ZÁKON ze dne 5. února 2002 o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
ZÁKON
ze dne 5. února 2002
o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty
a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb.,
o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Základní ustanovení
§ 1
(1) Tento zákon upravuje
- a)
- způsob zřízení a činnost akciové společnosti České dráhy a
- b)
- zřízení a činnost státní organizace Správa železniční dopravní cesty,
jako právních nástupců státní organizace České dráhy.
(2) Na založení, vznik, činnost, postavení orgánů a právní poměry akciové společnosti České dráhy se vztahuje obchodní zákoník, pokud tento zákon nestanoví jinak.
§ 2
Pro účely tohoto zákona se rozumí
- a)
- železniční dopravní cestou železniční cesta celostátní dráhy a drah regionálních ve vlastnictví státu určená k provozování železniční dopravy železničními dopravci,
- b)
- provozováním železniční dopravní cesty činnosti, kterými se zabezpečuje a obsluhuje železniční dopravní cesta a organizuje železniční doprava podle zvláštního právního předpisu,4) za účelem provozování železniční dopravy železničními dopravci, plnění závazků z mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána, a pro účely obrany státu a krizového řízení,
- c)
- provozováním železniční dopravy činnosti, kterými železniční dopravce podle zvláštního právního předpisu4) zabezpečuje poskytování přepravních služeb třetím osobám,
- d)
- provozuschopností železniční dopravní cesty zabezpečení technického stavu železniční dopravní cesty, který stavebně technickými parametry a dovoleným opotřebením zaručuje bezpečné provozování železniční dopravní cesty a železniční dopravy.
§ 3
(1) Zakladatelem akciové společnosti České dráhy je stát, jehož jménem jedná Ministerstvo dopravy a spojů (dále jen ,,ministerstvo").
(2) Obchodní firmou akciové společnosti podle odstavce 1 je název České dráhy, a. s.
§ 4
(1) K založení akciové společnosti České dráhy je třeba předchozího souhlasu vlády; vláda při vyslovení souhlasu určí den, ke kterému se stanoví účetní hodnota nepeněžitého vkladu do akciové společnosti České dráhy, (dále jen ,,stanovený den").
(2) Pro založení akciové společnosti České dráhy se použije majetek státu, s kterým hospodařila ke stanovenému dni státní organizace České dráhy,2) který slouží k provozování železniční dopravní cesty a železniční dopravy, a ostatní majetek státní organizace České dráhy,2) s výjimkou majetku uvedeného v § 20 odst. 1 a v § 20 odst. 5 písm. b) a c).
(3) Ministerstvo předloží vládě ke schválení ve lhůtě 3 měsíců po stanoveném dni návrh zakladatelské listiny a návrh stanov akciové společnosti České dráhy.
(4) Akciová společnost České dráhy je založena bez veřejné nabídky akcií dnem, kdy vláda schválí zakladatelskou listinu akciové společnosti České dráhy včetně stanov. Pro zakladatelskou listinu se nevyžaduje forma notářského zápisu.
§ 5
(1) Akcie akciové společnosti České dráhy jsou listinnými akciemi na jméno s omezenou převoditelností; akcie jsou převoditelné pouze s předchozím souhlasem vlády.
(2) Zakladatelská listina akciové společnosti České dráhy musí obsahovat jmenovitě určení předmětu nepeněžitého vkladu, jeho účetní hodnotu ke stanovenému dni ověřenou auditorem; ocenění nepeněžitého vkladu znalci se nevyžaduje. Zakladatelská listina stanoví hodnotu vkladu a jeho členění na základní kapitál a emisní ážio.
(3) Stanovy akciové společnosti České dráhy musí, kromě náležitostí požadovaných obchodním zákoníkem, obsahovat základní organizační uspořádání akciové společnosti České dráhy a vymezení jednání představenstva, k němuž je vyžadován předchozí souhlas dozorčí rady [§ 14 písm. c), § 16 písm. c)].
§ 6
(1) Akciová společnost České dráhy vznikne dnem 1. ledna kalendářního roku následujícího po kalendářním roce, v němž byla akciová společnost České dráhy založena. Akciová společnost České dráhy se zapisuje do obchodního rejstříku; zápis má, pokud jde o vznik akciové společnosti, deklaratorní povahu.
(2) Ministerstvo vyhlásí sdělením ve Sbírce zákonů den vzniku akciové společnosti České dráhy.
§ 7
(1) Majetek státu podle § 4 odst. 2 přechází na akciovou společnost České dráhy dnem jejího vzniku. Přechod vlastnického práva k nemovitému majetku na akciovou společnost České dráhy se zapíše záznamem do katastru nemovitostí podle zakladatelské listiny.
(2) Přechodem majetku podle odstavce 1 se považuje vklad majetku státu do akciové společnosti České dráhy za splacený a tímto vkladem se splácí emisní kurz akcií, včetně emisního ážia akciové společnosti České dráhy.
Podnikání akciové společnosti České dráhy
§ 8
(1) Předmětem podnikání akciové společnosti České dráhy je provozování
- a)
- železniční dopravy,
- b)
- železniční dopravní cesty ve veřejném zájmu; to neplatí pro tu část železniční dopravní cesty, která byla přenechána do užívání jinému provozovateli železniční dopravní cesty nájemní smlouvou uzavřenou státní organizací České dráhy2) do dne vzniku akciové společnosti České dráhy.
(2) Akciová společnost České dráhy vystupuje v mezinárodní železniční přepravě podle mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána a které byly vyhlášeny ve Sbírce zákonů5) nebo ve Sbírce mezinárodních smluv, jako národní železniční podnik České republiky.
(3) Akciová společnost České dráhy může podnikat a vykonávat jiné činnosti, pokud to souvisí s předmětem podnikání podle odstavce 1, podle podmínek stanovených zvláštním právním předpisem.
(4) K provozování železniční dopravy a železniční dopravní cesty akciovou společností České dráhy se do dne vstupu smlouvy o přistoupení České republiky do Evropské unie v platnost nevyžaduje udělení licence a udělení úředního povolení podle zvláštního právního předpisu.4)
§ 9
(1) Stát jako akcionář dbá, aby akciová společnost České dráhy poskytovala přepravní služby, které jsou v souladu s jejím podnikatelským plánem a obchodním zájmem.
(2) Poskytuje-li akciová společnost České dráhy ve veřejném zájmu ekonomicky nevýhodné přepravní služby na základě písemné smlouvy se státem nebo územními samosprávnými celky o závazku veřejné služby v drážní dopravě, má právo na úhradu prokazatelné ztráty včetně přiměřeného zisku zahrnutého v prokazatelné ztrátě podle zvláštního právního předpisu.4)
§ 10
(1) Akciová společnost České dráhy je povinna vést oddělené vnitropodnikové účtování nákladů, tržeb a výnosů pro činnosti okruhu provozování železniční dopravní cesty, okruhu provozování železniční osobní dopravy a okruhu provozování železniční nákladní dopravy.
(2) V rámci odděleného vnitropodnikového účtování je akciová společnost České dráhy povinna vést samostatně účtování činností hrazených z veřejných prostředků podle zvláštního právního předpisu; finanční prostředky z činností hrazených z veřejných prostředků nemůže mezi okruhy přerozdělovat.
(3) Provozuje-li akciová společnost České dráhy jiné činnosti než činnosti podle odstavce 1, je povinna vést pro tyto činnosti oddělené vnitropodnikové účtování; finanční prostředky z činností jednotlivých okruhů podle odstavce 1 hrazených z veřejných prostředků nemůže převádět do jiných činností.
(4) Roční účetní závěrky samostatných účetních okruhů podle odstavců 1 až 3 podléhají povinnosti auditu. Auditora určí ministerstvo.
§ 11
(1) Akciová společnost České dráhy zřizuje sociální fond, který se používá ve prospěch zaměstnanců k zabezpečení kulturních, sociálních a dalších potřeb.
(2) Sociální fond je tvořen přídělem ze zisku ve výši 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na mzdy a náhrady mzdy.
§ 12
(1) Stát vykonává práva akcionáře v akciové společnosti České dráhy prostřednictvím řídícího výboru. Řídící výbor tvoří tři vládou písemně pověření zaměstnanci ministerstva a po jednom vládou písemně pověřeném zaměstnanci Ministerstva financí, Ministerstva obrany, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva pro místní rozvoj.
(2) Řídící výbor podává vládě jedenkrát za čtvrtletí prostřednictvím ministra dopravy a spojů písemnou zprávu o své činnosti, kterou je povinen předložit ve lhůtě vládou stanovené.
(3) Činnost řídícího výboru řídí jeho předseda, popřípadě místopředseda, které jmenuje a odvolává vláda.
(4) Za řídící výbor jedná jeho předseda, popřípadě místopředseda. Předseda či místopředseda, jednající za řídící výbor, je vázán rozhodnutím tohoto orgánu. Právní úkon učiněný v rozporu s rozhodnutím řídícího výboru je neplatný.
(5) Řídící výbor přijímá rozhodnutí nadpoloviční většinou všech svých členů.
(6) O průběhu jednání řídícího výboru a o jeho rozhodnutích se pořizuje zápis, který podepisují všichni přítomní členové řídícího výboru. Zápisy o rozhodnutích řídícího výboru se pořizují formou notářského zápisu.
§ 13
(1) Předsedu a další členy představenstva akciové společnosti České dráhy volí a odvolává její dozorčí rada.
(2) První členy představenstva akciové společnosti České dráhy jmenuje na návrh ministerstva vláda ke dni založení akciové společnosti České dráhy.
§ 14
Představenstvo
- a)
- rozhoduje o všech záležitostech akciové společnosti České dráhy, pokud nejsou tímto zákonem nebo stanovami vyhrazeny do působnosti dozorčí rady,
- b)
- schvaluje po projednání s odborovými organizacemi působícími v akciové společnosti České dráhy volební řád, který stanoví způsob a podmínky volby a odvolání jedné třetiny členů dozorčí rady volených a odvolávaných zaměstnanci akciové společnosti České dráhy,
- c)
- rozhoduje o nakládání s majetkem akciové společnosti České dráhy, které si vyhradila do své působnosti dozorčí rada, pouze po předchozím souhlasu dozorčí rady.
§ 15
První členy dozorčí rady akciové společnosti České dráhy jmenuje vláda ke dni založení akciové společnosti České dráhy. Dvě třetiny prvních členů dozorčí rady jmenuje vláda na návrh ministerstva po projednání s příslušnými odborovými orgány a jednu třetinu členů ze zaměstnanců státní organizace České dráhy na základě výsledků voleb. Způsob a podmínky volby stanoví volební řád schválený pro tento účel státní organizací České dráhy po projednání s odborovými orgány.
§ 16
Dozorčí rada
- a)
- přezkoumává zprávu o podnikatelské činnosti akciové společnosti České dráhy a o stavu jejího majetku, včetně zprávy o zúčtování prostředků z veřejných rozpočtů, a předkládá valné hromadě své vyjádření,
- b)
- schvaluje roční podnikatelský plán včetně podnikatelské strategie a rozpočty provozování železniční dopravní cesty a železniční dopravy akciové společnosti České dráhy,
- c)
- uděluje předchozí souhlas k nakládání s majetkem, pokud je tento souhlas vyhrazen do její působnosti stanovami.
§ 17
(1) Za stavu nebezpečí, stavu ohrožení státu, nouzového stavu nebo válečného stavu je akciová společnost České dráhy povinna zabezpečovat provozování železniční dopravy v souladu s potřebami obrany státu6) a potřebami systému hospodářských opatření pro krizové stavy.
(2) K zajištění připravenosti státu na stav ohrožení státu a válečný stav je akciová společnost České dráhy povinna zpracovat a předložit ministerstvu ke schválení návrh zabezpečení technické ochrany a obnovy železniční dopravní cesty, určené k provozování za stavu ohrožení státu a válečného stavu.
§ 18
(1) Ministerstvo po projednání s Ministerstvem obrany
- a)
- schvaluje trasy železniční dopravní cesty, které mohou mít důležitý význam pro plnění úkolů obrany státu (určená železniční síť), a způsob zajištění její technické ochrany a obnovy,
- b)
- vymezí prostředky a kapacity akciové společnosti České dráhy, které budou nezbytné pro plnění úkolů obrany státu a které nebudou podléhat povinnosti poskytnout věcné prostředky podle zvláštního právního předpisu,6)
- c)
- stanoví seznam pracovních činností nezbytných k plnění úkolů obrany státu při zabezpečování provozu, technické ochrany a obnovy na určené železniční síti.
