ZÁKON ze dne 7. března 2023 o dozoru nad trhem s výrobky a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o dozoru nad trhem s výrobky)
Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE
ZÁKON
ze dne 7. března 2023
o dozoru nad trhem s výrobky a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o dozoru nad trhem s výrobky)
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Tento zákon v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropské unie upravující dozor nad trhem a soulad výrobků s předpisy1) (dále jen ˙nařízení o dozoru nad trhem˙)
- a)
- určuje ústřední styčný úřad,
- b)
- stanoví některá oprávnění a povinnosti správních
orgánů příslušných k výkonu dozoru nad trhem s výrobky (dále jen ˙orgán
dozoru˙),
- c)
- upravuje spolupráci ústředního styčného úřadu, orgánů dozoru a orgánů Celní správy České republiky a
- d)
- upravuje některá práva a povinnosti hospodářských subjektů.
(1) Tento zákon se použije při uplatňování nařízení o dozoru nad trhem a při výkonu dozoru nad trhem s výrobky, na které se vztahují předpisy Evropské unie uvedené v příloze I nařízení o dozoru nad trhem.
(2) Pokud předpisy Evropské unie uvedené v příloze I nařízení o dozoru nad trhem obsahují zvláštní ustanovení, která konkrétněji upravují jednotlivé aspekty dozoru nad trhem s výrobky, použijí se při výkonu dozoru tyto předpisy Evropské unie nebo právní předpisy, které je provádějí.
(1) Ústředním styčným úřadem podle čl. 10 odst. 3 nařízení o dozoru nad trhem je Ministerstvo průmyslu a obchodu.
(2) Ústřední styčný úřad
- a)
- koordinuje spolupráci mezi orgány dozoru,
- b)
- plní informační povinnosti vůči Evropské komisi podle čl. 34 nařízení o dozoru nad trhem,
- c)
- ve spolupráci s orgány dozoru zpracovává
vnitrostátní strategii dozoru nad trhem s výrobky podle čl. 13 nařízení o
dozoru nad trhem a podle potřeby ji aktualizuje a vyhodnocuje,
- d)
- zpracovává souhrn vnitrostátní strategie dozoru nad
trhem s výrobky podle písmene c) a zveřejňuje jej způsobem umožňujícím
dálkový přístup,
- e)
- zajišťuje komunikaci s orgány dozoru a ústředními
styčnými úřady jiných členských států Evropské unie podle čl. 24
nařízení o dozoru nad trhem a
- f)
- plní další povinnosti stanovené nařízením o dozoru nad trhem.
(1) Orgány dozoru příslušnými k postupu podle nařízení o dozoru nad trhem a podle tohoto zákona jsou
- a)
- Česká obchodní inspekce,
- b)
- Český báňský úřad,
- c)
- Státní energetická inspekce,
- d)
- Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví,
- e)
- Ministerstvo dopravy,
- f)
- Drážní úřad,
- g)
- krajské hygienické stanice,
- h)
- Státní ústav pro kontrolu léčiv,
- i)
- Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský,
- j)
- Státní zemědělská a potravinářská inspekce,
- k)
- Ústav pro státní kontrolu veterinárních bio- preparátů a léčiv,
- l)
- Česká inspekce životního prostředí,
- m)
- Ministerstvo vnitra a
- n)
- Ministerstvo obrany.
(2) V příloze k tomuto zákonu je uveden seznam orgánů dozoru podle odstavce 1, předpisy Evropské unie uvedené v příloze I nařízení o dozoru nad trhem a právní předpisy, v nichž je stanovena příslušnost jednotlivých orgánů dozoru k výkonu dozoru nad trhem s výrobky uvedenými v těchto předpisech Evropské unie.
(3) Orgán dozoru
- a)
- spolupracuje s ostatními orgány dozoru, ústředním styčným úřadem a orgány Celní správy České republiky,
- b)
- zpracovává podklady pro vnitrostátní strategii
dozoru nad trhem s výrobky podle čl. 13 nařízení o dozoru nad trhem,
její aktualizaci a vyhodnocení a
- c)
- plní další povinnosti stanovené nařízením o dozoru nad trhem.
(1) Orgán dozoru je kromě výkonu oprávnění vyplývajících z kontrolního řádu a z jiných právních předpisů při výkonu dozoru nad trhem s výrobky oprávněn
- a)
- vyžadovat od hospodářského subjektu
1. informace o dodavatelském řetězci a o po-drobnostech distribuční sítě,
2. informace o množství kontrolovaného výrobku na trhu a o jiných modelech výrobku, které mají stejné technické vlastnosti jako kontrolovaný výrobek, jsou-li relevantní ke zjištění souladu výrobku s požadavky stanovenými v předpisech Evropské unie uvedených v příloze I nařízení o dozoru nad trhem nebo v právních předpisech, které je provádějí, uvedených v příloze k tomuto zákonu (dále jen ˙příslušný předpis˙),
3. přístup k vestavěnému softwaru, je-li takový přístup nutný k posouzení souladu výrob- ku s požadavky stanovenými v příslušných předpisech,
4. informace nutné ke zjištění vlastnictví internetové stránky, souvisejí-li tyto informace s předmětem dozoru,
- b)
- provádět zkoušky nebo zajistit
provedení zkoušek výrobků k ověření jejich souladu s požadavky
stanovenými v příslušných předpisech nebo posouzení rizika nebo získání
důkazu.
(2) Orgán dozoru je oprávněn pro účely výkonu dozoru použít jakoukoliv informaci, dokument, zjištění, prohlášení nebo jakýkoliv poznatek související s předmětem dozoru, a to bez ohledu na formát a nosič, na kterém jsou uloženy, nebo místo, kde jsou uloženy.
(3) Nesplňuje-li výrobek požadavky stanovené v příslušném předpisu, orgán dozoru uloží hospodářskému subjektu náhradu účelně vynaložených nákladů za provedené zkoušky, nakládání se vzorkem nebo jeho skladování.
(4) Má-li orgán dozoru důvodné pochybnosti o tom, že výrobek nesplňuje požadavky stanovené v příslušném předpisu, nebo tuto skutečnost prokáže, oznámí to notifikované osobě2) nebo oznámenému subjektu3), které vydaly dokument prokazující posouzení shody tohoto výrobku, s podnětem k přezkoumání dokumentu nebo k jeho zrušení.
(1) Orgán dozoru uloží hospodářskému subjektu opatření k nápravě, zjistí-li, že ačkoliv je výrobek používán v souladu se zamýšleným účelem nebo za podmínek, které lze rozumně předvídat, a je řádně instalován a udržován, není v souladu s požadavky stanovenými v příslušném předpisu nebo může ohrozit zdraví nebo bezpečnost uživatelů.
(2) Opatřeními k nápravě jsou
- a)
- nařízení uvedení výrobku do souladu s požadavky stanovenými v příslušném předpisu včetně nápravy formálního nesouladu,
- b)
- nařízení odstranění rizika, které výrobek představuje,
- c)
- zákaz dodání výrobku na trh,
- d)
- zákaz uvedení výrobku do provozu nebo po-užívání výrobku pro provozní potřebu,
- e)
- nařízení stažení výrobku z trhu nebo oběhu a varování veřejnosti před rizikem, které výrobek představuje,
- f)
- nařízení zničení výrobku nebo jeho znehodnocení,
- g)
- nařízení opatření výrobku varováním v českém jazyce před rizikem, které výrobek může představovat,
- h)
- uložení předběžných podmínek pro dodání výrobku na trh,
- i)
- uložení povinnosti neprodleně vhodným způsobem
varovat ohroženého konečného uživatele v českém jazyce před rizikem
plynoucím z výrobku a
- j)
- uložení povinnosti odstranit z on-line rozhraní
obsah internetové stránky nabízející výrobek, který není v souladu s
požadavky stanovenými v příslušném předpisu nebo který představuje vážné
riziko, nebo zobrazit varovné upozornění konečným uživatelům v okamžiku
jejich přístupu do on-line rozhraní, nelze-li nápravy dosáhnout jinak.
(3) Nesplní-li hospodářský subjekt opatření k nápravě podle odstavce 2 písm. j) a nelze-li nápravy dosáhnout jinak, uloží orgán dozoru poskytovateli služby informační společnosti4), aby omezil přístup k on-line rozhraní nebo požádal třetí stranu o přijetí takového opatření.
(4) Opatření k nápravě podle odstavce 2 písm. g) až i) lze uložit pouze v případě, že výrobek představuje nebo může představovat riziko pouze za určitých podmínek nebo pouze pro určité konečné uživatele.
(1) Opatření k nápravě uloží orgán dozoru hospodářskému subjektu postupem podle odstav-ců 2 a 3.
(2) Současně s oznámením o zahájení řízení o uložení opatření k nápravě umožní orgán dozoru hospodářskému subjektu vyjádřit se k podkla- dům rozhodnutí ve lhůtě, která nesmí být kratší než 10 pracovních dnů ode dne doručení oznámení.
(3) Hrozí-li nebezpečí z prodlení z důvodu ochrany zdraví, bezpečnosti nebo jiného veřejného zájmu, vydá orgán dozoru rozhodnutí o uložení opatření k nápravě podle § 6 odst. 2 písm. a) až e) nebo g) až j), které je prvním úkonem v řízení. Rozhodnutí může orgán dozoru vydat též na místě. V takovém případě vyhlašuje orgán dozoru rozhodnutí ústně a jeho písemné vyhotovení oznamuje hospodářskému subjektu bez zbytečného odkladu dodatečně. O ústním vyhlášení rozhodnutí orgán dozoru vždy na místě vydá písemné potvrzení, které obdrží hospodářský subjekt.
(4) Proti rozhodnutí o uložení opatření k nápravě postupem podle odstavce 3 nebo proti jeho změně lze podat odvolání, které nemá odkladný účinek.
(5) Hospodářský subjekt je povinen bezodkladně písemně informovat orgán dozoru o způsobu zjednání nápravy.
(6) Pominou-li důvody, pro které bylo opatření k nápravě uloženo, orgán dozoru rozhodnutí o uložení opatření k nápravě zruší nebo změní. Přitom postupuje podle odstavců 1 až 3 obdobně.
Ústřední styčný úřad, orgány dozoru a orgány Celní správy České republiky pro účely vzájemné komunikace a komunikace s ústředními styčnými úřady, orgány dozoru a celními orgány jiných členských států Evropské unie používají informační a komunikační systém podle čl. 34 nařízení o dozoru nad trhem.
(1) Orgán dozoru oznámí Ministerstvu průmyslu a obchodu výrobek představující vážné riziko a uložení opatření k nápravě týkající se tohoto výrobku. To platí i v případě dobrovolného opatření k nápravě, které přijme hospodářský subjekt a o němž orgán dozoru obdrží informaci.
(2) Pro oznámení výrobku podle odstavce 1 se použije postup podle jiného právního předpisu5).
(1) Generální ředitelství cel poskytne orgánu dozoru na jeho žádost tyto informace:
- a)
- identifikační údaje deklaranta,
příjemce nebo dovozce, a to jméno, popřípadě jména, a příjmení, místo
pobytu, popřípadě obchodní firmu, nebo název, sídlo a identifikační
číslo osoby, bylo-li přiděleno,
- b)
- popis výrobku, včetně obchodního názvu a druhu
výrobku podle jeho zařazení v kombinované nomenklatuře uvedené v příloze
I na-řízení Rady (EHS) č. 2658/87 ze dne 23. července 1987 o celní a
statistické nomenklatuře a o společném celním sazebníku, v platném
znění,
- c)
- množství výrobku vyjádřené v objemu, hmotnosti nebo počtu jednotek,
- d)
- informace o zemi odeslání a zemi původu výrobku, je-li tato informace známa.
(2) Generální ředitelství cel předává Evropské komisi a ústřednímu styčnému úřadu informace podle čl. 25 odst. 6 nařízení o dozoru nad trhem.
(3) Má-li celní úřad podezření, že výrobek, u kterého je navrženo propuštění do celního režimu volného oběhu, není možné do tohoto celního režimu propustit z důvodu nesouladu s požadavky stanovenými v příslušném předpisu nebo z důvodu vážného rizika pro zdraví nebo bezpečnost konečného uživatele nebo pro jiný veřejný zájem, oznámí to orgánu dozoru. Toto oznámení obsahuje údaje uvedené v odstavci 1, popis podezření a související doklady.
(4) Poskytnutí informací podle odstavců 1 a 3 není porušením povinnosti mlčenlivosti podle daňového řádu.
(1) Hospodářský subjekt se dopustí přestupku tím, že
- a)
- nesplní opatření k nápravě uložené orgánem dozoru podle § 6 odst. 1,
- b)
- v rozporu s čl. 7 odst. 1 nařízení o dozoru nad
trhem nespolupracuje s orgánem dozoru na opatřeních vedoucích k
odstranění nebo zmírnění rizika výrobku, který dodává na trh, nebo
- c)
- neinformuje orgán dozoru o zjednání nápravy podle § 7 odst. 5.
(2) Hospodářský subjekt uvedený v čl. 4 odst. 1 a 2 nařízení o dozoru nad trhem se dopustí přestupku tím, že
- a)
- v rozporu s čl. 4 odst. 3 písm. a)
nařízení o dozoru nad trhem neověří, že bylo vypracová- no EU
prohlášení o shodě nebo o vlastnostech výrobku a technická dokumentace,
nebo ne-uchová toto prohlášení o shodě nebo o vlast- nostech výrobku
po dobu stanovenou v příslušném předpisu,
- b)
- v rozporu s čl. 4 odst. 3 písm. b) nařízení o
dozoru nad trhem nezajistí zpřístupnění technické dokumentace orgánu
dozoru nebo neposkytne orgánu dozoru všechny informace a dokumentaci
nutné k posouzení shody výrobku v českém nebo jiném jazyce, kterému
orgán dozoru rozumí,
- c)
- v rozporu s čl. 4 odst. 3 písm. c) nařízení o
dozoru nad trhem neinformuje orgán dozoru v případě důvodného podezření,
že výrobek představuje riziko,
- d)
- v rozporu s čl. 4 odst. 3 písm. d) nařízení o
dozoru nad trhem nezajistí přijetí okamžitých opatření k odstranění
nesouladu výrobku s požadavky stanovenými v příslušném předpisu nebo k
odstranění nebo zmírnění rizika, které výrobek představuje, nebo
- e)
- v rozporu s čl. 4 odst. 4 nařízení o dozoru nad
trhem neuvede na výrobku nebo na jeho obalu, na balíku nebo v průvodním
dokladu své jméno, zapsaný obchodní název nebo zapsanou ochrannou známku
nebo kontaktní údaje, včet-ně poštovní adresy.
(3) Hospodářský subjekt uvedený v čl. 4 odst. 2 písm. c) nařízení o dozoru nad trhem se dopustí přestupku tím, že v rozporu s čl. 5 odst. 1 nařízení o dozoru nad trhem neposkytne orgánu dozoru kopii pověření.
(4) Poskytovatel služeb informační společnosti4) se dopustí přestupku tím, že
- a)
- v rozporu s čl. 7 odst. 2 nařízení o dozoru nad trhem nespolupracuje s orgánem dozoru, nebo
- b)
- nesplní opatření uložené orgánem dozoru podle § 6 odst. 3.
(5) Za přestupek lze uložit pokutu do
- a)
- 100 000 Kč, jedná-li se o přestupek podle odstavce 3,
- b)
- 500 000 Kč, jedná-li se o přestupek podle odstavce 2 nebo 4,
- c)
- 1 000 000 Kč, jedná-li se o přestupek podle odstavce 1 písm. b) nebo c), nebo
- d)
- 50 000 000 Kč, jedná-li se o přestupek podle od-stavce 1 písm. a).
(6) Přestupky podle tohoto zákona projednává orgán dozoru uvedený v § 4 odst. 1, jehož příslušnost k výkonu dozoru nad trhem s výrobky je upravena v právním předpisu uvedeném v příloze k tomuto zákonu.
(7) Pokuty vybírá orgán, který je uložil.
ČÁST DRUHÁ
Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 102/2001 Sb., zákona č. 205/2002 Sb., zákona č. 226/2003 Sb., zákona č. 277/2003 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 229/2006 Sb., zákona č. 481/2008 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 490/2009 Sb., zákona č. 155/2010 Sb., zákona č. 34/2011 Sb., zákona č. 100/2013 Sb., zákona č. 64/2014 Sb., zákona č. 91/2016 Sb., zákona č. 183/2017 Sb., zákona č. 265/2017 Sb., zákona č. 277/2019 Sb. a zákona č. 526/2020 Sb., se mění takto:
1. V § 18 odst. 2 písm. a) a v § 18a odst. 1 a 3 se slova ˙nebo přímo použitelného předpisu pro stavební výrobky˙ zrušují.
2. § 18b a 18c se včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 4e a 4f zrušují.
§ 13a zákona č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech a o agrochemickém zkou-šení zemědělských půd (zákon o hnojivech), ve znění zákona č. 490/2009 Sb. a zákona č. 61/2017 Sb., se včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 16d, 16e a 16f zrušuje.
Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění zákona č. 359/2003 Sb., zákona č. 694/2004 Sb., zákona č. 180/2005 Sb., zákona č. 177/2006 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 214/2006 Sb., zákona č. 574/2006 Sb., zákona č. 393/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 223/2009 Sb., zákona č. 299/2011 Sb., zákona č. 53/2012 Sb., zákona č. 165/2012 Sb., zákona č. 318/2012 Sb., zákona č. 310/2013 Sb., zákona č. 103/2015 Sb., zákona č. 131/2015 Sb., zákona č. 183/2017 Sb., zákona č. 225/2017 Sb., zákona č. 3/2020 Sb., zákona č. 403/2020 Sb., zákona č. 261/2021 Sb., zákona č. 284/2021 Sb., zákona č. 362/2021 Sb. a zákona č. 382/2021 Sb., se mění takto:
1. V § 12a odst. 2 písm. c) se na konci bodu 1 doplňuje slovo ˙nebo˙.
2. V § 12a odst. 2 písm. c) se bod 2 zrušuje.
Dosavadní bod 3 se označuje jako bod 2.
3. V § 12a odst. 2 se na konci písmene d) doplňuje slovo ˙nebo˙.
4. V § 12a odst. 2 se na konci písmene e) čárka nahrazuje tečkou a písmena f) a g) se zrušují.
5. V § 13c odstavec 2 zní:
˙(2) Státní energetická inspekce vykonává dozor nad tím, zda jsou výrobky spojené se spotřebou energie uváděny na trh, do provozu nebo dále distribuovány v souladu s požadavky stanovenými tímto zákonem nebo přímo použitelným předpisem Unie upravujícím požadavky na štítkování a přímo použitelným předpisem Unie upravujícím požadavky na ekodesign.˙.
6. V § 13c se odstavec 6 zrušuje.
Zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých zákonů (zákon o obecné bezpečnosti výrobků), ve znění zákona č. 146/2002 Sb., zákona č. 277/2003 Sb., zákona č. 229/2006 Sb., zákona č. 160/2007 Sb., zákona č. 378/2007 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 490/2009 Sb., zákona č. 18/2012 Sb., zákona č. 64/2014 Sb., zákona č. 243/2016 Sb. a zákona č. 183/2017 Sb., se mění takto:
1. Za § 8 se vkládá nový § 8a, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 16 zní:
(1) Ministerstvo průmyslu a obchodu je národním kontaktním místem pro systém pro rychlou výměnu informací (dále jen ˙národní kontaktní místo˙) o výrobcích, které nejsou potravinou, krmivem nebo léčivým přípravkem (dále jen ˙nepotravinářský výrobek˙), představujících vážné riziko pro spotřebitele.
(2) Národní kontaktní místo a orgány dozoru tvoří vnitrostátní síť pro systém pro rychlou výměnu informací o nepotravinářských výrobcích Evropské unie. Činnost vnitrostátní sítě organizuje národní kontaktní místo. Orgány dozoru jsou povinny s národním kontaktním místem spolupracovat.
(3) Při zajišťování činnosti systému pro rychlou výměnu informací o nepotravinářských výrobcích Evropské unie se postupuje podle pokynů Evropské komise pro řízení systému Evropské unie pro rychlou výměnu informací o nepotravinářských výrobcích16).
––––––––––––––––––––
- 16)
- Prováděcí rozhodnutí
Komise (EU) 2019/417 ze dne 8. listopadu 2018, kterým se
stanoví pokyny pro řízení systému Evropské unie pro rychlou výměnu
informací ˙RAPEX˙ zřízeného podle článku 12 směrnice 2001/95/ /ES o
obecné bezpečnosti výrobků a jeho systému oznamování.˙.
2. V § 9 odstavec 1 zní:
˙(1) Orgán dozoru je povinen oznámit zjištění o výskytu nebezpečného nepotravinářského výrobku národnímu kontaktnímu místu.˙.
