ZÁKON ze dne 13. ledna 2016, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
ZÁKON
ze dne 13. ledna 2016,
kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji
zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, se mění takto:
1. Označení hlav I až V se včetně nadpisů zrušuje.
2. § 1 až 3 včetně nadpisů a poznámky pod čarou č. 1 znějí:
(1) Tento zákon upravuje
- a)
- způsob posuzování a zamezení
zneužití významné tržní síly v souvislosti s nákupem potravin za účelem
jejich dalšího prodeje na území České republiky nebo službami s tímto
nákupem nebo prodejem potravin souvisejícími,
- b)
- dozor nad dodržováním tohoto zákona.
(2) Podle tohoto zákona se posuzuje i zneužití významné tržní síly, které bylo uskutečněno v cizině, pokud jeho účinky nastaly nebo mohou nastat na území České republiky.
Pro účely tohoto zákona se rozumí
- a)
- dodavatelem podnikatel, pokud
prodává potraviny za účelem jejich dalšího prodeje nebo přijímá nebo
poskytuje služby s prodejem potravin související,
- b)
- odběratelem podnikatel nebo nákupní aliance podle
písmene c), pokud nakupují potraviny za účelem jejich dalšího prodeje
nebo přijímají nebo poskytují služby s nákupem potravin související; za
odběratele se považuje také ten, kdo takový nákup nebo služby pro jiného
odběratele zajišťuje na základě smlouvy příkazního typu,
- c)
- nákupní aliancí uskupení odběratelů, vzniklé na
základě smlouvy, jiného právního jednání nebo jiné právní skutečnosti,
které provádí spolupráci mezi odběrateli v souvislosti s nákupem
potravin za účelem jejich dalšího prodeje nebo přijímáním nebo
poskytováním služeb s tím souvisejících, nebo bylo za účelem této
spolupráce vytvořeno, nezávisle na tom, zda toto uskupení má nebo nemá
právní osobnost,
- d)
- potravinou látka nebo výrobek definovaný jako potravina přímo použitelným předpisem Evropské unie1).
(1) Významná tržní síla je takové postavení odběratele, v jehož důsledku si odběratel může vynutit bez spravedlivého důvodu výhodu vůči dodavatelům v souvislosti s nákupem potravin nebo přijímáním nebo poskytováním služeb s nákupem nebo prodejem potravin souvisejících.
(2) Významná tržní síla se posuzuje zejména s ohledem na strukturu trhu, překážky vstupu na trh a finanční sílu odběratele.
(3) Pokud je odběratelem podnikatel, který zajišťuje nákup potravin nebo služby s nákupem nebo prodejem potravin související pro jiného odběratele na základě smlouvy příkazního typu, jeho významná tržní síla se posuzuje společně s postavením odběratele, pro kterého činnost zajišťuje.
(4) Má se za to, že významnou tržní sílu má
- a)
- odběratel, jehož obrat za prodej
potravin a služeb s tím souvisejících na území České republiky přesáhne 5
mld. Kč za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců,
- b)
- odběratel, který je ovládanou osobou, jehož obrat
za prodej potravin a služeb s tím souvisejících na území České republiky
nepřesáhne 5 mld. Kč za poslední ukončené účetní období v
délce 12 měsíců, pokud jeho obrat za prodej potravin a služeb s tím
souvisejících na území České republiky společně s obratem ovládající
osoby za prodej potravin a služeb s tím souvisejících na území České
republiky přesáhne 5 mld. Kč za poslední ukončené účetní období v
délce 12 měsíců, nebo
- c)
- nákupní aliance, u které společný obrat jejích
členů za prodej potravin a služeb s tím souvi- sejících na území České
republiky přesáhne 5 mld. Kč za poslední ukončené účetní období v
délce 12 měsíců.
––––––––––––––––––––
- 1)
- Nařízení Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 178/ /2002 ze dne 28. ledna 2002, kterým se
stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se
Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se
bezpečnosti potravin.˙.
3. Za § 3 se vkládá nový § 3a, který včetně nadpisu zní:
Smlouva mezi odběratelem s významnou tržní silou a dodavatelem musí být sjednána písemně a musí kromě podstatných částí obsahovat také:
- a)
- způsob úhrady kupní ceny a dobu na
její úhradu, výši slevy z kupní ceny nebo způsob jejího určení, bude-li
poskytována, přičemž doba splatnosti kupní ceny nesmí být delší než 30
dní ode dne doručení faktury, výši veškerých peněžních plnění
dodavatele, jejichž celková suma nesmí překročit 3 % z ročních tržeb
dodavatele za poslední ukončené účetní období v délce 12 měsíců za
potraviny dodané jednotlivému odběrateli v roce, ve kterém došlo k
finančnímu plnění,
- b)
- dobu nebo způsob jejího určení pro dodávku předmětu
koupě a určení jejího množství za stanovené období nebo určení množství
jednotlivé dodávky předmětu koupě,
- c)
- v případě, že jsou přijímány a poskytovány služby
související s nákupem nebo prodejem potravin, způsob spolupráce při
jejich přijímání a poskytování co do předmětu, rozsahu, způsobu a doby
plnění, výše ceny nebo způsobu jejího určení,
- d)
- dobu garantované platnosti kupní ceny, která nesmí
překročit 3 měsíce od data první dodávky potraviny, na kterou byla kupní
cena sjednána,
- e)
- způsob postoupení pohledávky, který se řídí příslušnými ustanoveními občanského zákona.˙.