(2) K plnění úkolů obrany státu mohou být akciové společnosti České dráhy uloženy závazky i ve prospěch spojeneckých ozbrojených sil, je-li to třeba ke splnění závazků České republiky z mezinárodních smluv, jimiž je vázána.
(3) Po vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu11) mohou být akciové společnosti České dráhy uloženy úkoly orgánem krizového řízení, jemuž zvláštní právní předpis14) určuje tuto působnost; tyto úkoly je akciová společnost České dráhy povinna bezodkladně splnit.
§ 19
(1) Ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy vzniká státní organizace Správa železniční dopravní cesty se sídlem v Praze.
(2) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty je právnickou osobou, která je způsobilá vlastními právními úkony nabývat práv a brát na sebe povinnosti; za její závazky ručí stát.
(3) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty se zapisuje do obchodního rejstříku; zápis má, pokud jde o vznik státní organizace, deklaratorní povahu. Návrh na zápis podává zakladatel.
(4) Návrh na zápis musí obsahovat
- a)
- obchodní firmu a sídlo,
- b)
- doklad o účetní hodnotě majetku, s nímž bude státní organizace Správa železniční dopravní cesty hospodařit ode dne zřízení, ověřený auditorem,
- c)
- identifikační číslo,
- d)
- předmět podnikání,
- e)
- právní formu právnické osoby,
- f)
- jméno a bydliště osoby, která je statutárním orgánem, s uvedením způsobu, jakým jedná jménem právnické osoby, a den vzniku, popřípadě zániku jeho funkce,
- g)
- usnesení vlády, jímž byla akciová společnost České dráhy založena,
- h)
- den vzniku akciové společnosti České dráhy.
(5) Postavení, právní poměry, činnost, sloučení, splynutí a rozdělení státní organizace Správa železniční dopravní cesty se ode dne svého zřízení řídí přiměřeně ustanovením zákona o státním podniku, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(6) Funkci zakladatele státní organizace Správa železniční dopravní cesty jménem státu vykonává ministerstvo.
§ 20
(1) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty hospodaří s majetkem státu, se kterým ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy hospodařila státní organizace České dráhy.2) Jde o majetek,
- a)
- který tvoří železniční dopravní cestu a který je stanoven v příloze č. 1 tohoto zákona,
- b)
- na jehož vydání vznikl nárok fyzické osobě podle zvláštních právních předpisů,
- c)
- který má být vrácen právnické osobě podle zvláštních právních předpisů.
(2) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty hospodaří se závazky a pohledávkami státní organizace České dráhy existujícími ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy s výjimkou
- a)
- nevyčerpaných úvěrů poskytnutých státní organizaci České dráhy na modernizaci drážních kolejových vozidel a pořízení nových drážních vozidel,
- b)
- nesplatných závazků a pohledávek státní organizace České dráhy z obchodně přepravních vztahů,
- c)
- závazků a pohledávek z pracovněprávních vztahů zaměstnanců, kteří ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy přejdou na akciovou společnost České dráhy.
(3) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty je povinna ohlásit katastru nemovitostí vznik, změnu a zánik práv k nemovitostem, s nimiž hospodaří podle tohoto zákona a která se zaznamenávají do katastru nemovitostí, a uvést údaje o nemovitostech, které jsou nezbytné k provedení záznamu.
(4) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty nemůže bez souhlasu vlády učinit majetek, který tvoří železniční dopravní cestu, předmětem vkladu do jiné společnosti, zástavního práva, ručení nebo kupní smlouvy.
(5) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty nehospodaří s majetkem,
- a)
- který přechází ze státní organizace České dráhy do akciové společnosti České dráhy,
- b)
- tvořeným budovou umístěnou v Praze 1, nábřeží Ludvíka Svobody 12 a č. p. 1222 na pozemku p. č. 263 a pozemkem p. č. 263 v katastrálním území Nové Město, se kterou hospodaří ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy ministerstvo,
- c)
- určeným k úhradě závazků státní organizace České dráhy, který je stanoven v příloze č. 2 tohoto zákona, s nímž hospodaří do dne vzniku akciové společnosti České dráhy státní organizace České dráhy, a ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy ministerstvo.
§ 21
(1) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty hospodaří s majetkem vymezeným v § 20 odst. 1 a 2.
(2) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty může podnikat a vykonávat jiné činnosti, pokud to souvisí s jejím hospodařením podle odstavce 1, podle zvláštních právních
předpisů.8)
§ 22
(1) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty hradí ve výši ceny obvyklé akciové společnosti České dráhy na základě smlouvy
- a)
- náklady spojené s provozováním železniční dopravní cesty a zajištěním její provozuschopnosti ve veřejném zájmu, včetně přiměřeného zisku,
- b)
- náklady na modernizaci a rozvoj železniční dopravní cesty.
(2) Náklady podle odstavce 1 písm. a) hradí státní organizace Správa železniční dopravní cesty akciové společnosti České dráhy z příjmů z plateb za užívání železniční dopravní cesty hrazených železničními dopravci, z dotace státu a z fondů zřízených podle zvláštního právního předpisu.
(3) Náklady podle odstavce 1 písm. b) hradí státní organizace Správa železniční dopravní cesty akciové společnosti České dráhy z dotace státu a z fondů zřízených podle zvláštního právního předpisu.18)
(4) Vymezení nákladů spojených s provozováním železniční dopravní cesty, zajišťováním její provozuschopnosti, modernizace a rozvoje, způsob jejich výpočtu, doklady, kterými musí být výpočty nákladů doloženy, vymezení přiměřeného zisku a způsob výkonu státního dozoru nad financováním provozování železniční dopravní cesty, zajišťováním její provozuschopnosti, modernizace a rozvoje stanoví prováděcí právní předpis.
(5) K přijetí úvěrů nad stanovený limit musí mít státní organizace Správa železniční dopravní cesty předchozí souhlas ministerstva. Limit úvěru stanoví prováděcí právní předpis.
§ 23
Akciová společnost České dráhy hradí státní organizaci Správa železniční dopravní cesty cenu za užívání železniční dopravní cesty k provozování železniční dopravy stanovenou podle zvláštního právního předpisu.
§ 24
(1) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty a akciová společnost České dráhy uzavírají smlouvu na dobu 3 let, v níž upraví způsob zajištění provozování železniční dopravní cesty, její provozuschopnosti, modernizace a rozvoje ve veřejném zájmu, povinnosti smluvních stran, včetně výkonu kontroly, a výši úhrad. Ve smlouvě se dále upraví podmínky umožnění styku dráhy s jinými dráhami a zajišťování plynulého a bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy ve vztahu k užívání železniční dopravní cesty a způsob zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných okolností v drážní dopravě. Podrobnosti se upraví v dodatku ke smlouvě na příslušný kalendářní rok, který se uzavírá nejpozději do 31. října předcházejícího kalendářního roku.
(2) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty a akciová společnost České dráhy jsou povinny si vzájemně předávat informace nezbytné pro zajištění provozování železniční dopravní cesty, její provozuschopnosti, modernizace a rozvoje. Poskytnuté informace nesmí být použity k jiným účelům, než ke kterým byly poskytnuty.
(3) Nedohodnou-li se smluvní strany do 60 dnů ode dne zahájení jednání o uzavření smlouvy o způsobu zajištění provozování železniční dopravní cesty, její provozuschopnosti, modernizace a rozvoje, jsou povinny to oznámit ministerstvu. Ministerstvo rozhodne o sporných otázkách. Smluvní strany jsou rozhodnutím ministerstva vázány. Podání opravného prostředku proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
§ 25
(1) Akciová společnost České dráhy je povinna umožnit pověřeným zaměstnancům státní organizace Správa železniční dopravní cesty výkon kontroly, zda je železniční dopravní cesta užívána řádným způsobem podle tohoto zákona a podle smlouvy uzavřené mezi státní organizací Správa železniční dopravní cesty a akciovou společností České dráhy (§ 24).
(2) Rozhodování o smluvním zajištění významných investičních a modernizačních akcí, týkajících se železniční dopravní cesty, podléhá schválení generálního ředitele státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Podrobnosti budou zakotveny ve smlouvě podle § 24.
(3) Při výkonu kontroly je pověřený zaměstnanec oprávněn vstupovat nebo vjíždět do objektů železniční dopravní cesty a nahlížet do všech dokladů a záznamů týkajících se užívání železniční dopravní cesty.
§ 26
(1) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty hospodaří ve dvou vnitropodnikových okruzích, a to v okruhu železniční dopravní cesty a v okruhu hospodaření s ostatním majetkem; finanční prostředky z činností dotovaných státem nelze převádět mezi okruhy.
(2) Státní organizace Správa železniční dopravní cesty majetek železniční dopravní cesty neodepisuje.
§ 27
Orgány státní organizace Správa železniční dopravní cesty jsou správní rada a generální ředitel.
§ 28
(1) Správní radu tvoří pět členů jmenovaných a odvolávaných vládou na návrh ministra dopravy a spojů.
(2) Vláda ustanovuje z členů správní rady jejího předsedu, který řídí její činnost.
(3) Člen správní rady je povinen zachovávat mlčenlivost, zdržet se jakéhokoliv jednání, které by mohlo vést ke střetu zájmu osobního se zájmy státní organizace Správa železniční dopravní cesty, a nesmí zneužívat informace nabyté v souvislosti s výkonem funkce ve prospěch vlastní nebo jiné osoby.
§ 29
(1) Správní rada rozhoduje většinou hlasů všech členů.
(2) Podrobnosti o způsobu zasedání a jednání správní rady stanoví jednací řád správní rady.
§ 30
Správní rada
- a)
- schvaluje na návrh generálního ředitele zásadní otázky koncepce státní organizace Správa železniční dopravní cesty a nakládání s majetkem státu k podnikatelské činnosti jí svěřeným (mimo určený majetek) v rozsahu, který určí zakladatel,
- b)
- schvaluje statut státní organizace Správa železniční dopravní cesty, organizační strukturu státní organizace Správa železniční dopravní cesty a jednací řád správní rady,
- c)
- projednává výroční zprávu, roční finanční plán, pololetní výsledky hospodaření, schvaluje roční účetní závěrku státní organizace Správa železniční dopravní cesty,
- d)
- dohlíží na výkon působnosti generálního ředitele a uskutečňování činnosti státní organizace Správa železniční dopravní cesty, a zda se činnost státní organizace Správa železniční dopravní cesty uskutečňuje v souladu s právními předpisy,
- e)
- je oprávněna nahlížet do všech dokladů a záznamů týkajících se činnosti státní organizace Správa železniční dopravní cesty a kontrolovat, zda účetní záznamy jsou vedeny řádně v souladu se skutečností,
- f)
- je povinna upozornit generálního ředitele na zjištěné nedostatky; přitom mu může navrhnout opatření k nápravě,
- g)
- uděluje předchozí souhlas k uzavření nájemních smluv o pronájmu pozemků, s nimiž státní organizace Správa železniční dopravní cesty hospodaří, a k uzavření úvěrových smluv, přesahuje-li poskytnutý úvěr částku stanovenou správní radou.
§ 31
(1) Generální ředitel je statutárním orgánem státní organizace Správa železniční dopravní cesty, který řídí její činnost a jedná jejím jménem.
(2) Generální ředitel rozhoduje o všech záležitostech státní organizace Správa železniční dopravní cesty, pokud nejsou tímto zákonem vyhrazeny do působnosti správní rady nebo ministerstva.
(3) Generální ředitel je povinen poskytnout na žádost správní radě veškeré informace a doklady o činnosti státní organizace Správa železniční dopravní cesty.
§ 32
(1) Generálního ředitele jmenuje a odvolává správní rada.
(2) Generální ředitel nesmí být členem správní rady, je však oprávněn účastnit se zasedání správní rady s hlasem poradním.
§ 33
Ministerstvo stanoví ceny jízdného a přepravného a podmínky jejich uplatnění (tarify) pro přepravu zaměstnanců akciové společnosti České dráhy, zaměstnanců státní organizace Správa železniční dopravní cesty, zaměstnanců ministerstva a Drážního úřadu, podílejících se na zabezpečování, provozování drážní dopravy, poživatelů důchodů, kteří pracovali v oblasti drážní dopravy, jakož i jejich rodinných příslušníků.
§ 34
Práva a povinnosti státní organizace České dráhy z pracovněprávních vztahů týkající se zaměstnanců státní organizace České dráhy, kteří zajišťují provozování železniční dopravní cesty a provozování železniční dopravy, přecházejí na akciovou společnost České dráhy dnem jejího vzniku. Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů státní organizace České dráhy týkající se ostatních zaměstnanců státní organizace České dráhy se stávají dnem vzniku akciové společnosti České dráhy právy a povinnostmi státní organizace Správa železniční dopravní cesty.
§ 35
Poměrná část zůstatku fondu kulturních a sociálních potřeb státní organizace České dráhy se ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy převádí na akciovou společnost České dráhy, a to v poměru podle počtu zaměstnanců, kteří přecházejí na akciovou společnost České dráhy, a se zbývající částí fondu kulturních a sociálních potřeb státní organizace České dráhy bude dnem vzniku akciové společnosti České dráhy hospodařit státní organizace Správa železniční dopravní cesty; obdobně se postupuje při vypořádání splátek půjček poskytnutých z fondu kulturních a sociálních potřeb.
§ 36
(1) K řešení sociálních důsledků transformace státní organizace České dráhy poskytne ministerstvo příspěvek z prostředků státního rozpočtu zaměstnancům Českých drah, jejichž pracovní poměr skončí dohodou z organizačních důvodů nebo v souvislosti s restrukturalizací státní organizace České dráhy.
(2) Podmínky, výši a způsob poskytnutí příspěvku podle odstavce 1 stanoví vláda nařízením.
§ 37
Živnostenská oprávnění a oprávnění k podnikání podle zvláštních právních předpisů vydaná státní organizaci České dráhy přecházejí na akciovou společnost České dráhy a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty ke dni jejich vzniku. Statutární orgány akciové společnosti České dráhy a státní organizace Správa železniční dopravní cesty písemně oznámí příslušným živnostenským úřadům a správním orgánům do 30 dnů ode dne vzniku akciové společnosti České dráhy a státní organizace Správa železniční dopravní cesty pokračování v provozování živností a podnikání podle zvláštních právních předpisů podle stanoveného předmětu podnikání.
§ 38
(1) Práva a povinnosti státní organizace České dráhy,2) které vyplývají z mezinárodních smluv a z členství státní organizace České dráhy v mezinárodních organizacích a které souvisejí s předmětem podnikání akciové společnosti České dráhy, přecházejí na akciovou společnost České dráhy dnem jejího vzniku.
(2) Práva a povinnosti státní organizace České dráhy,2) s výjimkou práv a povinností podle odstav-ce 1 a podle § 20 odst. 2, které přecházejí na akciovou společnost České dráhy, se stávají dnem vzniku akciové společnosti České dráhy právy a povinnostmi státní organizace Správa železniční dopravní cesty.
(3) Ve sporných otázkách rozhodne ministerstvo. Akciová společnost České dráhy a státní organizace Správa železniční dopravní cesty jsou rozhodnutím ministerstva vázány. Podání opravného prostředku proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
§ 39
(1) Ke stanovenému dni (§ 4) provede státní organizace České dráhy2) mimořádnou účetní závěrku a vyhotoví celkový soupis majetku, se kterým hospodaří, včetně souvisejících závazků a pohledávek. Z celkového soupisu majetku navrhne jmenovitě vyčlenění majetku, který se navrhuje vložit do akciové společnosti České dráhy, a uvede jeho účetní hodnotu.
(2) Mimořádnou účetní závěrku ověřenou auditorem a soupis majetku podle odstavce 1 předloží státní organizace České dráhy2) ministerstvu nejdéle do 45 dnů od stanoveného dne pro vyhotovení zakladatelské listiny akciové společnosti České dráhy.
(3) V období od stanoveného dne do dne vzniku akciové společnosti České dráhy může státní organizace České dráhy2) uzavírat smlouvy o úvěrech jen se souhlasem ministerstva. Nakládat s majetkem určeným pro vklad do akciové společnosti České dráhy může státní organizace České dráhy2) jen se souhlasem správní rady. Právní úkony odporující tomuto ustanovení jsou neplatné.
§ 40
Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 189/1999 Sb., zákona č. 23/2000 Sb., zákona č. 71/ /2000 Sb. a zákona č. 132/2000 Sb., se mění takto:
1. V § 49 odst. 3 písm. a) se slova ,,drážnímu správnímu úřadu" nahrazují slovy ,,Drážní inspekci".
2. V § 49 odst. 3 písmeno d) zní:
- ,,d)
- zjišťovat příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě v případech stanovených prováděcím právním předpisem a činit opatření k jejich předcházení,".
