ZÁKON ze dne 10. února 2015, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
ZÁKON
ze dne 10. února 2015,
kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí
České republiky, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 98/1999 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 222/2006 Sb., zákona č. 167/2008 Sb., zákona č. 9/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 402/2010 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 503/2012 Sb. a zákona č. 64/2014 Sb., se mění takto:
1. V § 1 odst. 2 se slova ˙louky, pastviny (dále jen ˙zemědělská půda˙)˙ nahrazují slovy ˙trvalé travní porosty˙ a slova ˙(dále jen ˙půda dočasně neobdělávaná˙)˙ se nahrazují slovy ˙(dále jen ˙zemědělská půda˙)˙.
2. V § 1 odst. 3 se slova ˙ochranné terasy proti erozi˙ nahrazují slovy ˙technická protierozní opatření˙.
3. Nadpis části II zní: ˙ZMĚNA VYUŽITÍ ZEMĚDĚLSKÉ PŮDY A ZÁSADY OCHRANY ZEMĚDĚLSKÉ PŮDY˙.
4. § 2 a 3 včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 18 a 28 znějí:
Zemědělskou půdu evidovanou v katastru nemovitostí18) jako trvalý travní porost lze změnit na ornou půdu jen se souhlasem orgánu ochrany zemědělského půdního fondu uděleným na základě posouzení fyzikálních nebo biologických vlastností zemědělské půdy, rizik ohrožení zemědělské půdy erozí, včetně polohy údolnic a provedených opatření ke snížení těchto rizik, jako jsou například svahové průlehy.
(1) Je zakázáno
- a)
- znečišťovat zemědělskou půdu
vnášením látek, přípravků nebo organismů do zemědělské půdy nebo na ni,
jejichž množství překračuje preventivní hodnoty, které představují horní
hranice obsahů rizikových látek a rizikových prvků stanovené prováděcím
právním předpisem; za znečišťování zemědělské půdy se nepovažuje
používání látek a přípravků na zemědělské půdě v souladu se zvláštním
právním předpisem28),
- b)
- způsobovat ohrožení zemědělské půdy erozí
překračováním přípustné míry jejího erozního ohrožení stanovené
prováděcím právním předpisem; přípustná míra erozního ohrožení se
stanoví na základě průměrné dlouhodobé ztráty půdy vyjádřené v tunách na
1 ha za 1 rok v závislosti na hloubce půdy,
- c)
- užívat zemědělskou půdu k nezemědělským účelům bez
souhlasu s odnětím ze zemědělského půdního fondu s výjimkou případů, kdy
souhlasu není třeba, a
- d)
- poškozovat fyzikální, chemické nebo biologické
vlastnosti zemědělské půdy jejím zhutňováním, zamokřováním, vysoušením,
překrýváním nebo narušováním erozí.
(2) Do zemědělské půdy nebo na ni je zakázáno vnášet jiné látky nebo přípravky, než umožňují zvláštní právní předpisy28).
(3) Na zemědělské půdě, kde bylo zjištěno překročení preventivní hodnoty, je zakázáno používání upravených kalů a sedimentů. Na zemědělské půdě, kde bylo zjištěno překročení indikační hodnoty, je zakázáno používání hnojiv nebo přípravků, které obsahují rizikovou látku nebo rizikový prvek, u nichž k překročení indikačních hodnot došlo; indikačními hodnotami se rozumí obsahy rizikových látek nebo rizikových prvků v zemědělské půdě, při jejichž překročení dochází k ohrožení zdravotní nezávadnosti potravin nebo krmiv, přímému ohrožení zdraví lidí nebo zvířat při kontaktu s půdou a negativnímu vlivu na produkční funkci zemědělské půdy, stanovené prováděcím právním předpisem.
(4) Vlastník, nebo jiná osoba, která je oprávněna zemědělskou půdu užívat, jsou povinni ji užívat nebo udržovat v souladu s charakteristikou druhu pozemku18), pokud nejde o
- a)
- její užívání v souladu se souhlasem s dočasným odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu,
- b)
- hospodaření uživatele půdního bloku zařazeného do evidence půdy podle zákona o zemědělství a v souladu s touto evidencí, nebo
- c)
- hospodaření na pozemku, který je po pozemkových
úpravách užíván původním způsobem, pokud ještě nedošlo k realizaci
společného zařízení podle zákona o pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech.
(5) Zemědělská půda se podle kvality rozděluje do 5 tříd ochrany zemědělského půdního fondu (dále jen ˙třídy ochrany˙) vymezených prováděcím právním předpisem. Zemědělskou půdu I. a II. třídy ochrany nelze využívat jako plantáž dřevin18).
(6) Zemědělskou půdu lze jako plantáž dřevin18) využívat nejdéle po dobu 10 let. Jedná-li se o výmladkovou plantáž dřevin, lze takto zemědělskou půdu využívat nejdéle po dobu 30 let; délka jednoho pěstebního cyklu nesmí přesáhnout 10 let. Vlastník, nebo jiná osoba, která je oprávněna zemědělskou půdu užívat, jsou povinni do 1 roku od ukončení využívání zemědělské půdy jako plantáže dřevin18) odstranit pařezy a rekultivovat ji tak, aby byla způsobilá k dalšímu zemědělskému využití. Po ukončení posledního pěstebního cyklu musí být tato zemědělská půda využívána jiným způsobem nejméně po dobu 3 let.
(7) Vlastník, nebo jiná osoba, která je oprávněna zemědělskou půdu užívat, jsou povinni oznámit výsadbu dřevin nebo počátek nového pěstebního cyklu a ukončení způsobu využití zemědělské půdy jako plantáže dřevin18) orgánu ochrany zemědělského půdního fondu uvedenému v § 15 vždy do 15 dnů ode dne výsadby, počátku nového pěstebního cyklu nebo ukončení způsobu využití zemědělské půdy jako plantáže dřevin18). Tato povinnost se nevztahuje na osoby, které tyto skutečnosti nahlásí nebo nahlásily Státnímu zemědělskému a intervenčnímu fondu při podání žádosti o dotace podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího společná pravidla pro režimy přímých podpor v rámci společné zemědělské politiky.
––––––––––––––––––––
- 18)
- Zákon č. 256/2013 Sb.,
o katastru nemovitostí (katastrální zákon). Vyhláška č. 357/2013 Sb., o
katastru nemovitostí (katastrální vyhláška).
- 28)
- Například zákon č. 156/1998 Sb., o
hnojivech, pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a
substrátech a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd (zákon o
hnojivech), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/2004 Sb., o
rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, kód R10 přílohy č. 3 zákona č. 185/2001 Sb., o
odpadech a o změně některých dalších zákonů.˙.
Poznámky pod čarou č. 1 až 4a se zrušují.
5. Za § 3 se vkládají nové § 3a až 3c, které včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 29 a 30 znějí:
(1) Použití sedimentů z rybníků, vodních nádrží a vodních toků je na zemědělské půdě možné pouze tehdy, jedná-li se o ornou půdu18) nebo trvalý travní porost18) při jeho obnově, a to se souhlasem orgánu ochrany zemědělského půdního fondu a při dodržení podmínek a postupů stanovených zákonem o hnojivech. Při obnově trvalého travního porostu agrotechnické operace následující po jeho rozorání nesmí přesáhnout dobu 2 let, přičemž nové rozorání nelze provést před koncem pátého roku po ukončení procesu obnovy trvalého travního porostu. Souhlas se udělí, jestliže sedimenty splňují požadavky na jejich kvalitativní vlastnosti stanovené zvláštním právním předpisem29) a nebudou-li použitím sedimentů na pozemky poškozeny příznivé fyzikální, biologické nebo chemické vlastnosti půdy.
(2) Žádost o souhlas s použitím sedimentů z rybníků, vodních nádrží a vodních toků musí kromě náležitostí podle správního řádu obsahovat
- a)
- identifikační údaje pozemků, na
kterých mají být sedimenty použity, a uvedení celkového množství
sedimentů v tunách sušiny, které má na nich být použito; je-li pozemek
zařazen v evidenci půdy podle zákona o zemědělství, identifikuje se
identifikačním číslem půdního bloku, popřípadě dílu půdního bloku a jeho
výměrou, jinak se identifikuje katastrálním územím a parcelním číslem
pozemku,
- b)
- souhlas vlastníka zemědělské půdy, na níž mají být
sedimenty použity, nebo jiné osoby, která je oprávněna tuto zemědělskou
půdu užívat, nejedná-li se o žadatele,
- c)
- údaje o kvalitě sedimentů v rozsahu stanoveném zvláštním právním předpisem29), ne starší 3 let,
- d)
- údaj o původu sedimentů,
- e)
- informace o způsobu vzorkování půd a sedimentů a o technologickém zpracování sedimentu před použitím,
- f)
- údaje o kvalitě půdy, na kterou mají být sedimenty použity, v rozsahu stanoveném zvláštním právním předpisem29),
- g)
- potvrzení laboratoře o odběru a hodnocení vzorků
sedimentu a půdy, na kterou mají být sedimenty použity, s uvedením
akreditace pro provádění odběrů a rozborů pro příslušné matrice půda
a sediment,
- h)
- umístění mezideponie způsobem uvedeným v písmenu a) a
- i)
- předpokládané datum zahájení použití sedimentů.
(3) Je-li i při splnění požadavků na kvalitativní vlastnosti sedimentu stanovených zvláštním právním předpisem29) podezření na výskyt rizikových prvků nebo rizikových látek v sedimentu, které neuvádí zvláštní právní předpis, a v důsledku toho hrozí riziko poškození příznivých fyzikálních, biologických nebo chemických vlastností zemědělské půdy, může orgán ochrany zemědělského půdního fondu žadateli uložit zpracování ekotoxikologických testů podle zvláštního právního předpisu29). Prokážou-li ekotoxikologické testy toxicitu sedimentu, souhlas nelze udělit.
(4) Orgán ochrany zemědělského půdního fondu vede evidenci o použití sedimentů z rybníků, vodních nádrží a vodních toků na zemědělské půdě ve svém správním obvodu a předává údaje do evidence půdy podle zákona o zemědělství. Obsahem evidence jsou
- a)
- den nabytí právní moci souhlasu
vydaného podle odstavce 1, popřípadě den nabytí právní moci rozhodnutí,
pro které byl souhlas závazným podkladem,
- b)
- množství sedimentů v tunách sušiny sedimentu na hektar,
- c)
- údaje o kvalitě sedimentu,
- d)
- údaje o původu sedimentu,
- e)
- údaje o pozemcích, na kterých je mezideponie,
- f)
- údaje o pozemcích, na kterých mají být sedimenty použity, a
- g)
- datum zahájení použití sedimentů.
(5) Zahájení použití sedimentů je oprávněný ze souhlasu podle odstavce 1 povinen oznámit orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, který souhlas vydal, nejpozději 14 dnů předem. Souhlas pozbývá platnosti, jestliže použití sedimentů nebylo zahájeno do 3 let ode dne, kdy nabyl právní moci, popřípadě ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí, pro které byl souhlas závazným podkladem.
(1) Informace o kvalitě zemědělské půdy obsahují údaje o
- a)
- obsahu rizikových prvků a rizikových látek v zemědělské půdě,
- b)
- fyzikálních, chemických a biologických vlastnostech zemědělské půdy a
- c)
- míře erozního ohrožení zemědělské půdy.
(2) Orgány ochrany zemědělského půdního fondu předávají informace podle odstavce 1 získané z činnosti prováděné podle tohoto zákona do evidence informací o kvalitě zemědělské půdy. Evidence informací o kvalitě zemědělské půdy je součástí evidence půdy podle zákona o zemědělství, vedená v její samostatné části. Orgány ochrany zemědělského půdního fondu mají přístup do částí evidence půdy podle zákona o zemědělství potřebných pro činnost prováděnou podle tohoto zákona.
(3) Informace obsažené v evidenci informací o kvalitě zemědělské půdy se využívají k hodnocení kvality zemědělské půdy a jejího vývoje, prováděného orgány ochrany zemědělského půdního fondu, zejména nepříznivých změn; za nepříznivé změny zemědělské půdy se považuje překročení preventivních hodnot v zemědělských půdách nebo stav, kdy v časovém intervalu dvou zjišťování došlo ke zhoršení sledovaných vlastností zemědělské půdy uvedených v odstavci 1.
(4) Orgány ochrany zemědělského půdního fondu zasílají údaje související s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, včetně údajů o odvodech za odnětí, do 30 kalendářních dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí, jehož podkladem je souhlas s odnětím, nebo ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o udělení souhlasu s odnětím a ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o odvodech do evidence odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu vedené Ministerstvem životního prostředí prostřednictvím k tomu určené elektronické aplikace na elektronickém formuláři stanoveném Ministerstvem životního prostředí.
(1) Orgány ochrany zemědělského půdního fondu uloží původci závadného stavu opatření k nápravě k odstranění závad vzniklých porušením povinností uvedených v § 3 s výjimkou odst. 1 písm. b) a opatření k nápravě závadného stavu vzniklého neplněním podmínek jimi vydaných souhlasů. Náklady na opatření k nápravě nese původce závadného stavu. Povinnosti plynoucí z opatření k nápravě uloženého původci závadného stavu přecházejí na jeho právního nástupce.
(2) Jako opatření k nápravě lze v závislosti na zjištěném znečištění zemědělské půdy uložit speciální osevní postupy, agrotechnická a meliorační opatření sledující zlepšení půdních vlastností, snížení přístupnosti nebo odčerpání rizikových prvků a rizikových látek, popřípadě změnu druhu pozemku. Způsob nápravy při erozním ohrožení volí původce závadného stavu podle prováděcího právního předpisu.
(3) Zjištěné překročení indikačních hodnot ve vztahu k požadavku na zdravotní nezávadnost potravin orgán ochrany zemědělského půdního fondu oznámí Státní zemědělské a potravinářské inspekci a ve vztahu k požadavku na zdravotní nezávadnost krmiv Ústřednímu kontrolnímu a zkušebnímu ústavu zemědělskému.
(4) Překročení indikačních hodnot ve vztahu k veřejnému zdraví orgán ochrany zemědělského půdního fondu oznámí vlastníkovi pozemku a krajské hygienické stanici a překročení indikačních hodnot ve vztahu k ohrožení zdraví zvířat oznámí vlastníkovi pozemku a Státní veterinární správě.
(5) Opatření k nápravě se neuloží, pokud bylo k nápravě ekologické újmy vydáno rozhodnutí o uložení nápravného opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě30). Zahájené řízení o uložení opatření k nápravě orgán ochrany zemědělského půdního fondu přeruší, pokud bylo k nápravě ekologické újmy zahájeno řízení o uložení nápravného opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě.
(6) Vlastníci a jiné osoby, které jsou oprávněny užívat zemědělskou půdu, k níž se opatření k nápravě váže, kteří nejsou zároveň původci závadného stavu, jsou povinni strpět provedení opatření k nápravě. Za tím účelem jsou povinni umožnit vstup na své pozemky a strpět v nezbytném rozsahu omezení obvyklého užívání svých pozemků.
––––––––––––––––––––
- 29)
- Zákon č. 159/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 257/2009 Sb., o používání sedimentů na zemědělské půdě.
- 30)
- Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení
ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů.˙.
6. V nadpisu části III se za slovo ˙ZÁSADY˙ vkládá slovo ˙PLOŠNÉ˙.
7. § 4 zní:
(1) Pro nezemědělské účely je nutno použít především nezemědělskou půdu, nezastavěné a nedostatečně využité pozemky v zastavěném území nebo na nezastavěných plochách stavebních pozemků staveb mimo tato území, stavební proluky a plochy získané zbořením přežilých budov a zařízení. Musí-li v nezbytném případě dojít k odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, je nutno především
- a)
- odnímat zemědělskou půdu přednostně na zastavitelných plochách,
- b)
- odnímat přednostně zemědělskou půdu méně kvalitní; kritériem kvality půdy jsou třídy ochrany,
- c)
- co nejméně narušovat organizaci zemědělského
půdního fondu, hydrologické a odtokové poměry v území a síť zemědělských
účelových komunikací,
- d)
- odnímat jen nejnutnější plochu zemědělského půdního
fondu a po ukončení nezemědělské činnosti upřednostňovat zemědělské
využití pozemků,
- e)
- při umísťování směrových a liniových staveb co nejméně zatěžovat obhospodařování zemědělského půdního fondu a
- f)
- po ukončení povolení nezemědělské činnosti
neprodleně provést takovou terénní úpravu, aby dotčená půda mohla být
rekultivována a byla způsobilá k plnění dalších funkcí v krajině podle
plánu rekultivace.
(2) Za nezbytný případ se považuje zejména neexistence ploch uvedených v odstavci 1 na území obce, na kterém má být záměr, který se dotýká zemědělského půdního fondu (dále jen ˙záměr˙), realizován, popřípadě na území dvou nebo více obcí, jedná-li se o záměr, který přesahuje území obce, nebo veřejně prospěšnou stavbu anebo veřejně prospěšné opatření.
(3) Zemědělskou půdu I. a II. třídy ochrany lze odejmout pouze v případech, kdy jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad veřejným zájmem ochrany zemědělského půdního fondu.
(4) Odstavec 3 se nepoužije při posuzování těch ploch, které jsou obsaženy v platné územně plánovací dokumentaci, pokud při nové územně plánovací činnosti nemá dojít ke změně jejich určení.˙.
Poznámka pod čarou č. 5 se zrušuje.
8. V § 5 odst. 3 se slova ˙nebo územní souhlas˙ zrušují a za slova ˙půdního fondu˙ se vkládají slova ˙vydaného podle § 9˙.
9. V § 6 se na konci odstavce 2 doplňuje věta ˙Žádost o souhlas obsahuje zdůvodnění a vyhodnocení podle odstavce 1, předchozí souhlas Ministerstva životního prostředí ke stanovení dobývacího prostoru podle horního zákona31), grafické znázornění hranic ložiska, popřípadě bloků zásob nerostů podle výsledků geologického průzkumu, lze-li je znázornit, a návrh studie rekultivace.˙.
Poznámka pod čarou č. 31 zní: