VYHLÁŠKA ze dne 30. září 2015, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 167/2002 Sb., kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 30. září 2015,
kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 167/2002 Sb.,
kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti
k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 62 zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb., zákona č. 374/2007 Sb., zákona č. 133/2011 Sb., zákona č. 297/2011 Sb., zákona č. 64/2014 Sb. a zákona č. 230/2014 Sb.:
Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 167/2002 Sb., kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb., ve znění vyhlášky č. 152/2003 Sb., vyhlášky č. 298/2006 Sb., vyhlášky č. 156/2008 Sb. a vyhlášky č. 284/2013 Sb., se mění takto:
1. V § 1 úvodní části ustanovení se slova ˙Evropských společenství1)˙ nahrazují slovy ˙Evropské unie1)˙.
Poznámka pod čarou č. 1 zní:
––––––––––––––––––––
- ˙1)
- Směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006 o řidičských
průkazech (přepracované znění). Směrnice Komise 2012/36/EU ze dne 19.
listopadu 2012, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady
2006/126/ES o řidičských průkazech. Směrnice Komise 2014/85/EU ze dne 1.
července 2014, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady
2006/126/ES o řidičských průkazech.˙.
2. V § 14 odst. 1 písmeno b) zní:
- ˙b)
- znalost ovládání a údržby
vozidla, bezpečnosti při manipulaci s nákladem, hospodárného řízení z
hlediska spotřeby pohonných hmot, provozních nákladů a šetrnosti k
životnímu prostředí, technických vlastností vozidel a jejich
konstrukčních celků, zejména řízení, pneumatik, brzd, světel, a
fyzikálních vlastností vozidel, zejména rychlosti, tření, dynamiky a
energie,˙.
3. V § 14 odst. 1 písm. c) se za slovo ˙gestikulaci˙ vkládají slova ˙ , jednotnost a důslednost hodnocení˙.
4. V § 15 se na konci odstavce 5 doplňuje věta ˙Žadatel o získání průkazu zkušebního komisaře musí prokázat vysokou úroveň znalostí a dovedností při řízení motorových vozidel těch skupin, pro které je oprávněn provádět zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění.˙.
5. V § 17 odst. 4 se na konci textu písmene e) doplňují slova ˙ , způsob bezpečného řízení vozidla v tunelech˙.
6. V § 17 odst. 6 se na konci textu písmene d) doplňují slova ˙ , a základní znalost poskytování první pomoci˙.
7. V § 17 odst. 6 písmeno j) zní:
- ˙j)
- základy konstrukce a funkce
spalovacího motoru, palivového systému, elektrického systému,
zapalovacího systému a převodového ústrojí, funkce provozních kapalin,
zásady jejich kontroly, doplňování a výměny, zásady mazání jednotlivých
částí vozidla a jejich kontroly a údržby v rámci ochrany před mrazem
(pouze u skupin vozidel C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E),˙.
8. V § 17 odst. 6 písm. k) se za slovo ˙zásady˙ vkládá slovo ˙konstrukce,˙.
9. V § 17 odst. 6 písmeno l) zní:
- ˙l)
- typy brzdných systémů, jejich
funkce, hlavní části, zapojení, užívání a denní údržba brzdných systémů a
regulátorů rychlosti, používání brzd s protiblokovacím systémem,˙.
10. V § 17 odst. 6 písm. m) se slova ˙hlavních částí včetně jejich zapojení, užívání a denní údržby˙ nahrazují slovy ˙funkce, hlavní části, zapojení, užívání a denní údržba˙.
11. V § 17 odst. 6 písm. o) se slovo ˙řádných˙ nahrazuje slovy ˙nezbytných běžných˙.
12. V § 17 odst. 6 písm. p) se za slovo ˙nakládce˙ vkládá slovo ˙ , přepravě˙.
13. V § 19 odst. 1 písm. a) se na konec úvodní části ustanovení za slovo ˙vozidel˙ doplňují slova ˙s výjimkou skupin vozidel AM, A1, A2 a A˙.
