Změny ve financování fotovoltaiky - návrhy nového zákona o podpoře využívání energie z obnovitelných a druhotných zdrojů a novelizace zákona stávajícího
V legislativním procesu, na úrovni vládního projednávání, se nachází návrh nového zákona o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů energie a druhotných energetických zdrojů a z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a o změně některých zákonů. Aktuální návrh již prošel meziresortním připomínkovým řízením a měl by zohledňovat zásadní dosud vznesené připomínky. Přestože zatím není jasná konečná podoba návrhu, který zatím nebyl schválen vládou, již dnes je velmi pravděpodobné, že v případě svého přijetí Parlamentem bude nový zákon představovat zásadní změnu dosavadního systému podpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, uplatňované v současnosti zejména ve vztahu k provozování fotovoltaických elektráren.
Vzhledem k navrhované účinnosti nového zákona až od r. 2012 byl ministerstvem průmyslu paralelně připraven návrh novely stávajícího zákona č. 180/2005 Sb. , o podpoře využívání obnovitelných zdrojů, která představuje krátkodobá omezení solárního sektoru v mezidobí. Vládou odsouhlasený návrh novely byl 20. září 2010 rozeslán poslancům jako sněmovní tisk číslo 97/0.
Důvody nové úpravy
Důvodem pro přípravu návrhu nového zákona byla vedle nutnosti implementovat směrnici 2009/28/ES a nastavit podmínky podpory výroby energie z obnovitelných zdrojů do roku 2020 i snaha ministerstva průmyslu jako tvůrce návrhu o korekci stávajícího systému podpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (OZE) a zmírnění dopadů podpory na konečné spotřebitele; uvedená korekce stávajícího systému se projeví i v novele stávajícího zákona (viz níže).
Nový zákon má také soustředit úpravu podpory výroby elektřiny a tepla z obnovitelných a druhotných zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla do jednoho zákona a podrobit je stejnému systému podpory.
Níže popisujeme některé klíčové body návrhů zákona a novely, které podle našeho názoru budou mít vliv na financování fotovoltaických projektů.
Vybrané body navrhovaného nového zákona
Bude zaveden nový model garantovaného výkupu elektřiny a způsobu výplaty podpory, který již nebude využívat provozovatele regionálních distribučních soustav, ale předpokládá výkupy elektřiny obchodníkem s elektřinou, vybraným ministerstvem průmyslu. Podpora má být vyplácena ze zvláštního účtu vedeného u operátora trhu. Tento nový model bude platit i pro výrobny elektřiny uvedené do provozu před účinností nového zákona (s výjimkou výroby elektřiny společně z obnovitelného a neobnovitelného zdroje, pokud se nejedná o kombinovanou výrobu). Zde je tedy patrný dopad i na financování stávajících fotovoltaických projektů, kdy se bude muset změnit struktura zajištění využívající dnes pohledávky výrobců za distribučními společnostmi.
Předpokládá se vytvoření Národního akčního plánu (NAP) ve formě nařízení vlády, který bude stanovovat předpokládaný celkový instalovaný výkon a předpokládanou výrobu elektřiny z OZE (a její podíl na hrubé konečné spotřebě energie) do roku 2020. V případě, že bude k 30. dubnu daného roku dosaženo (na základě vydaných licencí) hodnoty instalovaného výkonu předpokládaného v NAP, stanoví Energetický regulační úřad (ERÚ) pro následující rok podporu pouze pro elektřinu vyrobenou ve výrobnách elektřiny uvedených do provozu (uvedené ustanovení, které je v návrhu velmi nejasně formulované, chápeme tak, že podpora se neposkytne pro výrobny nově uváděné do provozu v následujícím roce).
Podpora podle nového zákona se bude vztahovat na výrobu elektřiny využívající energii slunečního záření, pokud je výrobna umístěna na střešní konstrukci nebo na obvodové zdi budovy spojené se zemí pevným základem nebo je umístěna v souladu s územním plánem nebo územním rozhodnutím v nevyužívaných areálech a zónách (původní verze návrhu nárok na podporu vymezoval negativně tak, že na podporu nemají solární výrobny postavené na půdě zemědělského nebo lesního půdního fondu, a to i v případě dočasného odnětí půdy); toto pravidlo by ale nemělo mít vliv na výrobny uvedené do provozu před přijetím nového zákona. Není jasné, zda se navíc uplatní i omezení na maximální výkon elektrárny, tak jako v novele stávajícího zákona.
Zelený bonus je zaveden nejen v ročním, ale i v měsíčním a hodinovém režimu, přičemž pro výrobny využívající slunečního záření s výkonem přesahujícím 30 kW bude povinný zelený bonus v hodinovém režimu. Výše takového bonusu nebude předem přesně stanovena, budou pouze předem stanovena pravidla pro jeho výpočet.
Výše podpory má být ze strany ERÚ stanovena tak, aby bylo dosaženo patnáctileté prosté doby návratnosti investic a zůstala zachována výše výnosů po dobu trvání práva na podporu s pravidelným ročním navýšením o 2%; výkupní cena nesmí být nižší než 95% výkupní ceny v předcházejícím roce, což neplatí, pokud doba návratnosti poklesne pod 12 let (čili v tomto ohledu se jedná o podmínky blížící se podmínkám platné právní úpravy). ERÚ je přitom povinen stanovit celkovou výši podpory tak, aby pro rok, kdy je výrobna elektřiny uvedena do provozu, činila výkupní cena nebo zelený bonus nejvýše 6.000 Kč/MWh. Pro výrobny uvedené do provozu před nabytím účinnosti tohoto zákona by ohledně stanovení výše výkupní ceny a zelených bonusů měla platit stávající úprava.
Novela zákona o odpadech
Návrh zákona obsahuje i část obsahující návrh novely zákona o odpadech, která má za cíl řešit problematiku likvidace fotovoltaických panelů.
Navrhovaná úprava stanoví povinnost provozovatelům slunečních elektráren uzavřít smlouvu o společném plnění se solární recyklační společností (definována v návrhu zákona), a to do 31. března 2011, popř. do 1 měsíce od zahájení provozu elektrárny. Provozovatel sluneční elektrárny bude povinen hradit solární recyklační společnosti příspěvek na recyklaci během 3 let od uzavření takové smlouvy ve výši očekávaných nákladů v době ukončení životnosti solárních panelů. Tyto si na základě výzvy odebere recyklační společnost v místě solární elektrárny. Uvedené pravidlo by se uplatnilo i na stávající solární výrobny a představovalo by tak významný dopad do jejich cash flow (přesná výše příspěvku ale z návrhu není patrná).
Účinnost
Stávající zákon č. 180/2005 Sb. , má být dle návrhu zrušen. Účinnost nového zákona s výjimkou některých ustanovení, jež budou mít účinnost dnem vyhlášení, je navržena od 1. ledna 2012 (původní verze návrhu z května t.r. předpokládala účinnost od počátku roku 2011). Ustanovení o účinnosti ještě zřejmě doznají změn po zohlednění nové novely stávajícího zákona.
Novela stávajícího zákona
Vláda navrhuje, aby byla novela přijata již v prvním čtení. V případě jejího přijetí dojde k výraznému omezení podpory výroby elektřiny využitím energie slunečního záření s účinností od 1. března 2011. Podpora se pak bude týkat elektřiny vyrobené ve výrobnách s instalovaným výkonem maximálně 30 kWp, a to pouze za předpokladu, že bude výrobna umístěna na střešní konstrukci nebo obvodové zdi jedné budovy evidované v katastru nemovitostí.
V případě stávajících výroben elektřiny uvedených do provozu před 1. lednem 2011 a doposud nepřipojených do elektrizační soustavy novela umožňuje jejich připojení do 12 měsíců od účinnosti novely (tj. do konce r. 2011) při zachování práva na podporu dle dosavadních předpisů. Garantovaná výše podpory pak bude odpovídat výši platné v době připojení do elektrizační soustavy.
Mgr. Martin Bruthans
PRK Partners s.r.o. advokátní kancelář
Jáchymova 2
110 00 Praha 1
Tel.: +420 221 430 111
Fax: +420 224 235 450
e-mail: office@prkpartners.com
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz