VYHLÁŠKA ze dne 24. října 2006, kterou se mění vyhláška Českého báňského úřadu č. 35/1998 Sb., o požadavcích k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu důlní dráhy hnědouhelného lomu
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 24. října 2006,
kterou se mění vyhláška Českého báňského úřadu č. 35/1998 Sb., o požadavcích k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu důlní dráhy hnědouhelného lomu
Český báňský úřad stanoví podle § 6 odst. 6 písm. a) zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě:
Čl. I
Vyhláška č. 35/1998 Sb., o požadavcích k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu důlní dráhy hnědouhelného lomu, se mění takto:
1. V § 2 se na konci písmene f) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno g), které zní:
,,g) tabulkami traťových poměrů pomůcka obsahující seznamy a označení částí dráhy (traťové úseky) a technickoprovozní údaje, rozhodné pro bezpečné provozování drážní dopravy.".
2. V § 4 odst. 2 se věta poslední zrušuje.
3. V § 4 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:
,,(4) Součástí provozního řádu důlní dráhy jsou tabulky traťových poměrů.".
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.
4. V § 7 odstavec 7 zní:
,,(7) Každý vlak musí být označen návěstmi ,,Začátek vlaku" a ,,Konec vlaku" a první vůz sunutého vlaku musí být vybaven akustickou signalizací.".
5. § 9 včetně nadpisu zní:
,,§ 9
Rizikové činnosti v kolejišti
(1) Za rizikovou činnost v kolejišti se považuje práce v kolejišti za provozu, posun a činnosti při posunu, výluky kolejí a trakčního vedení.
(2) Před započetím činnosti podle odstavce 1 organizace vypracuje provozní dokumentaci.
(3) Za snížené viditelnosti lze práce při údržbě a opravách zařízení v kolejišti provádět jen při výluce a při zajištění koleje proti vjezdu vozidel.".
6. Za § 9 se vkládají nové § 9a a 9b, které včetně nadpisu znějí:
,,§ 9a
Práce skupiny osob v kolejišti
(1) V kolejišti za provozu, při opravě a údržbě zařízení smí pracovat skupina nejméně dvou zaměstnanců. Samotný zaměstnanec smí v kolejišti za provozu vykonávat jen takovou kontrolní činnost nebo úkony související s prohlídkou zařízení a výkonem práce, která mu umožní sledovat provoz na koleji v obou směrech.
(2) Použije-li pracovní skupina kolejiště jako ces-tu na pracoviště a z pracoviště, vykoná tuto cestu celá skupina zaměstnanců společně pod dozorem vedoucího práce (dále jen ,,předák"). Všichni zaměstnanci postupují stanoveným způsobem, v čele jde určený zaměstnanec, poslední zaměstnanec pracovní skupiny je předák. Za snížené viditelnosti je povinen mít ve směru postupu první zaměstnanec rozsvícenou svítilnu s bílým světlem. Spatří-li zaměstnanci blížící se vozidlo, opustí bezodkladně stanoveným způsobem ohrožený prostor. Zařízení, zabezpečení a pomůcky nezbytné pro danou činnost stanoví v provozní dokumentaci organizace.
(3) Při pracovní přestávce se pracovní skupina zdržuje v bezpečném prostoru stanoveném pravidly provozu.
(4) Nářadí, pomůcky a materiál se odklidí stanoveným způsobem z koleje, po které jede vozidlo, a to zaměstnanci, kteří s nimi pracovali.
§ 9b
Dozor nad skupinou osob pracujících v kolejišti
(1) Pracuje-li v kolejišti skupina dvou a více zaměstnanců, technický dozor určí předák.
(2) Předák i samotný zaměstnanec vykonávající činnost dle § 9a odst. 1 je povinen předem oznámit zaměstnanci odpovědnému za provoz příslušného úseku dráhy (hradlaři), popřípadě jinému zaměstnanci určenému provozním řádem druh a místo práce nebo činnosti. Stejným způsobem pak oznámit ukončení práce nebo činnosti. Oznámení musí být zaznamenáno stanoveným způsobem.
(3) Organizací určený zaměstnanec je povinen před započetím výluky a po jejím ukončení provést záznam do provozní dokumentace.
(4) Předák stanoví bezpečnostní hlídku v případech, kdy
- a)
- je zaneprázdněn řízením nebo výkonem práce,
- b)
- jeho rozhled na obě strany kolejí pracoviště je menší než zábrzdná vzdálenost stanovená touto vyhláškou,
- c)
- pracovní skupina je rozmístěna tak, že sám nemůže zajistit její bezpečnost.
(5) Bezpečnostní hlídce určí předák stanoviště tak, aby mohla zpozorovat blížící se vozidlo v zábrzdné vzdálenosti stanovené touto vyhláškou a bezpečně viděla na pracovní skupinu a skupina na ni. Bezpečnostní hlídka varuje pracovní skupinu hlasitým voláním ,,Pozor vlak", případně jiným optickým nebo akustickým signálem. Varování bezpečnostní hlídky potvrdí předák vzpažením ruky. Zjistí-li bezpečnostní hlídka, že pracovní skupina varování nevzala na vědomí, využije všech možností k zastavení vozidla.
(6) Bezpečnostní hlídka vykonává stálý dozor. Bezpečnostní hlídka zaujímá stanoviště dříve, než pracovní skupina zahájí práci nebo činnost. Do doby, než je práce nebo činnost ukončena, popřípadě přeruše- na a kolej vyklizena, setrvává bezpečnostní hlídka na svém stanovišti.".
7. V § 10 odst. 1 se slova ,,Brzdící účinek" nahrazují slovy ,,Účinek brzd" a za slovo ,,na" se vkládá slovo ,,stanovenou".
8. V § 10 odst. 2 větě první se za slovo ,,a" vkládají slova ,,používaných drážních vozidel a" a ve větě druhé se slovo ,,nesmí" nahrazuje slovem ,,musí".
9. Příloha k vyhlášce č. 35/1998 Sb. zní:
,,Příloha k vyhlášce č. 35/1998 Sb.
Čl. II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2007.
Předseda: