ZÁKON ze dne 27. května 2020, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
ZÁKON
ze dne 27. května 2020,
kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění zákona č. 67/1993 Sb., zákona č. 163/1993 Sb., zákona č. 82/1995 Sb., zákona č. 153/1995 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 311/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 267/2006 Sb., zákona č. 274/2008 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 427/2010 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 142/2012 Sb., zákona č. 494/2012 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona č. 64/2014 Sb., zákona č. 204/2015 Sb., zákona č. 188/2016 Sb., zákona č. 65/2017 Sb., zákona č. 183/2017 Sb. a zákona č. 248/2017 Sb., se mění takto:
1. Poznámka pod čarou č. 2 zní:
––––––––––––––––––––
- ˙2)
- Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.˙.
2. V § 1 odst. 3 se slova ˙Policií České republiky (dále jen ˙policie˙), státními orgány a orgány územních samosprávných celků˙ nahrazují slovy ˙orgány veřejné moci˙.
3. V § 4 odst. 2 se slovo ˙rada˙ nahrazuje slovem ˙zastupitelstvo˙.
4. V § 4 se doplňuje odstavec 3, který zní:
˙(3) Strážník může být v základním pracovněprávním vztahu strážníka pouze k jedné obci.˙.
5. § 4a včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 27 a 28 zní:
(1) Bezúhonným pro účely tohoto zákona není ten, kdo byl
- a)
- pravomocně odsouzen pro úmyslný
trestný čin s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody vyšší než 5 let
nebo k výjimečnému trestu,
- b)
- v posledních 15 letech pravomocně odsouzen pro
úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody
převyšující 2 roky, avšak nepřevyšující 5 let,
- c)
- v posledních 10 letech pravomocně odsouzen pro
úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody
nepřevyšující 2 roky, nebo
- d)
- v posledních 5 letech pravomocně odsouzen pro
trestný čin spáchaný z nedbalosti, jestliže jeho jednání, kterým spáchal
trestný čin, je v rozporu s posláním strážníka podle tohoto zákona.
(2) Bezúhonným pro účely tohoto zákona není dále ten,
- a)
- jehož trestní stíhání pro úmyslný
trestný čin bylo zastaveno pravomocným rozhodnutím o schválení narovnání
a od tohoto zastavení ještě neuplynuly 2 roky, je-li jednání, kterým
spáchal trestný čin, v rozporu s posláním strážníka podle tohoto zákona,
- b)
- proti němuž bylo vedeno trestní řízení pro úmyslný
trestný čin, ve kterém bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení
trestního stíhání nebo o podmíněném odložení podání návrhu na
potrestání, a to do dne nabytí právní moci rozhodnutí o tom, zda se
osvědčil, nebo do uplynutí lhůty, v níž má být rozhodnuto, že se
osvědčil, je-li jednání, kterým spáchal trestný čin, v rozporu s
posláním strážníka podle tohoto zákona, nebo
- c)
- jehož trestní stíhání pro provinění bylo zastaveno
pravomocným rozhodnutím o odstoupení od trestního stíhání a od tohoto
zastavení ještě neuplynuly 2 roky, je-li jednání, kterým spáchal
provinění, v rozporu s posláním strážníka podle tohoto zákona.
(3) Při posuzování bezúhonnosti se nepřihlíží k zahlazení odsouzení podle zvláštního právního předpisu27) nebo k rozhodnutí prezidenta republiky, v jejichž důsledku se na uchazeče o zaměstnání strážníka, čekatele nebo strážníka hledí, jako by odsouzen nebyl.
(4) Obec si za účelem ověření, že uchazeč o zaměstnání strážníka splňuje podmínky bezúhonnosti, vyžádá opis z evidence Rejstříku trestů28). Žádost o vydání opisu z evidence Rejstříku trestů a opis z evidence Rejstříku trestů se předávají v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(5) Uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník je povinen písemně oznámit osobě, která jménem obce jedná v pracovněprávních vztazích, že proti němu bylo zahájeno trestní stíhání nebo mu byl doručen záznam o sdělení podezření, a to nejpozději do 10 dnů ode dne doručení usnesení o zahájení trestního stíhání nebo záznamu o sdělení podezření. K oznámení připojí kopii usnesení o zahájení trestního stíhání nebo záznamu o sdělení podezření nebo v oznámení uvede výrok tohoto rozhodnutí, včetně označení orgánu, který usnesení nebo záznam vydal. Obdobně postupuje uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník v případě ukončení trestního stíhání.
––––––––––––––––––––
- 27)
- § 105 a 106 trestního
zákoníku. § 35 a 88 zákona č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za
protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých
zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších
předpisů. § 363 až 365 trestního řádu, ve znění pozdějších předpisů.
- 28)
- Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.˙.
6. § 4b včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 7 zní:
(1) Spolehlivým pro účely tohoto zákona není ten, kdo byl v posledních 3 letech opakovaně pravomocně uznán vinným z úmyslného spáchání přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku
- a)
- na úseku ochrany zdraví před
škodlivými účinky návykových látek nebo obdobného přestupku proti
bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,
- b)
- na úseku obrany České republiky,
- c)
- proti veřejnému pořádku,
- d)
- proti občanskému soužití,
- e)
- proti majetku, nebo
- f)
- podle zákona o zbraních7),
jestliže jeho jednání, kterým spáchal přestupek nebo které má znaky přestupku, je v rozporu s posláním strážníka podle tohoto zákona.
(2) Podmínka opakovaného uznání vinným z přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku, podle odstavce 1 je splněna, jestliže rozhodnutí o odpovědnosti za některý z přestupků uvedených v odstavci 1 nebo za jednání, které má znaky takového přestupku, nabude právní moci před uplynutím 3 let ode dne, kdy nabylo právní moci jiné rozhodnutí o odpovědnosti za některý z těchto přestupků spáchaný týmž pachatelem nebo za jednání, které má znaky některého z těchto přestupků, spáchané týmž pachatelem.
(3) Spolehlivým pro účely tohoto zákona není dále ten, u něhož zjištěné skutečnosti nasvědčují tomu, že založil, podporuje, propaguje nebo veřejně sympatizuje s hnutím, které směřuje k potlačování práv a svobod člověka nebo hlásá národnostní, náboženskou anebo rasovou zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob.
(4) Spolehlivost prokazuje uchazeč o zaměstnání strážníka čestným prohlášením, které nesmí být starší 3 měsíců. Obec je oprávněna vyžádat si k ověření pravdivosti tohoto čestného prohlášení opis z evidence přestupků vedené Rejstříkem trestů nebo údaj z jiné evidence, ve které jsou vedeny údaje o spáchaných přestupcích nebo o jednáních, která mají znaky přestupků, podle odstavce 1. Žádost o vydání opisu z evidence přestupků a opis z evidence přestupků se předávají v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(5) Za účelem posouzení spolehlivosti podle odstavce 3 je obec oprávněna požádat Policejní prezidium České republiky o stanovisko k uchazeči o zaměstnání strážníka, čekateli nebo strážníkovi. Obec toto stanovisko uchovává po dobu 3 let od jeho předání; toto stanovisko nelze dále předat nebo zpřístupnit.
(6) Čekatel nebo strážník je povinen osobě, která jménem obce jedná v pracovněprávních vztazích podle § 4 odst. 2, do 15 dnů písemně oznámit skutečnost, že byl pravomocně uznán vinným ze spáchání přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku, uvedeného v odstavci 1. K oznámení podle věty první se připojí kopie rozhodnutí o přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku.
––––––––––––––––––––
- 7)
- Zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů.˙.
7. V § 4d odst. 3 větě třetí se slovo ˙policie˙ nahrazuje slovy ˙Policie České republiky (dále jen ˙policie˙)˙.
8. V § 4e odst. 1 ve větě druhé se slova ˙ , a to˙ nahrazují slovy ˙nejdříve 6 měsíců a˙.
9. V § 5a odstavec 1 zní:
˙(1) Obec může převést strážníka k výkonu práce čekatele, jiného zaměstnance obce zařazeného do obecní policie nebo jiného zaměstnance obce ode dne oznámení
- a)
- usnesení o zahájení trestního
stíhání nebo záznamu o sdělení podezření, které by v případech uvedených
v § 4a odst. 1 nebo 2 vedlo ke ztrátě bezúhonnosti, nebo
- b)
- o zahájení řízení o odnětí osvědčení,
a to až do doby nabytí právní moci rozhodnutí v tomto řízení.˙.
10. V § 5a se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
˙(2) Podle odstavce 1 postupuje obec i tehdy, zjistí-li skutečnosti zakládající důvod pro převedení strážníka na jinou práci hodnověrným způsobem sama.˙.
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstav-ce 3 a 4.
11. V § 5a odst. 3 větě druhé a v § 5a odst. 4 úvodní části ustanovení se za slova ˙práce čekatele˙ vkládají slova ˙ , jiného zaměstnance obce zařazeného do obecní policie˙.
12. V § 5a odst. 3 větě druhé se slova ˙podle odstavce 1˙ zrušují.
13. Za § 8 se vkládá nový § 8a, který včetně nadpisu zní:
(1) Strážníkovi, který plnil úkoly podle tohoto zákona v hlavním pracovním poměru po dobu nejméně 15 let a dosáhl věku 50 let, přísluší odchodné při skončení pracovního poměru podle § 48 odst. 1 písm. a) nebo b) zákoníku práce anebo podle § 48 odst. 2 zákoníku práce; to neplatí, pokud pracovní poměr skončí výpovědí podle § 52 písm. f) až h) zákoníku práce nebo okamžitým zrušením pracovního poměru podle § 55 odst. 1 zákoníku práce anebo dohodou z týchž důvodů.
(2) Pro účely odchodného se sčítají veškeré předchozí doby pracovního poměru, kdy byl zaměstnanec obce zařazen na pracovní pozici strážník, s výjimkou doby trvání pracovního poměru, který skončil výpovědí podle § 52 písm. f) až h) zákoníku práce nebo okamžitým zrušením pracovního poměru podle § 55 odst. 1 zákoníku práce anebo dohodou z týchž důvodů; tyto doby lze započíst pro účely odchodného pouze jednou.
(3) Do doby trvání pracovního poměru podle odstavce 1 se nezapočítává doba pracovního poměru po dobu převedení strážníka na jinou práci podle § 41 zákoníku práce a podle § 5a, vyjma případu uvedeného v § 5a odst. 3.
(4) Odchodné hradí obec, k níž je strážník v pracovním poměru ke dni jeho skončení podle odstavce 1.
(5) Základní výše odchodného činí jeden průměrný měsíční výdělek strážníka uvedeného v odstavci 1. Za každý ukončený rok pracovního poměru podle odstavce 1 nad dobu 15 let se odchodné zvyšuje o jednu třetinu průměrného měsíčního výdělku strážníka; celková výše odchodného nesmí překročit šestinásobek jeho průměrného měsíčního výdělku.
(6) Odchodné vyplatí obec po skončení pracovního poměru v nejbližším výplatním termínu určeném u obce pro výplatu platu, pokud se se strážníkem nedohodne na výplatě v den skončení pracovního poměru nebo na pozdějším termínu výplaty.
(7) Pro účely odchodného se průměrným měsíčním výdělkem rozumí průměrný měsíční výdělek zjištěný podle zákoníku práce.
(8) Odchodné není složkou platu a nezapočítává se pro účely zjišťování průměrného výdělku podle zákoníku práce.˙.
14. V § 9 odst. 1 větě první se za slova ˙identifikačním číslem˙ vkládá slovo ˙strážníka˙ a ve větě druhé se za slova ˙podle § 3a˙ vkládají slova ˙nebo 3b˙ a slovo ˙zmocněním˙ se nahrazuje slovem ˙pověřením˙.
15. V § 9 odst. 2 větě první se za slova ˙identifikační číslo˙ vkládá slovo ˙strážníka˙.
16. V § 10 odst. 2 se za slova ˙je povinen˙ vkládají slova ˙bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 60 dnů,˙.
17. V § 11 odstavec 1 zní:
˙(1) Strážník je oprávněn osobu, která může přispět k objasnění skutečností důležitých pro odhalení přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku, nebo jeho pachatele, jakož i ke zjištění skutečného stavu věci, vyzvat
- a)
- k poskytnutí potřebného vysvětlení,
- b)
- aby se ve stanovenou dobu dostavila na určené místo k podání vysvětlení a
- c)
- aby předložila doklady nebo jiné potřebné
dokumenty; strážník může v případě potřeby pořídit kopii předloženého
dokladu nebo jiného dokumentu.˙.
18. V § 11 odst. 2 se za slovo ˙zástupce˙ vkládají slova ˙nebo opatrovníka˙ a na konci odstavce se doplňuje věta ˙Nelze-li jejich přítomnost zajistit a věc nesnese odkladu, musí být zajištěna přítomnost pracovníka orgánu sociálně-právní ochrany dětí.˙.
19. V § 11 odst. 9 se slova ˙žádosti nebo˙ zrušují.
20. V § 11 odst. 10 se za slovo ˙vysvětlení˙ vkládají slova ˙podle odstavce 1 písm. b)˙.
21. V § 11 se za odstavec 10 vkládá nový odstavec 11, který zní:
˙(11) Jestliže byl podle odstavce 2 zápis o podání vysvětlení sepsán s osobou mladší 15 let bez přítomnosti jejího zákonného zástupce nebo opatrovníka, vyrozumí strážník tohoto zákonného zástupce nebo opatrovníka bez zbytečného odkladu.˙.
Dosavadní odstavec 11 se označuje jako odstavec 12.
22. V § 11a odst. 1 písm. b) bodě 4 se slova ˙občana obce, kde˙ nahrazují slovy ˙osoby, vůči níž˙.
23. V § 11a odst. 1 písmeno d) zní:
- ˙d)
- evidence občanských průkazů o
1. digitálně zpracované podobě občana, kterého strážník vyzval, aby prokázal svoji totožnost,
2. číslech, popřípadě sériích ztracených, odcizených, zničených nebo neplatných občanských průkazů a datu ohlášení jejich ztráty, odcizení nebo zničení,˙.
24. V § 11a se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
˙(2) Obecní policie je dále v rozsahu nezbytném k plnění svých úkolů podle tohoto nebo zvláštního zákona oprávněna vyžadovat poskytnutí údajů od orgánů veřejné moci o spáchaných přestupcích z jiných evidencí.˙.
Dosavadní odstavce 2 až 7 se označují jako odstavce 3 až 8.
25. V § 11a odst. 3 a 4 se na konci textu písmene a) doplňují slova ˙ , rodné příjmení˙.
26. V § 11a odst. 7 větě třetí se číslo ˙4˙ nahrazuje číslem ˙5˙ a slova ˙1 roku˙ se nahrazují slovy ˙nejdéle 3 let˙.
27. V § 12 odstavec 1 zní:
˙(1) Prokázáním totožnosti se pro účely tohoto zákona rozumí prokázání jména, popřípadě jmen, příjmení, data narození, rodného čísla, bylo-li přiděleno, adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště a v případě potřeby také sdělení dalších údajů podle § 11a odst. 2 až 5. Rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí být přiměřené účelu zjišťování totožnosti.˙.
28. V § 13 se na konci textu odstavce 1 doplňují slova ˙ , nemůže-li strážník v uvedených případech její totožnost zjistit provedením úkonu na místě; nezbytnou součinnost k prokázání totožnosti strážník poskytne způsobem a v rozsahu, který nezmaří účel úkonu˙.
29. V § 13 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:
˙(4) Strážník je oprávněn předvést osobu na nejbližší útvar policie i mimo území obce, která zřídila obecní policii nebo která je smluvní stranou veřejnoprávní smlouvy podle § 3a nebo 3b. Povinnosti a oprávnění podle zákona může strážník plnit pouze v rozsahu nezbytném pro zajištění předvedení osoby.˙.
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstav-ce 5 a 6.
30. Poznámka pod čarou č. 10 zní:
––––––––––––––––––––
- ˙10)
- § 60 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.˙.
31. § 14 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 12 zní:
(1) Strážník je oprávněn vyzvat osobu k vydání zbraně, je-li to nezbytné v zájmu ochrany veřejného pořádku, života a zdraví osob nebo majetku a hrozí- -li, že zbraně může být užito k násilí nebo pohrůžce násilím.
(2) Po předchozí marné výzvě k vydání zbraně je strážník oprávněn se přesvědčit, zda osoba nemá u sebe zbraň, a pokud zbraň u sebe má, tak ji odebrat.
(3) Strážník je dále oprávněn se přesvědčit, zda osoba, kterou předvádí nebo omezuje na osobní svobodě11) nebo proti které směřuje zákrok z důvodu jejího agresivního chování, nemá u sebe zbraň, a pokud zbraň u sebe má, tak ji odebrat.
(4) Osobě, která zbraň vydala nebo jíž byla zbraň odebrána podle odstavců 1 až 3, vystaví stráž-ník potvrzení o jejím převzetí. Vydanou nebo odebranou střelnou zbraň podléhající registraci podle zákona o zbraních7) předá strážník nejbližšímu útvaru policie, jehož název a sídlo uvede v potvrzení podle věty první.
(5) Zbraň vydanou nebo odebranou podle odstavců 1 až 3, s výjimkou střelné zbraně podléhající registraci podle zákona o zbraních7), je strážník povinen vrátit proti podpisu při propuštění osoby, nebrání-li tomu zákonné důvody, anebo ji předat spolu s osobou policii; o vydání nebo odebrání zbraně sepíše strážník úřední záznam.
(6) Jestliže pominuly důvody pro vydání nebo odebrání zbraně podle odstavců 1 až 3 a nebrání-li tomu jiné zákonné důvody, vrátí se zbraň tomu, kdo ji vydal nebo komu byla odebrána, pokud se tato osoba o vrácení zbraně přihlásí u úřadovny obecní policie, a jde-li o střelnou zbraň podléhající registraci podle zákona o zbraních7), u útvaru policie, uvedených v potvrzení o převzetí zbraně.
(7) Zbraní se rozumí cokoli, čím je možno učinit útok proti tělu důraznějším12).
––––––––––––––––––––
- 12)
- § 118 trestního zákoníku.˙.
32. V § 15 odst. 1 se věta první nahrazuje větou ˙Strážník je oprávněn přikázat každému, aby na nezbytně nutnou dobu nevstupoval na strážníkem určená místa nebo se na nich nezdržoval nebo po dobu nezbytně nutnou setrval na určeném místě, je-li ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek a vyžaduje-li to plnění úkolů obecní policie.˙.
33. Poznámka pod čarou č. 13 zní:
––––––––––––––––––––
- ˙13)
- Například § 43 zákona č. 273/2008 Sb.˙.
34. Nadpis § 17 zní: ˙Oprávnění vyzvat osobu k vydání věci a oprávnění věc odejmout˙.
35. V § 17 odstavec 1 včetně poznámek pod čarou č. 14 a 15 zní:
˙(1) Strážník je oprávněn vyzvat osobu k vydání věci, pokud lze mít za to, že v řízení o přestupku může být uloženo její propadnutí14) anebo může být zabrána15), nebo jde o věc důležitou pro řízení o přestupku.
––––––––––––––––––––
- 14)
- § 48 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.
- 15)
- § 53 zákona č. 250/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů.˙.
36. V § 17 se na začátek odstavce 2 vkládá věta ˙Po předchozí marné výzvě k vydání věci podle odstavce 1 je strážník oprávněn tuto věc odejmout.˙.
37. V § 17a odstavec 3 zní:
˙(3) Technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla se odstraní bez zbytečného odkladu
- a)
- po projednání přestupku příkazem na místě,
- b)
- prokáže-li osoba, která vozidlo na místě ponechala, strážníkovi svou totožnost podle § 12, nebo
- c)
- po provedení úkonů nezbytných ke zjištění
totožnosti provozovatele vozidla, pokud o odstranění technického
prostředku k zabránění odjezdu vozidla požádala jiná k tomu oprávněná
osoba, která prokáže právní vztah k vozidlu nebo k jeho provozovateli.˙.
38. V § 17a odst. 4 písm. b) se slova ˙ozbrojených bezpečnostních sborů,˙ nahrazují slovy ˙bezpečnostních sborů, jednotky˙.
39. V § 18a odst. 1 písmeno c) zní:
- ˙c)
- proti osobě, která fyzicky
napadá jinou osobu nebo strážníka, ohrožuje vlastní život nebo zdraví,
poškozuje cizí majetek nebo se pokusí o útěk při zákroku strážníka nebo
bezprostředně po něm.˙.
