VYHLÁŠKA ze dne 27. prosince 2004, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 27. prosince 2004,
kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ,,ministerstvo") stanoví podle § 11 a § 12 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon):
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy (dále jen ,,dlouhodobý záměr") se sklá- dá z:
- a)
- analýzy dosaženého stavu a změn proti předchozímu dlouhodobému záměru z hlediska obsahových, kvantitativních a strukturálních cílů, prioritních úkolů, rozvojových programů a efektivity realizovaných opatření,
- b)
- priorit rozvoje vzdělávací soustavy a způsobu jejich realizace a podpory,
- c)
- cílů a úkolů pro jednotlivé oblasti vzdělávání, struktury budoucí vzdělávací nabídky se zaměřením na strukturu oborů vzdělání, druhů a typů škol a školských zařízení a jejich kapacitu na základě předpokládaného demografického vývoje, poptávky po vzdělávání, vývoje na trhu práce a záměrů dalšího rozvoje,
- d)
- návrhů rozvojových programů, včetně účasti v mezinárodních programech,
- e)
- ekonomické části, včetně návrhu finančního zabezpečení stanovených priorit, úkolů a cílů.
(1) Dlouhodobý záměr obsahuje směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy především z těchto základních hledisek:
- a)
- celoživotního učení,
- b)
- zlepšení kvality a efektivity systémů vzdělávání a vzdělávací soustavy,
- c)
- usnadnění rovného přístupu ke vzdělávání pro všechny,
- d)
- sociálně ekonomických podmínek rozvoje, zejména trhu práce, zaměstnanosti, vzdělanostní úrovně obyvatelstva, demografie, konkurenceschopnosti, sociální soudržnosti, udržitelného rozvoje, ekonomiky státu, popřípadě kraje.
(2) Dlouhodobý záměr stanoví směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy a způsob jejich realizace a podpory z hlediska:
- a)
- změny cílů a obsahu vzdělávání,
- b)
- tvorby a uplatňování školních vzdělávacích programů,
- c)
- zvyšování, sledování a hodnocení kvality vzdělávání,
- d)
- dalšího vzdělávání dospělých v rámci celoživotního učení,
- e)
- úlohy pedagogického pracovníka, zkvalitnění podmínek jeho práce, platového ohodnocení a dalšího vzdělávání,
- f)
- uplatnitelnosti absolventů škol na trhu práce,
- g)
- vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných,
- h)
- základního uměleckého, jazykového a zájmového vzdělávání,
- i)
- systému poradenských služeb a informačního systému o uplatnění absolventů škol, volbě profesní a vzdělávací dráhy jako nástroje služeb kariérového poradenství,
- j)
- problémů úrovní a typů vzdělávání,
- k)
- finančního a personálního zajištění činnosti škol a školských zařízení,
- l)
- mezinárodní spolupráce ve školství,
- m)
- spolupráce státních orgánů a územních samosprávných celků se sociálními a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání.
(3) Dlouhodobý záměr dále stanoví:
- a)
- kritéria optimalizace vzdělávací soustavy,
- b)
- ukazatele rozvoje vzdělávání.
(4) Ekonomická část dlouhodobého záměru obsahuje vždy:
- a)
- finanční nároky na veřejné rozpočty,
- b)
- finanční nároky na rozvojové programy,
- c)
- další případné zdroje financování, zejména fondy Evropské unie,
- d)
- pokryté výdaje a změnu potřeby finančních prostředků oproti stávajícímu stavu,
- e)
- budoucí výkony, kapacity škol, strukturu škol a hlavních skupin oborů vzdělání,
- f)
- efektivitu dosavadních opatření.
(5) Dlouhodobý záměr České republiky vychází z dokumentů vztahujících se ke státnímu rozpočtu, regionálnímu rozvoji, zaměstnanosti, rozvoji lidských zdrojů, sociálně ekonomickému rozvoji a udržitelnému rozvoji a ke společným cílům evropských procesů ve vzdělávání, přijatých vládou a z výročních zpráv České školní inspekce.
(6) Dlouhodobý záměr v kraji vychází z dlouhodobého záměru České republiky, regionálních specifik rozvoje ekonomiky, trhu práce a společnosti ovlivňujících rozvoj vzdělávání, stav a vývoj vzdělávací soustavy kraje.
(1) Ministerstvo každý sudý rok vyhodnotí platný dlouhodobý záměr České republiky a vyhodnocený, popřípadě upravený či doplněný jej do 31. října předloží krajům ke stanovisku. Kraje zašlou ministerstvu své připomínky do 15. prosince. Ministerstvo s přihlédnutím k připomínkám krajů následující rok dlouhodobý záměr České republiky dopracuje a do 31. března předloží vládě ke schválení; zveřejní jej do 30 dnů od jeho schválení vládou. Vláda předloží dlouhodobý záměr České republiky do 30 dnů od jeho schválení Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu k projednání.
(2) Krajský úřad každý lichý rok vyhodnotí platný dlouhodobý záměr v kraji a vyhodnocený, popřípadě upravený či doplněný jej do 31. října předloží ministerstvu k vyjádření. Ministerstvo zašle krajskému úřadu své připomínky do 15. prosince. Krajský úřad s přihlédnutím k připomínkám ministerstva následující rok dlouhodobý záměr v kraji dopracuje a po schválení části týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních, které zřizuje kraj, zastupitelstvem kraje zveřejní a zašle ministerstvu do 31. března.
Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v kraji (dále jen ,,výroční zpráva v kraji") se skládá z:
- a)
- hodnocení stavu jednotlivých úrovní vzdělávací soustavy,
- b)
- ekonomické části,
- c)
- hodnocení naplňování dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy, jeho cílů a priorit v uplynulém období.
(1) Výroční zpráva v kraji obsahuje vždy:
- a)
- změny ve vzdělávací soustavě, zejména změny ve struktuře vzdělávací nabídky se zaměřením na strukturu druhů a typů škol a školských zařízení a strukturu oborů vzdělání,
- b)
- naplňování prioritních cílů dlouhodobého záměru,
- c)
- plnění dalších úkolů, například prevence sociálně patologických jevů, environmentální a multikulturní výchovy, vzdělávání cizinců a příslušníků národnostních menšin a výchovy k udržitelnému rozvoji,
- d)
- účast škol a školských zařízení v rozvojových a mezinárodních programech.
(2) Výroční zpráva v kraji zachycuje současný stav a vyhodnocuje změny proti minulému vývoji v dále uvedených oblastech:
- a)
- předškolní vzdělávání,
- b)
- základní vzdělávání, odchody žáků do šestiletých gymnázií nebo osmiletých gymnázií a konzervatoří,
- c)
- střední vzdělávání,
- d)
- vyšší odborné vzdělávání,
- e)
- vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných,
- f)
- základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání,
- g)
- poradenské služby,
- h)
- školská zařízení,
- i)
- pracovníci ve školství,
- j)
- další vzdělávání pedagogických pracovníků,
- k)
- další vzdělávání dospělých v rámci celoživotního učení.
(3) Ekonomická část výroční zprávy v kraji uvádí údaje za kalendářní rok, za který je připravována, a nejméně za dva předcházející kalendářní roky a obsahuje vždy:
- a)
- celkové výdaje na školy a školská zařízení zřizované krajem podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění na:
1. výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů1), z toho mzdové výdaje,
2. provozní výdaje,
3. investiční výdaje,
4. výdaje na rozvojové programy,
- b)
- neinvestiční výdaje škol a školských zařízení zřizovaných obcemi nebo svazky obcí na území kraje podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění na výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů1),
- c)
- celkovou výši finančních prostředků poskytovaných ze státního rozpočtu na činnost škol a školských zařízení, které nezřizuje stát, kraj, obec, svazek obcí nebo registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy2), v rozsahu a za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem3),
- d)
- výdaje poskytované krajem na školy a školská zařízení, které nezřizuje stát, kraj, obec, svazek obcí nebo registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, v členění podle druhů škol a školských zařízení,
- e)
- přímé výdaje na vzdělávání na dítě, žáka a studenta u jednotlivých druhů škol a školských zařízení uvedených v písmenech a) až c).
(4) Závěry výroční zprávy shrnují poznatky z jednotlivých kapitol a jsou podkladem pro zpracování dlouhodobých záměrů.
Krajský úřad výroční zprávu v kraji zveřejňuje a zasílá ministerstvu do 31. března.
(1) Výroční zpráva o činnosti školy obsahuje vždy:
- a)
- základní údaje o škole (například název, sídlo, charakteristika školy, zřizovatel školy, údaje o vedení školy, adresa pro dálkový přístup, údaje o školské radě),
- b)
- přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje a jsou zařazeny ve školském rejstříku,
- c)
- přehled pracovníků školy,
- d)
- údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy,
- e)
- údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených školními vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání včetně výsledků závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek a absolutorií,
- f)
- údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,
- g)
- údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti,
- h)
- údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí,
- i)
- základní údaje o hospodaření školy.
(2) Výroční zpráva o činnosti školy se zpracovává za období předcházejícího školního roku, s výjimkou základních údajů o hospodaření školy, a do 15. října se předkládá školské radě ke schválení. Po schválení školskou radou zasílá ředitel školy výroční zprávu do 14 dnů zřizovateli a zveřejní ji na přístupném místě ve škole.
(1) Vlastní hodnocení školy je vždy zaměřeno na:
- a)
- cíle, které si škola stanovila zejména v koncepčním záměru rozvoje školy a ve školním vzdělávacím programu, a jejich reálnost a stupeň důležitosti,
- b)
- posouzení, jakým způsobem škola plní cíle podle písmene a) s přihlédnutím k dalším cílům uvedeným zejména v rámcovém vzdělávacím programu a odpovídajících právních předpisech,
- c)
- oblasti, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků, a oblasti, ve kterých je třeba úroveň vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření,
- d)
- účinnost opatření podle písmene c) obsažených v předchozím vlastním hodnocení.
(2) Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy jsou vždy:
- a)
- podmínky ke vzdělávání,
- b)
- průběh vzdělávání,
- c)
- podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání,
- d)
- výsledky vzdělávání žáků a studentů,
- e)
- řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
- f)
- úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům.
(1) Vlastní hodnocení školy se zpracovává za období jednoho nebo dvou školních roků.
(2) Návrh struktury vlastního hodnocení školy projedná ředitel školy s pedagogickou radou nejpozději do konce září školního roku, v němž se má vlastní hodnocení školy uskutečnit.
(3) Vlastní hodnocení školy se projedná v pedagogické radě do 31. října následujícího školního roku.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení.
––––––––––––––––––––
- 1)
- § 161 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
- 2)
- § 7 odst. 1 písm. e) zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech).
- 3)
- Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů.