VYHLÁŠKA ze dne 28. února 2013, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah, ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 28. února 2013,
kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 173/1995 Sb.,
kterou se vydává dopravní řád drah,
ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 66 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 23/2000 Sb., zákona č. 103/2004 Sb., zákona č. 181/2006 Sb., zákona č. 191/2006 Sb., zákona č. 227/2009 Sb. a zákona č. 134/2011 Sb., (dále jen ˙zákon˙) k provedení § 5 odst. 3, § 20 odst. 4, § 22 odst. 5, § 42 odst. 3 a § 43 odst. 1, 4 a 7 zákona:
Vyhláška Ministerstva dopravy č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah, ve znění vyhlášky č. 242/1996 Sb., vyhlášky č. 174/2000 Sb. a vyhlášky č. 133/2003 Sb., se mění takto:
1. V § 6 odst. 1 se slovo ˙oranžové˙ zrušuje a slova ˙barvy černé nebo šedé˙ se nahrazují slovy ˙barvy oranžové, černé nebo šedé˙.
2. V § 7 se na konci odstavce 3 doplňuje věta ˙Toto ustanovení neplatí pro traťový úsek dráhy mezi státní hranicí a první pohraniční stanicí na území České republiky, provozovaný do rychlosti 160 km/h včetně, bude-li traťový úsek vybaven zařízením zajišťujícím automatickou aktivaci nouzového brzdění při nerespektování návěsti zakazující jízdu.˙.
3. V § 9 se na konci odstavce 2 doplňuje věta ˙Traťový úsek dráhy mezi státní hranicí a první pohraniční stanicí na území České republiky provozovaný do rychlosti 160 km/h včetně může být vybaven zařízením zajišťujícím automatickou aktivaci nouzového brzdění při nerespektování návěsti zakazující jízdu; v takovém případě příjem návěsti zakazující jízdu nemusí být registrován.˙.
4. V § 9 se doplňuje odstavec 5, který včetně poznámky pod čarou č. 14 zní:
˙(5) Ustanovení této vyhlášky o době viditelnosti návěstí, zábrzdné vzdálenosti, brzdicích procentech a platnosti návěstidel se při jízdě pod plným dohledem vlakového zabezpečovacího systému ERTMS/ETCS neuplatní, podmínky stanovuje předpis Evropské unie14) a provozovatel dráhy je upraví v technologických postupech pro provozování dráhy a drážní dopravy.
––––––––––––––––––––
- 14)
- Rozhodnutí Komise 2012/88/EU ze dne 25. ledna 2012 o technické specifikaci pro interoperabilitu týkající se subsystémů pro řízení a zabezpečení transevropského železničního systému. Rozhodnutí Komise 2012/696/EU ze dne 6. listopadu 2012, kterým se mění rozhodnutí 2012/88/EU o technické specifikaci pro interoperabilitu týkající se subsystémů pro řízení a zabezpečení transevropského železničního systému.˙.
5. V § 32 odstavec 4 zní:
˙(4) Provozovatel dráhy zajistí vypracování evakuačního plánu pro případ, kdy musí cestující drážní vozidla opustit. Evakuační plán musí stanovit opatření pro provedení obnovení provozu a evakuace osob v souladu s požadavky harmonizované technické normy ČSN EN 1909 Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy -- Obnovení provozu a evakuace. Celkové trvání činností pro provedení evakuace cestujících nesmí přesáhnout dvě hodiny; výjimku z doby evakuace může povolit drážní správní úřad schválením evakuačního plánu v rámci schvalování provozní způsobilosti zařízení lanové dráhy na základě rozboru bezpečnosti a složitosti evakuačního zařízení.˙.
6. V § 37 se na konci odstavce 7 doplňuje věta ˙Při jízdě pod plným dohledem vlakového zabezpečovacího systému ERTMS/ETCS podle předpisu Evropské unie14) je nejvyšší dovolená rychlost stanovena činností systému.˙.
7. V § 37 se na konci odstavce 8 doplňují věty, které znějí: ˙Nejvyšší dovolená rychlost smí být vyšší než 160 km/h pouze při jízdě pod plným dohledem vlakového zabezpečovacího systému ERTMS/ETCS podle předpisu Evropské unie14). V traťovém úseku dráhy mezi státní hranicí a první pohraniční stanicí na území České republiky může být dovolena rychlost vyšší než 100 km/h, nejvýše však 160 km/h, také za podmínky, že vlak při předepsaném brzdění vlaku spolehlivě zastaví z dovolené rychlosti na vzdálenost mezi hlavním návěstidlem a návěstidlem, které je předvěstí hlavního návěstidla.˙.
8. V § 53 se odstavec 2 zrušuje a zároveň se zrušuje označení odstavce 1.
9. V § 54 odst. 2 se číslo ˙15˙ nahrazuje čís-lem˙7˙.
10. V § 55 odst. 1 se slova ˙(knižní vydání)˙ zrušují.
11. V příloze č. 3 části II bodu 13 se slo- va ˙200 km.h-1 a vyšší a musí navíc mít tlakotěsné skříně˙ nahrazují slovy ˙vyšší než 200 km.h-1 musí být navíc vybaveny tlakotěsnými skříněmi˙.
12. V příloze č. 3 části II se za bod 17 vkládá nový bod 18, který zní:
˙18. Pokud se pro zlepšení brzdných a trakčních parametrů použije pískovací zařízení na hnacím vozidle, stanovuje se maximální povolené množství sypaného písku na jeden písečník po dobu 30 sekund:
- a)
- pro rychlost nižší než 140 km/h 400 g, nejvýše však 500 g, a
- b)
- pro rychlost 140 km/h a vyšší 650 g, nejvýše však 800 g.
Počet aktivních písečníků nesmí přesáhnout:
- a)
- pro jednotky s více písečníky po jednom na prvním a posledním voze a na mezilehlých vozech, přičemž mezi dvěma činnými písečníky musí být nejméně 7 náprav, které nejsou pískovány; je přípustné tyto jednotky spojovat a provozovat všechny aktivní písečníky na spojených jednotkách a
- b)
- pro lokomotivou tažené vlaky nejvýše 4 písečníky na jedné kolejnici, nejde-li o nouzové brzdění k odvrácení hrozícího nebezpečí nebo brzdění spojené s blokováním kol, kdy lze použít všechny písečníky na vozidle.
Mimo případy, kdy je použito nouzové brzdění pro odvrácení hrozícího nebezpečí, je zakázáno používat pískovací zařízení:
- a)
- v prostoru výhybek a kolejového křížení,
- b)
- v prostoru spádoviště od vrcholu svážného pahrbku po poslední rozřaďovací výhybku,
- c)
- v místě, které nebude dále pojížděno dalšími vozidly téže soupravy, nebo
- d)
- během brzdění při rychlosti nižší než 20 km/h.˙.
Dosavadní body 18 až 21 se označují jako body 19 až 22.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2013.