VYHLÁŠKA ze dne 8. června 2022, kterou se mění vyhláška č. 36/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu, ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
VYHLÁŠKA
ze dne 8. června 2022,
kterou se mění vyhláška č. 36/2006 Sb., o ověřování shody opisu
nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo vnitra stanoví podle § 21 zákona č. 21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu a o změně některých zákonů (zákon o ověřování), ve znění zákona č. 279/2019 Sb. a zákona č. 261/2021 Sb.:
Vyhláška č. 36/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu, ve znění vyhlášky č. 331/2006 Sb., vyhlášky č. 390/2007 Sb., vyhlášky č. 194/2008 Sb., vyhlášky č. 15/2009 Sb., vyhlášky č. 484/2009 Sb., vyhlášky č. 384/2010 Sb., vyhlášky č. 441/2011 Sb., vyhlášky č. 456/2012 Sb., vyhlášky č. 401/2013 Sb., vyhlášky č. 346/2014 Sb., vyhlášky č. 389/2015 Sb., vyhlášky č. 411/2016 Sb., vyhlášky č. 409/2017 Sb., vyhlášky č. 265/2018 Sb., vyhlášky č. 280/2019 Sb., vyhlášky č. 316/2019 Sb., vyhlášky č. 486/2020 Sb. a vyhlášky č. 393/2021 Sb., se mění takto:
1. V § 3 odst. 1 větě první se slova ˙na listině, na které je legalizován podpis,˙ zrušují.
2. Nadpis § 5 zní: ˙Vyznačení ověřovací doložky na listině˙.
3. Za § 5 se vkládají nové § 5a a 5b, které včetně nadpisů znějí:
(1) Dokument v elektronické podobě podepsaný elektronickým podpisem, který má být legalizován (dále jen ˙dokument s elektronickým podpisem˙), musí být ve formátu PDF/A a jeho velikost nesmí přesáhnout velikost 50 MB. V případě použití formátu PDF/A ve verzi PDF/A-3 a vyšší nesmí dokument s elektronickým podpisem obsahovat dokument v datovém formátu, který není výstupním datovým formátem podle právního předpisu upravujícího vedení spisové služby, nebo dokument obsahující další dokumenty.
(2) Dokument s elektronickým podpisem nesmí obsahovat škodlivý kód, který je způsobilý přivodit újmu na informačním systému, jehož prostřednictvím je zajišťován výkon působnosti kontaktních míst veřejné správy (dále jen ˙informační systém˙), nebo na programovém vybavení kontaktního místa veřejné správy.
(3) Elektronický podpis umístěný v dokumentu s elektronickým podpisem musí být viditelný, nejedná-li se o zaručený elektronický podpis založený na certifikátu pro elektronický podpis.
(4) Pokud je dokument s elektronickým podpisem podepsán zaručeným elektronickým podpisem založeným na certifikátu pro elektronický podpis, nesmí být porušena integrita tohoto dokumentu.
(1) Dokument s elektronickým podpisem, který splňuje náležitosti podle § 5a, přijme úřad prostřednictvím datového úložiště elektronické aplikace informačního systému přístupné způsobem umožňujícím dálkový přístup (dále jen ˙datové úložiště˙).
(2) Dokument s elektronickým podpisem se v datovém úložišti uloží pro účely provedení legalizace na dobu 30 dnů.
(3) Na dokumentu s elektronickým podpisem, který splňuje náležitosti podle § 5a, provede ověřující osoba legalizaci připojením ověřovací doložky. Připojení ověřovací doložky provede ověřující osoba s využitím informačního systému připojením dokumentu v elektronické podobě obsahujícího ověřovací doložku a otisk dokumentu, na němž je elektronický podpis legalizován. Dokument obsahující ověřovací doložku ověřující osoba podepíše svým kvalifikovaným elektronickým podpisem a opatří kvalifikovaným elektronickým časovým razítkem.
(4) Dokument obsahující ověřovací doložku úřad po provedení legalizace žadateli v závislosti na jeho volbě
- a)
- zašle do jeho datové schránky, nebo
- b)
- předá prostřednictvím datového úložiště; dokument obsahující ověřovací doložku se uloží v datovém úložišti na dobu 30 dnů ode dne, kdy byla legalizace provedena.˙.
4. V příloze č. 1 v části ˙Pardubický kraj˙, písm. h) se za slovo ˙Chornice,˙ vkládá slovo ˙Janůvky,˙.
5. V příloze č. 1 v části ˙Pardubický kraj˙, písm. l) se slovo ˙Janůvky,˙ zrušuje.
6. V příloze č. 3 se za slova ˙uznal podpis na listině za vlastní*˙ vkládají slova ˙- uznal elektronický podpis na elektronickém dokumentu za vlastní*˙.
7. V příloze č. 3 se za slova ˙Otisk úředního razítka a podpis ověřující osoby˙ doplňují slova ˙* - Kvalifikovaný elektronický podpis ověřující osoby a kvalifikované elektronické časové razítko*˙.
8. V příloze č. 4 se za slova ˙uznal podpis na listině za vlastní*˙ vkládají slova ˙- uznal elektronický podpis na elektronickém dokumentu za vlastní*˙.
9. V příloze č. 4 se za slova ˙Otisk úředního razítka a podpis ověřující osoby˙ doplňují slova ˙* - Kvalifikovaný elektronický podpis ověřující osoby a kvalifikované elektronické časové razítko*˙.
10. V příloze č. 8 nadpis sloupce 7 v pravé části zní: ˙Podpis na dokumentu byl uznán za vlastní˙.
11. V příloze č. 8 nadpis sloupce 9 zní: ˙Označení druhu dokumentu, který je vidimován nebo na kterém je legalizován podpis˙.
Ověřovací knihy vedené k 1. červenci 2022 lze používat do 31. prosince 2023, pokud v nich budou vyznačeny změny podle čl. I bodů 10 a 11 této vyhlášky.
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. července 2022.