40. V § 20 odst. 3 se slova ˙zvláštního zákona˙ nahrazují slovy ˙zákona o zbraních˙.
41. V § 20 se na konci odstavce 3 doplňuje věta ˙Strážník je v pracovní době oprávněn nosit pouze služební zbraň; to neplatí, pokud strážník při plnění některých činností podle veterinárního zákona29) no-sí plynovou nebo mechanickou zbraň kategorie D podle zákona o zbraních7), jejímž vlastníkem je obec.˙.
Poznámka pod čarou č. 29 zní:
––––––––––––––––––––
- ˙29)
- § 42 zákona č.
166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících
zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů.˙.
42. Poznámka pod čarou č. 19 zní:
––––––––––––––––––––
- ˙19)
- § 138 trestního zákoníku.˙.
43. Nad § 24a se vkládá nadpis ˙Zpracování osobních údajů a získávání informací˙.
44. Za § 24b se vkládá nový § 24c, který zní:
(1) Obecní policie v souvislosti s odhalováním přestupku podle § 2 písm. h) a přestupku, který je obecní policie podle zvláštního právního předpisu oprávněna projednat příkazem na místě, může vyžadovat
- a)
- výpis z evidence Rejstříku trestů
nebo opis z evidence přestupků vedené Rejstříkem trestů nebo údaj z jiné
evidence, ve které jsou vedeny údaje o spáchaných přestupcích, v
případech, ve kterých by předchozí postih mohl vést k posouzení skutku
jako trestného činu,
- b)
- provedení orientačního vyšetření při podezření na
ovlivnění alkoholem nebo jinou návykovou látkou pomocí dechové zkoušky
nebo odběrem slin anebo potu,
- c)
- odborné lékařské vyšetření ke zjištění alkoholu
nebo jiné návykové látky včetně odběru krve, moči, slin nebo potu, a to i
v případě, že osobu nelze předem pro její zdravotní stav ke strpění
příslušných úkonů vyzvat, nebo
- d)
- jiné odborné vyjádření.
(2) Úkonům uvedeným v odstavci 1 písm. b) nebo c) je osoba povinna se podrobit, není-li to spojeno s nebezpečím pro její zdraví.
(3) Žádost o vydání výpisu z evidence Rejstříku trestů nebo opisu z evidence přestupků a výpis z evidence Rejstříku trestů nebo opis z evidence přestupků se předávají v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.˙.
45. § 25 zní:
(1) Orgány činné v trestním řízení bez zbytečného odkladu oznámí obci zahájení trestního stíhání strážníka pro podezření ze spáchání trestného činu a zašlou ministerstvu a obci kopie svých rozhodnutí zakládajících ztrátu bezúhonnosti strážníka podle § 4a odst. 1 nebo 2. Orgány činné v trestním řízení zašlou obci kopie jiných svých rozhodnutí, kterými bylo trestní stíhání strážníka ukončeno.
(2) Ministerstvo bez zbytečného odkladu ozná-mí obci zahájení řízení o odnětí osvědčení.
(3) Ústřední orgán státní správy, krajský úřad a obec bez zbytečného odkladu zašle ministerstvu kopii rozhodnutí zakládajícího ztrátu spolehlivosti strážníka podle § 4b. Rozhodnutí zakládající ztrátu spolehlivosti čekatele nebo strážníka zašle krajský úřad a obec obci, k níž je čekatel nebo strážník v pracovním poměru.
(4) Obec bez zbytečného odkladu zašle ministerstvu kopii lékařského posudku zakládajícího ztrátu zdravotní způsobilosti strážníka podle § 4c.
(5) Obec je povinna ve lhůtě do 15 dnů od skončení pracovního poměru strážníka oznámit tuto skutečnost ministerstvu.˙.
46. § 26b se zrušuje.
47. V § 27 se odstavec 2 zrušuje.
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstav-ce 2 a 3.
48. V § 27 odstavec 2 zní:
˙(2) Ministerstvo při výkonu působnosti podle odstavce 1 může vyžadovat od obce poskytnutí potřebných údajů.˙.
49. V § 27 se doplňuje odstavec 4, který zní:
˙(4) Ministerstvo v rozsahu své působnosti poskytuje obcím metodickou pomoc v oblasti obecní policie.˙.
50. § 27a zní:
(1) Podnikající fyzická osoba nebo právnická osoba se dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 17c odst. 4 neumožní strážníkovi vstup do míst podle § 17c odst. 1 až 3.
(2) Obec se dopustí přestupku tím, že
- a)
- pověří plněním úkolů obecní policie fyzickou osobu, která nemá osvědčení,
- b)
- pověří plněním úkolů obecní policie podnikající fyzickou osobu nebo právnickou osobu, nebo
- c)
- nezajistí, aby stejnokroje strážníků, označení
motorových vozidel a dalších dopravních prostředků obecní policie
obsahovaly jednotné prvky.
(3) Za přestupek podle odstavce 1 se uloží pokuta do 100 000 Kč.
(4) Za přestupek podle odstavce 2 lze uložit pokutu do 20 000 Kč.
(5) Za přestupek podle odstavce 1 nelze uložit napomenutí. Od uložení správního trestu podle odstavce 1 nelze v rozhodnutí o přestupku upustit.˙.
51. V § 28 odst. 1 se číslo ˙3˙ nahrazuje čís- lem ˙5˙.
52. V § 28 odst. 2 se číslo ˙5˙ nahrazuje čís- lem ˙6˙.
53. V § 28 odstavec 3 zní:
˙(3) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
- a)
- úmyslně vykonává oprávnění a povinnosti strážníka, aniž by k tomu byla oprávněna podle tohoto zákona,
- b)
- úmyslně na místě veřejnosti přístupném nosí
neoprávněně stejnokroj strážníka obecní policie nebo takové součásti
stejnokroje, které jsou s úplným stejnokrojem zaměnitelné, ačkoliv není
strážníkem nebo čekatelem, nebo
- c)
- neoprávněně užívá na vozidle nebo jiném dopravním
prostředku barevné provedení nebo označení, které tvoří jednotné prvky
označení dopravního prostředku obecní policie, anebo zvláštní barevné
provedení nebo označení s ním zřejmě zaměnitelné.˙.
54. V § 28 se doplňuje odstavec 5, který zní:
˙(5) Přestupky podle odstavců 1 a 2 nelze projednat příkazem na místě.˙.
55. § 28a zní:
Přestupky podle § 27a odst. 1 a podle § 28 projednává obecní úřad. Přestupky podle § 27a odst. 2 projednává ministerstvo.˙.
56. § 28b včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 30 a 31 zní:
(1) Rada obce, která má zřízenu obecní policii, může svěřit obecnímu úřadu obce, jejímž je obecní policie orgánem, vedení správního řízení, v němž je dána příslušnost obecní policie, a to s výjimkou ukládání pokuty příkazem na místě. Je-li v takovém případě učiněno podání nebo podnět u obecní policie, předá jej obecní policie bez zbytečného odkladu obecnímu úřadu. Obecní úřad údaj o předání věci pouze poznamená do spisu.
(2) Rada obce, která má zřízenu obecní policii, může usnesením svěřit obecní policii vyřizování žádostí o poskytnutí informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím30) týkajících se obecní policie.
(3) Na kontrolní činnost prováděnou obecní policií podle tohoto nebo zvláštního právního předpisu31) se kontrolní řád21) nepoužije.
––––––––––––––––––––
- 30)
- Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
- 31)
- Například zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů.˙.
1. Určený strážník, kterému rada obce svěřila pravomoc jednat jménem obce v pracovněprávních vztazích čekatelů, strážníků a dalších zaměstnanců obce, kteří nejsou čekatelem nebo strážníkem, podle § 4 odst. 2 zákona č. 553/1991 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se považuje za určeného strážníka, kterému tuto pravomoc svěřilo zastupitelstvo obce podle § 4 odst. 2 zákona č. 553/1991 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Při posuzování bezúhonnosti strážníka, který byl ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona držitelem platného osvědčení o odborné způsobilosti a splňoval podmínky bezúhonnosti podle zákona č. 553/1991 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se ve vztahu ke skutkům spáchaným přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona postupuje podle právní úpravy účinné v době jejich spáchání.
3. Při posuzování spolehlivosti strážníka, který byl ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona držitelem platného osvědčení o odborné způsobilosti a splňoval podmínky spolehlivosti podle zákona č. 553/1991 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se ve vztahu ke skutkům spáchaným přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona postupuje podle právní úpravy účinné v době jejich spáchání.
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2021.