4. § 4 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 2 zní:
(1) Zneužití významné tržní síly je zakázáno.
(2) Zneužitím významné tržní síly je zejména
- a)
- sjednávání nebo uplatňování smluvních podmínek, které vytvářejí výraznou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran,
- b)
- sjednávání nebo získávání jakékoli platby či jiného
plnění, za které nebyla poskytnuta služba nebo jiné protiplnění, nebo
je nepřiměřené hodnotě skutečně poskytnutého protiplnění,
- c)
- uplatňování nebo získávání jakékoli platby nebo
slevy, jejíž výše, předmět a rozsah poskytovaného protiplnění za tuto
platbu nebo slevu nebyly písemně sjednány před dodáním potravin nebo
poskytnutím služeb, ke kterým se platba nebo sleva vztahuje,
- d)
- sjednávání nebo uplatňování cenových podmínek, v
jejichž důsledku nebude daňový doklad na úhradu kupní ceny za dodávku
potravin obsahovat konečnou výši kupní ceny po veškerých sjednaných
slevách z kupní ceny s výjimkou předem sjednaných množstevních slev,
- e)
- sjednávání nebo uplatňování plateb nebo jiného protiplnění za přijetí potravin do prodeje,
- f)
- sjednávání nebo uplatňování doby splatnosti kupní ceny potravin delší, než je doba uvedená v § 3a písm. a),
- g)
- sjednávání nebo uplatňování práva na vrácení nakoupených potravin s výjimkou podstatného porušení smlouvy,
- h)
- požadování náhrady sankce uložené kontrolním orgánem po dodavateli bez existence jeho zavinění,
- i)
- diskriminování dodavatele spočívající ve sjednání
nebo uplatnění rozdílných smluvních podmínek pro nákup nebo prodej
služeb s nákupem nebo prodejem potravin souvisejících při srovnatelném
plnění, bez spravedlivého důvodu,
- j)
- provádění auditu nebo jiné formy kontroly
dodavatele odběratelem nebo jím pověřenou fyzickou osobou nebo
právnickou osobou na náklady dodavatele včetně požadování rozborů
potravin na náklady dodavatele, nebo
- k)
- nerespektování výsledků úřední kontroly potravin provedené orgány státního dozoru2) odběratelem.
––––––––––––––––––––
- 2)
- Zákon č. 110/1997 Sb., o
potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.˙.
Poznámka pod čarou č. 2 se označuje jako poznám-ka pod čarou č. 3.
5. Nadpis nad § 5 zní:
˙Dozor nad dodržováním zákona˙.
6. V § 5 se slovo ˙Dohled˙ nahrazuje slovem ˙Dozor˙.
7. V § 5 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:
˙(2) Podnět k zahájení řízení týkající se porušení povinností uložených tímto zákonem nebo rozhodnutím vydaným na jeho základě Úřad odloží, neshledá-li jej důvodným. Při posuzování důvodnosti vychází z míry závažnosti posuzovaného jednání, přičemž přihlíží zejména k povaze jednání, způsobu jeho provedení a počtu dotčených subjektů. O odložení podnětu učiní písemný záznam, v němž je odůvodní, a vyrozumí o něm podatele.˙.
8. V § 6 odstavce 2 a 3 znějí:
˙(2) Namísto rozhodnutí podle odstavce 1 Úřad rozhodne o zastavení řízení za podmínky, že účastník řízení Úřadu navrhl závazky, jejichž splněním se odstraní závadný stav, a že zneužití významné tržní síly nebylo Úřadem kvalifikováno jako závažné. V takovém rozhodnutí může Úřad rovněž stanovit podmínky a povinnosti nutné k zajištění splnění těchto závazků. Jestliže Úřad neshledá navržené závazky dostatečnými, důvody písemně sdělí účastníku řízení a pokračuje v řízení.
(3) Závazky podle odstavce 2 může účastník řízení písemně navrhnout Úřadu nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy mu Úřad doručil písemné vyrozumění, v němž Úřad sdělí základní skutkové okolnosti případu, jejich právní hodnocení a odkazy na hlavní důkazy o nich, obsažené ve spise (dále jen ˙sdělení výhrad˙). Účastník řízení je svým návrhem vázán vůči Úřadu, popřípadě vůči třetím osobám, a od podání návrhu do rozhodnutí Úřadu podle odstavce 2 nesmí postupovat způsobem, který je předmětem sdělení výhrad Úřadu.˙.
9. V § 6 odst. 4 písm. b) se slova ˙účastníci řízení jednají˙ nahrazují slovy ˙účastník řízení jedná˙.
10. Za § 6 se vkládá nový § 6a, který zní:
Je-li zjištěno porušení zákazu stanoveného v § 4, může Úřad rozhodnout o uložení opatření k nápravě, jehož účelem je odstranění protiprávního stavu, a stanovit přiměřenou lhůtu k jeho splnění.˙.
11. V § 7 se slovo ˙zneužívání˙ nahrazuje slovem ˙zneužití˙ a slova ˙jiného právního předpisu3)˙ se nahrazují slovy ˙zákona o ochraně hospodářské soutěže˙.
Poznámka pod čarou č. 3 se zrušuje.
12. V § 7 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který včetně poznámky pod čarou č. 6 zní:
˙(2) Na postup Úřadu podle tohoto zákona se právní předpisy o kontrole6) nepoužijí.
––––––––––––––––––––
- 6)
- Zákon č. 255/2012 Sb., kontrolní řád.˙.
13. V § 8 odst. 1 se slova ˙Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako soutěžitel˙ nahrazují slovy ˙Odběratel, který má významnou tržní sílu, se˙.
14. V § 8 odst. 1 písm. a) a b) se slova ˙tohoto zákona˙ zrušují.
15. V § 8 odst. 1 písm. c) se slova ˙jiného právního předpisu˙ nahrazují slovy ˙§ 6a˙.
16. V § 8 odst. 1 písmeno d) zní:
- ˙d)
- nesjedná povinnou náležitost smlouvy podle § 3a písm. a) až e) nebo nesjedná smlouvu písemně.˙.
17. V § 8 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
˙(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že
- a)
- poruší pečeť umístěnou v průběhu šetření podle tohoto zákona, nebo
- b)
- v rozporu s tímto zákonem neposkytne Úřadu úplné,
správné a pravdivé podklady nebo informace, včetně obchodních knih,
jiných obchodních záznamů nebo jiných záznamů, které mohou mít význam
pro objasnění předmětu řízení.˙.
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
18. V § 8 odstavec 3 zní:
˙(3) Za správní delikt podle odstavce 1 se uloží pokuta do 10 000 000 Kč nebo 10 % z čistého obratu dosaženého odběratelem za poslední ukončené účetní období a za správní delikt podle odstavce 2 se uloží pokuta do 300 000 Kč nebo 1 % z čistého obratu dosaženého právnickou nebo podnikající fyzickou osobou za poslední ukončené účetní období.˙.
19. V § 8 se doplňují odstavce 4 a 5, které znějí:
˙(4) Je-li pokuta podle odstavce 3 ukládána
- a)
- odběrateli, který je ovládanou
osobou, počítá se z úhrnu čistého obratu ovládané a ovládající osoby za
poslední ukončené účetní období, nebo
- b)
- nákupní alianci nebo jejím členům, počítá se z úhrnu čistých obratů dosažených jejími členy za poslední ukončené účetní období.
(5) Pokud je pokuta uložena nákupní alianci, ručí její členové za zaplacení uložené pokuty společně a nerozdílně.˙.
20. V § 9 odst. 5 se za slovo ˙ustanovení˙ vkládá slovo ˙tohoto˙.
21. Poznámka pod čarou č. 4 se zrušuje včetně odkazu na poznámku pod čarou.
22. V § 9 odstavec 6 zní:
˙(6) Odpovědnost za správní delikt právnické osoby, která zanikla, přechází na jejího právního nástupce. Má-li zaniklá právnická osoba více právních nástupců, odpovídá za správní delikt každý z nich. Při výměře pokuty se přihlédne též k tomu, v jakém rozsahu přešly na právního nástupce výnosy, užitky a jiné výhody ze spáchaného správního deliktu, a k tomu, pokračuje-li některý z právních nástupců v činnosti, při které byl správní delikt spáchán.˙.
23. V § 9 se odstavec 7 zrušuje.
Dosavadní odstavec 8 se označuje jako odstavec 7.
24. V § 10 odstavec 1 zní:
˙(1) Právnické nebo podnikající fyzické osobě, která v rozporu s tímto zákonem neposkytne Úřadu při provádění šetření nezbytnou součinnost, lze uložit pořádkovou pokutu až do výše 300 000 Kč nebo 1 % z čistého obratu jí dosaženého za poslední ukončené účetní období.˙.
25. V § 10 odst. 2 se slovo ˙soutěžitelem˙ nahrazuje slovy ˙právnickou nebo podnikající fyzickou osobou˙.
26. V § 10 se odstavec 3 zrušuje.
27. Přílohy č. 1 až 6 se zrušují.
1. Řízení, která nebyla pravomocně ukončena přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posuzují podle zákona č. 395/2009 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Smlouvy vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, které neobsahují náležitosti podle § 3a zákona č. 395/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, uvedou jejich smluvní strany do souladu s § 3a zákona č. 395/2009 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti třicátým dnem ode dne jeho vyhlášení.