Poznámka pod čarou č. 9a se zrušuje.
3. V § 9 odst. 2 a 3 se slovo ˙ministerstvo˙ nahrazuje slovy ˙národní kontaktní místo˙.
4. V § 9 odst. 4 se slova ˙odstavce 1˙ nahrazují textem ˙§ 8a˙.
5. V § 12 odst. 1 se za slovo ˙Ministerstvo˙ vkládají slova ˙průmyslu a obchodu˙.
Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění zákona č. 274/2003 Sb., zákona č. 94/2004 Sb., zákona č. 237/2004 Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 66/2006 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 25/2008 Sb., zákona č. 126/2008 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 77/2011 Sb., zákona č. 18/2012 Sb., zákona č. 167/2012 Sb., zákona č. 62/2014 Sb., zákona č. 64/2014 Sb., zákona č. 243/2016 Sb., zákona č. 298/2016 Sb., zákona č. 149/2017 Sb., zákona č. 183/2017 Sb., zákona č. 277/2019 Sb., zákona č. 541/2020 Sb., zákona č. 545/2020 Sb., zákona č. 609/2020 Sb., zákona č. 261/2021 Sb. a zákona č. 244/2022 Sb., se mění takto:
1. V § 35, § 36 písm. d) a v § 37 až 39 se slova ˙ochranná opatření, opatření k nápravě˙ nahrazují slovy ˙opatření k nápravě podle zákona o dozoru nad trhem s výrobky˙.
2. V části první v nadpisu hlavy VI se slova ˙ , OPATŘENÍ K NÁPRAVĚ˙ zrušují.
3. § 43 včetně nadpisu zní:
(1) Česká inspekce životního prostředí může s přihlédnutím k povaze a závažnosti porušení povinnosti podle tohoto zákona zakázat do zjednání nápravy uvádět na trh nebo do oběhu obaly, které nesplňují požadavky stanovené v § 10 odst. 1, nebo pozastavit uvádění takových obalů na trh nebo do oběhu. Při ukládání tohoto opatření postupuje Česká inspekce životního prostředí podle zákona o dozoru nad trhem s výrobky obdobně.
(2) Odvolání proti rozhodnutí o uložení opatření podle odstavce 1 nemá odkladný účinek.˙.
Zákon č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi a o změně některých zákonů (zákon o pyrotechnice), ve znění zákona č. 229/2016 Sb. a zákona č. 284/2021 Sb., se mění takto:
1. § 56 včetně nadpisu zní:
(1) Pokud Úřad v rámci výkonu činnosti podle § 55 odst. 2 zjistí, že pyrotechnický výrobek nesplňuje požadavky stanovené tímto zákonem, uloží hospodářskému subjektu nebo osobě s odbornou způsobilostí opatření k nápravě podle zákona o dozoru nad trhem s výrobky.
(2) Úřad uloží hospodářskému subjektu opatření k nápravě podle § 6 odst. 2 písm. a) zákona o dozoru nad trhem s výrobky, pokud zjistí některý z těchto nedostatků:
- a)
- označení CE bylo k pyrotechnickému výrobku připojeno v rozporu s § 15 nebo s harmonizačním předpisem Unie20),
- b)
- označení CE nebylo k pyrotechnickému výrobku připojeno,
- c)
- identifikační číslo oznámeného subjektu, byl-li
tento subjekt zapojen do kontroly výroby, bylo k pyrotechnickému výrobku
připojeno v rozporu s § 15 nebo nebylo připojeno,
- d)
- nebylo vypracováno EU prohlášení o shodě, je-li u příslušného posuzování shody vyžadováno,
- e)
- EU prohlášení o shodě nebylo vypracováno správně,
- f)
- dokumentace potřebná podle jednotlivých postupů posuzování shody podle § 7 stanovená v nařízení vlády chybí nebo je neúplná,
- g)
- informace uvedené v § 19 odst. 3 nebo § 20 odst. 5 chybí, jsou nesprávné nebo neúplné, nebo
- h)
- nebyl splněn jiný požadavek uvedený v § 18, 19, 20 nebo 21.
(3) Pokud nedostatek podle odstavce 2 nebude ve stanovené lhůtě odstraněn, uloží Úřad hospodářskému subjektu opatření k nápravě podle § 6 odst. 2 písm. c) nebo e) zákona o dozoru nad trhem s výrobky.
(4) Hospodářský subjekt zajistí, aby opatření k nápravě byla přijata ohledně všech dotčených pyrotechnických výrobků, které dodal na trh v celé Unii.
(5) Pokud má Úřad důvodné podezření, že porušením povinnosti podle tohoto zákona došlo nebo může dojít k vážnému ohrožení bezpečnosti osob nebo majetku, kontrolované osobě do zjednání nápravy neprodleně
- a)
- zakáže zacházení s pyrotechnickými výrobky, nebo
- b)
- přikáže částečně úplné uzavření prostor, ve kterých k porušení takové povinnosti došlo.
(6) Při uložení opatření podle odstavce 5 se postupuje podle § 7 odst. 3 zákona o dozoru nad trhem s výrobky obdobně.˙.
2. V § 57 odst. 1 se slova ˙vyzve neprodleně příslušný hospodářský subjekt nebo osobu˙ nahrazují slovy ˙uloží podle zákona o dozoru nad trhem s výrobky neprodleně hospodářskému subjektu nebo osobě˙.
3. § 58 a 60 se včetně nadpisů zrušují.
4. V § 59 se odstavce 2, 6 a 7 zrušují.
Dosavadní odstavce 3 až 5 a 8 se označují jako odstavce 2 až 5.
5. V § 59 odst. 2 se slova ˙odstavců 1 a 2˙ nahrazují slovy ˙odstavce 1˙.
6. V § 59 odst. 3 se slova ˙odstavce 3˙ nahrazují slovy ˙odstavce 2˙.
7. V § 59 odst. 4 se slova ˙nebo § 58 odst. 1˙ zrušují.
8. § 61 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 21 zní:
(1) Úřad informuje neprodleně příslušný oznámený subjekt o tom, že hospodářskému subjektu nebo osobě s odbornou způsobilostí bylo uloženo opatření k nápravě podle § 56 odst. 1.
(2) Domnívá-li se Úřad, že se zjištěný nesoulad netýká pouze území České republiky, informuje Komisi postupem podle čl. 34 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/102021).
(3) Součástí informace podle odstavce 2 jsou všechny dostupné podrobnosti, zejména údaje nezbytné pro identifikaci nevyhovujícího pyrotechnického výrobku, povaze nesouladu a souvisejícího rizika, povaze a době trvání uložených opatření a o stanovisku příslušného hospodářského subjektu.
(4) Pokud do 3 měsíců od předání informace podle odstavce 2 nepředloží žádný členský stát Unie a Komise námitku k uloženému opatření, nabývá toto opatření účinnosti.
––––––––––––––––––––
- 21)
- Nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) 2019/ /1020 ze dne 20. června 2019 o dozoru nad
trhem a souladu výrobků s předpisy a o změně směrnice 2004/42/ES a
nařízení (ES) č. 765/2008 a (EU) č. 305/2011.˙.
Zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, ve znění zákona č. 183/2017 Sb., zákona č. 265/2017 Sb., zákona č. 526/2020 Sb., zákona č. 299/2021 Sb., zákona č. 374/2021 Sb. a zákona č. 431/2022 Sb., se mění takto:
1. V § 48b se za slovo ˙Ministerstvo˙ vkládají slova ˙průmyslu a obchodu (dále jen ˙ministerstvo˙)˙.
2. § 52 se včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 10 zrušuje.
ÚČINNOST
Tento zákon nabývá účinnosti dnem následujícím po dni jeho vyhlášení.
––––––––––––––––––––
- 1)
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1020 ze dne 20. června 2019 o dozoru nad trhem a souladu výrobků s předpisy a o změně směrnice 2004/42/ES a nařízení (ES) č. 765/2008 a (EU) č. 305/2011.
- 2)
- Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
- 3)
- Zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi a o změně některých zákonů (zákon o pyrotechnice), ve znění pozdějších předpisů.
- 4)
- § 2 písm. d) zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti), ve znění pozdějších předpisů.
- 5)
- Zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých zákonů (zákon o obecné bezpečnosti výrobků), ve znění pozdějších předpisů. Nařízení vlády č. 396/2004 Sb., o postupech, obsahu a formě informace o výskytu nebezpečných nepotravinářských výrobků, ve znění pozdějších předpisů.