3. V § 49 odst. 3 se doplňuje písmeno e), které zní:
- ,,e)
- odstraňovat zjištěné nedostatky při vzniku mimořádných událostí, jejich příčiny a škodlivé následky a ve stanovených termínech přijímat opatření určená Drážní inspekcí k předcházení vzniku mimořádných událostí.".
4. Za § 51 se vkládá nový § 51a, který zní:
,,§ 51a
(1) Drážní inspekce uloží pokutu až do výše 1 000 000 Kč provozovateli dráhy nebo dopravci, který
- a)
- neohlásí Drážní inspekci vznik mimořádné události v drážní dopravě,
- b)
- neprovede zjištění příčin a okolností vzniku mimořádné události v souladu s prováděcím právním předpisem nebo nezajistí místo mimořádné události před příchodem zaměstnanců Drážní inspekce pověřených ke zjištění příčin a okolností vzniku mimořádné události,
- c)
- nesplní ve stanovené lhůtě opatření k předcházení vzniku mimořádných událostí určená Drážní inspekcí.
(2) Při ukládání pokut postupuje Drážní inspekce přiměřeně podle ustanovení § 52.".
5. Za § 53 se vkládají nové § 53a a 53b, které znějí:
,,§ 53a
(1) Zřizuje se Drážní inspekce jako správní úřad podřízený Ministerstvu dopravy a spojů. Drážní inspekce se člení na ústřední inspektorát a územní inspektoráty. Sídla a územní působnost územních inspektorátů stanoví generální inspektor.
(2) V čele Drážní inspekce je generální inspektor, kterého jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra dopravy a spojů.
(3) Drážní inspekce je organizační složkou státu se sídlem v Praze.
(4) Statut a organizační řád Drážní inspekce schvaluje ministr dopravy a spojů.
§ 53b
(1) Drážní inspekce provádí zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě v souladu s prováděcím právním předpisem, přitom zjišťuje nedostatky ohrožující bezpečnost provozování dráhy nebo drážní dopravy, jejich příčiny a osoby odpovědné podle právních předpisů za jejich vznik nebo trvání. Vyžaduje odstranění a nápravu zjištěných nedostatků, jejich příčin a škodlivých následků u jejich původců a ukládá opatření k jejich odstranění a nápravě. Drážní inspekce provádí kontrolu plnění uložených opatření.
(2) Na zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě, ukládání opatření k jejich odstranění a nápravě a kontrolu plnění jejich opatření se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.
(3) Drážní inspekce podá podnět drážnímu správnímu úřadu na zahájení řízení o přechodném omezení drážní dopravy na nezbytně nutnou dobu, vyžaduje-li to zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy při vzniku mimořádné události, a po zjištění jejich příčin a okolností rozhodne podle povahy věci o podání návrhu na zahájení řízení k odejmutí osvědčení dopravce (§ 34a).".
6. V § 58 odst. 1 se za slova ,,Drážní úřad" vkládají čárka a slova ,,Drážní inspekce".
7. V § 66 odstavec 5 zní:
,,(5) Ministerstvo dopravy a spojů stanoví vyhláškou druhy mimořádných událostí v drážní dopravě, postup při vzniku a opatření na místě mimořádné události, příslušnost k zjišťování jejich příčin a okolností a opatření k předcházení vzniku mimořádných událostí.".
§ 41
Zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění zákona č. 30/2000 Sb. a zákona č. 220/2000 Sb., se mění takto:
1. § 22 se zrušuje.
2. V § 25 se na konci bodu 2 čárka nahrazuje tečkou a bod 3 se zrušuje.
3. V § 26 se slova ,,s výjimkou § 25 bodu 3, který nabývá účinnosti dnem stanoveným v § 22 odst. 1" zrušují.
§ 42
(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení, s výjimkou hlavy II a hlavy III a části třetí, které nabývají účinnosti dnem vzniku akciové společnosti České dráhy.
(2) Dnem vzniku akciové společnosti České dráhy pozbývá platnosti
1. Zákon č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách.
2. Zákon č. 212/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách.