy telekomunikačních koncových zařízení připojených ke koncovému bodu sítě se nezapočítají.
(3) Doba, za kterou je porucha odstraněna, je doba, počítaná v hodinách, od okamžiku nahlášení poruchy podle odstavce 2 spotřebitelem poskytovateli služby přístupu k internetu nebo poskytovateli hlasové komunikační služby nebo od okamžiku, kdy se poskytovatel o poruše dozvěděl, do okamžiku obnovení služby s parametry uvedenými ve smlouvě.
(4) Četnost reklamací na vyúčtování ceny za využívání služby přístupu k internetu a využívání hlasové komunikační služby je poměr počtu oprávněných reklamací k celkovému počtu všech vystavených vyúčtování v určeném období.
(5) Běžně dostupná rychlost služby přístupu k internetu je definována jako rychlost odpovídající stahování (download) a vkládání (upload) dat, jejíž hodnotu může spotřebitel předpokládat a reálně dosahovat v době, kdy danou službu používá. Hodnota běžně dostupné rychlosti odpovídá alespoň 60 % hodnoty rychlosti inzerované a je dostupná v 95 % času během jednoho kalendářního dne. Rychlost se udává v megabitech za sekundu (Mbit/s).
(6) Zpoždění služby přístupu k internetu (latence) představuje dobu mezi okamžikem odeslání prvního bitu paketu ze zdroje do sítě, kde je přijat cílem a následně odeslán zpět ke zdroji, a okamžikem, kdy poslední bit zpětně odeslaného paketu dorazí do zdroje. Udává se v milisekundách (ms).
Mezní hodnoty parametrů kvality univerzální služby jsou stanoveny v příloze k této vyhlášce.
Zrušují se:
1. Vyhláška č. 162/2005 Sb., o stanovení parametrů kvality univerzální služby a jejich mezních hodnot.
2. Vyhláška č. 327/2006 Sb., kterou se stanoví charakteristiky přiměřených požadavků na připojení v pevném místě k veřejné komunikační síti a na přístup v pevném místě k veřejně dostupné telefonní službě a podmínky přístupu k internetu v rámci univerzální služby.
3. Vyhláška č. 226/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 327/2006 Sb., kterou se stanoví charakteristiky přiměřených požadavků na připojení v pevném místě k veřejné telefonní síti a na přístup v pevném místě k veřejně dostupné telefonní službě a podmínky přístupu k internetu v rámci univerzální služby.
4. Vyhláška č. 227/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 162/2005 Sb., o stanovení parametrů kvality univerzální služby a jejich mezních hodnot.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. července 2022.
Příloha k vyhlášce č. 182/2022 Sb.
––––––––––––––––––––
- 1)
- § 40 odst. 4 zákona o elektronických komunikacích.