14. V § 19 odst. 1 písm. a) bodě 1 se za slovo ˙sedadlo˙ vkládají slova ˙a opěrku hlavy˙.
15. V § 19 odst. 1 písmeno b) zní:
- ˙b)
- před zahájením jízdy u skupiny
vozidel AM, A1, A2 a A prověřit stav pneumatik, brzd, řízení, vnějšího
osvětlení vozidla, směrových světel, spínače výstražných světel, je-li k
dispozici, výstražného zvukového zařízení, převodu hnací síly,
například sekundárního řetězu, hnacího řemenu nebo hřídele, hladiny
oleje v motoru a hladiny brzdové kapaliny, upravit si ochrannou výstroj,
včetně rukavic, bot a oblečení, řádně upevnit na hlavě ochrannou přilbu
a provést následující zvláštní jízdní úkony vyobrazené v příloze č. 7 k
této vyhlášce, kterými žadatel prokazuje dostatečnou připravenost a
schopnost samostatného ovládání motocyklu bez přítomnosti druhé osoby na
sedadle spolujezdce:
1. - sejmout motocykl ze středového stojanu, vést jej bez použití
motoru vpřed a vzad se zatočením doleva a doprava, se zaparkováním do
omezeného prostoru a postavit motocykl na středový stojan; v případě, že
je motocykl vyroben pouze s podpěrným stojanem, použije se podpěrný
stojan,
2. - provést jízdu při nízké rychlosti zahrnující následování
zkušebního komisaře rychlostí chůze v přímém směru, bezpečné otočení o
180o projetím zatáčky tvaru ˙U˙, slalom, jízdu po dráze ve
tvaru ˙8˙, opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce přesunutím druhé
nohy na stupačku a zastavení s následnou oporou jednou nebo oběma
nohama pro udržení stability motocyklu,
3. - provést jízdu ve vyšších rychlostech zahr-nující slalom v rychlosti nejméně 40 km.h-1 a vyhýbání se překážce při rychlosti nejméně 50 km.h-1 (u skupiny vozidel AM při rychlosti 45 km.h-1),
4. - provést brzdění na přesnost ve stanoveném úseku z rychlosti nejméně 50 km.h-1, nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost z rychlosti nejméně 50 km.h-1 (u skupiny vozidel AM z rychlosti 45 km.h-1).˙.
16. V § 19 odst. 2 písm. a) bod 1 zní:
˙1.
schopnost ovládání motorového vozidla v podmínkách provozu na pozemních komunikacích, zejména zachování správného směru jízdy, řízení s ohledem na snížení spotřeby paliva a emisí, zrychlení vozidla až na vhodnou rychlost a udržování této rychlosti i během řazení jednotlivých rychlostních stupňů, jízda v zatáčkách, vjetí do křižovatky a její bezpečné projetí, přizpůsobení rychlosti vozidla při odbočování vlevo a vpravo, jízda na pozemních komunikacích v přímém směru, míjení protijedoucích vozidel, včetně úseků s omezeným prostorem, přizpůsobení rychlosti vozidla podmínkám provozu na pozemních komunikacích, zařazení se do jiného jízdního pruhu, dodržování správné vzdálenosti mezi vozidly v jednotlivých jízdních pruzích, předjíždění jiných vozidel, je-li to možné, jízda kolem překážek, například zaparkovaných vozidel, dodržování bezpečného bočního odstupu, popřípadě předjíždění jinými vozidly, odbočení na křižovatce vlevo i vpravo, odbočení mimo pozemní komunikaci, rozjezd po zaparkování, po zastavení v provozu a po výjezdu z vozovky,˙.
17. V § 19 odst. 2 písm. a) bodě 2 se za slova ˙přejezd do pruhu s pomaleji jedoucími vozidly˙ vkládají slova ˙průjezd dálničním uzlem a tunelem,˙.
18. V § 19 odst. 2 písm. a) se na konci bodu 2 čárka nahrazuje slovem ˙a˙ a doplňuje se bod 3, který zní:
˙3. provedení nezbytných bezpečnostních opatření při opouštění vozidla,˙.
19. V § 19 odst. 2 se písmeno b) zrušuje.
Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písme- na b) a c).
20. V § 19 odst. 2 písm. c) se slovo ˙nepřevyšující˙ nahrazuje slovem ˙převyšující˙.
21. V § 19 odstavec 4 zní:
˙(4) Hodnocení zkoušky z praktické jízdy zahrnuje
- a)
- bezpečný, předvídavý, ohleduplný, přizpůsobivý a rozhodný způsob jízdy,
- b)
- dodržování povinností řidiče v provozu na pozemních
komunikacích, přizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky, aktuálním
povětrnostním vlivům a jiným podmínkám provozu na pozemních
komunikacích,
- c)
- respektování ostatních účastníků provozu na
pozemních komunikacích, správné a včasné reakce na jejich chování, se
zvýšenou opatrností vůči dětem, chodcům, cyklistům, osobám s omezenou
schopností pohybu a orientace a jiným zranitelným účastníkům provozu na
pozemních komunikacích,
- d)
- schopnost ovládání vozidla z hlediska správného
nastavení a používání bezpečnostních pásů, zpětných zrcátek, opěrek
hlavy, sedadel, správné používání světel, schopnost ovládání výstražných
směrových světel, stěračů, ventilátoru topení, klimatizace a ostatního
vybavení vozidla,
- e)
- správné používání ovládacích prvků s ohledem na
způsob a kvalitu jízdy, ovládání spojky, převodovky, akcelerátoru,
řízení, brzdového systému včetně pomocných brzdových systémů, je-li jimi
vozidlo vybaveno, používání jiných postupů zpomalování jízdy než
brzdění a využívání parkovací brzdy k bezpečnému rozjezdu do svahu,
- f)
- schopnost ovládání vozidla za různých podmínek a
při různých rychlostech, s ohledem na druh, vlastnosti, hmotnost a
rozměry vozidla nebo jízdní soupravy; u skupin vozidel B+E, C1, C1+E, C,
C+E, D1, D1+E, D, D+E se posuzuje schopnost ovládání vozidla s ohledem
na hmotnost a druh nákladu, u skupin vozidel D1, D1+E, D, D+E schopnost
zajistit pohodlí cestujících při jízdě, bez náhlého zvýšení
rychlosti, s plynulým řízením a plynulým řazením rychlostních stupňů, a
bez prudkého brzdění,
- g)
- u skupin vozidel B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1,
D1+E, D, D+E schopnost řídit hospodárně a šetrně k životnímu prostředí s
přihlédnutím k otáčkám motoru za minutu, k přeřazování rychlostních
stupňů, k brzdění a zrychlování,
- h)
- včasné zpomalování, brzdění a zastavování podle
okolností, předvídavost, u skupin vozidel C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D,
D+E schopnost používání různých brzdových systémů,
- i)
- pozorovací schopnosti, panoramatické vidění,
správné a včasné používání zpětných zrcátek, vidění na dlouhé, střední a
krátké vzdálenosti v souvislosti se schopností včasné a správné reakce,
- j)
- dodržování přednosti v jízdě na křižovatkách a
dálničních uzlech, dávání přednosti v jízdě za jiných okolností,
například při změně směru, přejíždění mezi jízdními pruhy, zvláštních
jízdních úkonech,
- k)
- schopnost vyhodnocovat světelnou signalizaci,
dopravní značky a ostatní značení, dodržování správného chování na
světelné signalizaci, dodržování pokynů osob řídících dopravní provoz,
správné chování podle dopravních značek, například zákazových nebo
příkazových, přiměřené jednání podle vodorovného značení na vozovce,
- l)
- schopnost udržování odstupu, dodržování bezpečné
vzdálenosti před vozidlem, bezpečný boční odstup po stranách vozidla,
dostatečná a bezpečná vzdálenost od ostatních účastníků provozu na
pozemních komunikacích,
- m)
- schopnost udržování směru jízdy a správného
umístění na pozemní komunikaci při řazení do jízdních pruhů, na
kruhových objezdech, v zatáčkách, přiměřeně podle druhu a vlastností
vozidla nebo jízdní soupravy a schopnost předvídání změny zařazení,
- n)
- schopnost dodržovat a nepřekračovat nejvyšší
dovolenou rychlost při nepřekročení nejvyšší povolené rychlosti, nejet
nepřiměřeně nízkou rychlostí při optimálních podmínkách dovolujících
rychlost vyšší, přizpůsobit rychlost povětrnostním podmínkám a podmínkám
provozu na pozemních komunikacích, zvolit takovou rychlost,
aby byl schopen bezpečně zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má
rozhled,
- o)
- schopnost dávat znamení podle potřeby správně a
včas, zejména o změně směru jízdy, přiměřeně reagovat na všechna znamení
dávaná ostatními účastníky provozu na pozemních komunikacích včetně
světelných výstražných znamení.˙.
22. V § 19 se doplňuje odstavec 5, který zní:
˙(5) Záznam o zkoušce z praktické jízdy obsahuje tyto náležitosti:
- a)
- jméno, příjmení a datum narození žadatele o řidičské oprávnění nebo držitele řidičského oprávnění,
- b)
- skupiny vozidel, pro které se zkouška z praktické jízdy provádí,
- c)
- registrační značka výcvikového vozidla nebo výcvikových vozidel spojených do jízdní soupravy,
- d)
- údaj o datu a době trvání zkoušky z praktické jízdy,
- e)
- údaje o znalostech, dovednostech a chování prověřovaných v rámci zkoušky z praktické jízdy a jejich zhodnocení,
- f)
- jméno, příjmení a číslo zkušebního komisaře,
- g)
- podpis a otisk razítka zkušebního komisaře,
- h)
- podpis žadatele o řidičské oprávnění nebo držitele řidičského oprávnění,
- i)
- podpis učitele autoškoly pouze v případě, že
žadatel o řidičské oprávnění nebo držitel řidičského oprávnění odmítne
záznam o zkoušce z praktické jízdy podepsat, a
- j)
- lhůta pro skartaci dokumentu v souladu s právním předpisem upravujícím výkon spisové služby.˙.
23. Za přílohu č. 6 se doplňuje příloha č. 7, která zní:
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. listopadu 2015.