VYHLÁŠKA ze dne 6. dubna 2023, kterou se mění vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
99
ze dne 6. dubna 2023,
kterou se mění vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích,
ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 46 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 102/2000 Sb., zákona č. 80/2006 Sb., zákona č. 97/2009 Sb., zákona č. 347/2009 Sb., zákona č. 152/2011 Sb., zákona č. 196/2012 Sb., zákona č. 64/2014 Sb., zákona č. 268/2015 Sb., zákona č. 225/2017 Sb., zákona č. 193/2018 Sb., zákona č. 227/2019 Sb., zákona č. 284/2021 Sb. a zákona č. 178/2022 Sb., k provedení § 18g odst. 10, § 18m odst. 5 a § 18n odst. 6 tohoto zákona:
Vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění vyhlášky č. 300/1999 Sb., vyhlášky č. 355/2000 Sb., vyhlášky č. 367/2001 Sb., vyhlášky č. 555/2002 Sb., vyhlášky č. 490/2005 Sb., vyhlášky č. 527/2006 Sb., vyhlášky č. 317/2011 Sb., vyhlášky č. 288/2012 Sb., vyhlášky č. 26/2014 Sb., vyhlášky č. 9/2015 Sb., vyhlášky č. 338/2015 Sb., vyhlášky č. 208/2018 Sb., vyhlášky č. 49/2022 Sb. a vyhlášky č. 268/2022 Sb., se mění takto:
1. § 1 včetně poznámky pod čarou č. 20 zní:
Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie20) a upravuje
- a)
- označení pozemních komunikací,
- b)
- péči vlastníka o komunikace a jejich evidenci,
- c)
- technické podmínky pro připojování komunikací a sousední nemovitosti na komunikaci,
- d)
- stavební úpravy komunikací,
- e)
- obecné technické požadavky na komunikaci,
- f)
- uzavírky a objížďky a zvláštní užívání komunikací,
- g)
- rozsah, způsob a časové lhůty pro odstraňování závad ve sjízdnosti,
- h)
- styk komunikací s vodními toky, dráhami, inženýrskými sítěmi a jinými vedeními,
- i)
- kontrolní vážení vozidel a
- j)
- informační formulář.
––––––––––––––––––––
- 20)
- Směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2008/96/ES ze dne 19. listopadu 2008 o řízení
bezpečnosti silniční infrastruktury. Směrnice Evropského parlamentu a
Rady (EU) 2019/ /1936 ze dne 23. října 2019, kterou se mění směrnice
2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury. Směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2004/54/ES ze dne 29. dubna 2004 o
minimálních bezpečnostních požadavcích na tunely transevropské silniční
sítě.˙.
2. Za § 1 se vkládá nový § 1a, který včetně nadpisu zní:
(1) Pro účely této vyhlášky se rozumí
- a)
- stavbou dálnice, silnice nebo
místní komunikace (dále jen ˙komunikace˙) trvalé nebo dočasné zřízení
nové komunikace nebo její změny (stavební úpravy) spojené s přestavbou
zemního tělesa; přestavbou zemního tělesa se přitom rozumí
rozšíření koruny komunikace, změna nivelety nebo přemístění osy
komunikace tak, že nelze zachovat původní vnější půdorysné nebo výškové
ohraničení,
- b)
- opravou komunikace změna dokončené stavby, při
které se zachovává vnější ohraničení stavby a při které se zlepšují její
parametry a zvyšuje bezpečnost provozu,
- c)
- údržbou komunikace soubor prací, kterými se
komunikace udržuje v provozně a technicky vyhovujícím stavu za všech
povětrnostních podmínek a odstraňují se vady a nedostatky uvedením do
původního stavu,
- d)
- silnicí pro motorová vozidla silnice nebo místní
komunikace, která je označena dopravní značkou ˙Silnice pro motorová
vozidla˙ podle zvláštního právního předpisu,
- e)
- silnicí s neomezeným přístupem každá silnice mimo silnici pro motorová vozidla,
- f)
- neproměnnými parametry vlastnosti určující dopravně
technický stav komunikace neměnící se bez stavebního zásahu (směrové a
výškové vedení, šířkové uspořádání, konstrukce vozovky, křížení a
objekty),
- g)
- proměnnými parametry vlastnosti určující stavební
stav komunikace, který se mění v čase působením vlivů počasí, dopravního
zatížení a stárnutí materiálu (drsnost, podélná a příčná nerovnost,
poruchy krytu, únosnost, popřípadě zbytková životnost),
- h)
- systémy hospodaření s vozovkou poskytující aktuální
informace o stavu dálnic a silnic příslušným silničním správním úřadům a
správcům těchto komunikací, jejichž účelem je optimalizace stavebních
činností na základě získaných údajů a znalostí o dostupných
technologiích s cílem dosažení nejlepšího využití vložených prostředků,
popřípadě dosažení jiných zvolených priorit,
- i)
- zranitelnými účastníky silničního provozu chodci, řidiči nemotorových vozidel a řidiči jednostopých motorových vozidel.
(2) Křižovatkou není úrovňové připojení
- a)
- polní nebo lesní cesty,
- b)
- účelové komunikace, která není veřejně přístupná,
- c)
- zastávky osobní linkové dopravy, čerpací stanice pohonných hmot, motelu, motorestu, parkoviště, odpočívky a podobně,
- d)
- sousední nemovitosti
na silnici nebo na místní komunikaci.
(3) Samostatný vyřazovací úsek (klín) sloužící pro výjezd vozidel ze silnice nebo místní komunikace na sousední nemovitost není přídatným pruhem a součástí dotčené komunikace.˙.
3. V nadpise části druhé se za text ˙§ 9 odst. 6˙ vkládají slova ˙ , § 18m odst. 5 a § 18n odst. 6˙.
4. V § 6 odst. 1 větě poslední se za slovo ˙mimořádné˙ vkládá slovo ˙ , podrobné˙ a slova ˙komunikací zařazených do transevropské silniční sítě16)˙ se zrušují.
5. V § 7a odst. 1 větě druhé se za slovo ˙správce˙ vkládá slovo ˙pozemní˙ a slova ˙zařazené do transevropské silniční sítě˙ se nahrazují slovy ˙podléhající posuzování bezpečnosti pozemních komunikací˙.
6. V § 7a se na konci odstavce 1 doplňuje věta ˙Je-li předmětem bezpečnostní inspekce úsek pozemní komunikace s tunelem delším než 500 m, pak se provádění bezpečnostní inspekce daného úseku pozemní komunikace účastní též pověřená osoba.˙.
7. V § 7a odst. 2 se za slovo ˙provádí˙ vkládá slovo ˙minimálně˙.
8. Za § 7a se vkládají nové § 7b a 7c, které včetně nadpisů znějí:
(1) Pozemní komunikace se posuzuje podle kritérií uvedených v příloze č. 12 k této vyhlášce se zvláštním důrazem na bezpečnost pohybu zranitelných účastníků silničního provozu. Pozemní komunikace se posuzuje v dělení na úseky vymezené křižovatkami s jinými silnicemi; křižovatka náleží vždy pouze do jednoho z na sebe navazujících úseků.
(2) Posuzovaný úsek dálnice se hodnotí jako úsek s
- a)
- vysokou úrovní bezpečnosti, pokud
relativní nehodovost nepřevyšuje hodnotu 0,19 a pokud jej lze takto
hodnotit podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií,
- b)
- střední úrovní bezpečnosti, pokud relativní
nehodovost převyšuje hodnotu 0,19 a nepřevy-šuje hodnotu 0,79 a pokud
jej lze hodnotit jako úsek se střední nebo vysokou úrovní bezpečnosti
podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií, nebo
- c)
- nízkou úrovní bezpečnosti, pokud relativní
nehodovost převyšuje hodnotu 0,79 nebo pokud jej lze takto hodnotit
podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií.
(3) Posuzovaný úsek silnice I. třídy se směrově oddělenými jízdními pásy se hodnotí jako úsek s
- a)
- vysokou úrovní bezpečnosti, pokud
relativní nehodovost nepřevyšuje hodnotu 0,34 a pokud jej lze takto
hodnotit podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií,
- b)
- střední úrovní bezpečnosti, pokud relativní
nehodovost převyšuje hodnotu 0,34 a nepřevy-šuje hodnotu 1,83 a pokud
jej lze hodnotit jako úsek se střední nebo vysokou úrovní bezpečnosti
podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií, nebo
- c)
- nízkou úrovní bezpečnosti, pokud relativní
nehodovost převyšuje hodnotu 1,83 nebo pokud jej lze takto hodnotit
podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií.
(4) Posuzovaný úsek silnice I. třídy bez směro-vě oddělených jízdních pásů se hodnotí jako úsek s
- a)
- vysokou úrovní bezpečnosti, pokud
relativní nehodovost nepřevyšuje hodnotu 0,32 a pokud jej lze takto
hodnotit podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií,
- b)
- střední úrovní bezpečnosti, pokud relativní
nehodovost převyšuje hodnotu 0,32 a nepřevy-šuje hodnotu 1,27 a pokud
jej lze hodnotit jako úsek se střední nebo vysokou úrovní bezpečnosti
podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií, nebo
- c)
- nízkou úrovní bezpečnosti, pokud relativní
nehodovost převyšuje hodnotu 1,27 nebo pokud jej lze takto hodnotit
podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií.
(5) Posuzovaný úsek silnice II. třídy se hodnotí jako úsek s
- a)
- vysokou úrovní bezpečnosti, pokud
relativní nehodovost nepřevyšuje hodnotu 0,44 a pokud jej lze takto
hodnotit podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií,
- b)
- střední úrovní bezpečnosti, pokud relativní
nehodovost převyšuje hodnotu 0,44 a nepřevy-šuje hodnotu 1,75 a pokud
jej lze hodnotit jako úsek se střední nebo vysokou úrovní bezpečnosti
podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií, nebo
- c)
- nízkou úrovní bezpečnosti, pokud relativní
nehodovost převyšuje hodnotu 1,75 nebo pokud jej lze takto hodnotit
podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií.
(6) Posuzovaný úsek silnice III. třídy se hodnotí jako úsek s
- a)
- vysokou úrovní bezpečnosti, pokud
relativní nehodovost nepřevyšuje hodnotu 0,21 a pokud jej lze takto
hodnotit podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií,
- b)
- střední úrovní bezpečnosti, pokud relativní
nehodovost převyšuje hodnotu 0,21 a nepřevy-šuje hodnotu 1,21 a pokud
jej lze hodnotit jako úsek se střední nebo vysokou úrovní bezpečnosti
podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií, nebo
- c)
- nízkou úrovní bezpečnosti, pokud relativní
nehodovost převyšuje hodnotu 1,21 nebo pokud jej lze takto hodnotit
podle souhrnného posouzení podle ostatních kritérií.
Předmětem podrobné prohlídky je posouzení úseků pozemních komunikací podle kritérií uvedených v příloze č. 13 k této vyhlášce.˙.
9. V § 13 odst. 1 a 2 se text ˙§ 1˙ nahrazuje textem ˙§ 1a˙.
10. Nadpis § 37 zní:
11. V § 37 se slova ˙Minimální rozsah˙ nahrazují slovem ˙Předmětem˙, slovo ˙uveden˙ se nahrazuje slovy ˙posouzení návrhu dokumentace nebo stavby alespoň podle kritérií uvedených˙ a text ˙č. 12˙ se nahrazuje textem ˙č. 14˙.
12. V § 38a odst. 1 písm. b) se za slovo ˙provozu˙ vkládají slova ˙se zvláštním zřetelem na zranitelné účastníky silničního provozu˙.
13. Za § 38b se vkládá nový § 38c, který včetně nadpisu zní:
Kritéria pro posouzení předpokládaných dopadů připravovaného záměru na bezpečnost silničního provozu jsou
- a)
- převažující povaha dopravy, charakter provozu na řešeném úseku, respektive v řešené oblasti stavbou ovlivněné,
- b)
- celková intenzita dopravy a podíl nákladní dopravy
nad 3,5 tuny, skladba účastníků silničního provozu, včetně zranitelných
účastníků silničního provozu, na řešeném úseku,
- c)
- počty a závažnost dopravních nehod na současné
infrastruktuře, která má být nahrazena či obnovena, za období nejméně
předchozích 3 let,
- d)
- předpokládané dopady záměru z hlediska zlepšení
parametrů skladebních prvků komunikace rizikových z hlediska nehodovosti
a porovnání jednotlivých variant řešení, jsou-li uvažovány, s možným
vývojem v případě, že záměr nebude realizován,
- e)
- předpokládané cílové hodnoty nehodovosti v
jednotlivých variantách řešení, jsou-li uvažovány, a porovnání s možným
vývojem v případě, že záměr nebude realizován,
- f)
- hustota realizovaných připojení na pozemní
komunikaci a typy těchto připojení, relativní porovnání počtu připojení k
délce pozemní komunikace,
- g)
- přizpůsobení jednotlivých variant, jsou-li uvažovány, sezónnosti a klimatickým podmínkám,
- h)
- možnosti pro odstavení vozidel pro realizaci
bezpečnostní přestávky v blízkosti řešeného úseku, ať již existující
nebo prokazatelně plánované, a
- i)
- další okolnosti, které mohou mít vliv na bezpečnost silničního provozu.˙.
14. V příloze č. 6 a příloze č. 8 se slova ˙a spojů˙ zrušují.
15. Příloha č. 12 včetně nadpisu zní:
Sb.
Sb.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem následujícím po dni jejího vyhlášení.